مقالات ISI قابل چاپ در ژورنال

تحقیق در یک زمینه علمی نیازمند تلاش و همت فراوانی است. محققین زیادی ساعت‌های متمادی از وقت خود را صرف این کار می‌کنند. با توجه به وقت کم در دنیای آکادمیک محققان بلافاصله پس از شروع فعالیت خود باید در آن زمینه فعالیت کنند. این موضوع شامل حال عده زیادی می‌شود. از دانشجویان کارشناسی ارشد تا اساتید دانشگاه. چاپ یک مقاله ISI ممکن است زمان زیادی ببرد. اما با این وجود برای یک دانشجوی کارشناسی ارشد هم امکان این کار وجود دارد.

کارهای علمی و تحقیقی زیادی در جامعه علمی انجام می‌شود. برخی از آنها نیازمند تحقیق و مطالعه و ارائه یک کار اصیل هستند که به آنها آثار اولیه گفته می‌شود. برخی دیگر بر پایه کارهای علمی منتشرشده هستند که به آنها آثار ثانویه گفته می‌شود. برای انجام یک کار تحقیقی باید در مورد انواع مقالات ISI قابل چاپ در ژورنال اطلاعات کاملی داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید مسیر تحقیق خود را از ابتدای راه بدرستی تعیین کنید.

هر ژورنال چه نوع مقاله ISI را چاپ می‌کند؟

انواع مقالات ISI قابل چاپ در رشته‌های مختلف متفاوت است. مثلا کارآزمایی بالینی (clinical trial) تنها برای رشته‌های پزشکی تعریف می‌شود. یا مثلا مشاهدات یا مطالعات تجربی (empirical study) بیشتر برای علوم اجتماعی مطرح است. به یاد داشته باشید که ژورنال‌ها همه انواع مقالات ISI را چاپ نمی‌کنند. بنابراین هر ژورنال در مورد انواع مقالات ISI تحت پوشش خود توضیح داده است. برای اطلاع از این موضوع مولفان می‌توانند در قسمت‌هایی نظیر guideline to authors در وبسایت ژورنال جستجو کنند. اگر ژورنال خاصی مد نظر شما است که باید نوع مقاله مورد نظر خود را در وبسایت ژورنال چک کنید.

برخی از انواع مقالات ISI قابل چاپ در ژورنال‌ها عبارتند از:

1-تحقیق اصیل (Original research)

این نوع مقاله ISI گزارشی دقیق از نتایج یک تحقیق اصیل و جدید هستند. این نوع مقاله ISI جزو آثار اولیه است. این نوع مقالات شامل فرضیات، مطالعات پیشین، روش‌ها، نتایج، تفسیر یافته‌ها، و بحث روی آثار احتمالی این نتایج است. مقالات تحقیقی اصیل معمولا طولانی و بین 3000 تا 6000 کلمه هستند. البته در برخی موارد تا 12000 کلمه هم منتشر می‌شوند. این نوع مقالات ISI نیازمند وقت زیادی است. اما با این حال اصلی‌ترین نوع مقاله برای سنجش علمی دانشجویان و حتی اساتید (اغلب غیرپزشکی) این نوع مقاله ISI است.

2-مقالات مروری (Review article)

مقالات مروری در مورد کارهای علمی چاپ‌شده اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد. این مقالات معمولا شامل خلاصه، تحلیل، و مقایسه هستند. اغلب، شکاف‌های موجود در آن زمینه علمی را مشخص می‌کنند و زمینه کارهای آتی را نشان می‌دهند. این مقالات ISI جزو آثار ثانویه هستند چون ایده و نتیجه جدیدی را ارائه نمی‌دهند. مقالات مروری به طور کلی سه دسته هستند: مرور آثار گذشته (literature review)، مرور سیستماتیک(systematic review)، و فراتحلیل‌ها (meta-analyses). تعداد کلمات مقالات ISI مروری بسته به زمینه علمی متغیر است. مقالات مرور آثار گذشته طولی بین 8000 تا 40000 کلمه دارند. در حالی که مرور سیستماتیک طولی کمتر از 10000 کلمه دارد. البته مقالات مروری با تعداد کلمات 3000 تا 5000 کلمه نیز چاپ می‌شوند.

برای مطالعه تفاوت‌های مقالات ISI مروری و مقالات ISI تحقیقی اینجا کلیک کنید.

3-مطالعه موردی بالینی (Clinical case study)

مطالعات موردی بالینی جزئیات درمانی بیماران واقعی را ارائه می‌دهد. موارد ارائه‌شده معمولا آنهایی هستند که به شدت برای پیشرفت در آن زمینه علمی مفید هستند. این نوع مقالات ISI معمولا در مورد علائم، نشانه‌ها، تشخیص، و درمان یک بیماری است.

تعداد کلمات این نوع مقالات ISI مشابه مقالات تحقیقی هستند. مطالعات موردی بالینی نیازمند تجربه و بررسی فراوان است. بنابراین این نوع مقالات برای محقیق نوپا توصیه نمی‌شود.

4-کارآزمایی بالینی (Clinical trial)

بار دیگر این نوع مقاله ISI مخصوص رشته‌های پزشکی است. کارآزمایی بالینی در رابطه با روش‌ها، پیاده‌سازی، و نتایج مطالعات کنترل‌شده است. این مطالعات معمولا با گروه‌های بزرگ از بیماران پیاده‌سازی می‌شود. مقالات ISI کارآزمایی بالینی نیز طولانی هستند. تعداد کلمات آنها معمولا برابر با مقالات تحقیقی است. کارآزمایی بالینی نیز نیازمند تحقیق و تجربه فراوان است. بنابراین این نوع مقاله ISI برای محققین باتجربه مناسب است.

برای ترجمه مقاله تخصصی خود اینجا کلیک کنید.

5-دیدگاه، نظر، و تفسیر (Perspective, opinion, and commentary)

قطعات مربوط به دیدگاه، مرور مفاهیم پایه یا ایده‌های شایع در رابطه با یک زمینه است. این نوع مقالات دیدگاه انتقادی یک شخص خاص در رابطه با دیدگاه‌های مرتبط با یک زمینه علمی است. یک قطعه دیدگاهی می‌توانید مروری بر یک یا چند مفهوم باشد. این نوع مقالات ISI جزو آثار ثانویه هستند و تقریبا 2000 کلمه خواهند بود.

مقالات نظری (opinion article) نظر یک مولف در رابطه با تفسیر، تحلیل، یا روش‌های استفاده‌شده در یک مطالعه خاص است. به مولف اجازه می‌دهد درباره نقاط ضعف و قوت یک نظریه یا فرضیه نظر دهد. این نوع مقالات ISI معمولا بر پایه انتقاد سازنده هستند و باید مستند باشند. این نوع مقالات نیز نسبتا کوتاه هستند.

مقالات تفسیری نیز کوتاه بوده و دارای 1000 تا 1500 کلمه هستند. این مقالات در رابطه با انتقاد یک اثر منتشرشده قبلی است. در واقع دلیل نقد و جلب توجه آن اثر علمی محتوای این مقاله ISI است.

6-مرور کتاب (Book review)

مقالات مرور کتاب در ژورنال‌های به شدت آکادمیک چاپ می‌شود. هدف از این مقاله ISI مرور کتاب علمی تازه چاپ‌شده است. مقالات مرور کتاب نیز کوتاه بوده و وقت کمتری از خواننده می‌گیرند. مقالات مرور کتاب برای محققین نوپا مناسب است. علاوه بر افزایش آگاهی محقق در رابطه با آن زمینه تحقیقی برای رزومه وی هم مناسب خواهد بود.

مقالات به طور کلی یا برپایه کارهای قبلی هستند (آثار ثانویه) یا ایده و نتایج جدیدی ارائه می دهند (آثار اولیه).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *