تفاوت بین دانشگاه و موسسه

دانشگاه و موسسه هر دو سازمان‌هایی هستند برای آموزش مهارت و دانش به دانشجویان. تا اینکه دانشجویان افراد مفیدی برای جامعه باشند.

دانشگاه چیست؟

عبارت دانشگاه به مرکز آموزشی بزرگی اتلاق می‌شود که آموزش‌های مقطع سوم (مقطع دانشگاهی) را ارائه می‌دهد. متقاضیان آن دانشجویانی هستند که قصد کسب تخصص در یک زمینه خاص را دارند. این زمینه‌ها بسیار وسیع هستند و از پرستاری تا مهندسی و تجارت را شامل می‌شود.

دانشگاه‌ها مقاطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهند. با توجه به امکانات و رشته‌های ارائه‌شده دانشگاه‌ها بزرگترین مراکز آموزشی در کشورها هستند.

تفاوت مقاله ISI مروری و تحقیقی چیست؟

انواع مقاله ISI قابل چاپ در ژورنال ها

موسسه چیست؟

موسسه یک مرکز آموزشی است که توسط دولت یا افراد جامعه تشکیل شده است. موسسات یک مهارت خاص را به متقاضی آموزش می‌دهند. با این کار برخی از چالش‌های موجود در جامعه را می‌توان مدیریت کرد. موسسات معمولا بر یک مهارت بسیار خاص متمرکز می‌شوند. این مهارت‌ها گونه‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال کشاورزی، هنر، تکنولوژی و غیره. جالب است بدانید که MIT که همواره به عنوان اولین دانشگاه در دنیا انتخاب می‌شود در واقع یک موسسه است. عبارت MIT مخفف Massachusetts Institute of Technology است.

کارآموزان همچنین با صرف وقت کمتر در یک رشته خاص متمرکز می‌شوند و با سرعت بیشتری وارد بازار کار می‌شوند.

تفاوت بین دانشگاه و موسسه

1-رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه و موسسه

یکی از ابتدایی‌ترین اختلافات بین موسسه و دانشگاه نوع دوره‌های ارائه‌شده است. دانشگاه دوره‌های لیسانس و تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهند. دانشگاه‌ها متخصص ارائه بالاترین نوع دوره‌های آموزشی هستند.

یک موسسه به کارآموزان یک مهارت یا حرفه را آموزش می‌دهد. با این کار کارآموزان می‌توانند یک وظیفه خاص را بخوبی انجام دهند. مدارک ارائه‌شده در موسسات در بالاترین درجه می‌توانند گواهینامه یا دیپلم باشند.

ارسال رایگان سفارش ترجمه تخصصی مقاله

2-سطح تخصص در موسسه و دانشگاه

تخصصی‌گرایی در موسسات بسیار بالاست بطوریکه موسسات تنها در یک زمینه خاص آموزش ارائه می‌دهند. موسسات مرتبط با تکنولوژی تنها در همین زمینه آموزش ارائه می‌دهند. ضمن اینکه خود زمینه تکنولوژی بسیار گسترده است و باز هم تخصصی‌تر می‌شود. مثلا موسسات رباتیک تنها در همین زمینه آموزش می‌دهند. به همین دلیل است که نوع مهارت معمولا در پایان اسم موسسات مشاهده می‌شود.

دانشگاه‌ها کمتر تخصصی عمل می‌کنند و اغلب دوره‌های متفاوتی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. در دانشگاه‌ها این دانشکده‌ها هستند که دوره‌های تخصصی‌تر ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال Harvard Business School و Harvard Law School هر دو تحت مدیریت دانشگاه هاروارد هستند.

3-خودمختاری در موسسه و دانشگاه

دانشگاه‌ها موسسات آموزشی بزرگی هستند که زیرشاخه آزاد دولت به حساب می‌آیند. بدین معنی که در مدیریت و تصمیم‌گیری مستقل عمل می‌کنند. دانشگاه‌ها با استفاده از یک شورای قانونی در داخل دانشگاه اداره می‌شوند.

از سوی دیگر، موسسات در تصمیم‌گیری و مدیریت استقلال ندارند. دولت بصورت غیر مستقیم و از طریق وزارت آموزش فعالیت‌های موسسات را کنترل می‌کند. دولت این کار را از طریق هیئت مدیره انجام می‌دهد.

البته قابل ذکر است که برخی موسسات فنی و حرفه‌ای دارای اختیار تام هستند مخصوصا موسسات بزرگ.

ارسال رایگان سفارش ویراستاری مقاله تخصصی

4-فاند دولتی در موسسات و دانشگاه‌ها

اگرچه هر دوی این مراکز آموزشی از طرف دولت فاند دریافت می‌کنند اما دانشگاه‌ها مبالغ زیادی دریافت می‌کنند. دلیل این امر هم نوع فعالیت‌هایی است که دانشگاه‌ها با آنها سروکار دارند. همچنین، دانشگاه‌ها موظف به تامین برخی از هزینه‌ها از طریق دانشجویان هستند. دانشجویان با پرداخت شهریه و مبالغ دیگر به ادامه حیات دانشگاه کمک می‌کنند.

موسسات مبالغ زیادی از طرف دولت دریافت نمی‌کنند. دلیل آن هم وظایف ساده‌تر موسسات نسبت به دانشگاه‌ها است. موسسات همچنین به مکانیزم‌ها و تجهیزات وسیعی نیاز ندارند. اگرچه، موسسات نیز باید برخی از هزینه‌های مدیریتی را از طریق دریافت شهریه تامین کنند.

5-ابعاد و جمعیت موسسه و دانشگاه

دانشگاه‌ها ساختمان‌های بزرگی دارند که مخصوص بخش‌های مدیریتی کل مجموعه است. همچنین در دانشگاه‌ها سالن‌های کنفرانس، هتل‌های دانشجویی، مراکز تفریحی، کتابخانه‌ها و غیره وجود دارد. تعداد دانشجویان، اساتید، و کارمندان اداری دانشگاه بسیار زیاد است. به همین دلیل یک دانشگاه نیازمندان امکانات و تجهیزات فراوانی است. برخی از دانشگاه‌ها بیشتر از 30 هزار دانشجو بطور همزمان دارند.

موسسات ساختمان‌های نسبتا بزرگی دارند که تعداد آنها زیاد نیست. این امر بدلیل تعداد کمتر متقاضی است که نتیجتا به امکانات کمتری هم نیاز دارند. مثلا در موسسات نیازی به سالن‌های کنفرانسی نیست. بلکه نیازمند کلاس‌هایی است که فعالیت‌های خاصی در آن اجرا شود.

6-سطح مدرک اساتید در موسسه و دانشگاه

اساتید و اساتید راهنما در دانشگاه‌ها باید مدارک حرفه‌ای داشته باشند. زمینه تحصیلی آنها هم همان زمینه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنند. به همین دلیل است که اغلب اساتید در دانشگاه‌ها پورفسور و دکتر هستند.

اگرچه برای آموزش در یک موسسه داشتن مدرک تحصیلی الزامی است اما داشتن مدرک کارشناسی ارشد هم کفایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *