ترجمه رسمی مدرک تحصیلی (دانشنامه و ریزنمره)

دانشجویان عزیزی که به هر دلیلی قصد ترجمه مدرک تحصیلی خود را دارند باید از طریق دارالترجمه‌های رسمی معتبر در سراسر کشور اقدام کنند. اما قبل از آن چند نکته مهم را باید در نظر داشته باشند.

ترجمه مدرک تحصیلی بیشتر برای امر مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد پس به‌خاطر داشته باشید که شما هم به دانشنامه خود نیاز دارید و هم ریزنمرات. هر دوی اینها برای ترجمه رسمی باید نسخه اصلی باشند و نسخه موقت آنها به طور رسمی ترجمه نمی‌شوند. البته برای کاربردهای خاص در صورتیکه مطمئن هستید با ترجمه غیررسمی این مدارک هم کار شما پیش می‌رود می‌توانید درخواست ترجمه غیررسمی این مدارک را داشته باشید. در این صورت دیگر مهر مترجم بروی ترجمه شما ثبت نمی‌شود. برای ترجمه غیررسمی مدرک خود اینجا کلیک کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید تایید مدارک اصلی توسط وزرات علوم است. اگرچه بدون تایید وزارت علوم هم می‌توان ترجمه رسمی از مدارک اصلی را تهیه نمود اما بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورها مدارک شما را در صورتی می‌پذیرند که دارای مهر دادگستری و وزارت امور خارجه (و در مواردی مهر سفارت) باشند که برای دریافت این مهرها حتما باید مدارک شما توسط وزرات علوم تایید شده باشند.

پس بنابراین، ابتدا نسخه اصلی مدارک (دانشنامه و ریزنمره) را به تایید وزارت علوم برسانید و سپس آن را از طریق دارالترجمه رسمی ترجمه کنید و سپس برای اخذ مهرهای دادگستری و وزارت امور خارجه اقدام کنید.

البته در صورت تمایل، دارالترجمه‌ها معمولا خود برای اخذ مهرهای دادگستری و وزارت امور خارجه اقدام می‌کنند.

برای تایید مدارک از طرف وزارت علوم ابتدا باید بعد از اخذ مدارک از دانشگاه آنها را در سامانه http://mad.saorg.ir ثبت کرده تا از طرف دانشگاه تایید شوند. توجه شود هنگام ثبت نام در این سامانه علاوه بر مدارک تحصیلی خود باید نامه لغو تعهد خدمت (برای دانشجویان دانشگاه سراسری) نیز ارسال شود.

برای دریافت نامه لغو تعهد خدمت هم که قبلا مبلغ آن را پرداخت کرده‌اید (یا از طرق دیگر مدرک را آزاد کرده‌اید) باید از سامانه portal.saorg.ir استفاده کنید.

در نهایت بعد از تایید مدارک از طرف دانشگاه (می‌توانید با تماس با واحد دانش‌آموختگان این کار را تسریع کنید) باید اصل دانشنامه و ریزنمره خود را از طریق پست و طبق دستورالعمل سامانه برای وزارت علوم ارسال کنید تا مدارک تایید شوند.

همچنین می‌توانید مدارک را حضوری به سازمان امور دانشجویی برده تا آنها را سریع‌تر تایید کنند.

آدرس سازمان امور دانشجویان جهت تایید مدرک تحصیلی:

تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان موسوی، سازمان امور دانشجویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *