اصول نگارش مقاله تخصصی 2

در این قسمت قصد داریم خدمت شما دوستان نکات تکنیکی نگارش مقاله را آموزش دهیم. این اصول ارتباطی به زبان نگارش مقاله ندارد و در تمامی زبان ها باید رعایت شوند. حتی کسانی که مقاله را ابتدا به زبان فارسی می نویسند و در ادامه از یک مترجم برای ترجمه مقاله خود کمک می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند

که اگرچه متن نهایی مقاله آنها که عموما به زبان انگلیسی است از نظر داوران می گذرد اما برای اینکه ترجمه مقاله شما به بهترین نحو صورت گیرد باید متن فارسی به درستی و با رعایت اصول نگارشی و فنی نوشته شده باشد. البته این گفته بدین معنی نیست که از کلمات پیچیده و ادبی استفاده کنید بلکه بجای آن از کلمات صحیح در جای صحیح و با رعایت نکات نگارشی استفاده کنید.

بیاد داشته باشید شما در واقع کل کارهای علمی انجام داده خود را می خواهید به بهترین شکل ابتدا برای داور ژورنال و سپس برای خوانندگان آن توضیح دهید. این کار را شما در قالب چاپ مقاله انجام می دهید. اگر به ریشه اصلی این کار فکر کنید بسیار راحت تر می توانید اصول نگارش مقاله را درک کنید.

هدف اصلی که باید در نگارش یک مقاله حتی اگر قصد ترجمه مقاله خود را دارید باید رعایت کنید این است که شما باید توضیح دهید و در کنار آن قانع کنید. شما باید در متن مقاله کار علمی خود را به زبان ساده توضیح دهید و به خواننده کمک کنید تا مطلب شما را متوجه شود و خواننده را قانع کنید که تفسیر شما از این اطلاعات تنها تفسیر درست است. نکته مهم این است که حتما به جزئیات کار خود مسلط باشید تا بتوانید روی آنها به خوبی مانور دهید.

صحیح و مختصر: هر چه کمتر بهتر

یک نوشته خوب با ترتیب درستی از کلمات، تعاریف دقیق، و مفاهیم آنها آغاز می شود. هیچ گاه از سه یا چهار کلمه استفاده نکنید وقتی تنها یک کلمه کفایت می کند. هر کلمه هر جمله باید با حداکثر کارایی استفاده شود تا به شفافیت و اختصار دست پیدا کنیم.

علاوه بر شفافیت و اختصار، صحت نیز سومین المان یک مقاله علمی خوب است.

سازماندهی و پیوستگی

یک مقاله علمی خوب صریح و مشخص است. یک مقاله قوی دارای اعتماد به نفس است و این اعتماد بنفس را در خواننده القا می کند در حالی که یک مقاله علمی ضعیف بیانگر عدم قطعیت مولف آن است. یکی از مشکلات جدی که یک مقاله علمی خوب را ضعیف می کند عدم وجود سازماندهی در آن است. وقتی شما نتایج را بصورت بی نظم و ساماندهی نشده ارائه می دهید خوانندگان مجبور به صرف زمان زیادتری برای تفسیر و درک آن هستند که این امر باعث تاثیر روانی منفی بروی خوانندگان و داوران می گذرد. برای سازماندهی یک کار علمی زمان زیادی باید صرف شود و از این قسمت به سادگی عبور نکنید. حتما به روابط بین موضوعات مختلف بپردازید. در یک مقاله علمی قوی جملات باید کوتاه باشند و در صورت نیاز به اتصال چند جمله به یکدیگر باید از عبارات ربط درستی استفاده کرد. پیوستگی بسیار مهم است. هر جمله باید جمله قبلی خودش را به جمله بعدی خودش مرتبط کند.

بخش های اصلی یک مقاله تخصصی

نگارش یک مقاله علمی یک فرآیند خاص است زیرا مقالات علمی شامل قسمت های مختلفی از جمله عنوان، مقدمه، روش ها، نتایج، بحث، نتیجه گیری، خلاصه، و کتابشناسی هستند. شاید تعجب کنید که چرا حرفی از چکیده نزدیم. در پست بعدی در این مورد توضیح خواهیم داد. اهمیت عنوان را نادیده نگیرید. عنوان یک مقاله علمی بیان شفاف و دقیقی از محتویات مقاله است و شامل کلمات کلیدی است که توسط سیستم های جمع آوری اطلاعات ایندکس می شود.

در مقدمه شما باید تاریخچه علمی کار را شرح دهید و توضیح دهید که چرا شما این کار علمی را انجام داده اید. شما باید بتوانید در مقدمه توجه خواننده را جلب کنید و بروی زمینه های علمی تحت پوشش تاکید کنید. اغلب بهتر است مقدمه در آخر کار نوشته شود تا تاثیر بهتری داشته باشد.

متاسفانه بخش های روش ها و نتایج اغلب با ساختاری مشابه با مقاله های علمی قبلی نوشته می شود. این طرز نوشتن ممکن است موجب بوجود آمدن ناسازگاری هایی بین بخش روش ها و بخش نتایج شود. نکته مهم این است که به خواننده آنقدری اطلاعات صحیح بدهید تا خواننده بتواند از روند انجام کار و از نتایج درک خوبی پیدا کند.

بقیه قسمت های یک مقاله علمی و نکات مهم دیگر را در پست بعدی ادامه می دهیم.

4 دیدگاه دربارهٔ «اصول نگارش مقاله تخصصی 2»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *