آزمون GMAT چیست؟ جزئیات آن چگونه است؟ چه رشته‌هایی به GMAT نیاز دارند؟

آزمون GMAT که مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است نوعی آزمون زبان برای متقاضیان رشته‌های مدیریتی است. این آزمون نوعی آزمون کامپیوتری تطبیق‌پذیر است. در این آزمون قابلیت‌های تحلیلی، کلامی، کمی، نوشتاری، و خوانداری آزموده می‌شوند. این آزمون برای اخذ پذیرش در رشته‌های مدیریتی مثل MBA لازم است.

شرکت‌کنندگان باید دانش گرامر زبان انگلیسی، جبر، هندسه، و ریاضیات داشته باشند. این آزمون توسط موسسه GMAC که مخفف Graduate Management Admission Council است برگزار می‌شود. هدف از آزمون سنجش توانایی‌های نوشتاری و حل مشکل است. به علاوه مسائل کفایت داده، منطق، مهارت‌های تفکر بحرانی نیز مورد سوال هستند. مهارت‌هایی که طبق اظهارات GMAC برای تجارت در دنیای واقعی حیاتی هستند. حداکثر 5 بار در سال می‌توان در این آزمون شرکت کرد. فاصله دو آزمون باید حداقل 16 روز باشد.

تقریبا بیش از 7000 دوره تحصیلات تکمیلی در 2300 دانشکده تجارت در سراسر جهان این آزمون را می‌پذیرند. نتایج آزمون یکی از ملاک‌های دریافت پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی است. دانشکده‌های تجارت از این آزمون به‌عنوان معیار پذیرش در رشته‌های مدیریتی مثل MBA، حسابداری و مالی استفاده می‌کنند. آزمون GMAT در 114 کشور در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود. اگرچه آزمون GRE امروزه بسیار پذیرفته شده است اما GMAT همچنان اولین انتخاب برای دوره‌های مدیریتی است.

فرم و زمان‌بندی آزمون

آزمون GMAT شامل 4 قسمت است: ارزیابی نگارش تحلیلی، استدلال ترکیبی، بخش کمی، بخش کلامی. کل زمان آزمون 3 ساعت و 7 دقیقه است. شرکت‌کنندگان 30 دقیقه برای بخش نگارش تحلیلی زمان دارند. در بخش بعدی نیز 30 دقیقه زمان دارند تا به 12 سوال پاسخ دهند. در بخش بعدی، بخش کمی، 62 دقیقه زمان دارند تا به 31 سوال پاسخ دهند. در پایان برای بخش کلامی نیز 65 دقیقه زمان برای 36 سوال در نظر گرفته شده است.

بخش‌های کمی و کلامی آزمون GRE هر دو بصورت چند گزینه‌ای هستند و بصورت کامپیوتری برگزار می‌شوند. این بخش‌ها بر حسب توانایی‌های شرکت‌کننده تعیین می‌شوند. قبل از این دو بخش، شرکت‌کنندگان باید به یک سری سوالات سطح سنجی پاسخ دهند. اگر پاسخ این گونه سوالات صحیح باشند سوالات آزمون سخت‌تر می‌شوندو بر عکس. این فرآیند تا پایان هر بخش ادامه می‌یابد. در پایان هر بخش کامپیوتر برآورد دقیقی از توانایی‌های فرد در آن بخش دارد. نمره خامی هم به برای آن بخش در نظر گرفته می‌شود.

در تاریخ 11 جولای سال 2017 GMAC اعلام کرد ترتیب بخش‌های آزمون، قابل تعیین است. آزمون‌دهندگان می‌توانند در ابتدای آزمون ترتیب این بخش‌ها را تعیین کنند. سه حق انتخاب وجود دارد:

  • ارزیابی نگارش تحلیلی، استدلال ترکیبی، کمی، کلامی (ترتیب اصلی)
  • کلامی، کمی، استدلال ترکیبی، ارزیابی نگارش تحلیلی
  • کمی، کلامی، استدلال ترکیبی، ارزیابی نگارش تحلیلی

در ماه آوریل سال 2018 GMAC مدت آزمون را نیم ساعت کاهش داد. در واقع زمان بخش‌های کلامی و کمی از 75 دقیقه به ترتیب به 65 و 62 دقیقه کاهش یافتند. البته بخش‌های دستورالعمل هم مقداری کاهش یافتند.

در پست بعدی در رابطه با بخش‌های مختلف آزمون، محل برگزاری آزمون، و دیگر جزئیات مطالبی را خواهیم گفت.

یک دیدگاه دربارهٔ «آزمون GMAT چیست؟ جزئیات آن چگونه است؟ چه رشته‌هایی به GMAT نیاز دارند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *