پیشینه تحقیق در مقاله ISI؛ 5 نکته مهم

زمانی که قصد تحقیق در یک زمینه یا موضوعی خاص را داشته باشید باید سوژه تحقیق را ایجاد کنید. باید پیشینه تحقیق (literature review) در مورد آن موضوع یا زمینه خاص را بدانید. پیشینه تحقیق در مقاله ISI عبارتند از تمامی کارهای علمی قبلی در رابطه با آن موضوع. ارائه یک پیشینه تحقیق جامع و کامل در نگارش یک مقاله ISI بسیار حیاتی است.

در جدیدترین بررسی‌ها در مورد اهمیت پیشینه تحقیق در یک مقاله ISI نتایج جالبی بدست آمده است. دکتر Denis Bauer معتقد است بروز بودن در رابطه با کارهای علمی در یک زمینه خاص احتمالا مهم‌ترین قسمت تحقیق است. زیرا بدون اطلاع از شکاف‌های موجود در یک زمینه خاص، مقالات علمی حاصل چندان کاربردی نخواهند بود. این مقالات یا خیلی قدیمی خواهند بود یا خیلی خارج از بحث که تا مدت‌ها ارجاعی به آن داده نمی‌شود.

چرا جستجوی من نتیجه نمی دهد؟

با ارائه یک پیشینه تحقیق کامل در مقاله ISI، داورها متوجه می‌شوند که شما از زمینه علمی مورد نظر آگاهی کامل دارید. و با ارائه این مقاله سعی در جبران بخشی از کمبودهای علمی در این زمینه را دارید. بنابراین وجود یک پیشینه تحقیق کامل و جامع برای یک مقاله ISI خوب الزامی است. با این حال ممکن است هنگام جستجو برای مقالات قبلی چندان موفق نباشید. بدین صورت که با جستجوی عناوین موردنظر تعداد مقالات کمی ظاهر شوند. اما واقعیت چیز دیگریست. هرساله 2.5 میلیون مقاله جدید به چاپ می‌رسد. بنابراین اینکه کسی قبلا در زمینه علمی مورد نظر شما کار نکرده باشد تقریبا غیرممکن است. البته در موارد جزئی و خیلی تخصصی این موارد پیش می‌آیند. در زمینه‌های خیلی تخصصی ممکن است کارهای علمی گذشته کم یا اصلا وجود نداشته باشند.

حال که مشکل، عدم وجود مقالات در زمینه علمی موردنظر شما نیست چرا تعداد مقالات حاصل از جستجو ناچیز است. ممکن است استراتژی‌های جستجوی شما یا به کل غلط هستند یا کمبود‌هایی دارند. البته لازم نیست در انتهای مقاله ISI خود لیست طولانی از مراجع رو داشته باشید. اما پیشینه تحقیق در مقاله شما باید مروری جامع از شرایط حال حاضر زمینه علمی را ارائه بدهد. حال برای پیدا کردن مقاله‌های مرتبط با زمینه علمی خود چه باید کرد؟ در اینجا 5 نکته برای شروع جستجو در زمینه علمی مورد نظر را با هم مرور می‌کنیم.

1-زمینه تحقیق خود را گسترش دهید

در بسیاری از دانشگاه‌ها و مقاطع کلیت زمینه کاری توسط استاد تعیین می‌شود. اما هر زمینه علمی وسعت بسیار زیادی دارد که انتخاب یک موضوع خاص کار ساده‌ای نخواهد بود. پس احتمالا مدت‌ها بروی زمینه تحقیقی خود فکر کرده‌اید. اینکه در رابطه با چه موضوعی قصد تحقیق دارید. اینکه در یافتن مقالات چندان موفق نیستید شاید بخاطر موضوع شما باشد. برخی مواقع موضوع آنقدر خاص و محدود است که جستجو درباره آن کار ساده‌ای نخواهد بود. در این صورت حتی ممکن است مقالات مرتبط با موضوع خودتان را هم پیدا نکنید.

مثالی از گسترش زمینه تحقیق

به عنوان مثال فرض کنید موضوع علمی شما در رابطه با امکان کامپوست‌شدن پلاستیک باشد. بعد از جستجوهای طولانی تنها دو مقاله پیدا خواهید کرد. این اتفاق شاید بسیار خوشایند باشد. شما به این نتیجه می‌رسید که کار علمی شما یک شکاف بزرگ را پوشش می‌دهد. اما در پیشینه تحقیق مقاله خود چه مقالاتی را قرار خواهید داد؟ البته برای محققین کارکشته و با تجربه این موضوع عجیبی نیست. آنها موضوع جدید علمی ارائه می‌دهند و باعث پیشرفت چشمگیر علم می‌شوند. اما آیا شما به عنوان یک دانشجو این شرایط را دارید؟

با گسترش زمینه تحقیقی خود مقاله‌های بیشتری را می‌توانید در پیشینه تحقیق بیاورید. مثلا با بررسی فرآیندهای تجزیه پلاستیک مقالات بیشتری تحت پوشش موضوع شما قرار می‌گیرند. یا مثلا در مورد مواد قابل کامپوست‌شدن دیگر نیز بررسی‌هایی انجام دهید. با در نظر گرفتن این موضوعات تا حدی زمینه‌های جانبی و مرتبط را نیز پوشش داده‌اید. ضمن اینکه پیشینه تحقیق شما پربارتر می‌شود.

برای ترجمه مقاله ISI خود اینجا کلیک کنید.

2-از کلمات کلیدی درست استفاده کنید

یکی از مشکلات در پیدا کردن مقالات مرتبط کلمات کلیدی اشتباه یا غیرمرتبط است. کلمات کلیدی باید به خوبی تعیین شده باشند و دقیقا مرتبط با زمینه کاری شما باشند. بعد از انتخاب زمینه کاری خود باید کلمات کلیدی مرتبط با آن را نیز بیابید. به عنوان مثال اگر به دنبال تحقیق بروی شیزوفرنی کودکان هستید این کلمات کلیدی مناسب خواهند بود:

Schizophrenia, early onset schizophrenia, schizophrenia in children, early symptoms of schizophrenia

اگر جستجوی خود را در گوگل انجام می‌دهیدکلمات کلیدی خود را داخل علامت نقل و قول قرار دهید (“”). با این کار به گوگل می‌گویید دقیقا همین کلمات در نتایج جستجو وجود داشته باشند. در ضمن ترتیب نوشتن این کلمات در محل جستجو را نیز در نظر می‌گیرد.

اگر کلمات شما در درون نقل و قول نیستند ترتیب نوشتن کلمات باز هم نتایج مختلفی را بدست می‌دهد. در ادامه جستجو سعی کنید از کلمات هم معنی نیز استفاده کنید. گاهی برای یک شی خاص چندین کلمه استفاده می‌شود. سعی کنید همه آن کلمات را در جستجوی خود شامل کنید.

اگر می‌خواهید نتایج جستجو دقیقا مرتبط باشند از کلمات کلیدی موجود در مقاله خود استفاده کنید. با این کار نتیجه جستجو بسیار نزدیک‌تر به کار شما خواهد بود. همچنین متوجه خواهید شد آیا کلمات کلیدی درستی انتخاب کرده‌اید یا خیر. در صورت نامناسب بودن کلمات نتایج خوب و مرتبطی حاصل نخواهد شد.

3-اگر مقاله ISI مرتبطی پیدا کردید کاملا آن را بررسی کنید

تعداد کم مقالات مرتبط به نفع شما خواهد بود. زیرا می‌توانید هر یک از آنها را عمیقا بررسی کنید. چون تعداد مقالات کم هستند وقت کافی برای بررسی تک تک آنها خواهید داشت. تعداد زیاد مقالات الزاما به معنی نتیجه بهتر نخواد بود. قطعا تعداد زیادی از آنها غیرمرتبط خواهند بود. وقتی نتیجه جستجو کم ولی مرتبط باشد نیازی به گزینش بین نتایج نیست.

علاوه بر این، اگر نتایج جستجوی صحیح کم باشد به این معنی است که زمینه کاری شما هنوز خام است. کارهای علمی زیادی هستند که بتوان انجام داد. در این صورت کمبودهای موجود در پیشینه تحقیق را شناسایی و برای نگارش مقاله استفاده کنید.

4-از مراجع مقاله‌های ISI پیداشده استفاده کنید

مراجع یک مقاله ISI شما را به منابع مهم‌تر و اصیل‌تر در آن زمینه کاری هدایت می‌کند. مراجع در واقع کارهای علمی مرتبطی هستند که برای نگارش مقاله ISI در آن زمینه علمی استفاده می‌شوند. استفاده از مراجع به دو صورت انجام می‌گیرد. روش مستقیم و روش معکوس. در روش معکوس مراجع موجود در مقاله ISI پیش‌رو را پیدا می‌کنید. این مراجع غالبا مرتبط با کار علمی شما هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. با این کار شما کم کم به مقالات ISI اولیه و بنیادی خواهید رسید.

در روش مستقیم اما مقالاتی که به مقاله ISI پیش‌رو ارجاع داده‌اند را پیدا می‌کنید. تمام این اطلاعات در سایت ناشر مقاله موجود است. با این کار مقالاتی که با کلمات کلیدی شما پیدا نشده‌اند را می‌توانید بیابید. در نهایت می‌توانید مقالات ISI دیگری که توسط مولفان مقاله پیش‌رو منتشر شده‌اند را بیابید. با این کار وارد یک شبکه عظیم از مقالات ISI مرتبط با زمینه کاری خود خواهید شد. کافی است ابتدا چند مقاله کاملا مرتبط با کار خود پیدا کنید.

5-کمک بگیرید

اگر در انجام کارهای بالا موفق نشدید کمک بگیرید. از استاد راهنمای خود کمک بگیرید. اساتید معمولا زمینه‌های کاری خوبی را پیشنهاد می‌دهند. یا اگر استاد شما با این کار هم مخالف است از او بخواهید یک مقاله ISI مادر به شما بدهد. این مقالات معمولا بستر مناسبی برای شروع یک تحقیق هستند. ضمن اینکه مراجع این مقالات گنجینه خوبی برای مقالات ISI معتبر هستند. یا باز هم اگر موفق نبودید از استاد خود کلمات کلیدی بخواهید و با آنها جستجو کنید.

معمولا کم پیش می‌آید که تعداد مقالات ISI در یک زمینه علمی کم باشد. بلکه احتمالا جستجوی شما به خوبی انجام نمی‌شود. سعی کنید زمینه‌های مرتبط را جستجو کنید. باید راهی به اولین مقالات مرتبط پیدا کنید.

یک دیدگاه دربارهٔ «پیشینه تحقیق در مقاله ISI؛ 5 نکته مهم»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *