فرار مغزهای معکوس در چین، چرا محققان چینی در حال بازگشت به کشور خود هستند؟

رشد بی سابقه اقتصادی، علمی، و فناوری چین در سال‌های اخیر باعث تعجب همگان شده است. امروزه چین یک ابرقدرت در حال رشد است که به نظر می‌رسد از لحاظ تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری حتی از آمریکا نیز در حال پیشی گرفتن است. با این حال در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 شرایط طور دیگر بود. محققان و دانشجویان چینی غرب را فرصت مناسبی برای آینده علمی و کاری خود دریافتند. در این بین کشور آمریکا بهترین مقصد برای چینی‌ها بود. در نتیجه حجم بالایی از مهاجرت از سمت چین به دلیل فرصت‌های علمی و بودجه‌های تحقیقاتی بیشتر آغاز شد.

رتبه مقالات چینی

سرمایه‌گذاری دولت چین در تحقیقات

از آن زمان تا به حال، خیلی از مسائل به نفع کشور چین تغییر کرد. از 20 سال پیش تا کنون، چین بروی تبدیل‌شدن به یک رهبر جهانی تمرکز کرده است. شواهد و نتایج موفقیت در این مسیر را تایید می‌کنند. در سال 2017 چین جزو 25 کشور نوآور دنیا با رتبه 22 شد. در سال 2016 چین رتبه سوم در ثبت پتنت را به خود اختصاص داد. مقام اول و دوم نیز مختص کشور آمریکا و ژاپن است. کشور چین برای تبدیل‌شدن به کشوری پیشرو در زمینه تحقیقاتی پیوسته در حال افزایش سرمایه‌گذاری است. طبق گزارشات معتبر، چین سرمایه‌گذاری خود را از 1.42% تولید ناخالص داخلی در سال 2006 به 2.1% در سال 2016 ارتقا داده است. با این اقدام چین خود را به عنوان یک کشور سرمایه‌گذار در زمینه تحقیقاتی ثابت کرده است.

انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله ISI

برنامه‌های چینی‌ها برای جذب استعداد

امروزه چین به سرزمین فرصت‌ها تبدیل شده است. این فرصت‌ها نه فقط برای محققان داخلی بلکه برای محققان چینی خارج از کشور نیز مهیا است. در سال‌های اخیر بازگشت سرمایه‌های فکری به کشور یکی از اهداف چینی‌ها بوده است. به همین خاطر در سال 2008 چینی‌ها برنامه‌ای برای بازگشت استعدادها به نام برنامه هزار استعداد راه اندازی کردند. در این برنامه (Thousand Talents program) هدف بازگرداندن استعدادها و محققان چینی از خارج از کشور بوده است. در سال‌هایی که کشورهای دیگر در حال کاهش هزینه‌های تحقیقاتی هستند کشور چین سرمایه‌های زیادی در زمینه تحقیقات صرف کرده است. دانشجویانی مانند لینسن لی دانشجوی پست دکتری در MIT آمریکا پس از آنکه نتوانست در کشور آمریکا پوزیشن مناسبی برای تدریس پیدا کند به کشور خودش بازگشت. او توانست تحت همین برنامه در دانشگاه Jiao Tong تدریس خود را شروع کند. دستمزد او سالیانه 65000 دلار در سال به اضافه کمک هزینه خرید مسکن و ادامه تحقیقات بود. در سال‌های اخیر دولت چین موفق به بازگرداندن سرمایه‌های فکری زیادی به کشور شده است.

چرا ژورنال ها به کلمات کلیدی نیاز دارند؟

پس از بازگشت چه می‌شود؟

زندگی پس از بازگشت برای فارغ‌التحصیلان چینی چطور است؟ اگرچه جذابیت‌های مالی و موقعیتی برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد اما مشکلاتی هم به همراه دارند. فشار زیادی بروی افراد بازگشته وجود دارد که هر چه سریعتر مقالات معتبری در ژورنال‌های بزرگ چاپ کنند. علاوه بر این تنها برخی از دانشگاه‌های چینی در حد دانشگاه‌های آمریکایی هستند. بنابراین اغلب افراد پس از بازگشت خود را در محیطی مملو از انوع چالش‌ها می‌یابند. از آنجایی که این افراد با رویای محیطی مناسب به کشور خود بازمی‌گردند در برخورد با این چنین محیطی دچار مشکل می‌شوند. ناکارآمدی و فریب‌کاری در بسیاری از دانشگاه‌های چینی متداول است. در عین حال فشار برای تولید آثار معتبر نیز وجود دارد. این موارد در کنار هم آثار بدی بروی بهره‌وری محققان بازگشته دارد. در کنار همه اینها تطبیق با محیط سیاسی و اجتماعی در چین نیز یکی دیگر از چالش‌ها است.

تغییرات جامعه علمی

در نتیجه استخدام محققان چینی با حقوق‌های وسوسه‌انگیز تغییراتی در سیستم آموزشی در حال رخ دادن است. یک جامعه کوچک از محققان با تجربه در حال شکل‌گیری و بزرگ‌شدن است. محققان شاخه‌های مواد و کامپیوتر بیشترین درآمد را دارند. در حالی که محققان علوم محض مبالغ کمتری را دریافت می‌کنند. حقوق‌های بیشتر محققان تازه بازگشته موجب ایجاد تفاوت زیادی بین آنها و افراد قدیمی شده است. برخی از افراد معتقدند که این تفاوت‌ها دوباره موجب فرار مغزها می‌شود. مخصوصا برای محققین تازه کار در چین ضمن اینکه موجب اختلاف و درگیری نیز شود.

بزرگترین مقسوم علیه مشترک و کوچکترین مضرب مشترک در متلب + دانلود رایگان فایل کد

چین مقصد جدید

تحقیقات چینی تاثیر زیادی در سرتاسر دنیا داشته است. حتی محققان غیر چینی نیز تمایل دارند در کشور چین به تحقیقات خود ادامه دهند. آمریکا یکی از بهترین مقصدها برای دانشجویان چینی بوده است. اما با کاهش هزینه‌های تحقیقاتی توسط رئیس جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ و تغییر قوانین مهاجرتی دانشجویان به کشورهای دیگری روی آورده‌اند. در این بین کشورهای فرانسه، کانادا، و چین تمایل خود را به جذب دانشجو از آمریکا نشان داده‌اند. در این بین کشور چین به دلیل شرایط بهتر گزینه بهتری است. یکی دیگر از دلایل تبدیل چین به محیط مناسب تحقیقاتی دسترسی به اطلاعات و منابع خاص است.

ارسال سفارش ترجمه و ویراستاری

کشور چین در دهه‌های اخیر گام‌های بزرگی در جهت علم و فناوری برداشته است. آنها راه درازی را از زمان تمایل به مشارکت در سطح بین‌المللی تا به امروز آمده است. این کشور در حال حاضر قابلیت جذب نیروهای تحقیقاتی زیادی را دارد.

تبدیل‌شدن به پیشگام در عرصه علم یکی از اهداف دولت چین علی‌الخصوص رییس جمهور وقت چین است. البته برای دستیابی به این هدف آنها باید گام‌های بزرگتری بردارند. اما به اعتقاد برخی از افراد آگاه چین باید ابتدا مشکلات سیستماتیک نظام آموزشی خود را برطرف کند. با این کار آنها پتانسیل تبدیل به پایتخت علم و فناوری را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *