بیان مسئله در مقاله ISI- با مثال

مقدمه

تحقیق یک فرآیند بررسی سیستماتیک است که برای افزایش یا بازنگری اطلاعات بوسیله کشف حقایق جدید است. تحقیق را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: (1) تحقیق پایه، در واقع سوالی است برای افزایش سطح دانش، و (2) تحقیق کاربردی، در واقع تلاشی است برای استفاده از تحقیق پایه برای حل یک مسئله یا توسعه یک فرآیند، محصول، یا تکنیک جدید.

حقیق یک فرآیند بررسی سیستماتیک است که برای افزایش یا بازنگری اطلاعات بوسیله کشف حقایق جدید است. تحقیق را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: (1) تحقیق پایه، در واقع سوالی است برای افزایش سطح دانش، و (2) تحقیق کاربردی، در واقع تلاشی است برای استفاده از تحقیق پایه برای حل یک مسئله یا توسعه یک فرآیند، محصول، یا تکنیک جدید.

نحوه ارجاع به منابع در یک مقاله ISI

اهمیت بیان مسئله در مقاله ISI

اولین و مهم‌ترین گام در هر تحقیقی شناسایی مسئله تحقیق است: که عبارت است از اینکه محقق چه چیزی را می‌خواهد حل کند و به چه سوالاتی پاسخ دهد. مسئله تحقیق ممکن است بصورت یک سری دغدغه‌ها، یک شکاف علمی موجود، یا انحرافی در نرم یا استاندارد که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است تعریف شود. اگرچه بسیاری از مسائل راه‌حل‌های متعددی دارند اما این راه‌حل‌ها مشخص نیستند. یا اینکه این راه‌حل‌ها بلافاصله در دسترس نیستند که این امر مشکلات را بوجود می‌آورند. بنابراین در این مرحله نیاز به یک سری تحقیق و بررسی برای دستیابی به یک راه‌حل خوب است.

بیان مسئله در یک مقاله ISI برای مشخص کردن مسئله مورد بررسی در آن مقاله است. بیان مسئله بطور خلاصه به این سوال می‌پردازد: مقاله یا تحقیق به چه مسئله‌ای می‌پردازد؟

اهداف بیان مسئله در مقاله ISI چیست؟

هدف اصلی بیان مسئله در مقاله تبدیل یک مسئله کلی به یک مسئله مشخص و متمرکز است. این مسئله متمرکز را می‌توان سپس با یک تحقیق متمرکز و تصمیم‌گیری دقیق حل کرد.

نوشتن بیان مسئله تحقیق به شما کمک می‌کند تا به وضوح هدف تحقیق خودتان را شرح دهید. اغلب بیان مسئله به عنوان مبنای مقدمه در پروپوزال شما خواهد بود. این بخش توجه خوانندگان را سریعا به مواردی که پروژه تحقیقی شما به آن می‌پردازد هدایت می‌کند. ضمن اینکه توضیح مختصری در رابطه با خود مسئله تحقیق نیز به خوانندگان ارائه می‌دهد.

بیان مسئله در مقاله را نباید طولانی و دقیق نوشت. یک صفحه برای بیان مسئله تحقیق بسیار مناسب است.

نحوه نوشتن بخش نتیجه گیری (conclusion) در مقاله ISI

خصوصیات کلیدی بیان مسئله در مقاله ISI چیست؟

قسمت بیان مسئله در مقاله ISI باید دارای شرایط زیر باشد تا مورد پسند واقع شود:

  1. باید به شکافی در علم اشاره کند.
  2. باید به اندازه کافی مهم باشد تا به تحقیقات حاضر چیزی اضافه کند.
  3. باید به تحقیقات آیند ختم شود.
  4. باید مورد علاقه محقق باشد و با زمان، تخصص، و منابع او همخوانی داشته باشد.
  5. رویکرد حل مساله باید اخلاقی باشد.

فرمت یا قالب نوشتن بیان مسئله در مقاله ISI

یک بیان مسئله در مقاله معمولا در سه بخش نوشته می‌شود:
بخش اول(ایده‌آل):

هدف موردنظر یا موقعیتی ایده‌ال را توصیف می‌کند؛ شرح می‌دهد که همه چیز چطور باید باشد.

بخش دوم (واقعیت):

شرایطی که مانع از رسیدن به هدف توصیف‌شده در بخش اول می‌شود را تشریح می‌کند. ضمن اینکه نشان می‌دهد چطور موقیت حال حاضر فاقد اهداف و ایده‌آل‌ها است.

بخش سوم (نتایج):

راه‌هایی که برای بهبود موقعیت حاضر یا نزدیک‌شدن به هدف پیشنهاد می‌دهید را مشخص می‌کند.

نحوه نوشتن بخش نتایج (results) در مقاله ISI

در ادامه یک مثال را با هم مرور می‌کنیم:

مثال 1:

بخش اول: با توجه به تحقیقات دانشگاه x، دانشگاه به دنبال ارائه یک محیط آموزشی سالم و ایمن برای دانشجویان است. خوابگاه‌ها یکی از موارد محیط آموزشی هستند. زیرا 55 درصد دانشجویان دانشگاه x در خوابگاه زندگی می‌کنند و بخش زیادی از وقت خود را در خوابگاه می‌گذرانند.

با این حال،

بخش دوم: دانشجویانی که در خوابگاه‌های A، B، C، و D زندگی ‌می‌کنند تهویه مطبوع ندارند و در فصول گرم سال دما از 30 درجه نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از دانشجویان مدعی هستند در اتاق‌های خوابگاه قادر به انجام تکالیف خود نیستند. برخی دیگر از مشکلات خواب ناشی از رطوبت و دمای بالا شکایت دارند. نه تنها اتاق خوابگاه‌ها ناسالم هستند بلکه بهره‌وری دانشجویان را نیز کاهش می‌دهند.

بخش سوم: در پاسخ به این مشکل مطالعه ما چندین راه‌حل برای بهبود فضای خوابگاه را بررسی می‌کند. ما قصد داریم یک تحقیق مشارکتی را برای بررسی گزینه‌های موجود برای خرید سیستم تهویه و انواع آن انجام دهیم. همچنین به بررسی راه‌های ارزان‌تر برای مرتفع‌کردن بخشی یا همه مشکلات اشاره‌شده خواهیم پرداخت.

ارسال سفارش ترجمه

گام اول (بیان 1): گام اول بیان مسئله در مقالهISI یک هدف یا موقعیت ایده‌آل یا یک پدیده را توصیف کنید. این کار موقعیت ایده‌آل را می‌سازد (چطور باید باشد و چه انتظاری باید داشت).

گام دوم (بیان 2): شرایطی را توصیف می‌کند که مانع از رسیدن به هدف یا درک پدیده تشریح‌شده در گام اول می‌شود. این کار شرایط واقعی را نشان می‌دهد و شکاف موجود بین هدف و موقعیت فعلی مشخص می‌شود.

گام سوم: گام اول و دوم را با حروف ربط به یکدیگر مرتبط کنید. این حروف در زبان انگلیسی عبارتند از however, unfortunately, in spite of و غیره.

گام چهارم (بیان 3): از جزئیات استفاده کنید. نشان دهید که چطور در صورت انجام برخی کارها می‌توان شرایط موجود در گام دوم را بهبود بخشید. یا اینکه مساله بیان‌شده در بخش دوم را می‌توان با استفاده از برخی راه‌ها حل کرد. سپس از فواید تحقیق خود بگویید. برای این کار نتایج راه‌حل‌های ممکن را توصیف کنید.

در ادامه برخی مثال‌ها برای قسمت بیان مسئله در مقاله ISI را مشاهده می‌کنید که توسط گام‌های بالا نوشته شده‌اند:

قواعد نوشتن مخفف ها در یک مقاله ISI

مثال 2:

گام اول (بیان 1)

دولت کنیا قصد دارد تا سال 2030 کشور را صنعتی کند. در همین راستا، دولت قصد دارد شرکت‌های خیلی کوچک و کوچک را به شرکت‌های متوسط و بزرگ تبدیل کند تا سهمی در اهداف صنعتی‌سازی داشته باشند. چندین مقاله وجود دارند که شامل اقداماتی برای تشویق و حمایت از این طرح هستند.

گام دوم و سوم (بیان 2):

علیرغم تلاش‌های ذکرشده از طرف دولت، شرکت‌های خیلی کوچک و کوچک رشد کمی را داشته‌اند. دولت به طور رسمی اعلام کرده‌ است که واسطه میانی در کنیا وجود ندارد. بنابراین بین شرکت‌های کوچک و بزرگ شکاف وجود دارد.

گام چهارم (بیان 3):

در صورت تداوم عدم وجود این واسطه میانی دستیابی به اهداف صنعتی‌سازی کار دشواری خواهد بود. بنابراین دلیل عدم وجود چنین واسطه‌ای با وجود تلاش‌های دولت باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

مثال 3

بیان 1

دانشگاه‌های دولتی برای تکمیل ماموریت خود نیازمند نیروی کار با انگیزه هستند.

بیان 2

با این حال اقدامات تادیبی شدید و مکرر، غیبت، به همراه انواع مختلف ناآرامی در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد. این امر دستیابی به اهداف مشخص‌شده را دشوار می‌کند. تحقیقات اولیه ما نشان می‌دهد که کارمندان مدیریتی و غیرمدیریتی هر دو کم انگیزه هستند.

بیان 3

بدون بسته‌ها و رویه‌های انگیزشی موثر، موارد ذکرشده همچنان ادامه خواهند داشت و دانشگاه را از هدف خود دور می‌کنند.

بنابراین نیاز است که سیستم و رویه‌های انگیزشی دانشگاه‌های دولتی بررسی شوند که این موضوع هدف تحقیق ارائه‌شده است.

نحوه پاسخ به داوری مقالات ISI

مثال 4 (انگلیسی)

در ادامه یک مثال از بیان مسئله در مقاله ISI را به زبان انگلیسی آورده‌ایم تا با سبک نوشتن بیان مسئله به زبان انگلیسی نیز آشنا شوید.

An established trend in the small business start-up financing in Kenya is to establish funds. Some of these funds include the youth fund and women fund. These funds have helped improve the rate of start-ups in the country. However, after the start-up stage, the ventures start developing problems. First, they face problems in management which lead to a marketing problem and eventually to stagnation and an early exit.

A study by the Institute of Development Studies (RoK, 2004) revealed that only 38% of the businesses are expanding while 58% have not added workers. According to the survey, more enterprises are likely to close in their first three years of operation. Four years later the same institute conducted another study in Central Kenya. This study revealed that 57% of small businesses are in stagnation with only 33% of them showing some level of growth.

In our current project, we propose to examine factors that have an impact on small business sustainability. We will employ both qualitative and quantitative approaches to gather both primary and secondary data and information with the objective of determining success factors for the growth of small business in Kenya.

Specifically, we shall employ the product life cycle (PLC) model to identify the needs of small business at the various stages of the PLC.

ترجمه مقالات تخصصی و ویراستاری گرامری مقالات خود را به ما بسپارید.

2 دیدگاه دربارهٔ «بیان مسئله در مقاله ISI- با مثال»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *