نحوه حذف آنتی رزونانس یا ضد ارتعاش در نمودار پاسخ فرکانسی در نرم افزار آباکوس

اگر قصد داشته باشید در نرم افزار آباکوس نمودار پاسخ فرکانسی (Frequency response function) قطعه مورد نظرتان را استخراج کنید حتما به این مورد برخورد کرده اید که در نمودار FRF برخلاف انتظار شاهد یک قله نخواهید بود و آنتی رزونانس وجود دارد.

بطور معمول انتظار می رود که یک قله در محل فرکانس طبیعی (عموما فرکانس طبیعی اول) مشاهده شود. این فرکانس طبیعی همان فرکانسی است که شکل مود مربوط به آن توسط نیروی اعمالی تحریک شده باشد.

آنتی رزونانس چیست؟

براساس پیش فرض در نمودار FRF استخراج شده در آباکوس یک دره قبل از قله وجود دارد که به آن آنتی رزونانس گفته می شود. به بیان دیگر دره موجود قبل از قله در شکل پایین را ضد ارتعاش یا Anti-resonance می نامند. نمایش شماتیک این دره و قله را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

نمایش آنتی رزونانس در نمودار FRF در نرم افزار آباکوس

چرا در نمودار FRF آنتی رزونانس مشاهده می شود؟

به هر صورت دلیل اینکه نمودار به صورت یک قله مشاهده نمی شود و به صورت شکل بالا مشاهده می شود این است که دامنه پاسخ (magnitude) نمایش داده نمی شود بلکه تنها بخش حقیقی (real) پاسخ بصورت پیش فرض نمایش داده می شود.

چطور باید آنتی رزونانس را از نمودار FRF در آباکوس حذف کرد؟

برای نمایش دامنه پاسخ که در واقع شعاع عدد مختلط پاسخ است پس از اجرای Job تعریف شده در آباکوس و قبل از دریافت خروجی بصورت XY Data، از طریق منوی Result و گزینه option وارد تب complex form شده و گزینه Magnitude را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از گزینه XY Data می توانید با استفاده Field output که قبلا تعریف کرده اید نمودار پاسخ فرکانسی (FRF) را بدون آنتی رزونانس استخراج کنید. در نهایت پس از استخراخ نمودار FRF در نرم افزار آباکوس بر اساس دامنه، باید نموداری مشابه شکل زیر با تنها یک یا چند قله و بدون وجود دره مشاهده کنید.

نمایش رزونانس در نمودار FRF در آباکوس

حذف ضد ارتعاش در نمودار پاسخ فرکانسی در آباکوس

به جهت شفافیت بیشتر در نحوه انجام توضیحات ارائه شده در این پست ارتعاشات یک تیر ساده یک سر درگیر در نرم افزار آباکوس مدلسازی و نمودار پاسخ فرکانسی یا همان FRF (Frequency response function) آن استخراج شده است. در این مثال آنتی رزونانس از نمودار FRF حذف شده است. برای تماشای این ویدئو آموزشی به لینک زیر بروید:

جهت تماشای ویدئو آموزشی نحوه حذف آنتی رزونانس در نمودار FRF در آباکوس کلیک کنید.

ارسال سفارش ترجمه
سایر مطالب ترجلیت

یک دیدگاه دربارهٔ «نحوه حذف آنتی رزونانس یا ضد ارتعاش در نمودار پاسخ فرکانسی در نرم افزار آباکوس»

  1. بازتاب: آموزش اندنوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *