چطور یک SOP خوب بنویسیم؟ قسمت 2

در رابطه با راهکارهای نوشتن یک SOP قوی قصد داریم 11 نکته کلیدی را خدمت شما عزیزان یادآور شویم.

استراتژی‌های لازم برای نوشتن یک SOP قوی

انتخاب یک استراتژی در نوشتن پیش‌نویس SOP بسیار مهم است. بسیاری از دانشجویان هر چیزی را که به ذهنشان خطور می‌کند را می‌نویسند. گاهی اوقات برخی از دانشجویان متون موجود در اینترنت را کپی می‌کنند و سپس آن را تغییر می‌دهند. اگر شما هم این کار را انجام دهید قطعا همانند همان اکثریت می‌شوید. شما باید خاص شوید. به همین خاطر نیاز به استراتژی دارید. در ادامه 11 راهکار اساسی را با هم مرور می‌کنیم.

1-داستان بنویسید نه بیانیه

اگر بین روزنامه و رمان حق انتخاب داشته باشید کدام را انتخاب می‌کنید؟

قطعا عده زیادی رمان را انتخاب می‌کنند. زیرا اگرچه که روزنامه به شما خبرهای جدید را با عناوین جذاب ارائه می‌دهد اما رمان داستان‌سرایی می‌کند و شما با آن ارتباط عاطفی برقرار می‌کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که به خوبی فکر کنید تا دلیل خود برای تحصیل در آن رشته و مقطع را پیدا کنید. اگرچه برای بسیاری ممکن است اصلی‌ترین دلیل صرفا تحصیل در یک رشته دانشگاهی در یک کشور خارجی باشد. اما هرگز برای نگارش نامه‌هایی از این دست روی این مسائل مانور ندهید. بلکه بهتر است اصلا حرفی از این موضع نزنید. سعی کنید خود را جای شخصی اروپایی قرار دهید که قصد ادامه تحصیل دارد. نامه‌های زیادی مطالعه کنید. نه برای کپی کردن بلکه برای آشنا شدن با دغدغه‌ها و اهداف افراد در سطوح جهانی. در نهایت شما باید داستان خود را روایت کنید.

2- داستان خود را مقداردهی کنید

بهترین راه برای نوشتن یک SOP قوی روایت بصورت داستان است. اما دقت کنید متن آن فقط کیفی نباشد. طی این نامه شما باید اطلاعاتی از خودتان را ارائه دهید. در ارائه اطلاعات سعی کنید دقیق باشید و از اعداد استفاده کنید. بنابراین سعی کنید در خلال داستان خود از مقادیر مشخص برای بیان اطلاعات استفاده کنید. به عنوان مثال اگر به عنوان تجربه تدریس به تعدادی دانش‌آموز درس دادید می‌توانید اینگونه بنویسید:

During my engineering days, I helped a local NGO by joining as a math tutor, where I taught basic math concepts to school children.

همانطور که در متن بالا مشاهد می‌کنید، اگرچه متن خیلی خوب بنظر می‌رسد اما تصویر دقیقی ارائه نمی‌دهد. حال متن پایین را با دقت مطالعه کنید.

During my second year of engineering, I joined ‘Teach Math’, a local NGO, where I was part of the Math tutoring team. For a period of 10 months, I taught basic math like algebra, geometry, and arithmetic to more than thirty 5th and 6th grade students. And every single student I taught to, secured an A in math that year. I’ve never been prouder in my life.

همانطور که مشاهده می‌کنید اعداد بسیار در متن تاثیرگذار هستند و دید جامع‌تری از شما ارائه می‌دهند.

3-دقیق باشید

توجه داشته باشید در مورد هر چیزی که در SOP خود می‌گویید دقیق باشید. چیزی نگویید که صرفا هیئت پذیرش را تحت تاثیر قرار دهید. باید با جزئیات در مورد هر چیزی صحبت کنید. مثلا نگویید که من چون به این رشته علاقه داشتم این رشته را انتخاب کردم. دقیقا توضیح دهید که چرا به این رشته علاقه دارید. چه چیزی باعث شده است تصمیم گرفتید باقی عمر خود را در این رشته کار کنید. به دنبال کسب چه مهارتی هستید.

کلی‌گویی نکنید و از جملات کلیشه‌ای ایده‌آل استفاده نکنید. به عنوان مثال “من قصد دارم دنیا را تغییر دهم”. روراست و منطقی در مورد دلایل خود داستان‌وار صحبت کنید.

4-نامه خود را شخصی‌سازی کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که دانشجویان بسیار تکرار می‌کنند آماده کردن یک قالب برای همه نامه‌ها است. سپس با همان قالب آماده برای چندین دانشگاه و رشته اپلای می‌کنند.

اگرچه ممکن است این نامه‌ها شبیه یکدیگر باشند اما هر دانشگاه با دانشگاه دیگر تفاوت‌های اساسی دارد. تفاوت در رتبه دانشگاه، تعداد پذیرش در مقطع دکتری و دیگر مسائل ملاک تفاوت در نامه نیست. بلکه تفاوت‌های فرهنگی، روش‌ها، نقاط قوت و ضعف و غیره موجب تفاوت در نامه‌ها می‌شوند.

پس بنابراین برای هر دانشگاه و رشته، نامه را طوری بازنویسی کنید که متناسب با آن شرایط باشد.

در پست بعدی ادامه این نکات را یادآور می‌شویم.

یک دیدگاه دربارهٔ «چطور یک SOP خوب بنویسیم؟ قسمت 2»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *