کالج های خصوصی و دولتی چه فرقی دارند؟

یکی از دغدغه های افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی دارند آگاهی از انواع و اقسام دانشگاه، کالج ها، و مراکز آموزشی دیگر است. در این بخش تفاوت کالج های خصوصی و دولتی بخصوص در کشور آمریکا را توضیح می دهیم.

مقایسه کالج های خصوصی و دولتی

کالج های دولتی و خصوصی هر دو برای ادامه تحصیل در مقالع بالاتر مناسب هستند. این دو نوع کالج در مالکیت، مدیریت، اندازه کلاس ها، تنوع دروس و غیره با یکدیگر یک سری تفاوت های اساسی دارند.

کالج های خصوصی

تامین بودجه

کالج های خصوصی کالج هایی هستند که تحت مالکیت خصوصی قرار دارند. سازمان های خصوصی مالکیت آنها را دارند و از طریق شهریه و کمک های مالی تامین بودجه می شود. تعدادی از معروف ترین کالج ها و یا دانشگاه های خصوصی در آمریکا عبارتند از: MIT(Massachusetts Institute of Technology)، دانشگاه هاروارد (Harvard University)، دانشگاه ییل (Yale University)، و دانشگاه استنفورد (Stanford University)، و غیره.

کالج های خصوصی از طرف دولت صلاحیت ارائه مدرک را دارند اما بعضی کالج ها این صلاحیت را ندارند و مدرکی را که ارائه می دهند رسمی نیست. ممکن است کالج های خصوصی هنگام جذب دانشجو تبعیضی قائل نشوند اما این کالج ها معیارها و اولویت های خود را در روند جذب دارند.

هزینه تحصیلات

هزینه تحصیل در کالج های خصوصی بیشتر از کالج های دولتی است. این قضیه موجب می شود حتی بعضی دانشجویان خوب نتوانند به کالج مورد علاقه خود بروند. دولت به دانشجویان کمک هزینه (گرنت) می دهد. نحوه اهدا این گرنت ها بر اساس قابلیت های دانشجویان است. تعداد گرنت های اهدا شده کمتر از تعداد دانشجویانی است که صلاحیت های بالای تحصیلی دارند.

ساختار کالج

ساختار کالج شامل کلاس های کوچکتر (از نظر تعداد دانشجو) است بنابراین به دانشجویان توجه بیشتری می شود. در کالج های خصوصی هر کسی هر درسی را که بخواهد می تواند بگذراند.

کالج های دولتی

تامین بودجه

کالج های دولتی کالج هایی هستند که توسط دولت ایالتی تاسیس می شوند. اداره آنها هم بر عهده ایالت است مثل دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina). در آمریکا کالج های زیادی به همراه حداقل یک دانشگاه دولتی در هر ایالت است. این امر با کمک قانون Morrill Land Grant که در سال 1862 تصویب شد محقق شد. این قانون به ایالت ها اجازه داد تا 30000 هکتار از زمین های فدرالی را جهت تامین بودجه مراکز آموزشی و غیره بفروشند.

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در کالج های دولتی کمتر از کالج های خصوصی است. شهریه کالج های دولتی برای ساکنین آن ایالت کمتر از کسانی است که خارج از آن ایالت زندگی می کنند. این امر بدلیل آن است که پدر و مادر این دانشجویان در آن ایالت مالیات آن ایالت را می پردازند.

ساختار کالج

کالج های دولتی جذب بالایی در دانشجو دارند. این قضیه بخاطر اندازه کالج ها، تعداد صندلی های در دسترس بیشتر، تنوع دروس، استاندارد تحصیلی به دلیل وجود استادان با تجربه و حرفه ای، و شهریه پایین تر است. پذیرش در این کالج ها بر اساس قابلیت های دانشجویان است بنابراین دانشجویانی که در مراکز دولتی تحصیل می کنند استانداردهای بسیار بالایی دارند.

کالج های دولتی از طرف ایالت تامین بودجه می شوند. بنابراین درآمد این کالج ها بسیار بالاتر است و کارهای تحقیقاتی زیادی در این موسسات انجام می شود.

بطور کلی تفاوت بین کالج های دولتی و خصوصی را بصورت زیر می توان خلاصه کرد:

  • کالج های خصوصی تحت مالکیت سازمان های خصوصی هستند و از طریق شهریه و کمک مالی تامین بودجه می شوند. کالج های دولتی کالج هایی هستند که توسط دولت ایالتی تاسیس و تامین بودجه می شوند.
  • هزینه تحصیل در کالج های خصوصی بیشتر از کالج های دولتی است.
  • ساختار کالج های خصوصی شامل کلاس های کوچکتر و دانشجویان کمتر است و آنها معیارهای خاص خودشان را در روند جذب دانشجو دارند. کالج های دولتی کلاس های بزرگتر، دروس بیشتر، و دانشجویان بیشتری دارند. جذب دانشجو تنها بر اساس صلاحیت های فردی دانشجویان است.

4 دیدگاه دربارهٔ «کالج های خصوصی و دولتی چه فرقی دارند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *