اصول نگارش مقاله تخصصی ISI

یکی از معیارهای سنجش دانشجویان و اساتید در محیط‌های دانشگاهی ارائه مقاله در ژورنال‌های معتبر داخلی و خارجی است. در این قسمت قصد داریم تا بخشی از اصول اولیه و البته بسیار مهم در زمینه نگارش مقاله رو خدمت شما دوستان عزیز عرض کنیم. در نوشتن مقاله توجه به بعضی نکات کلیدی از اهمیت زیاد برخوردار است زیرا که سبب می‌شود مقالات شما در فرآیند داوری با مشکلات کمتری مواجه شود و سریعتر به مرحله بازبینی (revise) برسد. البته که در مراحل بعدی چاپ یک مقاله هم نکاتی باید رعایت شوند که در مباحث بعدی مفصلا به آن پرداخته می‌شود.

اولین نکته در نوشتن یک مقاله تخصصی قوی نگارش متن آن است. متن یک مقاله باید در عین ساده بودن بتواند مطلب مورد نظر نویسنده را بسیار شفاف به مخاطب خود برساند. توجه داشته باشید که متن ناموزون و سرشار از غلط‌های گرامری و املایی بسیار ملال‌آور خواهد بود و حوصله ویراستار (editor) اولیه را سر خواهد برد و ممکن است در همان ابتدای کار مقاله شما رد شود. یکی از نکات مهم در نوشتن یک مقاله تخصصی قوی جمله‌بندی‌های آن مقاله است. جمله‌های یک مقاله تخصصی باید حدالمقدور کوتاه و روان باشند. از نوشتن جملات طولانی به شدت پرهیز کنید. در بعضی موارد مشاهده می‌شود یک پاراگراف شش خطی یک جمله است. این چنین نگارشی تاثیر نامناسبی بر روند داوری مقاله شما دارد.

از کلمات پیچیده و فراتر از سطح یک مقاله تخصصی استفاده نکنید. اگرچه واژگان تخصصی باید بدرستی انتخاب شوند اما برای کلمات عمومی متن تا حد ممکن آن را در حد متوسط نگه دارید. استفاده از کلمات سخت اگر تاثیر منفی نداشته باشد تاثیر مثبتی در روند داوری مقاله شما ندارد.

نکته مهم دیگر در نگارش مقاله قالب‌بندی آن است. اگر دقت کرده باشید مقالات چاپ شده در ژورنال‌های مختلف دارای قالب‌های مختلفی هستند اگرچه گاها چند ژورنال ممکن است از یک قالب یا قالب‌های مشابه با یکدیگر استفاده کنند. اما توجه داشته باشید این قالب‌بندی جزو مراحل پایانی چاپ مقاله است و توسط ویراستارهای خود ژورنال انجام می‌شود. اما نویسنده مقاله تا کجا و بر چه اساسی باید قالب‌بندی را انجام دهد؟ برای ارائه یک مقاله مطابق با معیارهای اولیه یک ژورنال بهترین کار مراجعه به سایت آن ژورنال و مشاهده قالب‌بندی مورد نیاز آن ژورنال است. در قسمتی دیگر این موضوع را با ذکر چند مثال تشریح می‌کنیم. اما نکته مهم در اینجا این است که معمولا ژورنال‌ها، علی‌الخصوص ژورنال‌های معتبر، قالب‌بندی خاصی را از نویسنده درخواست نمی‌کنند به‌جز چند مورد مهم که عبارتند از:

  • حتما تمامی عکس‌ها، نمودارها، خروجی‌ها، معادلات (فرمول‌ها)، و جدول‌ها دارای شماره باشند و در متن اصلی با استفاده از شماره به آنها ارجاع داده شود. هرگز از جملاتی نظیر “در جدول بالا” و یا ” در شکل صفحه بعد” استفاده نکنید و از جملاتی نظیر “در جدول 4” و یا “در شکل 3” استفاده کنید.
  • عناوین بخش‌ها و زیربخش‌ها را با تغییر سایز فونت (ابعاد قلم) و درشت‌نویسی (Bold) از متن مقاله متمایز کنید.
  • همیشه از فونت‌های استاندارد مثل New Times Roman با اندازه 12 و یا 14 استفاده کنید.
  • چپ‌نویس بودن متن را رعایت کنید.

کلمات کلیدی را به‌ دقت انتخاب کنید. کلمات کلیدی در واقع به سایت‌ها برای پیدا کردن مقاله شما کمک می‌کنند. برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب یک راه این است که خودتان را درابتدای کار فرض کنید و فکر کنید برای یافتن یک مقاله در مورد موضوع مورد نظرتان چه کلماتی اساسی از آن زمینه علمی به ذهن شما وارد می‌شوند. به طور مثال روش محاسباتی اصلی بکار رفته در مقاله همیشه جزو یکی از کلمات کلیدی است. سوژه مطالعه موردی و یا موضوع مدلسازی شده یکی دیگر از کلمات کلیدی ثابت است.

 

5 دیدگاه دربارهٔ «اصول نگارش مقاله تخصصی ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *