چطور عنوان و چکیده مقاله ISI خود را بنویسیم و کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنیم

اغلب وقتی محققان شروع به نگارش یک مقاله ISI جدید می‌کنند بیشتر وقت خود را صرف بدنه مقاله می‌کنند. بدنه مقاله شامل روش‌ها، بحث، و نتیجه‌گیری است. کمتر کسی به انتخاب یک عنوان خوب یا نوشتن چکیده قوی فکر می‌کند. در این بین کلمات کلیدی کمترین میزان توجه را دریافت می‌کنند. عملا کلمات کلیدی در لحظه آخر بدون توجه کافی نوشته می‌شوند.

عواقب عدم توجه به این سه المان

به طرز عجیبی، این سه المان (عنوان، چکیده، و کلیدواژه) در چاپ مقاله ISI نقش مهمی دارند. عدم توجه به این بخش‌ها موجب می‌شود دسترسی به مقاله خود را به شانس واگذار کنید. بدین شکل محققان دیگر باید بصورت اتفاقی کلمات کلیدی شما را جستجو کنند تا مقاله شما در نتایج ظاهر شود. این موضوع شانس و دفعات دیده‌شدن مقاله ISI شما را به شدت کاهش می‌دهد.

می‌توان گفت که سه المان عنوان، چکیده، و کلیدواژه مقاله ISI بصورت یک زنجیره واکنش‌ها عمل می‌کنند. هنگامی که مقاله شما توسط کلید‌واژه‌ها ظاهر شد و عنوان مقاله توجه خواننده را جلب کرد حال نوبت به چکیده می‌رسد. در این مرحله چکیده باید خواننده را ترغیب کند تا کل مقاله را مطالعه کند. همین عملکرد چکیده آن را به یک بخش ضروری در یک مقاله ISI تبدیل کرده است.

با این حال، فرمول‌بندی چکیده یک مقاله کار دشواری است. ضمن اینکه چکیده باید جامع و بدون جزئیات باشد. دلیل این امر آن است که اولا باید در زمان کوتاهی خواننده با محتوای مقاله آشنا شود. دوم اینکه اگر کل جزئیات در چکیده ارائه شود ممکن است خواننده متن مقاله را مطالعه نکند.

تبدیل پایان نامه (تز) به مقاله ISI

عنوان، چکیده، کلیدواژه: چرا باید درست نوشته شوند

عنوان، چکیده، و کلیدواژه نقش کلیدی در ارتباطات مقاله دارند. بدون آنها اغلب مقالات ISI خوانده نمیشدند و یا حتی در نتایج جستجو ظاهر نمیشدند. این امر را می‌توان ناشی از دلایل زیر دانست:

  • بیشتر موتورهای جستجوی الکترونیکی، بانک‌های اطلاعاتی، یا وبسایت ژورنال‌‌ها از کلمات موجود در عنوان، چکیده، و کلیدواژه برای دسته‌بندی و نمایش نتایج جستجو استفاده می‌کنند. بنابراین این سه المان دیده‌شدن مقاله ISI شما را تضمین می‌کنند. بدون این سه قسمت ممکن است مقاله شما اصلا در نتایج جستجو ظاهر نشود.
  • معمولا تنها عنوان و چکیده مقاله در ژورنال‌ها بصورت رایگان در دسترس هستند. بنابراین خوانندگان در صورت مشاهده مقاله شما و بعد از خواندن عنوان و چکیده به خرید آن تصمیم می‌گیرند. یا اینکه تصمیم به ادامه خواندن مقاله هم منوط به کیفیت عنوان و چکیده مقاله است.
  • در پایان، چکیده اولین بخش مقاله شما است که داوران و ادیتورها آن را مطالعه می‌کنند. در حالی که ادیتورهای پرمشغله تنها از روی چکیده در مورد ارسال مقاله به داوری تصمیم می‌گیرند. گاهی اوقات تنها با خواندن چکیده ممکن است مقاله ISI شما را رد کنند. خود داوران نیز با خواندن چکیده مقاله شما یک دیدگاه کلی در رابطه با مقاله شما بدست می‌آورند.

با توجه به اینکه سه المان عنوان، چکیده، و کلیدواژه مقاله ISI بسیار مهم است در این مقاله نحوه نگارش آنها را مرور می‌کنیم. این موارد از دستورالعمل‌های موجود در ژورنال‌های معتبر سراسر دنیا حاصل شده است.

تفاوت مقاله ISI تحقیقی و مقاله ISI مروری

چطور یک عنوان مقاله ISI خوب بنویسیم

وبسایت ژورنال‌ها و موتورهای جستجو از کلمات موجود در عنوان برای مرتب‌سازی و نمایش نتایج جستجو استفاده می‌کنند. خوانندگان نیز با توجه به عنوان مقاله در مورد مطالعه آن تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل است که نوشتن یک عنوان خوب برای مقاله ISI بسیار مهم است. یک عنوان مقاله ISI خوب (10 تا 12 کلمه) از عبارات توصیفی برای نمایش دقیق هسته مقاله استفاده می‌کند. هسته یک مقاله ISI می‌تواند نمونه‌های مطالعه‌شده، کارهای قبلی ارزیابی‌شده، یا تکنولوژی و روش‌های بحث‌شده باشد.

مرور سیستماتیک یا نظام مند چیست و چطور نوشته می شود؟

چطور یک چکیده مقاله ISI خوب بنویسیم

چکیده عملکردی مشابه ابزارهای بازاریابی دارد. چکیده خوب باید نشان دهد که آیا محتویات مقاله ارزش خواندن دارند یا خیر. برای این کار چکیده باید یک خلاصه مفید و مختصر از کل مقاله را ارائه دهد. همچنین دلیل انجام تحقیق، اهداف، نحوه انجام، و نتایج تحقیق را نیز بیان کند.

انواع چکیده

معمولا طول چکیده بین 100 تا 300 کلمه است. چکیده دارای انواع مختلفی از جمله: توصیفی، حاوی اطلاعات، و ساختارمند است.

  1. چکیده توصیفی معمولا در علوم اجتماعی استفاده می‌شود. در این نوع چکیده درباره روش‌ها و نتایج اطلاعات دقیقی ارائه ندهید.
  2. چکیده‌های حاوی اطلاعات معمولا در علوم استفاده می‌شوند. این نوع چکیده‌ها اطلاعاتی درباره پس‌زمینه، هدف، روش‌ها، نتایج، و نتیجه‌گیری ارائه می‌دهند.
  3. چکیده‌های ساختارمند اساسا چکیده‌های حاوی اطلاعات هستند که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. بخش‌های مختلف این چکیده‌ها شامل اهداف، روش‌ها، نتایج، و نتیجه‌گیری است. این نوع چکیده‌ها اغلب در گزارشات پزشکی بالینی و آثار پزشکی کاربرد دارند.

در این بخش ما بروی نوشتن یک چکیده مقاله ISI مختصر و حاوی اطلاعات تمرکز می‌کنیم. زیرا این نوع چکیده‌ها در آثار علمی متداول‌تر هستند. به همین ترتیب می‌توانید یک چکیده ساختارمند بنویسید. تنها کافیست عناوین را بر اساس دستورالعمل ژورنال مرتب کنید.

رسم نمودار سه بعدی در میپل

در ادامه گام‌های مورد نیاز برای نوشتن یک عنوان مقاله ISI خوب را با هم مرور می‌کنیم:

1-به این سوالات پاسخ دهید: مقاله درباره چه موضوعی است؟ چه تکنیک‌ها و طرح‌هایی استفاده شد؟ چه کسی یا چه چیزی مطالعه شد؟ نتایج چه شد؟

به عنوان مثال:

  • مقاله من درباره تاثیر روش درمانی X بروی بهبود عملکرد شناختی بیمارانی که از زوال عقل رنج می‌برند تحقیق می‌کند.
  • تحقیق موردنظر یک آزمایش رندم‌سازی شده بود
  • 40 مورد از 6 شهر ژاپن مورد آزمایش قرار گرفتند
  • عملکرد شناختی بیماران بهبود یافت
2-از پاسخ‌هایتان برای تهیه کلیدواژه‌ها استفاده کنید
  • روش درمان x
  • آزمایش رندم‌سازی شده
  • زوال عقل
  • 6 شهر ژاپن
  • 40 مورد
  • عملکرد شناختی بهبودیافته
3-با این کلمات کلیدی یک جمله بسازید: این تحقیق یک آزمایش رندم‌سازی شده بود که درباره تاثیر روش درمانی x بر بهبود عملکردهای شناختی در 40 بیمار دارای زوال عقل از 6 شهر ژاپن مطالعه می‌کرد: گزارشات نشان‌دهنده بهبود در عملکردهای شناختی بودند. (36 کلمه)
4-کلمات غیرضروری (مثل مطالعه می‌کرد) و تکراری را حذف کنید. کلمات باقی‌مانده را به یکدیگر مرتبط کنید: این تحقیق یک آزمایش رندم‌سازی شده بود که درباره تاثیر روش درمانی x بر بهبود عملکردهای شناختی در 40 بیمار دارای زوال عقل از 6 شهر ژاپن مطالعه می‌کرد: گزارشات نشان‌دهنده بهبود در عملکردهای شناختی بودند.
5-اطلاعات غیرضروری را حذف کنید و جمله را بازنویسی کنید: آزمایش رندم‌سازی شده برای تاثیر روش درمانی x بر بهبود عملکردهای شناختی در 40 بیماران دارای زوال عقل از 6 شهر ژاپن

آزمایش رندم‌سازی شده برای تاثیر روش درمانی x بر بهبود عملکردهای شناختی در بیماران دارای زوال عقل (18 کلمه)

یا با تاکید بر نتایج می‌توانستیم اینطور بنویسیم:

روش درمانی x عملکردهای شناختی بیماران دارای زوال عقل را بهبود می‌بخشد: آزمایش اتفاقی (14 کلمه)

مقالات ISI قابل چاپ در ژورنال

برای نوشتن چکیده بهتر است بعد از نوشتن مقاله اقدام کنید

  1. ابتدا به این سوالات پاسخ دهید: به دنبال حل چه مشکلی هستید؟ چه انگیزه‌ای باعث این کار شد؟ برای پاسخ به این سوالات اهداف و فرضیات اصلی و نتیجه‌گیری را از قسمت‌های مقدمه و نتیجه‌گیری استفاده کنید.
  2. سپس به سوال “چطور به اهدافتان دست یافتید؟” را با استفاده از بخش روش‌ها پاسخ دهید.
  3. اکنون، یافته‌هایتان را با استفاده از بخش نتایج ارائه دهید.
  4. در پایان، به سوال “اثرات یافته‌هایتان چیست؟” پاسخ دهید.
  5. جملات و عبارات حاصل در قسمت‌های قبلی را در یک پاراگراف جمع‌بندی کنید. ترتیب جملات باید بر اساس مقدمه، روش‌ها، نتایج، و نتیجه‌گیری باشد.
  6. مطمئن شوید که این پاراگراف کامل باشد و شامل موارد زیر نباشد:
  7. اطلاعاتی که در مقاله وجود ندارند
  8. شکل‌ها و جداول
  9. مخفف‌ها
  10. مرور تاریخچه ادبیات یا مراجع
  11. حال جملات خود را به یکدیگر وصل کنید.
  12. از زمان گذشته ساده استفاده کنید. مطمئن شوید که اطلاعات جریان خوبی در طی این پاراگراف دارند. ترتیب مناسب اطلاعات عبارت است از: هدف، تکنیک‌ها/طرح‌های پایه‌ای استفاده‌شده، یافته‌های اصلی، و اثرات آنها.
  13. بررسی کنید که چکیده نهایی:
  14. اطلاعاتی را که در مقاله موجود است را ارائه می‌دهد
  15. با دستورالعمل‌های ژورنال موردنظر تطابق دارد (تعداد کلمات، نوع چکیده، و غیره)
  16. سعی کنید اشتباهات تایپوگرافی نداشته باشید. زیرا داوران به این نتیجه می‌رسند که مقاله شما مناسب نبوده و آن را رد می‌کنند.

یادگیری لغات انگلیسی، 9 نکته کاربردی

چطور کلیدواژه مناسب را برای یک مقاله تحقیقی انتخاب کنیم

ژورنال‌ها، موتورهای جستجو، و سرویس‌های نشانه‌گذاری مقالات را بر اساس کلیدواژه‌ها دسته‌بندی می‌کنند. بنابراین کلیدواژه‌های مناسب نشانه‌گذاری درست را تضمین می‌کنند. با این کار مقاله شما بهتر در معرض دید علاقه‌مندان به آن حوزه قرار می‌گیرد. در نتیجه شانس ارجاع به مقاله شما افزایش می‌یابد.

در ادامه نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب را با هم مرور می‌کنیم:

  • مقاله را مطالعه کنید و کلمات و عبارات پرتکرار را لیست کنید.
  • مطمئن شوید که این لیست شامل تمامی کلمات و عبارت‌های اصلی به علاوه عبارت‌های اضافی باشد.
  • کلمات متنوعی برای عبارات و کلمات موردنظر بنویسید.
  • مخفف‌های متداول را نیز لحاظ کنید.
  • اکنون به لیست کلمات/لغات متداول یا استاندارد نشانه‌گذاری در رشته‌ خودتان مراجعه کنید. برای پیدا کردن چنین لیستی به سراغ اینها بروید: GeoRef, ERIC Thesaurus, PsycInfo, ChemWeb, BIOSIS Search Guide, MeSH Thesaurus. مطمئن شوید که عباراتی که استفاده کردید با عبارات موجود در این منابع همخوانی دارد.
  • در پایان کلمات کلیدی منتخب خود را در موتور جستجو وارد کنید. نتایج حاصل را بررسی کنید که آیا در حوزه کاری شما هستند یا خیر. با این کار از مناسب بودن کلیدواژه‌های انتخابی خود مطمئن می‌شوید.

چطور یک کاورلتر خوب بنویسیم؟

نتیجه‌گیری

اگرچه نوشتن یک عنوان، چیکده و کلیدواژه مناسب برای مقاله کار سختی است اما ارزش صرف وقت را دارد. با همه اینها این 3 قسمت کوچک پتانسیل بالایی برای ارتقای مقاله شما دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *