آزمون GRE چیست؟- قسمت 1

آزمون GRE که مخفف عبارت Graduate Record Examination است در بیش از 1000 مرکز در 160 کشور برگزار می‌شود. این آزمون سنجشی برای متقاضیان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشورهای مختلف است. این آزمون در ابتدا مد نظر اغلب دانشگاه‌های کشورهای آمریکا و انگلیس بود اما امروزه مورد نظر کشورهای زیادی است.

تاریخچه

آزمون GRE متعلق به موسسه ETS است و توسط همین موسسه برگزار می‌شود. این آزمون در سال 1936 توسط موسسه Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching بنیان‌گذاری شده است.

طبق اظهارات ETS این آزمون جهت سنجش استدلال کلامی، استدلال عددی، نگارش تحلیلی، و تفکر بحرانی بوجود آمده است. محتویات آزمون GRE شامل جبر، هندسه، ریاضیات و بخش لغات می‌شود. آزمون GRE بصورت کامپیوتری برگزار می‌شود. حداقل نمره مورد نظر در این آزمون بسته به دانشگاه متغیر است. ممکن است این آزمون برای برخی از دانشگاه‌ها صرفا فرمالیته باشد. در حالی که برای برخی دیگر یک فاکتور مهم در فرآیند پذیرش است. نمرات آزمون ابتدا بین بازه 200 تا 800 بود.

بازنگری سال 2011

در ماه اوت سال 2011 این آزمون دستخوش تغییرات اساسی شد. آزمون به چند بخش تقسیم شد. بسیاری از قسمت‌ها و سوالات آزمون پس از تغییرات حفظ شد. اما نمره آزمون به بازه 130 تا 170 تغییر کرد.

هزینه شرکت در آزمون معادل 205 دلار آمریکا است. عمر نتیجه آزمون 5 سال است. البته برخی از دانشکده‌ها نتایج با عمر بیشتر را نیز می‌پذیرند.

در ابتدا 4 دانشگاه هاروارد، یل، پرینستون، و کلمبیا این آزمون را بروی دانشجویان آزمایش کردند. دانشگاه ویسکانسین اولین دانشگاهی دولتی بود که در سال 1938 از دانشجویان خواست در این آزمون شرکت کنند.

ساختار

آزمون کامپیوتری GRE شامل 6 بخش است. بخش اول همیشه نگارش تحلیلی (analytical writing) است. این بخش شامل قسمت‌های زمان‌بندی‌شده جداگانه است. 5 بخش دیگر شامل دو بخش استدلال کلامی، دو بخش استدلال عددی، و یک بخش آزمایشی یا تحقیقی است. این 5 بخش ممکن است به هر ترتیبی آورده شوند. بخش تحقیقی در نتایج پایانی تاثیری ندارد. از سال 2011 به بعد آزمون GRE کامپیوتری متغیر و منطبق است. بدین صورت که دشواری بخش‌های بعدی بر حسب عملکرد دانشجو در بخش‌های قبلی تعیین می‌شود. آزمون تطبیق‌پذیر است. دانشجو می‌تواند بین سوال‌های مختلف حرکت کند. به لطف نرم‌افزار برگزاری آزمون حتی می‌توان برخی سوالات را برای بررسی‌های بعدی تیک زد. کل زمان آزمون تقریبا 3 ساعت 45 دقیقه طول می‌کشد. بین هر بخش 1 دقیقه استراحت و بعد از 3 بخش 10 استراحت وجود دارد.

آزمون کاغذی GRE نیز شامل 6 بخش است. بخش نگارش تحلیلی به 2 قسمت تقسیم شده است یکی مربوط به بحث و دیگری موضوع. در ادامه در مورد موضوع و بحث صحبت می‌کنیم. چهار بخش بعدی شامل 2 بخش کلامی و 2 بخش عددی است. این چهار بخش به هر ترتیبی ممکن است باشند. آزمون کاغذی بخش آزمایشی (تحقیقی) ندارد.

بخش کلامی (verbal section)

بخش کلامی آزمون کامپیوتری توانایی خواندن، استدلال بحرانی، و کاربرد لغات را ارزیابی می‌کند. آزمون کلامی بین 130 تا 170 بارم‌بندی می‌شود. واحد افزایش نمره 1 است. هر بخش کلامی شامل 20 سوال است که 30 دقیقه وقت دارد. هر بخش کلامی شامل 6 سوال تکمیل متن، 4 سوال معادل‌سازی جملات، و 10 سوال خواندن بحرانی است. بعد از سال 2011 سوالات تکمیل متن با تکمیل جمله جایگزین شده‌اند. همچنین سوالات چندگزینه‌ای به بخش خواندن اضافه شدند.

بخش عددی (quantitative section)

بخش‌های عددی آزمون GRE دانش ریاضی و مهارت‌های استدلالی دانشجویان را ارزیابی می‌کند. سطح ریاضی مورد آزمون در حد دبیرستان است. آزمون عددی بین 130 تا 170 بارم‌بندی می‌شود. واحد افزایش نمره هم 1 است. در یک آزمون معمولی، بخش عددی شامل 20 سوال است. زمان مربوط به این بخش 35 دقیقه است. هر بخش عددی شامل 8 سوال مقایسه‌ای مقداری، 9 آیتم حل مساله و 3 سوال تفسیر داده است. بعد از سال 2011 آیتم‌هایی با ورودی عددی نیز اضافه شدند. در این قسمت‌ها از دانشجو خواسته می‌شود جاهای خالی را پر کند. یا اینکه به سوالات چند گزینه‌ای با انتخاب چند گزینه پاسخ دهد.

در پست‌های بعدی در رابطه با دیگر بخش‌های آزمون صحبت خواهیم کرد.

یک دیدگاه دربارهٔ «آزمون GRE چیست؟- قسمت 1»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *