کتاب شناسی تفسیری در مقاله ISI

تعریف

کتاب شناسی تفسیری در مقاله ISI فهرستی از ارجاعات به یک زمینه خاص است که شامل یک خلاصه توصیفی نیز هست. کتاب شناسی تفسیری را می‌توان بر اساس سال انتشار یا بر اساس نام مولف مرتب کرد. در این کتاب‌ شناسی به مراجع دیجیتالی یا قابل چاپ مثل کتاب، روزنامه، مقاله، پایان‌نامه، و غیره ارجاع داده می‌شود.

اهمیت یک کتاب شناسی تفسیری خوب

ممکن است در میانه نوشتن یک مقاله ISI استاد راهنما از شما بخواهد یک کتاب شناسی تفسیری نیز اضافه کنید. ممکن است به دلایل مختلفی این کار را انجام دهید. دلایلی همچون نشان‌دادن تسلط شما بر پیشینه تحقیق موردنظر. کتاب شناسی تفسیری را می‌توان به عنوان مروری بر آثار گذشته دانست اما عمیق‌تر و دقیق‌تر نسبت به مقالات معمول.

در سطوح بالاتر، نوشتن کتاب شناسی تفسیری را می‌توان آماده‌سازی خوبی برای انجام یک تحقیق بزرگتر دانست. با این کار، تحقیقاتی که تا به حال انجام‌شده را به خوبی بررسی می‌کنید. ضمن اینکه مشخص می‌شود مطالعه پیشنهادی شما در کجای تحقیقات انجام‌شده قرار می‌گیرد. با مطالعه انواع مراجع مرتبط با یک زمینه تحقیقاتی به تدریج مسائل موجود در آن زمینه علمی را درک خواهید کرد. در نتیجه برای ارائه نظرات خود و پیشبرد آن زمینه علمی آماده می‌شوید. در مجموع تسلط شما بر کلیت زمینه علمی خودتان بیشتر می‌شود و دید بهتری پیدا خواهید کرد.

نحوه ارجاع به مراجع در مقاله ISI

به طور خلاصه یک کتاب شناسی تفسیری خوب …

  • شما را تشویق می‌کند تا در مورد کارهایی که استفاده می‌کنید تفکر بحرانی داشته باشید. همچنین در مورد جایگاه آنها در سطح وسیع‌تر، و رابطه آنها به کار، فرضیات، و ایده‌های خودتان تفکر بهتری داشته باشید.
  • مدرکی است دال بر اینکه شما مراجع مرتبط را به خوبی مطالعه کرده‌اید و بر حوزه علمی مسلط هستید.
  • اعتبار کار شما و خود شما را نشان می‌دهد.
  • به شما این امکان را می‌دهد تا مواد دیجیتالی و آرشیوی کلیدی را در تاریخچه ادبیات خود بگنجانید.
  • موضوع و تحقیق شما را در یک مکالمه حرفه‌ای ممتد قرار می‌دهد.
  • به دیگران این امکان را می‌دهد تا مراجع را از جهت سودمند بودن برای کار خودشان بسنجند.
  • به محققان مشتاق کمک می‌کند تا متوجه شوند آیا به یک موضوع علمی علاقه دارند یا خیر.

ساختار و شیوه نوشتن

انواع کتاب شناسی تفسیری

1-تشریحی:

این نوع تفسیر، مراجع را بدون خلاصه‌سازی استدلال اصلی، فرضیات، یا پیام‌های محتوایی تشریح می‌کند. مانند چکیده، موضوعاتی که هر مرجع به آن پرداخته، مسائل بررسی‌شده و هر نوع ویژگی خاص را تشریح می‌کند. این نوع کتاب شناسی هیچ نوع نقد یا ارزیابی در مورد آثار درج‌شده ارائه نمی‌دهد. این نوع تفسیر تنها این موضوع را بررسی می‌کند که آیا این مرجع به موضوع تحقیق ارتباط دارد یا خیر.

2-آموزنده / خلاصه:

این نوع تفسیر محتویات، پیام، یا استدلال مرجع را خلاصه می‌کند. به طور کل، شامل فرضیات، روش‌شناسی، نتیجه‌گیری، یا نتایج است. اما همانند نوع تشریحی شما هیچ ارزیابی درباره این محتویات ارائه نمی‌دهید. در این نوع تفسیر به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود:

استدلال اصلی مولفان چیست؟

مولفان چه نتیجه‌ای را استخراج کردند؟

3-ارزشگذارانه / منتقد / تحلیلی

این نوع تفسیر شامل ارزیابی شما از محتویات مرجع نیز هست. این نوع تفسیر متداول‌ترین نوع تفسیر است که استاد راهنما از دانشجو می‌خواهد. نقد شما ممکن است شامل نقاط ضعف و قوت مرجع یا کاربرد نتیجه‌گیری آن برای تحقیق شما باشد. این نوع تفسیر به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

آیا استدلال صحیح است؟

آیا روش‌شناسی صحیح است؟

آیا این مرجع به تمامی موارد مرتبط اشاره دارد؟

آیا این مرجع را می‌توان با مراجع دیگر مقایسه کرد؟

نحوه نوشتن بخش نتیجه گیری در یک مقاله ISI

انتخاب مراجع برای کتابش شناسی

یک استراتژی خوب برای تهیه کتاب شناسی، شناسایی مراجع کلیدی و مرور آثار ارجاع‌داده‌شده توسط مولفان است. این راه اغلب شما را سریعا به مراجع مرتبط با موضوع هدایت می‌کند. توجه داشته باشید که این استراتژی تنها تحقیقات برتر را شناسایی می‌کند. بنابراین به دنبال تحقیقات اخیر در مورد موضوع تحقیق باشید.

مراجع مناسب برای استفاده می‌تواند هر مرجعی باشد که در ارتباط با درک موضوع ارزشمند است. این موارد می‌توانند شامل مراجع غیرمتنی (فیلم، نقشه، عکس، و غیره)، آرشیوی، و مراجع اولیه مانند مدارک حکومتی باشند. روش مورد استفاده برای انتخاب مراجع برای تفسیر به موضوع تحقیق بستگی دارد.

ارسال سفارش ترجمه

استراتژی لازم برای زمینه کتاب شناسی

مراجعی که در کتاب شناسی ارجاع داده و تشریح شده‌اند باید به خوبی تعریف شده و بر زمینه علمی مورد نظر تمرکز داشته باشند. بسیاری از استراتژی‌هایی که برای دقیق‌کردن موضوع یک تحقیق استفاده می‌کنید برای انتخاب مراجع کتاب شناسی نیز می‌توانید استفاده کنید.

این استراتژی‌ها عبارتند از:

دید- با یک دید به موضوع تحقیق نگاه کنید. یا تنها یک جنبه از موضوع خود را در نظر بگیرید. به طور کلی سعی کنید موضوع خاص باشد.

زمان- هر چه دوره زمانی کوتاه‌تر باشد، تمرکز بهتر خواهد بود.

جغرافیا- هر چه منطقه مورد بررسی کوچکتر باشد تمرکز بیشتر است. بطور مثال بجای بررسی روابط تجاری در غرب آفریقا روابط تجاری بین نیجریه و کامرون را بررسی کنید.

ارتباط- ارتباطات مورد بررسی را محدود کنید تا رابطه بین دو یا چند چیز را بیان کنید. به عنوان مثال علت و معلول یا مقایسه و تضاد.

نوع- با توجه به نوع خاصی از مردم یا اشیا بروی کتاب شناسی تمرکز کنید. به عنوان مثال بررسی مراقبت‌های سلامتی در سالمندان ژاپنی.

مراجع- کتاب شناسی شامل نوع خاصی از مواد است. به طور مثال فقط کتاب، فقط مقالات ISI، یا فقط فیلم. البته توضیح دهید که چرا فقط یک نوع مرجع مناسب است.

ترکیب- از یک یا چند استراتژی بالا برای دقیق‌کردن تمرکز کتاب شناسی استفاده کنید.

نحوه نوشتن بخش بحث (discussion) در یک مقاله ISI

بررسی ارتباط و ارزش مراجع

تمامی مواردی که در کتاب شناسی وارد می‌کنید باید سهم آن مرجع در آن حوزه علمی را نشان دهد. برای مشخص‌شدن نحوه استفاده از مرجع باید کیفیت استدلال‌های دورن آن مرجع را بررسی کنید. المان‌های خاص که باید بررسی شوند عبارتند از ارزش مرجع، محدودیت‌ها، تاثیرگذاری در تعریف مسئله تحقیق، روش‌شناسی، کیفیت مدارک و شواهد، و نتیجه‌گیری مولف است.

با در نظر گرفتن این موارد، تصمیم درباره استفاده از یک مرجع در کتاب شناسی به پاسخ به سوالات زیر بستگی دارد:

آیا نحوه چارچوب‌ بندی مسئله تحقیق یا نحوه پاسخ‌دهی به آن (روش) را در مرجع مورد نظر می‌پسندید؟

آیا راه‌های جدیدی برای درک مسئله تحقیق ارائه می‌دهد؟

آیا شما به نحوه استفاده مرجع از یک چارچوب یا مفهوم کلیدی علاقه‌مند هستید؟

آیا مرجع مجموع مدارک خاصی که قصد دارید به آن ارجاع دهید را استفاده و تحلیل کرده است؟

نحوه پیگیری وضعیت مقاله ISI پس از ارسال به ژورنال

فرمت (قالب) و محتوا

فرمت یک کتاب شناسی تفسیری بسته به هدف آن می‌تواند متفاوت باشد. می‌توان آن را بر اساس نام مولف (به ترتیب الفبا) یا سال انتشار مرتب کرد. در مورد تعداد کلمات، تمرکز، و نوع تفسیر از استاد راهنما کمک بگیرید.

مقدمه

کتاب شناسی باید شامل یک مقدمه خلاصه باشد. این مقدمه باید شامل منطق مورد استفاده برای انتخاب مراجع باشد. در صورت لزوم دلیل عدم انتخاب برخی از مراجع را نیز ذکر کنید.

ارجاع

قسمت اول شامل اطلاعات کتاب شناسی است که در قالب رسمی مثل MLA، Chicago، APA، نوشته می‌شود. از استاد راهنما برای بهترین استایل کمک بگیرید و همین استایل را به طور کامل استفاده کنید.

تفسیر

قسمت دوم باید در چند پاراگراف موارد موجود در مرجع را خلاصه کند. مطالبی که در مورد مرجع ذکر می‌کنید را نوع تفسیر مشخص می‌کند. اگرچه در بیشتر موارد، تفسیر شما باید شامل اظهار نظر بحرانی جهت ارزیابی کاربرد آن مرجع باشد. مواردی را که باید هنگام نوشتن در نظر داشته باشید عبارتند از:

آیا مرجع درباره موضوع، مقدمه خوبی ارائه می‌دهد؟

آیا مرجع به خوبی به موضوع می‌پردازد؟

آیا تازه‌‌کارها می‌توانند مرجع را درک کنند یا تنها برای افراد آشنا به موضوع کاربرد دارد؟

مرجع چه محدودیت‌هایی دارد؟

واکنش کلی شما نسبت به مرجع چیست؟

طول

تفسیر دارای طول‌های متغیری هستند. از چند خط تا چند صفحه. اما به طور معمول 300 کلمه هستند. تعداد کلمات به هدف بستگی دارد. اگر تنها خلاصه‌ای از مراجع را درج می‌کنید نباید طول زیادی داشته باشد. اما اگر هر مرجع را کاملا بررسی می‌کنید باید حجم بیشتری را اختصاص دهید.

ترجمه و ویراستاری مقالات تخصصی خود را به ما بسپارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *