چگونه یک انگیزه‌نامه (Motivation Letter) برای بورسیه بنویسیم؟

در این پست در رابطه با اصول اولیه نگارش یک انگیزه‌نامه (Motivation letter) صحبت می‌کنیم. ممکن است برای هر موقعیت تحصیلی از شما انگیزه‌نامه درخواست نشود اما اگر این نامه جز مدارک بود بسیار حیاتی است و می‌تواند موجب قبولی و یا رد درخواست (Application) شما شود. شما باید از این فرصت استفاده کنید تا قبل از دعوت به مصاحبه (در بیشتر موارد بصورت آنلاین) دانش خودتان را به رخ بکشید. مطالبی که در اینجا اشاره می‌شود اگرچه اصول کلی هستند ولی در عمل بیشتر جهت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده می‌شوند که انگیزه‌نامه به زبان انگلیسی باید نوشته شود.

انگیزه‌نامه بورسیه چیست؟

اهداف نوشتن یک انگیزه‌نامه عبارتند از:

  • چرا شما گزینه مناسبی برای این بورسیه هستید؟
  • برنامه شما برای بعد از فارغ‌التحصیلی چیست؟

هیات داوران اغلب از انگیزه‌نامه برای حذف تعداد زیاد نفرات متقاضی استفاده می‌کنند تا بتوانند بین اعضای باقی‌مانده بهترین نفرات را انتخاب کنند.

معمولا انگیزه‌نامه‌ها را برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) درخواست می‌کنند اما تنها بعضی اوقات ممکن است مجبور شوید برای دوره‌های تخصصی لیسانس هم یک انگیزه‌نامه ارائه دهید. در صورتی هم که وجود انگیزه‌نامه در مدارک ارسالی جزو موارد اختیاری است حتما آن را ارائه دهید زیرا ممکن است تنها شانس شما برای جلب رضایت داوران باشد.

اصول کلی برای انگیزه‌نامه بورسیه تحصیلی

معمولا تعداد کلمات و صفحات یک انگیزه‌نامه از طرف دانشگاه مشخص نمی‌شود و شما باید با یک بررسی مناسب یک انگیزه‌نامه کافی بنویسید. نامه باید بطور کلی شامل موارد زیر باشد:

  • المان‌های اصلی موجود در رزومه شما
  • تحصیلات قبلی شما
  • تجارب حرفه‌ای شما و برنامه‌های شما برای آینده

معمولا انگیزه‌نامه بین 500 تا 1000 کلمه است که باید برای راحتی خواننده آن، حتما دارای پاراگراف‌بندی و در کل اصول واجب برای نوشتن یک مقاله باشد.

انگیزه‌نامه خود را مناسب با بورسیه بنویسید

انگیزه‌نامه شما باید برنامه‌های آتی شما را با اهداف بورسیه مرتبط کند و در کل بگویید که چطور این بورسیه می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های آتی خود را عملی کنید. باید بگویید چطور می‌توانید از دانش کسب شده خود (بعد از کسب بورسیه و اتمام دوره) برای اهداف بورسیه استفاده کنید؟ معمولا بورسیه‌ها با اهداف خاصی ارائه می‌شوند. گاهی این اهداف علمی هستند و با ارائه این بورسیه قرار است بخشی از یک پروژه بزرگتر انجام شود و یا بطور مثال هدف از ارائه یک بورسیه این است که شخصی با مهارتی خاص برای انجام کاری خاص را پرورش دهند. در کل باید بگویید که برنامه آتی شما و یا مثلا شغلی که قرار است انتخاب کنید چطور می‌تواند اهداف یک بورسیه (به عنوان مثال در زمینه حفظ محیط زیست) را برآورده کند.

در ضمن شما باید نشان دهید که چرا شما از بقیه متقاضیان برای این بورسیه لایق‌تر هستید. چه مهارت و یا تجربه خاصی در این زمینه دارید که شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ چه برنامه مشخصی دارید که یکی از مشکلات حال حاضر دنیا را هدف قرار داده است؟

حتی اگر در حال حاضر هم اطلاعات کمی از زمینه علمی مورد نظر دارید از این قضیه به نفع خود استفاده کنید.

بگویید که چطور می‌توانید با داشتن دانش بیشتر به مسیر خودتان ادامه دهید و مشکلات بیشتری را از سر راه بشریت بردارید.

تواضع نداشته باشید اما اغراق هم نکنید.

ساختار یک انگیزه‌نامه بورسیه

معمولا انگیزه‌نامه بورسیه بر حسب نوع بورسیه تغییر می‌کند اما همه آنها شامل سه قسمت زیر هستند:

  • مقدمه
  • سه پاراگراف بدنه متن
  • نتیجه گیری

شما باید در مقدمه اسم خودتان، سطح تحصیلات، و دوره آموزشی مورد نظر را ذکر کنید.

پاراگراف اول بدنه متن شما باید شامل هر نوع تجربه مرتبطی باشد که دارید. دقت کنید تجارب غیر مرتبط را عنوان نکنید. به عنوان مثال کارآموزی را می‌توانید به عنوان یک تجربه مرتبط ذکر کنید. باید رشد خودتان را در این زمینه علمی و یا کاری بر حسب زمان رویداد هر کدام نشان دهید. و در نهایت بگویید که این مسیر رشد شما با این تحصیلات به کجا ختم می‌شود.

پاراگراف دوم بدنه متن شما باید شامل برنامه‌های جامع شما برای آینده باشد. در ادامه یک سری ایده برای این پاراگراف را مشاهده می‌کنید.

  • می‌توانید تحصیلات بعد از آن را ذکر کنید. مثلا اگر برای کارشناسی ارشد اقدام می‌کنید از تحصیل در مقطع دکتری به عنوان برنامه آتی خود یاد کنید.
  • همچنین می‌توانید در مورد شرکت‌ها و مراکزی که قصد دارید بعد از فارغ‌التحصیلی آنجا کار کنید صحبت کنید.
  • می‌توانید در مورد برنامه‌ها و موسساتی که خودتان قصد ایجاد و توسعه آنها را دارید صحبت کنید.

در نهایت در قسمت نتیجه گیری باید باز تاکید کنید که چرا شما گزینه خوبی برای این بورسیه هستید.

در پست‌های بعدی به نکات دیگری در مورد نگارش یک انگیزه‌نامه موفق و تاثیرگذار به همراه یک نمونه خواهیم پرداخت.

5 دیدگاه دربارهٔ «چگونه یک انگیزه‌نامه (Motivation Letter) برای بورسیه بنویسیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *