نوشتن مقدمه مقاله ISI در 4 گام

اگر می‌خواهید دیگران به مقاله ISI شما ارجاع دهند باید ابتدا مطمئن شوید که آن را می‌خوانند. بیابید فرض کنیم که عنوان و چکیده مقاله شما خوانندگان را به سمت مقاله‌تان جذب می‌کنند. در این لحظه مقدمه است که خوانندگان را به ادامه خواندن مقاله ترغیب می‌کند. مقدمه خوانندگان را به سمت خود جذب و آنها را به سمت قسمت‌های بعدی هدایت می‌کند. قسمت‌های بعدی نیز شامل روش‌ها، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری است.

در این مقاله با ذکر مثال به شما می‌گوییم که چه مواردی را باید در قسمت مقدمه مقاله ISI خود وارد کنید. همچنین می‌گوییم چه مواردی را نباید در این قسمت‌ درج کرد. در پایان نیز خواهیم گفت که داوران و ادیتورهای مجلات در این قسمت به دنبال چه هستند.

عملکرد مقدمه مقاله ISI چیست؟

اگر خیلی ساده بخواهیم پاسخ دهیم باید بگوییم مقدمه به چراها پاسخ می‌دهد. چرا این موضوع برای مقاله انتخاب شده است؟ چرا این موضوع مهم است؟ چرا از این روش یا رویکرد خاص استفاده کردید؟ و همینطور چراهایی از این دست. در واقع بخش مقدمه مقاله ISI شکاف علمی موجود در آن حوزه علمی را تشریح می‌کند. یا به بیان دیگر موقعیت شما به واسطه این مقاله ISI در آن حوزه وسیع علمی را نشان می‌دهد. 

عملکرد دیگر بخش مقدمه مقاله ISI ارائه پس‌زمینه علمی و بیان زمینه علمی حاضر است. برای انجام این کار مسئله تحقیقی مورد نظرتان را تشریح کنید. البته در قسمت متن اصلی مقاله خود راه حل این مسئله را ارائه می‌دهید. همچنین در قسمت مقدمه می‌توانید راه‌حل‌ها و رویکردهای دیگر که مربوط به گذشته هستند را مرور کنید.

به یاد داشته باشید که در تز یا پایان‌نامه یک قسمت جداگانه به نام مرور آثار گذشته (literature review) وجود دارد. اما در یک مقاله ISI این قسمت بصورت خلاصه‌وار در بخش مقدمه آورده می‌شود.

حال که شما درباره تاریخچه تحقیق گفتید و زمینه تحقیق را مشخص کردید به قسمت آخر بخش مقدمه مقاله ISI می‌رسیم. در انتهای مقدمه باید اهداف آزمایش یا تحلیل مطالعه موجود در مقاله را مشخص کنید. موارد گفته‌شده را بهتر است در چند مرحله تشریح کنیم تا درک آن راحت شود.

ترجمه تخصصی مقاله ISI

4 گام برای نوشتن بخش مقدمه مقاله ISI

به عنوان یک قانون بخش مقدمه شامل 10% از کل کلمات موجود در یک مقاله ISI است. مثلا یک مقاله ISI 4000 کلمه‌ای دارای یک مقدمه 400 کلمه‌ای است. با آگاهی از این قانون حال بیایید نحوه نوشتن گام به گام بخش مقدمه مقاله ISI را با هم مرور کنیم.

1-تاریخچه را ارائه دهید و زمینه را مشخص کنید

این بخش اولیه در مقدمه مقاله ISI خوانندگان را برای اطلاعات و مطالب دقیق‌تر بخش‌های بعدی آماده می‌کند. جملات اولیه معمولا کلی هستند.

در پایین چند مثال از این نوع جملات را مشاهده می‌کنید:

  • به عنوان مثال مقدمه مقاله ISI در رابطه با مواد ارگانیک در خاک را اینگونه می‌توان آغاز کرد:

Sustainable crop production is a function of the physical, chemical, and biological properties of soil, which, in turn, are markedly affected by the organic matter in the soil.

  • یا بخش مقدمه مقاله ISI در رابطه با نقش مفید باکتری‌ها در درمان سرطان را اینطور می‌توان آغاز کرد:

The role of bacteria as an anticancer agent was recognized almost a hundred years back.

  • همچنین مقدمه مقاله ISI در رابطه با باتری‌های لیتیومی را اینطور می‌توان آغاز کرد:

The rapid growth of lithium-ion batteries and their new uses, such as powering electric cars and storing electricity for grid supply, demands more reliable methods to understand and predict battery performance and life.

البته در عین حال جملات ابتدایی نباید خیلی کلی باشند. دقت کنید در مثال‌های بالا در رابطه با سرطان، کشاورزی یا کلیت باتری‌ها مطلبی بیان نشد. بلکه در عین کلی بودن جملات باید در همان حوزه باشند.

وقتی جملات اولیه کلیت موضوع را مشخص کردند جملات بعدی باید کمی دقیق‌تر باشند. در مثال‌ سوم در بالا جملات بعدی را با صحبت درباره تکنیک‌های عکس‌برداری سه بعدی برای بررسی ساختار باتری‌ها در مقیاس نانو می‌توان ادامه داد. همانطور که مشاهده می‌کنید جملات بعدی کاملا تخصصی و مربوط به موضوع خاص تحقیق هستند. در نظر داشته باشید این مثال‌ها از مقالات چاپ‌شده اتخاذ شده‌اند.

تبدیل پایان نامه (تز) به مقاله

2-سوژه تحقیق خود را معرفی کنید و اهمیت آن را توضیح دهید

همانطور که از مثال‌های بالا مشخص است مولفان به تدریج سوژه اصلی تحقیق را معرفی می‌کنند. اکنون در ادامه می‌توانید با ارائه اطلاعات آماری اهمیت سوژه تحقیق و جدیت موضوع را نشان دهید.

در ادامه چند مثال برای این قسمت را مشاهده می‌کنید:

  • در مقاله‌ای که درباره کنترل مالاریا با اقدامات پیشگیرانه است با ذکر تعداد افراد مبتلاشده، تعداد افراد فوت‌شده در ساعت، یا هزینه درمان بیماری می‌توان اهمیت و جدیت موضوع تحقیق را نشان داد.
  • مقالاتی که درباره کشت بذر با مصرف کم آب هستند می‌توانند درباره دفعات خشکسالی‌های شدید یا کاهش کشت به واسطه خشکسالی اهمیت و جدیت موضوع را بیان کنند.
  • مقاله ISI درباره روش‌های موثر حمل و نقل از موارد زیر می‌توانند برای ادامه بخش مقدمه استفاده کنند:

گستردگی آلودگی هوا به واسطه دود خروجی از اگزوز ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها

یا نسبت رو به کاهش بین تعداد اتومبیل‌ها و طول جاده‌ها

راه دیگر برای نشان‌دادن اهمیت تحقیق بیان مزایای حل مساله مورد نظر است. این مزایا عبارتند از کاهش هزینه، تولید بیشتر، تجهیزات با عمر بیشتر، و غیره. در این رویکرد بر جنبه‌های مثبت این موارد تاکید می‌شود.

به عنوان مثال بجای بیان اینکه چه مبلغی هر ساله برای مالاریا خرج می‌شود بروی میزان صرفه‌جویی مالی ناشی از پیشگیری مالاریا تمرکز می‌شود. یا اینکه چه مبلغی به واسطه کشاورزی کم آب ذخیره می‌شود. همچنین می‌توان گفت هر ساله جان چند انسان به واسطه پیشگیری از مالاریا حفظ می‌شود. در هر زمینه علمی مواردی از این دست زیاد هستند.

زمان افعال در بخش های مختلف یک مقاله ISI

3-تلاش‌های قبلی برای حل مسئله را بیان کنید

در بخش مقدمه مقاله ISI باید به کارهای گذشته اشاره کنید. همچنین باید تفاوت و مزیت تحقیق خودتان نسبت به کارهای قبلی را شرح دهید. دقت کنید زیاده‌گویی یا تکرار در مقاله خود نداشته باشید. محل تمایز تحقیق شما با تحقیقات پیشین برای شما که مولف مقاله هستید بسیار آشکار است. تفاوت در آزمایشات انجام‌شده، تفاوت در روش‌های اتخاذ‌شده و غیره مواردی از این دست هستند. در ادامه دو مثال برای نوشتن این قسمت از مقدمه مقاله ISI را مشاهده می‌کنید.

Although these studies were valuable, they were undertaken when the draft genome sequence had not been available and therefore provide little information on the evolutionary and regulatory mechanisms.

Plant response is altered by insect colonization and behavior but these aspects have been studied mostly in sole crops, whereas the present paper examines the relationship between crops and their pests in an intercropping system.

بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟

4-با ذکر اهداف تحقیق خود در قسمت مقدمه مقاله ISI، نتیجه‌گیری کنید

پاراگراف‌های قبلی مقاله شما باید به طور منطقی به اهداف خاص تحقیق شما ختم شوند. توجه کنید که این قسمت از مقدمه مقاله ISI جزئیات دقیقی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال در قسمت‌های قبلی مقدمه درباره اهمیت پیشگیری از مالاریا صحبت شد. در این قسمت از مقدمه باید روش‌های بکارگرفته‌شده در این تحقیق برای پیشگیری را بیان کرد. همچنین نحوه ارزیابی نتایج را باید شرح داد. البته از ارائه جزئیات کامل پرهیز کنید. جزئیات کامل برای بخش روش‌ها در یک مقاله ISI است.

به عنوان مثال اگر درصدهای مختلفی را برای ساخت یک آلیاژ آزمایش کردید لازم نیست همه آنها را نام ببرید. کافی است بگویید درصدهای استفاده‌شده ببین 50:50 تا 10:90 بودند.

در ادامه دو مثال دیگر برای این قسمت از مقدمه مقاله ISI را مشاهده می‌کنید:

We aimed to assess the effectiveness of four disinfection strategies on hospital-wide incidence of multidrug-resistant organisms and Clostridium difficile.

We aimed (1) to assess the epidemiological changes before and after the upsurge of scarlet fever in China in 2011; (2) to explore the reasons for the upsurge and the epidemiological factors that contributed to it; and (3) to assess how these factors could be managed to prevent future epidemics.

از چند روش برای تشکیل اهداف می‌توان استفاده کرد: استفاده از سوال، فرضیه، و مصدر. هر دو مثال بالا از مصدر برای تشکیل اهداف مقاله استفاده کردند. در ادامه برای هر یک از روش‌های گفته‌شده مثالی آورده‌ایم:

سوال:

Do some genes in wheat form gene networks? If they do, to what extent as compared to rice?

Do the regulatory elements in the promoters of these genes display any conserved motifs?

Finally, and more specifically, do those genes in wheat display any tissue- or organ-specific expression patterns?

فرضیه:

We have decided to test the following four hypotheses related to employees of information-technology companies:

H1: Career stages influence work values.

H2: Career stages influence the level of job satisfaction.

H3: Career stages do not influence organizational commitment.

استفاده از مصدر:

To examine the response of Oryza sativa to four different doses of nitrogen in terms of 1)biomass production, 2)plant height, and 3)crop duration.

نوشتن بخش بحث و مقدمه مقاله ISI نسبت به بخش روش‌ها و نتایج دشوارتر است. اگرچه با استفاده از 4 گام ارائه‌شده در این مقاله نوشتن مقدمه مقاله ISI کار سختی نخواهد بود.

نکته آخر: اگرچه مقدمه اولین بخش یک مقاله ISI است اما نباید این بخش را در ابتدا بنویسید. می‌توانید این بخش را بعد از نوشتن کل مقاله بنویسید یا حداقل ویرایش کنید. با این کار بخش مقدمه مقاله ISI نه تنها راحت‌تر نوشته می‌شود بلکه جامع‌تر هم خواهد بود.

نحوه رسم نمودار سه بعدی در میپل

یک دیدگاه دربارهٔ «نوشتن مقدمه مقاله ISI در 4 گام»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *