آزمون GRE چیست؟ قسمت 2

در ادامه پست قبلی توضیحات بیشتری در رابطه با آزمون GRE ارائه می‌دهیم. تا به اینجا در رابطه با بخش‌های مختلف آزمون GRE مطالبی را گفتیم. در این پست بخش‌های باقیمانده را توضیح خواهیم داد. همچنین مطالبی در رابطه با محل برگزاری آزمون نیز خواهیم گفت.

همانطور که گفتیم آزمون GRE دارای بخش‌های مختلفی از جمله استدلال کلامی و استدلال عددی است. همچنین یک بخش نگارش تحلیلی وجود دارد که در آزمون اینترنتی همیشه بخش اول امتحان است. در آزمون کاغذی این بخش خود به دو بخش تقسیم می‌شود. اما نگارش تحلیلی در هر دو حالت کاغذی و اینترنتی دو نوع موضوع دارد. یک نوع Issue task و نوع دیگر Argument task است.

Issue task چیست؟

در این قسمت شرکت‌کننده 30 دقیقه وقت دارد تا در رابطه با موضوعی مشخص مطلبی را بنویسد. موضوعات این قسمت از گنجینه‌ای از موضوعات انتخاب می‌شوند که توسط دوره GRE منتشر شده است. افراد می‌توانند به این گنجینه سوالات در وبسایت ETS دسترسی داشته باشند.

Argument task چیست؟

در این قسمت شرکت‌کننده با یک بحث روبرو است. در مدت زمان معلوم شرکت‌کننده باید در مورد این بحث مطالبی را با عنوان نقد و بررسی بنویسد. یک بحث شامل یک سری از حقایق و الزامات است که به یک نتیجه ختم می‌شود. از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که منطق بحث را در نظر بگیرند و پیشنهاداتی در راستای بهبود این منطق ارائه دهند. در این قسمت شرکت‌کنندگان باید مشکلات منطقی بحث را بیان کنند و از ارائه نظرات شخصی بپرهیزند. وقت اختصاص‌داده‌شده به این قسمت 30 دقیقه است. بحث‌ها نیز از یک گنجینه سوالات که GRE منتشر کرده است انتخاب می‌شود. این گنجینه در وبسایت ETS موجود است.

بخش آزمایشی

بخش آزمایشی، که می‌تواند کلامی یا عددی باشد، شامل سوالات جدیدی است که ETS برای آزمون‌های بعدی در نظر دارد. این قسمت در نمرات پایانی تاثیر ندارد. اما با این حال قابل تشخیص نیست و مانند بخش‌های نمره‌دار ظاهر می‌شود. از آنجایی که شرکت‌کنندگان نمی‌توانند بخش آزمایشی را تشخیص دهند بهتر است تمامی بخش‌ها را با دقت بالا پاسخ دهند. در برخی از موارد بجای بخش آزمایشی یک بخش تحقیقی مشخص در پایان آزمون وجود دارد. در آزمون کاغذی بخش آزمایشی وجود ندارد.

امتیازدهی

در صورت وجود یک یا چند اشتباه در بخش چند گزینه‌ای باز هم ممکن است نمره کامل 170 لحاظ شود. به همین ترتیب در صورتی که تمامی پاسخ‌ها اشتباه باشند نمره 130 لحاظ می‌شود.

جدول امتیازبندی برای بخش‌های کلامی و عددی بصورت زیر است.

جدول امتیازدهی بخش های آزمون

همچنین برای بخش نگارش تحلیلی نیز جدول امتیازبندی بصورت زیر است.

جدول امتیازبندی نگارش تحلیلی

تمامی موارد گفته‌شده تا به اینجا برای آزمون GRE جنرال است. شرکت‌کنندگان می‌توانند در آزمون GRE subject هم شرکت کنند. آزمون GRE subject در 6 شاخه بیولوژی، شیمی، ادبیات انگلیسی، فیزیک، و روانشناسی برگزار می‌شود. مدت زمان هر آزمون 170 دقیقه است. البته در گذشته این نوع آزمون برای شاخه‌های بیشتری برگزار می‌شد. شاخه‌هایی از جمله مهندسی، اقتصاد، کامپیوتر، زمین‌شناسی، و غیره.

پذیرش از دانشگاه

بیشتر دانشگاه‌های کشور آمریکا نمرات آزمون GRE جنرال را برای ثبت نام در مقطع تحصیلات تکمیلی نیاز دارند. البته حداقل نمره مورد نیاز در این آزمون به شدت متغیر است. حتی دو رشته در یک دانشگاه معیارهای متفاوتی دارند. معمولا رشته‌های اقتصاد و تجارت نمرات بالایی لازم دارند. در حالی که رشته‌های مهندسی بازه‌ی وسیع‌تری دارند.

محل برگزاری

آزمون GRE در داخل کشور نیز برگزار می‌شود. برای اطلاع از زمان و مراکز برگزاری آزمون به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *