نوشتن بخش نتیجه ‌گیری (conclusion) در مقاله ISI

در ادامه پست‌های قبلی که در رابطه با نوشتن بخش چهارم (نتایج) و بخش پنجم (بحث) یک مقاله ISI بود در این پست در مورد بخش نتیجه گیری بحث خواهیم کرد. نتیجه گیری در واقع آخرین قسمت (به لحاظ ترتیب چیدمان) در یک مقاله ISI است که توسط مولف باید نوشته شود. در نظر داشته باشید در بیشتر داوری‌ها اغلب بخش نتیجه گیری بعد از چکیده خوانده می‌شود. بنابراین سعی کنید این بخش از هر لحاظ حتی زبانی بسیار با کیفیت باشد. ضمنا مطالب ارائه‌شده در این پست‌ها و برای مقاله ISI برای پایان‌نامه یا تز نیز کاربرد دارد.

تعریف

بخش نتیجه‌ گیری به خواننده کمک می‌کند تا دلیل اهمیت مقاله شما را بهتر درک کند. بخش نتیجه ‌گیری تنها خلاصه نکات مهم و یا بازگویی سوژه تحقیق نیست بلکه ترکیب نکات کلیدی است. در اغلب مقالات ISI، یک پاراگراف کامل برای بخش نتیجه گیری کافی است. اگرچه در برخی حالات دو تا سه پاراگراف برای نتیجه گیری ممکن است لازم باشد.

نحوه نوشتن مخفف ها در یک مقاله ISI

اهمیت یک نتیجه گیری خوب

یک نتیجه گیری خوب فرصت‌ مناسبی است تا فهم کلی خود از مسئله تحقیق را به خوانندگان ارائه دهید. این فرصت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. ارائه آخرین کلمات در رابطه با موضوعات اشاره‌شده در مقاله. همانطور که در مقدمه اولین تاثیر را بر خوانندگان می‌گذارید در بخش نتیجه گیری تاثیر ماندگار خود را بر خوانندگان می‌گذارید. برای این کار نکات کلیدی در تحلیل یا یافته‌های خود را ذکر کنید.
  2. افکار خود را جمع‌بندی کنید و پیامدهای تحقیق خود را بیان کنید. در بخش نتیجه گیری این فرصت را دارید که دلیل اصلی کار خود را مشخص کنید. برای این کار باید کار خود را در ضمن کارهای گذشته ارائه دهید.
  3. توصیف اهمیت ایده‌هایتان. خجالتی نباشید. بخش نتیجه گیری به شما فرصت می‌دهد تا بر اهمیت یافته‌ای خود تاکید کنید.
  4. معرفی راه‌ها و نگرش‌های جدید در رابطه با موضوع تحقیق. این امر به معنی ارائه اطلاعات جدید نیست (که باید از آن پرهیز کرد). بلکه به معنی ارائه دید و رویکرد جدید برای چارچوب‌بندی موضوع تحقیق بر اساس نتایج آن است.

نحوه نوشتن عدد در مقاله ISI

ساختار و شیوه نوشتن

هنگام نوشتن بخش نتیجه گیری در مقاله ISI قوانین زیر را رعایت فرمایید.

  • در نوشتن نتیجه گیری از زبان ساده و رسا استفاده کنید. استفاده از کلمات پیچیده الزاما بر کیفیت کار شما اضافه نمی‌کند. هر چه متن ساده‌تر و روان‌تر (از لحاظ زبانی) باشد برای داور و خواننده دلچسب‌تر خواهد بود.
  • بخش نتایج یا بخش بحث را عینا تکرار نکنید.
  • زمینه‌های تحقیقاتی آینده را مشخص کنید. البته اگر در بخش بحث این کار را انجام نداده‌اید.

هدف بخش نتیجه گیری بیان دوباره بحث اصلی است. این بخش به خواننده استدلال اصلی مقاله را یادآوری می‌کند و شواهد اصلی برای تایید آن را بازگو می‌کند. اطمینان حاصل کنید که بخش نتیجه گیری تکرار خلاصه‌وار یافته‌های شما نباشد. زیرا با این کار اثر استدلال‌های ارائه‌شده در مقاله را کاهش می‌دهید.

برای اطمینان از مناسب‌بودن نتیجه گیری مقاله خود از نکات زیر کمک بگیرید

  1. اگر استدلال یا نکات مقاله شما پیچیده است نیاز است آن را برای خوانندگان ساده کنید.
  2. اگر قبل از بخش نتیجه گیری اهمیت یافته‌های خود را تشریح نکرده‌اید و به صورت استقرایی پیش می‌روید در پایان مقاله نکات اصلی را شرح دهید و اهمیت آن را بازگو کنید.
  3. از ملاحظات جزئی به ملاحظات کلی بروید. با این کار موضوع به زمینه‌ تشریح‌شده در مقدمه یا به زمینه جدیدی که ناشی از داده‌ها است بازمی‌گردد.

نتیجه گیری به شما این فرصت را می‌دهد تا مسئله تحقیق خود را خلاصه‌وار بیان کنید با این فرض که تمامی اطلاعات مورد نیاز به خواننده داده شده است. با توجه به رشته تحصیلی شما بخش نتیجه گیری ممکن است شامل نگرش شما نسبت به شواهد ارائه‌شده یا موضوع اصلی تحقیق باشد. با این حال، درون‌گرا بودن درباره تحقیق به موضوع و استاد شما بستگی دارد.

توجه: دورن‌گرا بودن بدین معنی است که در درون خود به عنوان مولف به دنبال درک عمیق‌تر از موضوع باشید و بدنبال پیش‌بینی خروجی‌های احتمالی نباشید.

نحوه پیگیری وضعیت مقاله ISI پس از ارسال

نوشتن یک نتیجه گیری قانع‌کننده

استراتژی‌های لازم برای حرکت به آنسوی خلاصه‌نویسی نکات مهم، شامل موارد زیر است:

  1. اگر مقاله شما در رابطه با موضوع روز است به خوانندگان، نتایج احتمالی عدم توجه به آن موضوع را متذکر شوید.
  2. یک سری فعالیت‌های مورد نیاز را پیشنهاد دهید.
  3. برای اعتبار بخشیدن به نتیجه حاصل به یک مرجع مناسب ارجاع دهید. محل مناسب برای جستجوی مرجع مناسب تاریخچه ادبیات نوشته‌شده در ابتدای مقاله است.
  4. برای انتقال نکته اصلی مقاله خود یک نکته کلیدی یا تصویر را ارائه دهید.
  5. اگر در شاخه تحصیلی شما به نتیجه‌گیری شخص شما نیاز است از زبان و تجربه شخصی خودتان این نتیجه را بیان کنید.
  6. به یکی از مثال‌ها، نقل قول‌ها، یا موارد گفته‌شده در مقدمه بازگردید. با این تفاوت که در این بخش توضیح بیشتری ارائه دهید. این توضیحات باید حاصل نتایج شما باشند. با استفاده از تفسیر نتایج مقاله، موضوع بازگوشده از مقدمه را تفسیر کنید.

نحوه نوشتن مقدمه مقاله ISI

مشکلاتی که باید از آن دوری کنید

عدم خلاصه‌نویسی

بخش نتیجه گیری باید خلاصه و متمرکز بر موضوع تحقیق باشد. نتیجه‌گیری‌های خیلی طولانی معمولا شامل نکات و مطالب غیرضروری هستند. نتیجه گیری محلی برای جزئیات روش‌شناسی یا نتایج نیست. اگرچه باید خلاصه‌ای از آنچه در تحقیق فراگرفته‌شده را ارائه دهید. این خلاصه باید نسبتا کوتاه باشد زیرا تمرکز در بخش نتیجه گیری بروی پیامدها، ارزیابی، نگرش و غیره است.

عدم اظهار نظر درباره موضوعات مهم‌تر

در مقدمه، از کل (زمینه تحقیق) به جز (موضوع تحقیق شما) حرکت کردید. حال در نتیجه گیری باید از جز به کل (چطور تحقیق شما شکاف علمی موجود را پر کرده است) برگردید. در حقیقت در نتیجه گیری تحقیق خود را در ساختار بزرگ‌تری قرار می‌دهید.

عدم ارائه مشکلات و نتایج منفی

جنبه‌های منفی یک تحقیق را هیچ‌گاه نباید نادیده گرفت. مشکلات، چالش‌ها، و معایت موجود در راه تحقیقتان را باید به نفع مقاله ارائه دهید. اگر شما نتایج منفی بدست آوردید باید آن را در بخش نتایج ارائه دهید. در بخش نتیجه گیری از این نتایج منفی برای ارائه اطلاعاتی که پایه و اساس کارهای بعدی خواهند شد استفاده کنید.

عدم ارائه خلاصه آنچه فراگرفته شد

برای نشان دادن اینکه چطور تحقیق شما در زمینه علمی مورد نظر قرار می‌گیرد باید آن را خیلی خلاصه‌وار بیان کنید. این المان از نتیجه گیری معمولا در حد چند جمله است.

عدم تطابق اهداف تحقیق

معمولا اهداف تحقیق در طی تحقیق تغییر می‌کنند. تا زمانی که این اهداف را در مقدمه نیز اصلاح کنید مشکلی وجود نخواهد داشت. باید طوری این اهداف اصلاح شوند که گویی از ابتدا قصد شما همین اهداف بوده‌اند. نه اینکه به مرور دریافته‌اید که به چه اهدافی می‌توانید دست یابید.

مقاومت در بیان تردید

در پایان کار احتمالا شما از همه بر موضوع علمی کار مسلط‌تر خواهید بود. حتی استاد شما ممکن است بروی موضوع تسلط شما را نداشته باشد که طبیعی است. این طبیعی است که در نگارش مقاله دچار تردید‌هایی شوید. از بیان این تردیدها نهراسید. گفتن جملاتی از این دست اشکالی ندارد:

این یک رویکرد برای بررسی این مسئله است؛ ممکن است رویکردهای بهتر دیگری نیز وجود داشته باشد . . .

در پایان یادآور می‌شویم که بخش نتیجه گیری بخش بسیار مهمی است. این بخش جزو اولین بخش‌هایی است که در داوری مقاله خوانده می‌شود.

ترجمه تخصصی و ویراستاری گرامری مقالات ISI خود را به ما بسپارید

یک دیدگاه دربارهٔ «نوشتن بخش نتیجه ‌گیری (conclusion) در مقاله ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *