چگونه فرمت یک مجله علمی را بیابیم؟

در این مطلب قصد داریم در مورد قالب یا همان فرمت نوشتن یک مقاله تخصصی صحبت کنیم. همانطور که قبلا در قسمت اصول نگارش مقاله گفته شده است قالب بندی نهایی که معمولا هم خاص هر ژورنال است و در مقالات چاپ شده رعایت می شود توسط ویراستاران خود مجله ها انجام می شوند. اما شما به عنوان نویسنده یک مقاله تخصصی موظف هستید بعضی از موارد اولیه را رعایت بفرمایید تا هم خواندن و درک آن برای داورهای مجله آسان تر شود، هم بر داوران تاثیر روانی مثبتی بگذارید و هم معیارهای اولیه یک ژورنال را رعایت کرده باشید. بخشی از نکات اولیه ولی مهم را در پست اصول نگارش مقاله با یکدیگر مرور کردیم. اما مطلب مهم در اینجا پیدا کردن قالب بندی مد نظر هر ژورنال است.

اگر برای ترجمه مقاله ISI خود نیاز به مترجم تخصصی دارید به اینجا بروید.

شما مولف هستید

توجه داشته باشید بهترین منبع برای دریافت اینگونه اطلاعات وبسایت خود ژورنال و یا کنفرانس است. در سایت هر ژورنالی قسمتی برای مولفان (Authors) وجود دارد که از آن طریق می توانید قالب بندی مورد نظر ژورنال را در صورت وجود بیابید. بعضی از ژورنال های معتبر قالب بندی خاصی را مد نظر قرار نمی دهند به جز موارد اولیه و مرسوم. این موارد تقریبا در همه متون علمی رعایت می شوند.

نکته: علاوه بر نکات مربوط به فرمت مجله که باید در یک مقاله رعایت کنید مساله مهم دیگر زبان انگلیسی است. زبان انگلیسی هم دارای قواعد فراوانی بوده و هنگام نوشتن یک مقاله ISI قواعد خاصی گاها حاکم می شوند. پیشنهاد میکنیم از طریق لینک زیر وارد سری پست های آموزش زبان شوید. با مطالعه پست های این دسته با نحوه نوشتن متون علمی، علی الخصوص مقالات ISI، آشنا خواهید شد. قواعد زبان انگلیسی را خاصه برای این دسته از مقالات گردآوری کرده ایم.

در ادامه به عنوان مثال فرمت چند مجله را با یکدیگر می یابیم

در ادامه به عنوان مثال دو ژورنال را انتخاب کرده ایم تا فرمت مورد نظر آنها را بیابیم. توجه کنید که گزینه ها در ژورنال های مختلف می تواند متفاوت باشد. نحوه چینش گزینه ها و در کل رابط کاربری وبسایت ژورنال بسیار تعیین کننده است.

فرمت ژورنال nonlinear dynamic

به عنوان اولین مثال ما ژورنال Nonlinear Dynamics را که یکی از معتبرترین ژورنال های مهندسی مکانیک در زمینه دینامیک و ارتعاشات است انتخاب کرده ایم. در صورتی که آدرس سایت این ژورنال را ندارید کافیست اسم این ژورنال را در گوگل جستجو کنید. نتایج بصورت زیر می شود:

جستجوی ژورنال مورد نظر

گزینه اول لینک این ژورنال در springer است که باید آن را انتخاب کنید. سپس صفحه ژورنال به همراه اطلاعات اولیه آن ژورنال را بصورت زیر مشاهده می کنید.

صفحه اول ژورنال مورد نظر

همانطور که مشاهده می کنید اطلاعات اولیه از قبیل نام ژورنال، توضیحات و ایمپکت فکتور (impact factor) تعداد شماره ها و جلد های چاپ شده تا اینجا و تعداد مقالات نشان داده می شود. از پایین همین صفحه و با کلیک بروی گزینه About this journal که در شکل زیر نشان داده شده است وارد صفحه اطلاعات جامع تری از ژورنال می شوید.

گزینه مربوط به توضیحات ژورنال

سپس صفحه ای بصورت زیر می آید که در این صفحه اطلاعات جامع تری را در مورد این ژورنال می توان مشاهده کرد. از صفحه باز شده در زیر همانطور که نشان داده شده است گزینه Instruction for authors را کلیک کنید. پنجره ای در کنار آن باز می شود که تمامی موارد مورد نظر ژورنال را می توان یافت که بعضی از آنها به عنوان نمونه هایلایت شده اند.

گزینه های مربوط به مولفان و فرمت مورد نظر مجله علمی

به عنوان مثال در قسمت جدول و خط اول ژورنال از مولفان مقاله می خواهد تا جدول ها با اعداد معمولی 1، 2، 3 شماره گذاری شود و نه اعداد رومی و غیره.

یافتن فرمت یک مجله از رشته مهندسی عمران با نام Transportation Science

مشابه مثال قبلی عمل میکنیم و اسم مجله را در گوگل جستجو کرده و اولین گزینه از نتایج را انتخاب میکنیم. وارد صفحه ژورنال شده و از زیر قسمت Quick links and Resources گزینه Submission Guideline را مطابق شکل زیر انتخاب میکنیم.

در دومین مثال به سراغ یافتن فرمت یک مجله از رشته مهندسی عمران می رویم با نام Transportation Science

در صفحه باز شده و در پایین قسمت Preparing Your Manuscript می توانید موارد مد نظر ژورنال را مشاهده کنید.

نکته بسیار مهم این است که همانطور که مشاهده کردید روش و گزینه ثابت و مشخصی برای یافتن فرمت مجلات وجود ندارد و در سایت مجله باید بدنبال گزینه های ارائه شده برای نوشتن مقاله (manuscript)، مولفان (author)، و یا ارسال (submission) مقاله بگردید.

مطالب مرتبط
ارسال سفارش ترجمه

در صورتی که بدنبال فرمت مجله ای هستید و نمی توانید آن را بیاید در پایین همین صفحه اسم ژورنال مورد نظر خود را بنویسید تا ما در اسرع وقت لینک آن را برای شما ارسال کنیم.

79 دیدگاه دربارهٔ «چگونه فرمت یک مجله علمی را بیابیم؟»

    1. از لینک پایین می توانید فایل pdf مربوط به فرمت رو دانلود کنید. در فایل pdf نکات مهم رو از صفحه 8 به بعد می توانید مطالعه کنید.
      آدرس سایت مورد نظر:
      https://www.elsevier.com/journals/journal-of-hazardous-materials/0304-3894/guide-for-authors

      فایل Download Guide for Authors in PDF رو دانلود کنید.
      لینک دانلود
      http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/502691?generatepdf=true

    1. با عرض سلام مجدد و پوزش بابت تاخیر
      در مورد ژورنال اول (environmental pollution) در همین لینکی که فرستادید توضیحات مربوط به تهیه مقاله موجود است. یا از بالای صفحه فایل pdf را دانلود کنید و از صفحه 9 به بعد را مطالعه بفرمایید یا در همان صفحه وب گزینه preparation را انتخاب کنید.
      در مورد ژورنال دوم می توانید به لینک زیر بروید و توضیحات بخش سوم (preparing your submission) را مطالعه کنید.
      https://onlinelibrary.wiley.com/page/journal/10974660/homepage/forauthors.html#4
      موفق و پیروز باشید

  1. با سلام و احترام. ضمن تشکر از شما در خواست لینک دریافت فرمت مجله
    Journal of Irrigation and Drainage Engineering را دارم.سپاس مجدد.

    1. با سلام و تشکر
      از آنجا که این ژورنال جزو ژورنال های ASCE است از قالب یکسانی نسبت به ژورنال های دیگر از همین دسته استفاده می کند. وارد صفحه زیر شوید و کل فایل pdf رو از گزینه PDF دانلود کنید و از صفحه 24 به بعد را مطالعه کنید. یا در همین صفحه وب فقط قسمت مربوط به فرمت مجله را با استفاده از گزینه manuscript submission and revision requirements دانلود و مطالعه کنید.
      https://ascelibrary.org/doi/book/10.1061/9780784479018

  2. سلام فرمت مجله آموزش و سلامت جامعه رو می خواستم
    در خود سایت فقط به 250 کلمه در چکیده و هزار تا در چکده انگلیسی اشاره شده و لی کلشو پطور تایپ کنم

  3. سلام فرمت مجله آموزش و سلامت جامعه رو می خواستم
    در خود سایت فقط به 250 کلمه در چکیده و هزار تا در چکده انگلیسی اشاره شده و لی کلشو چطور تایپ کنم

    1. سلام
      شما صفحه مربوط به قالب ژورنال رو پیدا کردید. هم می توانید از طریقه گزینه Download Guide for Authors in PDF کل این قالب را در یک فایل PDF دانلود کنید و هم بصورت جداگانه در پایین همان صفحه و از زیر مجموعه preparation قسمت هایی مثل article structure، essential title page information، و table را دانلود و مطالعه کنید.

  4. European Journal of Environmental and Civil Engineering
    فرمت این ژورنال را پبدا نکردم لطفا لینک template ان را برایم ارسال کنید

    1. سلام وقت بخیر
      این ژورنال از استایل Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.) استفاده می کند. برای اطلاع از قواعد این استایل به لینک زیر بروید و موارد مورد نظرتان را از منوی style and grammar guidelines در بالای صفحه می توانید بیابید.
      https://apastyle.apa.org/products/publication-manual-7th-edition?tab=9

    1. سلام وقت بخیر
      احتمالا منظور شما مجله با لینک زیر است
      https://jrl.ui.ac.ir/
      در این صورت از لینک زیر موارد مورد نظر برای فرمت مقالات را مطالعه فرمایید
      https://jrl.ui.ac.ir/journal/authors.note

      برای شیراز نیز از لینک زیر استفاده کنید:
      http://jtls.shirazu.ac.ir/journal/authors.note
      برای مجله
      http://jtls.shirazu.ac.ir/

  5. سلام و تشکر از زحمات شما، لطفا فرمت نگارش مقاله (در قالب ورد) wireless networks از ژورنال springer را برایم ارسال کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      فایل ورد برای فرمتینگ ارائه نشده است. به این لینک بروید و موارد مورد نظر ژورنال را مطالعه فرمایید. همچنین از این لینک می توانید فایل لاتکس ارائه شده برای متون دارای روابط ریاضی را دانلود کنید.

  6. سلام.ببخشید فرمت Advances in Applied Energy از ژورنال الزیویر رو میخواستم.
    نمییتونم پیداش کنم

    1. سلام وقت بخیر
      وارد این لینک شوید و مطالب مورد نیاز مجله را مطالعه بفرمایید. ضمنا در بالای همان صفحه لینک دانلود فایل pdf فرمت ژورنال (guide for authors) را نیز می توانید بیابید.

  7. سلام وقت بخیر .
    فرمت نگارش مقاله و چکیده و قوانین کلی ژورنال زیر را میشه لطفا اطلاع بدید؟
    Educational Management Administration and Leadership -ISSN-17411432, 17411440

    1. سلام وقت بخیر
      به این لینک بروید و موارد مربوط به فرمت مقاله را مشاهده بفرمایید (بند 4). البته فرمت خاصی مد نظر ژورنال نیست و برای استایل مورد نیاز اندنوت نیز در بند 4.4 توضیح داده است. همچنین در این لینک هم توضیحاتی کلی تر وجود دارد که باز هم به فرمت خاصی اشاره ندارد. اگر از لاتک (latex) برای نوشتن مقاله استفاده می کنید فایل تمپلیت آن را نیز می توانید در همین لینک بیابید که به سایت overleaf ارجاع داده است.

  8. با سلام
    مدیریت محترم
    در خصوص چارچوب صحیح ودرست یک مجله در صنعت ساختمان راهنمایی کنید و چنانچه نمونه داخلی و خارجی رو قبول زحمت بفرمایید معرفی کنید ممنون میشم ارادتمند شما اسدیان۰۹۹۱۶۳۷۳۷۷۹

    1. سلام وقت بخیر
      بهتر است فرمت مقاله را براساس مجله مورد نظر تنظیم بفرمایید. معمولا مجلات یک فرمت کلی یا در برخی موارد با جزئیات بیشتری در اختیار نویسندگان قرار می دهند.

    1. سلام وقت بخیر
      در صفحه ژورنال مطلبی بابت فرمت درج نشده. ممکن است پس از sign up کردن و در صفحه شخصی این اطلاعات رو پیدا کنید.

  9. سلام وقت بخیر من فرمت ژورنال Flow measurement and instrumentation رو میخواستم و ژورنال irrigation and drainage(ASCE)
    ممنون میشم لینکش رو قرار بدین.

  10. سلام و روز شما بخیر من دنبال فرمت مجله journal clinical of nursing هستم ممنون می شم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      در حال حاضر انتشارات وایلی فرمت خاصی را تعیین نمیکند به این لینک بروید و مطالعه بفرمایید.
      اما پیشنهاد می شود این صفحه را هم به دقت بررسی بفرمایید که الزامات محتوای مقالات را مشخص کرده است.

  11. با سلام
    وقت بخیر ، درصورت امکان ممکن است مرا راهنمایی کنید در خصوص فرمت مقاله که چندتا من ژورنال انتخاب کردم

    -1Journal of knowledge management [emerald Group publishing 806 A].
    2-Australian journal management .
    3-International journal of knowledge management [1563 C].

  12. با سلام
    وقت بخیر ، درصورت امکان ممکن است مرا راهنمایی کنید در خصوص فرمت مقاله که چندتا من ژورنال انتخاب کردم و قسمتی از Arthour را نمیبینم

    -1Journal of knowledge management [emerald Group publishing 806 A].
    2-Australian journal management .
    3-International journal of knowledge management [1563 C].

  13. سلام وقت بخیر، من فرمت ژورنال
    Taiwan institute of chemical engineers رو می‌خوام توضیحات رو خوندم ولی گزینه about the journal رو نمیشه کلیک کرد روش

    1. سلام وقت بخیر
      در همان صفحه اول ژورنال گزینه guide for authors رو کلیک کنید تا موارد فرمتینگ رو مشاهده کنید.
      یا بروی این لینک کلیک کنید تا مستقیما به همان صفحه بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *