خطا در مث تایپ؛ چرا معادلات مث تایپ در ورد به شکل تبدیل می‌شوند؟

در این پست درباره یکی دیگر از خطاهای مث تایپ صحبت می‌کنیم. خطایی که تنها مختص خود مث تایپ نیست و نرم‌افزار ورد در آن نقش مهمی دارد. این نوع خطا هم در مث تایپ ویندوز و هم در مث تایپ سیستم‌های مک ممکن است رخ دهد.

مطالب مرتبط:

شرح خطای مث تایپ؛ چرا معادلات مث تایپ به شکل تبدیل می‌شوند؟

بعد از بازکردن یک فایل ورد دارای معادلات مث تایپ که قبلا ذخیره شده است مشاهده می‌کنید که معادلات به شکل تبدیل شده‌اند. در نتیجه امکان ویرایش آنها وجود ندارد. این موضوع مربوط به عملکرد auto-recovery در ورد است. می‌دانیم که این موضوع یک خطا یا باگ در نرم افزار ورد است. زیرا همین اتفاق برای اشیای تعبیه‌شده دیگر (مثل چارت اکسل) هم پیش می‌آید. همچنین هیچ راه عادی برای برگرداندن معادلات به حالت قبلی آنها وجود ندارد.

علائم این خطا در مث تایپ

  • بعد از اینکه با دو بار کلیک چپ سعی در ویرایش معادله دارید متوجه می‌شوید که ورد سربرگ Picture Format را می‌آورد. این بدین معنی است که ورد این معادله را به صورت شکل می‌شناسد.  مطابق با شکل زیر:
علائم این خطا در مث تایپ
  • همچنین اگر معادله را در مث تایپ کپی کنید با خطای The Clipboards contains no equation data مواجه خواهید شد. مطابق شکل زیر:
علائم این خطا در مث تایپ
  • بعد از انتخاب معادله دستگیره‌های اطراف هر معادله تغییر می‌کنند. مشابه دستگیره‌های یک شکل در ورد می‌شوند. مطابق شکل زیر:
علائم این خطا در مث تایپ

راه‌های جلوگیری از این خطا در مث تایپ

پیشنهاد شرکت مایکروسافت این است که گزینه auto-recovery را غیرفعال کنید. توجه کنید که این یک راه جلوگیری است و معادلاتی که تغییر حالت داده‌اند را نمی‌توان بدین روش اصلاح کرد. برای غیرفعال کردن این گزینه مراحل متفاوتی را باید در ویندوز یا مک و یا برای هر ورد طی کرد. اما بطور کلی در قسمت‌ تنظیمات ذخیره، save preferences، به دنبال گزینه Save Auto-recovery data every x minutes باشید و تیک آن را بردارید. البته با این کار ریسک از دست دادن کل فایل را در مواقع اضطراری پذیرفته‌اید. در صورتی که فراموش کنید و فایل را ذخیره نکنید و مشکلی برای ورد پیش بیاید کل قسمت‌های ذخیره نشده را از دست خواهید داد. پیشنهاد ما این است که اگر موارد دیگر مثل متن اهمیت بیشتری دارند حتما این گزینه را فعال نگه دارید. در نهایت مجبور می‌شوید معادلات را دوباره تایپ کنید اما متن حفظ می‌شود.

راه حل این خطا در مث تایپ

در بسیاری از موارد، معادلات بصورت صحیح نمایش داده و چاپ می‌شوند (حتی با فرمت شکل). بنابراین اگر نیازی به ویرایش آنها ندارید همانطور آنها را رها کنید. اگر مجبور هستید تعداد کمی از آنها را ویرایش کنید بهتر است فقط همان‌ها را حذف کنید و دوباره در مث تایپ آنها را تایپ کنید.

در برخی موارد نادر ممکن است بتوانید این معادلات را به حالت قبلی خود بازگردانید. برای این کار از دستور Convert Equations در درون ورد استفاده کنید. برای این کار مطابق دستورات زیر عمل کنید:

  1. پرونده را در ورد باز کنید و آن را به فرمت RTF (Rich text format) ذخیره کنید.
  2. از سربرگ MathType یا منوی آن گزینه Convert Equations را انتخاب کنید.
  3. تنظیمات زیر را در پنجره Convert Equations انتخاب کنید: در قسمت Equation types to convert حداقل گزینه‌های MathType or Equation Editor Equations و Microsoft Word EQ Fields را انتخاب کنید. بازه تغییرات را به کل پرونده (Whole Document) نسبت دهید.
  4. در قسمت Convert Equations to گزینه MathType equations (OLE objects) را انتخاب کنید.
  5. گزینه convert را کلیک کنید تا عملیات تغییر معادلات شروع شود.
  6. وقتی عملیات تغییر تمام شود یک پنجره نمایش داده می‌شود که تعداد معادلات تغییرکرده را نمایش می‌دهد.
  7. سپس پرونده را با فرمت ورد (doc یا docx) ذخیره کنید. در این مورد فرمت doc پایدارتر است.
  8. حال کل پرونده و احتمالا کل معادلات قابل ویرایش هستند. توجه کنید که این تبدیل ممکن است همه معادلات را به حالت قبلی بازنگرداند. در این حالت معادلات باید مجددا تایپ شوند و هیچ کاری از مث تایپ ساخته نیست.

پنجره تنظیمات تبدیل را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

راه حل این خطا در مث تایپ

ترجمه تخصصی مقالات ISI خود را به ترجلیت بسپارید

مطالب مرتبط:

ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله ISI، ترجمه تخصصی مقاله، ترجمه عمران، ترجمه مکانیک، ترجمه پزشکی، ترجمه صنایع

101 دیدگاه دربارهٔ «خطا در مث تایپ؛ چرا معادلات مث تایپ در ورد به شکل تبدیل می‌شوند؟»

  1. با سلام. می خوان مث تایپ 7.4.4 رو روی ویندوز 10 نصب کنم ولی خطا می گیره. نمی دونم علت از ویندوزه که نمی شناسه یا هماهنگ نیست یا دلیل دیگه ای داره؟ راه حل چیه؟ با تشکر

    1. سلام وقت بخیر
      بهتر بود متن خطا و زمان مشاهده خطا را هم ذکر می کردید تا کمک بهتری اراپه می شد. اما بطور کلی این نسخه از مث تایپ مشکلی با ویندوز 10 ندارد. احتمال دارد فایل مث تایپ یا کرک آن مشکل داشته باشد.

  2. سلام من مشکل زیر رو دارم تو فرمول نویسی داخل مث تایپ:
    بعضی عبارتها داخل فرمول با بقیه فرمول همتراز نیست.و من نمی دونم چطور همترازش کنم و یکی اینکه وقتی اعداد رو به صورت فارسی می نویسم به علامتهای قبلش می چسبه.و وقتی فاصله می زارم این بعدا در زمان چاپ بصورت یک خط تیره در می آید.
    ممنون میشم راهنماییم کنید . خیلی ضروریه و واقعا به حل این مشکل نیاز دارم.

    1. سلام وقت بخیر
      بابت همتراز نبودن باید نمونه فرمول رو بفرستید یا فایل ورد رو بفرستید ممکن است بخشی از فرمول به عنوان اندیس تایپ شده باشد. در مورد اعداد فارسی قاعدتا نباید اعداد به علامتی بچسبند فونت اعداد رو بروی فونت دیگری تنظیم کنید شاید مشکل از فونت باشد. بخشی از فایل ورد رو ارسال بفرمایید تا بررسی انجام شود.

      1. ممنون از پاسخگوییتون ، چه فونتی رو باید انتخاب کنم . برای من بی نازنین است و زمانی که فاصله میزارم نه در ورد و نه در فایل پی دی اف مشکلی نداره اما هنگام چاپ به جای فاصله ها خط تیره بزرگ با یک دایره چاپ شده است.

      2. اینجا کپی نشد. میشه راهنماییم کنید کجا بفرستم . ببخشید من خیلی مسلط نیستم و خیلی هم ضروری هست.

        1. فایل رو به ایمیل سایت ارسال کنید.
          فونت بی نازنین مشکلی ندارد اما می توانید فونت دیگری را نیز امتحان کنید. فاصله را باید با کنترل اسپیس (Ctrl + space) اضافه کنید.

  3. سلام
    فرمول هایی که با مث تایپ در ورد وارد کرده بودم الآن به شکل زیر نشون داده میشه (البته وقتی پی دی اف سیو میکنم درست نشون داده میشه):

    { }
    EMBED EQUATION.DSMT4

    1. سلام وقت بخیر
      عبارتی که بجای فرمول ها نمایش داده شده است field code هستند. برای نمایش صحیح فرمول ها با توجه به نسخه نرم افزار ورد وارد option (مثلا در ورد 2016 از منوی file) شوید. سپس به منوی advanced بروید. در قسمت Show document content تیک گزینه field code یا show field codes instead of their values را بردارید.

      1. خیلی ممنون…. ان شالله هر چی مشکلی داری حل بشه ….. منم مشکل بالا را داشتم حل شد…. خیلی خیلی خیلی ممنون

      2. سلام، خسته نباشید
        فرمول هارو داخل مث تایپ نوشتم، بعد وارد ورد کردم به صورت شکل بود تو پی دی اف هم ک نشون نمیده اصلا
        مراحل بالا رو رفتم ولی درست نشو

  4. سلام وقت بخیر،من فرمولها رو قبلا با مث تایپ، نوشته بودم ولی الان که وردم رو باز میکنم فرمولها نیستن و بجاش عبارت”EMBED Equation.DSMT4″قرار گرفته. علتش چیه و چطور میتونم فرمولها رو بازیابی کنم حتی مث تایپ رو حذف کردم و دوباره نصب کردم ولی نشد.هر ورد دیگه ای در لپ تاپم باز میکنم که فرمولهاش با مث تایپ نوشته شدن،همین مشکل وجود داره.

    1. سلام وقت بخیر
      عبارتی که بجای فرمول ها نمایش داده شده است field code هستند. برای نمایش صحیح فرمول ها با توجه به نسخه نرم افزار ورد وارد option (مثلا در ورد 2016 از منوی file) شوید. سپس به منوی advanced بروید. در قسمت Show document content تیک گزینه field code یا show field codes instead of their values را بردارید

          1. سلام وقتی وارد مت تایپ میشم فونت فارسی میشه که باید انگلیس کنم و وقتی خارج میشم از مت تایپ در ورد فونت انگلیسی میشه که باید فارسی کنم چیکار باید بکنم

  5. سلام بعضی از سمبل ها و علامت ها مثل رند و انتگرال بشکل مستطیل تو مث تایپ میاد
    انگار که فونت رو نمیشناسه

    1. سلام وقت بخیر
      فونت ها را از منوی style و گزینه define style بررسی کنید. آیا این مشکل در ورد و pdf هم همچنان باقی است؟

      1. سلام مجدد وقتی متن های مث تایپ رو تو وان نوت باز میکنم مشکل رفع میشه اما تو مث تایپ همون شکلیه تو ورد هم باز این مشکل هست

        1. سلام وقت بخیر
          احتمال زیادی وجود دارد بخاطر فونت های مث تایپ باشد. همانطور که در کامنت قبلی هم عرض شد فونت ها را بررسی بفرمایید.

  6. سلام من مث تایپ رو نصب کردم ولی گزینه هاش غیرفعاله و نمیتونم ازش استفاده کنم.مشکلش چیه؟

  7. سلام
    من میخوام فرمول مث تایپ رو به ورداکوئیشن تبدیل کنم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      تنها راه موجود (بجز استفاده از پلاگین های این کار که شخصا آن ها تست نکردم) این است که از منوی preferences در مث تایپ گزینه cut and copy preferences رو انتخاب کنید. در پنجره باز شده گزینه دوم یعنی mathml or tex رو انتخاب و از کشوی پایین آن گزینه namespace(attr) رو انتخاب کنید. سپس تک تک معادلات مث تایپ را در خود مث تایپ باز کنید و تمام آن را انتخاب و کپی کنید. سپس در داخل ورد پیست کنید. در پنجره باز شده نیز گزینه create an OMML equation را انتخاب کنید.

  8. سلام ، معادلاتی که در مث تایپ تایپ میکنم و وارد ورد میکنم تا مدتی به شکل اصلی هستند ، اما بعد از مدتی(درحین کار یا باز بودن فایل ورد) فرمول ها به صورت خود به خودی بزرگ یا کوچک میشن ، مشکل از چیه؟

    1. سلام وقت بخیر
      بنا به اعلام سازنده نرم افزار mathtype این مشکل مربوط به ورد است. راه حل قطعی برای حل همیشگی این مشکل وجود ندارد اما می توانید با طی کردن مراحل زیر احتمال رخ دادن این اتفاق را تا حد ممکن کاهش دهید. در صورت امکان از آخرین ورژن نرم افزار مث تایپ استفاده کنید. در تب مث تایپ در ورد بروی گزینه convert equations کلیک کنید. در پنچره باز شده در قسمت سمت چپ (equation types to convert) گزینه های اول و چهارم را تیک بزنید. در قسمت سمت راست تنها گزینه اول را. سپس گزینه convert را کلیک کنید. معادلات را سایز بندی کنید.

      1. خیلی ممنون از راهنماییتون.
        این کار رو باید بعد از تایپ هرچندتا فرمول انجام بدم یا اینکه تنظیمات ذخیره می شوند و حتی بر روی فرمول های جدیدی که تایپ میکنم هم اعمال میشه؟

      2. و اینکه‌گفتید مشکل از ورد هست ، یعنی همه ورد ها همین مشکل رو دارند یا فقط ورد نصب شده برروی سیستم من؟

        1. سلام وقت بخیر
          نخیر مشکل از همه ورد ها هست. پیشنهاد می شود در پایان و پس از وارد کردن همه معادلات این کار را انجام دهید.

  9. با سلام پس از نصب مجدد ویندوز و آفیس روی کامیپوتر، بخشی از فرمولهای ریاضی که مربوط به توابع هستند و قبلاً در Microsoft equation 3 تایپ شده بودند، ناخوانا شدند، امکان تایپ مجدد فرمولها با mathtype هم ممکن نیست و به جایsymbol هایی مانند سیگما و انتگرال و … مربع نمایش داده می شود، نصب چندباره آفیس و mathtype هم کمکی نکرده و نمی دانم مشکل از فونت، symbol یا قسمت دیگری هست، لطفا راهنمایی فرمایید

    1. سلام وقت بخیر
      microsoft equation editor 3 مدتی است به دلایل امنیتی از آفیس حذف شده است. اما معادلات باید به درستی نمایش داده شوند. ازآنجایی که ویندوز رو هم عوض کردید احتمالا فونت های MT extra را نصب نکرده اید. از این لینک آنها را دانلود و نصب کنید. احتمالا مشکل نمایش در مث تایپ هم حل شود. البته باید بررسی کنید آیا موقع باز کردن فرمول ها در مث تایپ پیغامی مبنی بر convert معادلات نمایش داده می شود یا خیر. همه معادلات قاعدتا باید به OMML تبدیل شوند.

  10. با سلام و تشکر از راهنمایی شما، با نصب فونت MT extra نیز مشکل همچنان برقرار بود، با کمک و راهنمایی یکی از دوستان عزیزم که تصمیم گرفتم آن را به اشتراک بگذارم، مشکل خوانده نشدن symbolها در افزونه word، تبدیل فرمولها به تصویر و عدم امکان ویرایش فرمول در mathtype با برداشتن تیک
    Beta use Unicode UTF-8 for worldwide language support از قسمت Region Setting تنظیمات Administrative language settings رفع شد. لازم به ذکر است پس از برداشتن تیک این قسمت سیستم نیاز به reset دارد که باید انجام شود.

    1. سلام بزرگوار
      بنده تمام مراحلی که شما فرمودین رفتم ولی نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه نا امیدانه داشتم تو منوی style نگاه میکردم قسمت Define رفتم و چشمم به گزینه symbol که افتاد زیر بخش های اونو باز کردم اول گزینه Eudid symbol را انتخاب کردم بعد متوجه شدم سیمبل علامت تقریب و بعضی دیگر از سیمبل ها که به صورت مستطیل تو خالی بود به شکل اصلی خودشون برگشت و واقعا خوشحال شدم مجدد گزینه دیگر به اسم symbol Tiger از این زیربخش را انتخاب کردم و دیدم علامتها به شکل اصلی قرار گرفت جالبه بدونید که زیربخش های گزینه Extra Math را هم که در همین منو مشاهده می شود تغییر دادم و اونو هم روی گزینه Eudid Extra قرار دادم و اوکی کردم تمام سیمبول ها درست شد و به فرم اصلی خودش نمایش داده شد گفتم حیفه این تجربه رو با شما دوستان عزیز در میون نذارم. امیدوارم که مشکل شما هم حل بشه.

  11. سلام و وقت بخیر

    مث تایپ من در وورد غیرفعاله و فقط symbole ها هستند!
    راهی هست بشه فرمول نویسی اونو فعال کرد؟ هم آفیس حذف و نصب کردم و هم خوده برنامه رو
    و اینکه هر بار میخوام از ویراتسیار استفاده کنم تب اون نیست و همیشه بعد از باز کردن وورد میرم از more commands اضافه میکنم راهی برای موندن تب ویراستیار هست؟

    خیلی ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد ویراستیار با تیم خود نرم افزار تماس بگیرید. در مورد غیر فعال بودن مث تایپ بیشتر توضیح بدید. از کدام ورژن مث تایپ برای چه وردی استفاده کردید؟

  12. سلام
    چند متن جداگانه رو یکی کردم و وقتی آپدیت اندنوت رو برای رفرنس میزنم چیزی نمیاره و کلا هنگ میکنه!
    راه حلی دارید؟ خیلی ممنون
    اندنوت x8 و وورد 13

  13. باعرض سلام و خسته نباشید ببخشید من وقتی فرمول رو با مث تایپ تایپ میکنم تبدیل به مستطیل سفید میشه و دیگه نمایش داده نمیشه برای برطرف کردنش چیکار باید کنم؟؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      مجددا می پرسم از چه ورژن مث تایپ و وردی استفاده می کنید؟ ضمن اینکه مستطیل رو توضیح بدید. کل فرمول بصورت مستطیل نمایش داده می شود یا برخی پارامترها؟

        1. سلام وقت بخیر
          این کار را انجام دهید احتمالا مشکل برطرف شود. از مسیر file>option>advanced>show document content تیک گزینه show picture placeholders رو بردارید اگر هست. البته توجه داشته باشید در صورتی این کار جواب خواهد داد که هنگام ویرایش فرمول ها در مث تایپ یا هنگام پرینت فرمول ها کامل نمایش داده می شوند.

  14. سلام
    مشکل همیشگی من اینه که وقتی فرمول (چه equation3 و چه math type) لابلای متن فارسی قرار میدم بعد از یکی دو بار باز و بستن فایل یا جابجا کردنش فرمولها نسبت به متن بالاتر قرار میکیرن مثل بالانویس میشن و باید یکی یکی فرمولها را باز و سیو مجدد بزنم تا دوباره همتراز متن بشن
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      از چه ویندوز و وردی استفاده می کنید؟

      صرفا جهت امتحان کردن کل حط دارای فرمول را انتخاب کنید و از قسمت advanced تنطیمات فونت ورد گزینه position را بروی normal قرار دهید. اگر تاثیری نداشت خود معادله را انتخاب کنید و این روش را انجام دهید. اگر باز هم تاثیری نداشت گزینه position را بروی lower تنظیم نمایید و عددی را انتخاب کنید که موقعیت مناسبی برای معادله بدست می دهد.

  15. ویندوز 10 ورد2016
    کل متن رو تغییر نمیده
    یکی یکی فرمول ها رو در حالت lower درست میکنه مثل حالتی که یک بار فرمول رو باز و دوباره ببندمش ولی برای کل فایل که حدود 1000 فرمول داره خیلی وقت گیره تازه بعد جابجا کردن فایل دوباره فرمول ها بالا نویس میشن

    https://s4.uupload.ir/files/untitled_eayq.jpg

    1. متاسفانه این موضوع به خاطر وجود یک باگ در ورد هست (وردهای جدیدتر) و هنوز راه حل دائمی برای آن ارائه نشده است. روش پیشنهاد شده در پاسخ قبلی در حال حاضر تنها راه حل است. البته برای جلوگیری از تکرار می توانید فایل را با فرمت doc ذخیره کنید (نه با فرمت docx) که این کار مشکل موجود را حل نمی کند فقط در باز کردن مجدد فایل مانع از به هم ریختن همترازی فرمول و متن می شود.

  16. با سلام
    من mathtype 7.4.8 را بدون مشکل نصب کردم اما بسیاری از سیمبل ها بصورت مربع توخالی در آن نمایش داده میشوند. فونت MT Extra را هم از لینکی که گفتید نصب کردم اما هنوز هم مشکل دارم. ویندوز من 10 هست. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام وقت بخیر
      روش زیر را انجام دهید نتیجه را اطلاع دهید.
      تیک Beta use Unicode UTF-8 for worldwide language support از قسمت Region Setting تنظیمات Administrative language settings را بردارید. لازم به ذکر است پس از برداشتن تیک این قسمت سیستم نیاز به restart دارد که باید انجام شود.

  17. سلام، وقتتون بخیر
    روش گفته شده رو انجام دادم و پس از restart مشکل حل شد.
    نمیدونم چطور تشکر کنم. خدا خیرتون بده.
    به جرات هر چه جستجو کردم پاسخم رو در هیچ سایتی نتونستم پیدا کنم.
    باز هم سپاسگزارم.

      1. بله قبلا بطور کامل کار میکرد، بدون هیچگونه مشکلی.
        ورژن
        ویندوز 10 اینترپرایز آپدیت اگوست 2021
        آفیس 2013 آپدیت آگوست 2021
        مت تایپ 7.8.4.0

  18. عرض سلام و خسته نباشید دارم محضر اساتید گرامی
    بنده با مث تایپ فرمول ها رو نوشتم در برخی موارد با دستکاری پس از نگارش برا ی جا شدن فرمول ها سایز را تغییر دادم. الان علیرغم اینکه در خود مث تایپ از قسمت اندازه ها همه درست هستند منتهی در صفحه اندازه های فرمول های متفاوت فرق می کند.
    آیا راهکاری وجود دارد که تمامی فرمول ها بدون باز شدن مجدد به اندازه دلخواه تغییر پیدا کند؟ یعنی همه رو همانند گزینه ی فرمت انتخاب کرد و سایز اونها رو تغییر داد بدون وارد شدن به خود فضای مث تایپ؟
    سپاس از راهنمایی و عنایت شما

    1. سلام وقت بخیر
      برای انجام این کار کافی است یکی از معادلات را باز کنید و سایز فونت مورد نظر را انتخاب کنید و آن معادله را آپدیت کنید. سپس در منوی mathtype در ورد گزینه format equations را کلیک کنید و سپس در پیغام ظاهر شده OK را بزنید. تمام معادلات به آخرین سایز انتخاب شده در مث تایپ آپدیت می شوند.

  19. سلام
    من مس تیپ را نصب کردم یک ماه به صورت رایگان استفاده کردم.الان که وقتش تموم شده چیکار کنم؟
    دوباره حذف و نصب کنم؟
    اگر حذف کنم اطلاعاتی که با مس تیپ نوشتم ایا حذف میشوند؟

    1. سلام وقت بخیر
      فایل های ذخیره شده رو جدا گانه نگه داری کنید. اگر در فایل ورد فرمول ها وجود دارند که فایل های ورد را نگه دارید تا به فرمول ها دسترسی داشته باشید.
      برنامه کرک شده نصب کنید.

  20. سلام
    وقتی فایل ورد را save as 97-2003 می کنم تمام فرمول ها تبدیل به عکس می شود؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام وقت بخیر
      مطابق توضیحات موجود در فروم مایکروسافت با این لینک امکان تبدیل معادلات به عکس با ذخیره با فرمت doc وجود دارد. در صورت ذخیره با فرمت docx امکان بازگشت معادلات وجود دارد.

  21. فرمولی در مث تایپ دارم که دارای علامت تیلد (آ) است ولی در ورد نشان داده نمیشه. راهکار؟
    ویندوز 10
    ورد 2016
    مث تایپ 6.9
    فونت MT extra نصب است
    تیک Beta use Unicode UTF-8 for worldwide language support برداشتم باز مشکل حل نشد.

  22. سلام. من وقتی در مث تایپ متنی رو به فارسی می نویسم، (گزینه های تنظیم تایپ فارسی رو انتخاب کردم) در اغلب موارد مخصوصاً وقتی فرمول دارای کسر باشه یا بیشتر از یک کلمه فارسی داشته باشه، متن فارسی دچار کشیدگی میشه یا جانماییش در خود مث تایپ تغییر می کنه. میشه لطفا روش درست و اصولی تایپ فارسی در مث تایپ و جلوگیری از این مشکلات رو توضیح بدید؟ ممنون

  23. با سلام. آفیس من 2019 هست که هرچند وقت یکبار به صورت خودکار بروز رسانی می شه. مث تایپ مثل نسخه 7.4.4 که آیکنش به صورت رادیکال قرمز رنگ هست رو از سایت سافت98 دانلود و نصب کردم ولی موقع اجرا خطا می ده که پروداکت کی رو وارد کنید و چون من ندارم غیر فعال شده و بناچار حذفش کردم و نسخه 6.9 رو نصب کردم. تا پارسال هم دست و پا شکسته تایپ می کردم ولی چند روزه همون فرمولهای تایپ شده ی پارسال رو ناقص نمایش می ده مثلا نمادها مثل عضو یا زیر مجموعه یا کروشه یا جزء صحیح و … رو یا نشون نمی ده یا به صورت مستطیل نمایش می ده. وقتی همین متن رو تو یک سیستم با افیس 2016 اجرا می کنم مشکلی نداره. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      معمولا ورژن های خاص مث تایپ با ورژن های خاص ورد خوب کار می کنند. احتمال هست که چون ورد شما اپدیت می شود دیگر ورژن مث تایپ همخوانی نداشته باشد با ورد. یا باید نسخه مث تایپ جدید شود یا ورژن ورد را پایین بیاورید.

  24. سلام
    در word2021 و mathtype7.4.10.53
    با یک بار کلیک چپ بر روی فرمول انتخاب نمیشه و با دوبار کلیک فرمول باز نمیشه(البته بعضی فرمول ها باز میشه) در حالی که در پاورپوینت اینطور مشکلی نیست
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  25. سلام
    یک فایل ورد دارم که فرمول هاش رو با مث تایپ نوشتم. وقتی فایل ورد رو به پی دی اف تبدیل کردم بعضی از علامتها و نمادهای خاص از فرمول های فایل پی دی اف حذف شدند. مثلا در فرمول علامت تیلد داشتم اما میببینم که حذف شده. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      بهتر است هنگامی که بصورت pdf ذخیره می کنید بروی گزینه option کلیک کنید و در پایین پنجره باز شده تیک گزینه PDF/A complaint را بردارید.

  26. سلام. مث تایپم مشکل ایراد فونت symbol رو میده. این فونت رو نصب کردم باز مشکل رفع نمیشه و بعضی علامت ها مثل زیگما رو نمیشناسه. باید چطور این مشکل رو رفع کنم؟ ضمن اینکه ویندوزم 8 هست. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      احتمالا مربوط به تیک گزینه بتا است.
      وارد کنترل پنل شوید و در قسمت region به تب administrative بروید. گزینه change system locale را انتخاب کنید. در پنجره بازشده تیک عبارت Beta: Use Unicode UTF-8 for worldwide language support را بردارید.
      سپس سیستم را ریستارت کنید.

      1. ویندوز من 8 هست و گزینه Use Unicode UTF-8 for worldwide language support رو ندارم. از چه مسیری باید این گزینه رو پیدا کنم؟

        1. مجددا بررسی بفرمایید آیا در قسمت clock, language and region به قسمت region بروید و تب administrative را بزنید. باید گزینه change system locale وجود داشته باشد. بررسی کنید تا کجای این مسیر رو پیدا می کنید و در جواب همین کامنت اعلام کنید.

  27. سلام در تبدیل پاور پوینت به پی دی اف، بعضی اسلایدها که مث تایپ داره، تو پی دی اف کاملا به هم ریخته شده، هر کاری کردم درست نشد.

    1. سلام
      قاعدتا نباید این مشکل پیش بیاید. از روش های مختلف برای تهیه pdf از فایل پاورپوینت استفاده کنید.

        1. با استفاده از export که در منوی خود پاور پوینت هست یکبار امتحان کنید. یا حتی با استفاده از printو سپس گزینه save as PDF یکبار امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *