آزمون GMAT چیست؟ جزئیات آن چگونه است؟ چه رشته‌هایی به GMAT نیاز دارند؟ – 2

در ادامه پست قبلی که درباره آزمون GMAT بود قصد داریم توضیحات باقیمانده را ارائه دهیم. بخش‌های مختلف آزمون و محل برگزاری و زمان‌بندی را تشریح کنیم.

بخش‌های آزمون GRE

آزمون GRE دارای بخش‌های مختلفی است که در قسمت قبلی نام بردیم. این قسمت‌ها شامل ارزیابی نگارش تحلیلی، بخش استدلال ترکیبی، بخش کمی، و بخش کلامی هستند.

ارزیابی نگارش تحلیلی

این بخش شامل یک موضوع برای نوشتن یک متن است که 30 دقیقه زمان دارد. تحلیل شما از موضوع مورد بحث بسیار مهم است. باید بتوانید انتقاد صحیحی از موضوع مورد بحث ارائه دهید. متن نوشته‌شده مستقلا دو نوع نمره دریافت می‌کند. معدل این دو نوع نمره، نمره نهایی متن خواهد بود. یک نمره توسط کامپیوتر و یک نمره توسط شخص داده می‌شود.

نمره ارزیابی نگارش تحلیلی بین 0 تا 6 است. نمره صفر نشان‌دهنده این است که متن بی‌معنی، خارج از موضوع، و یا کاملا خالی است.

نمره بندی بخش ارزیابی نگارش تحلیلی

بخش استدلال ترکیبی

بخش استدلال ترکیبی در ماه ژون سال 2012 معرفی شد. این بخش برای ارزیابی قابلیت‌های آزمون‌دهنده در ارزیابی داده‌های ارائه‌شده است. بخش استدلال ترکیبی شامل 12 سوال (که هر کدام بخش‌های مختلفی دارند) است. سوالات این بخش به چهار شکل مختلف است: گرافیکی، تحلیل‌ دو بخشی، تحلیل جدول، و استدلال چند منبعی. نمره این بخش بین 0 تا 8 متغیر است. نمره‌ این بخش جدای از بخش‌های کمی و کلامی لحاظ می‌شود. نمرات این بخش و بخش ارزیابی نگارش تحلیلی تاثیری در نمره کل GMAT ندارند.

در قسمت تحلیل جدول، یک جدول جهت رده‌بندی اطلاعات ارائه می‌شود. شرکت‌کنندگان باید این جدول را تحلیل کنند. برخی از سوالات دارای پاسخ‌های بله-خیر و درست-غلط هستند. در قسمت سوالات گرافیکی شرکت‌کنندگان باید یک عکس یا تصویر را تحلیل کنند. هر سوال دارای عباراتی با جای خالی است. شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخ صحیح را از یک لیست پاسخ انتخاب کنند. سوالات استدلال چند منبعی دارای 2 یا 3 منبع اطلاعات هستند. شرکت‌کنندگان باید با توجه به اطلاعات ارائه‌شده به سوالات چند گزینه‌ای و بله-خیر و صحیح-غلط پاسخ دهند. سوالات تحلیل‌های دو بخشی دارای دو بخش برای پاسخ هستند. پاسخ‌های احتمالی در یک جدول ارائه می‌شوند. برای هر جزء پاسخ یک ستون در جدول وجود دارد.

بخش کمی

بخش کمی جهت ارزیابی توانایی شرکت‌کننده در استدلال کمی، حل مسائل کمی، تفسیر داده‌های گرافیکی و تحلیل اطلاعات است. شرکت‌کنندگان باید دارای دانش حداقلی در جبر، هندسه، و ریاضیات باشند. دو نوع سوال کمی وجود دارد: حل مساله و کفایت داده. استفاده از ماشین حساب در این بخش مجاز نیست. امتیاز این بخش بین 0 تا 60 است. اگرچه GMAC تنها نمرات بین 6 تا 51 را گزارش می‌کند.

سوالات حل مساله برای آزمایش قابلیت‌های شرکت‌کننده در استدلال کمی و حل مساله است. کفایت داده برای ارزیابی قابلیت درک و تحلیل مسائل کمی توسط شرکت‌کننده است. این نوع سوال خاص آزمون GMAT است. شرکت‌کننده باید بتواند تشخیص دهد آیا اطلاعات به مساله مرتبط است یا خیر. همچنین باید تشخیص دهد آیا اطلاعات برای حل مساله کافی است یا خیر.

بخش کلامی

بخش کلامی آزمون GMAT شامل سوالات زیر است: درک مطلب، استدلال بحرانی، و تصحیح جمله. برای پاسخ به هر سوال 5 گزینه وجود دارد. نمره بخش کلامی بین 0 تا 60 است. اگرچه نمرات کمتر از 9 و بیشتر از 44 نادر است.

نمره آزمون GMAT

نمره نهایی آزمون GMAT بین 200 تا 800 است و عملکرد در بخش‌های کمی و کلامی را ارزیابی می‌کند. نمرات بخش‌های نگارش تحلیلی و استدلال ترکیبی بصورت جداگانه اعلام می‌شوند. پله‌های افزایش نمرات 10 تایی هستند.

نمرات آزمون GMAT با نمودار زنگوله تطابق دارند. بدین معنی که 68 درصد شرکت‌کنندگان نمره‌ای بین 430 و 670 می‌گیرند. در ضمن اگر شرکت‌کننده سوال اول را از دست دهد نمره او نصف نمی‌شود. الگوریتم نمره‌گذاری بسیار پیچیده است.

شرکت‌کنندگان در پایان آزمون نمره غیررسمی خود را مشاهده می‌کنند. پس از آن 2 دقیقه زمان دارند تا تعیین کنند آیا مرکز نمره آنها را حذف کند یا نگه دارد. همچنین شرکت‌کننده می‌تواند 72 ساعت پس از آزمون بصورت آنلاین نمره را حذف کند. نمره آزمون را می‌توان 4 سال و 11 ماه پس از آزمون با هزینه 50 دلار بازگرداند.

برای اطلاع از محل برگزاری آزمون و  دیگر جزئیات به اینجا مراجعه کنید.

جزئیات این آزمون را بطور خلاصه در جدول پایین مشاهده می کنید.

جزئیات آزمون GMAT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *