نحوه نوشتن بخش سوم مقاله ISI (بخش روش‌ها)

بخش سوم مقاله مانند یک نقشه، راه را به هسته تحقیق نشان می‌دهد. این بخش خوانندگان را در مسیر درک فعالیت‌های محقق راهنمایی می‌کند. بخش سوم مقاله شامل جزئیات اساسی برای محققین دیگر است. محققین دیگر با استفاده از این بخش می‌توانند مراحل علمی مقاله را تکرار کنند. این بخش همچنین به خوانندگان عادی در درک بهتر مفاهیم و روش‌ها کمک می‌کند.

طبیعیت تشریحی بخش سوم مقاله ممکن است نوشتن آن را راحت کند. اگرچه، در این قسمت معمولا بخشی از جزئیات هنگام نوشتن گم می‌شوند. این بخش از طبیعت تکنیکی بالایی برخوردار است و حتی مطالعه آن یک چالش است. در این مقاله، ما برخی از نکات کلیدی برای افزودن به جذابیت و اطلاع‌رسانی این بخش را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

یخ میان خوانندگان و بخش سوم مقاله را بشکنید

اجازه دهید ابتدا در رابطه با سختی درک مفاهیم و عبارت‌ها در بخش سوم مقاله بحث کنیم. در این بخش نام‌ها و روش‌های مختلف با اعداد فراوانی به ترتیب آورده شده‌اند. در مقالات ISI شاخه‌های فنی نیز فرمول‌ها و روابط ریاضی زیادی ارائه می‌شود. به همین دلیل مطالعه این بخش بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود. در ادامه راهکارهای اساسی برای برطرف کردن یا کاهش این مشکلات را با هم مرور می‌کنیم:

1-توضیح

معمولا در هر پاراگراف و یا زیربخش در بخش سوم مقاله در مورد یک آزمایش یا رابطه‌ای خاص گفته می‌شود. در ابتدای هر پاراگراف در مورد منطق انتخاب آن روش، رابطه و یا آزمایش بگویید. به طور مثال بگویید که چرا از یک محلول خاص استفاده کردید. یا چرا از یک رابطه خاص برای حل مساله استفاده کردید.

بهتر است در بخش سوم تحقیقات بالینی دلیل انتخاب معیارهای ورود و خروج را به صورت جزئی تشریح کنید. البته دقت کنید که از پرحرفی باید پرهیز شود. اگرهم که از روش‌های قدیمی و یا مرسوم استفاده کردید لازم نیست جزئیات انتخاب خود را شرح دهید. اما اگر روش انتخابی شما کمی خاص است تشریح منطق انتخاب آن در خواننده اشتیاق ایجاد می‌کند.

2-ارائه بصری

برای اینکه خوانندگان بهتر با این بخش ارتباط برقرار کنند المان‌های بصری کمک بزرگی می‌کنند. المان‌هایی مثل دیاگرام شماتیک، فلوچارت، و جداول مواردی از این دست هستند. این موارد بخش سوم مقاله را از یکنوایی خارج و درک مفاهیم پیچیده را آسان‌تر می‌کنند.

بایدها و نبایدهای نگارش بخش سوم مقاله

اطلاعات موجود در بخش سوم مقاله به دقت بررسی می‌شود. داورها و ادیتورهای مجلات به دقت این اطلاعات را بررسی می‌کنند تا روشن شود آیا شما بهترین روش را انتخاب کرده‌اید یا خیر. اگرچه نباید تمام جزئیات را در بخش سوم آورد اما باید آنقدر واضح توضیح دهید تا نظر داوران را جلب کنید. اگرچه مقالات برای چاپ (در صورت پذیرش) دچار تغییرات می‌شوند. معمولا بخشی از اطلاعات ارائه‌شده در نسخه نهایی حذف می‌شوند. اما با این حال بهتر است توضیحات شما در این بخش کافی باشد تا نظر داوران مثبت باشد.

بایدها ونبایدهای نوشتن بخش سوم مقاله:

بایدها

1-به دستورالعمل مشخصی پایبند باشید

بخش مخصوص مولفان را در ژورنال مورد نظر مطالعه بفرمایید. در این قسمت موارد مورد نظر ژورنال در نوشتن بخش‌های مختلف مقاله را می‌توانید بیابید. بطور مثال عنوان Material and Methods باید به Patient and Methods تغییر کند. این موارد در بخش author’s guideline هر ژورنال موجود است. در این قسمت‌ها معمولا قالب‌های مورد نظر آن ژورنال را نیز می‌توان یافت. یا هر توصیه دیگری که ژورنال دارد را در این قسمت بیابید و اعمال کنید.

محققین بالینی می‌توانند از چک لیست‌های خاص برای انواع مطالعه استفاده کنند. بدین ترتیب مطمئن خواهند بود که جزئیات اساسی را در بخش سوم مقاله خود گنجانده‌اند.

2-بخش سوم را ساختارمند کنید تا مراحل تحقیق را به‌خوبی روایت کند

تمامی مراحل و آزمایشات باید به طریق منطقی بیان شوند. بنابراین خواننده می‌تواند پیشرفت مراحل کار را به طور دقیق دنبال کند. یک راه مناسب برای این کار ارائه مطالب بر حسب زمان است. به عنوان مثال از زمان ابتدای تحقیق تک تک مراحل و آزمایشات را بر حسب زمان انجام آنها مرتب کنید. در شاخه‌های فنی باید ترتیب این مراحل بر اساس مراحل ریاضی صورت گرفته باشد. رابطه‌ها و فرمول‌ها را براساس ترتیب حل بچینید.

3-از ترتیب نتایج پیروی کنید

برای ارتقای خوانایی مقاله ISI خود ترتیب روش‌ها را با ترتیب نتایج هماهنگ کنید. هر نتیجه با روش‌ مربوط به خود باید هماهنگ باشد. یا اینکه نتایج حاصله از فرمول‌های ریاضی به ترتیب خود فرمول‌ها باشند.

4-از زیرعنوان استفاده کنید

با تقسیم‌کردن بخش سوم به قسمت‌های مختلف راحت‌تر می‌توان آن را دنبال کرد. هر زیربخش می‌تواند مربوط به یک آزمایش یا بخشی از محاسبات ریاضی باشد. می‌توانید هدف از هر آزمایش یا فرمول را به عنوان زیرعنوان قرار دهید. همچنین اسم هر آزمایش را نیز می‌توان بجای زیرعنوان استفاده کرد.

5-جزئیات را دقیق بیان کنید

جزئیاتی که حین طراحی تحقیق یا جمع‌آوری داده در نظر گرفته‌اید را لحاظ کنید. کوچکترین جزئیات می‌توانند نقش مهمی در نتایج و تفسیر آنها داشته باشند. وقتی که نتایج را ارائه می‌دهید باید دقت و صحت آنها مشخص باشد. در غیر اینصورت خوانندگان ممکن است به کار علمی شما شک کنند. راه مناسب برای نمایش صحت و دقت بستگی به طراحی تحقیق دارد. معمولا اطلاعات موجود در آثار گذشته به عنوان معیاری برای صحت‌سنجی استفاده می‌شود. در برخی موارد هم حصول نتیجه تحقیق از روش‌های مختلف به عنوان تایید نتایج در نظر گرفته می‌شود. برای این کار معمولا نتایج تحقیق را با روش‌های تحلیلی، شبیه‌سازی و آزمایش بدست می‌آورند و مقایسه می‌کنند.

مواد، تجهیزات (آزمایشگاهی)، یا شبیه‌سازهای استفاده‌شده را با دقت تشریح کنید. اگر در تحقیق خود آمارگیری داشتید حتما پرسش‌نامه را درج کنید. روش امتیازدهی و صحت‌سنجی مقیاس‌ها را نیز با جزئیات درج کنید.

تفاوت مقاله ISI تحقیقی و مقاله ISI مروری

6-تاییدیه اخلاقی را لحاظ کنید

در صورت امکان در ابتدی بخش سوم مقاله درج کنید که مطالعه شما توسط چه افرادی تایید شده است. همچنین در مورد تحقیقات پزشکی در صورت امکان رضایت کتبی یا شفاهی بیماران را لحاظ کنید.

7-متغیرها را مشخص کنید

نه تنها متغیرهای کنترلی، مستقل و وابسته بلکه متغیرهای اضافی که بر نتایج تحقیق موثر هستند را هم ذکر کنید. به عنوان مثال در آموزش روش‌شناسی تحقیق به دو گروه مختلف افراد متغیرهای زیادی ممکن است وجود داشته باشند. یکی از این متغیرها تفاوت در نحوه ارائه متن (کاغذی یا دیجیتالی) به افراد هر گروه است. با این حال اگر برخی از افراد با نحوه این کار (آموزش روش‌شناسی) آشنا باشند این مورد جزو متغیرهای اضافی خواهد بود.

آیا بیگ دیتا یا کلان داده برای کار تحقیقی داده خوبی است؟

8-تحلیل آماری

در بخش سوم مقاله تمامی آزمایشات آماری، درجه اهمیت، و نرم‌افزارهای استفاده‌شده را بیان کنید. در صورتی که از توصیه‌های یک آمارگر استفاده کردید حتما آن را در مقاله خود قید کنید. نهایتا دلیل خود را برای استفاده از یک روش آماری خاص بیان کنید. به عنوان مثال چرا مولف از آزمون یک‌دامنه‌ای یا دودامنه‌ای استفاده کرده است.

راهنمای نگارش مقاله ISI تحقیقی برای دانشجویان تازه کار

تافل یا آیلتس؟ کدام یک برای شما مناسب تر است؟

نبایدها

1-روش‌های معروف را  با جزئیات کامل تشریح نکنید

از ارائه جزئیات در رابطه با روش‌هایی که بسیار معروف هستند و در مقالات قبلی استفاده شده‌اند اجتناب کنید. با این حال اگر روش استاندارد را اصلاح کرده‌اید یا با بر حسب نیاز خود تغییر داده‌اید آن را ذکر کنید. ضمنا دلایل خود برای این اصلاحات و تغییرات را کاملا شرح دهید.

2-از ارائه جزئیات غیرضروری خودداری کنید

جزئیات غیرضروری که ربطی به نتایج تحقیق ندارند را عنوان نکنید. سعی کنید تنها جزئیاتی را بیان کنید که خاص مقاله شما بوده یا اینکه بروی نتایج تحقیق اثرگذار هستند.

3-در مورد مزایا و معایب روش‌های دیگر بحث نکنید

ممکن است وسوسه شوید و در بخش سوم مقاله خود در رابطه با روش‌های دیگر بحث کنید. این کار منجر به بررسی روش‌های مختلف می‌شود. بهتر است این موارد را در بخش بحث ارائه دهید. در بخش سوم مقاله تنها درباره جزئیات روش انتخاب‌شده بحث کنید.

به طور خلاصه، در بخش سوم مقاله ISI اطلاعات علمی را با شفافیت باید بیان کرد. همچنین نقاط قوت و استواری تحقیق را باید در این بخش نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *