مث تایپ؛ چرا بالا و پایین معادلات مث تایپ در ورد بریده می شوند؟

در این پست و در ادامه پست‌های قبلی در ارتباط با خطاهای موجود در کار با مث تایپ قصد داریم به یکی دیگر از این مشکلات بپردازیم. مشکل مورد نظر حذف شدن یا بریده شدن بخش بالایی و پایینی معادلات مث تایپ در ورد است. البته منظور آن دسته از معادلاتی هستند که درون خطوط متن وجود دارند یا به عبارت دیگر معادلات inline. باز هم قابل ذکر است که این خطا هم برای سیستم‌های ویندوز و هم مک ممکن است پیش بیاید.

مطالب مرتبط

چرا بالا و پایین معادلات inline مث تایپ در ورد بریده می‌شوند؟

اگر فاصله بین خطوط پاراگراف مورد نظر دقیقا بروی یک مقدار تنظیم شده باشد و آن مقدار از ابعاد معادله کمتر باشد این اتفاق رخ می‌دهد. ورد ناچارا معادله را به پشت خطوط می‌برد و بنابراین بخش بالایی و پایینی آن بریده می‌شود.

راه حل این مشکل چیست؟

برای نشان‌دادن راه حل ما دو مثال را در این قسمت آورده‌ایم.

پاراگراف با فاصله خطوط ثابت و دقیق

مشکل مثال بالا در این است که فاصله بین خطوط برای سایز قلم 11pt مناسب است اما برای موارد بزرگتر کافی نیست. فاصله بین خطوط در مثال بالا دقیقا 13.2pt است (فاصله استاندارد 20% بیشتر از اندازه خود قلم است). حال بیایید فاصله بین خطوط را بروی single تنظیم کنیم مانند شکل زیر.

پاراگراف با فاصله بین خطوط single
توجه:

برای تنظیم فاصله بین خطوط در ورد (ویندوز) ابتدا سربرگ Home را کلیک کنید. در گروه Paragraph بروی گزینه نشان‌داده‌شده در شکل زیر کلیک کنید. فلش کوچکی که در گوشه سمت راست و پایین گروه قرار دارد. مانند شکل زیر:

گزینه مربوط به پنجره تنظیمات پاراگراف

در مک گزینه Paragraph را از منوی Format انتخاب کنید.

در هر دو سیستم ویندوز و مک باید در قسمت Spacing گزینه Line spacing را طبق موارد گفته‌شده در بالا تنظیم کنید.

چطور فاصله بین همه خطوط را یکسان کنیم؟

حال اگر معادلات به درستی نمایش داده می‌شوند می‌توانید تنطیمات را به همین صورت ذخیره کنید. البته بسیاری از کاربران از این وضعیت ناراضی هستند. زیرا فاصله بین خطوط یکسان نخواهد بود. ورد برای خطی که معادلات را شامل می‌شود فاصله بیشتری با اضافه کردن حاشیه درنظر می‌گیرد.

در صورتی که می‌خواهید فاصله بین خطوط دقیقا یکسان باشد باید مقدار فاصله را دقیقا بروی مقدار خاصی تنظیم کنید. پیدا کردن یک مقدار دقیق تقریبا سعی و خطا است اما مث تایپ برای شروع کار به شما کمک می‌کند. ابتدا بلندترین معادله در پاراگراف را پیدا کنید. در این حالت معادله دوم بلندتر است. آن را در مث تایپ باز کنید. آن را انتخاب و کپی کنید. مطابق شکل زیر به مقدار B (B=6) در نوار وضعیت توجه کنید. این یعنی اینکه خط مبنای معادله به اندازه 6pt جابجا می‌شود. این مقدار، فاصله بین پایین‌ترین قسمت معادله و خط مبنای متن در ورد است.

مقدار فاصله خط مبنای معادله از خط مبنای متن

چون ما در اینجا از فاصله اندازه قلم 11 استفاده می‌کنیم 6 را به آن اضافه می‌کنیم. بنابراین برای شروع از مقدار 18 شروع می‌کنیم. در شکل پایین پاراگراف مورد نظر با فاصله بین خطوط دقیقا 17pt را مشاهده می‌کنیم

همان پاراگراف با فاصله دقیق 17. فاصله بین خطوط یکسان است اما معادله دوم کامل نشان داده نمی شود

بسیار نزدیک و بهتر (حداقل فاصله بین خطوط یکسان است) شده است. اما باید باز هم مقدار آن را زیاد کنیم تا پایین معادله دوم را کامل نمایش دهد. مقدار دقیق 20pt بهترین نتیجه را می‌دهد.

پاراگراف با فاصله بین خطوط 20.
مطالب مرتبط:

ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله ISI، ترجمه مقاله، ترجمه مقاله تخصصی، ترجمه پزشکی، ترجمه کتاب، ترجمه مکانیک، ترجمه عمران، ترجمه روسی، فرانسوی، ترجمه فارسی به انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *