ویرایش استایل در اندنوت

در این پست قصد داریم نحوه ویرایش استایل در نرم افزار اندنوت را به شما عزیزان آموزش دهیم. برای نوشتن مقاله ISI یا پایان نامه ناگذیر به انتخاب یک استایل برای اندنوت هستیم. استایل مورد نیاز برای اندنوت در پایان نامه را معمولا دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند. استایل مورد نیاز مقاله را نیز ژورنال مشخص می‌کند. در صورتی که استایل خاصی از طرف دانشگاه یا ژورنال مشخص نشده باشد از استایل‌های متداول استفاده کنید. استایل نحوه نمایش مراجع را تعیین می‌کند. استایل اندنوت نحوه نمایش ارجاع در متن (سایتیشن) و همچنین در لیست انتهایی را مشخص می‌کند.

ارسال سفارش ترجمه
مطالب مرتبط

ویرایش استایل اندنوت

گاهی اوقات ممکن است استایل مورد نظر کاملا مطابق با خواسته‌های دانشگاه یا ژورنال نباشد. در این صورت مجبور خواهید بود تا نزدیک‌ترین استایل را طوری ویرایش کنید تا مطابق با نیاز شما شود.

منظور از ویرایش استایل اندنوت چیست؟

استایل در اندنوت دارای مشخصه‌های فراوانی است که تقریبا همه رفتار مراجع در متن مقاله یا پایان نامه را کنترل می‌کند. در یکی از پست‌های قبلی درباره ویرایش جزئی یک استایل توضیحاتی را ارائه داده‌ایم. همانطور که در شکل پایین مشاهده می‌کنید مشخصه‌های قابل ویرایش برای یک استایل بسیار زیاد هستند.

ویرایش استایل در اندنوت - تنظیمات سایتیشن یا ارجاع در متن (citation) و لیست انتهایی رفرنس ها (bibliography)

برای رسیدن به پنجره ویرایش تنظیمات هر استایل باید از منوی Edit و گزینه Output styles گزینه Open style manager را انتخاب کنید. سپس استایل موردنظرتان را انتخاب و گزینه Edit را کلیک کنید. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید استایل‌های اندنوت را تغییر دهید. بنابراین بعد از اعمال تغییرات باید استایل جدید را با نام دیگری ذخیره کنید.

با توجه به شکل بالا هر استایل بخش‌های مختلفی دارد که می‌توان آنها را جداگانه تنظیم کرد. به عنوان مثال قسمت citation مربوط به ارجاع در متن مقاله است. برخی از زیر مجموعه‌های بخش‌های مختلف مشابه هستند. به عنوان مثال Author List، Author Names و Template در سه تای آنها مشترک هستند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین گزینه template است که در واقع نحوه نمایش مراجع در قسمت‌های مختلف را مشخص می‌کند.

تنظیمات سایتشن در یک استایل (citation)

تمامی تنظیمات گفته‌شده در این بخش مربوط به سایتیشن در متن است و تاثیر بر لیست انتهایی ندارد. تنظیمات لیست انتهایی در ادامه گفته شده است.

تمپلیت یا قالب سایتیشن در اندنوت

به عنوان مثال در قسمت template مربوط به سایتیشن می‌توانید نحوه نمایش مرجع در داخل متن را مشاهد کنید (شکل پایین).

تمپلیت (template) یا قالب سایتیشن (citation) در استایل اندنوت

توجه کنید که bibliography number در واقع شماره آن رفرنس در مقاله یا پایان نامه شما است. این عدد در داخل پرانتز قرار دارد. یعنی سایتشن رفرنس 31 در متن بصورت “(31)” نشان داده خواهد شد. همانطور که در یکی از پست‌ها آموزش دادیم با تغییر پرانتز به براکت می‌توانید سایتیشن را بصورت “[31]” تغییر دهید.

به بیان دیگر هر چیزی که در قسمت تمپلیت مشاهده می‌کنید در داخل متن دیده خواهد شد. با این تفاوت که بجای متغیرها، مثل شماره رفرنس، مقدار آن نشان داده خواهد شد.

همچنین می‌توانید برای اضافه کردن یا تغییر یک پارامتر از گزینه Insert field استفاده کنید. توجه کنید که باید فاصله‌ها و علائم سجاوندی (نقطه، ویرگول و غیره) را همینجا رعایت کنید.

ضمنا برای استایل موردنظر یک گزینه دیگر نیز برای سایتیشن موجود است که آن هم “مولف (شماره رفرنس)” است.

ارسال سفارش ترجمه

لیست نام مولفان در سایتیشن اندنوت

در سایتشن می‌توانید نحوه نمایش نام مولفان (Author Name) و نحوه لیست‌کردن (Author Lists) آنها را مشخص کنید. تنظیمات این بخش بسیار مشابه با همین بخش‌ها در bibliography است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تنظیمات لیست انتهایی مراجع در یک استایل (bibliography)

در این قسمت مشخصات لیست انتهایی مراجع را می‌توانید با توجه به نیاز تغییر دهید. چند مورد از پرکابردترین‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

تمپلیت یا قالب لیست رفرنس

در شکل پایین می‌توانید تمپلیت یا قالب برای bibliography (لیست انتهایی) را مشاهده کنید. متغیرها بصورت پارامتر (مانند اسم مولفان author و یا عنوان مقاله title) وارد شده‌اند به اضافه فاصله‌ها و علائم سجاوندی. همچنین یکسری کارکتر خاص نیز به چشم می‌خورند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

تمپلیت یا قالب لیست رفرنس (bibliography)

نوع رفرنس مشخص‌شده، journal article است که مربوط به مقاله ISI می باشد. ضمنا اگر نوع رفرنس مورد نظرتان را پیدا نکردید می‌توانید از گزینه Reference types آن را بیابید.

شما هر تغییری را می‌توانید در اینجا اعمال کنید. مثلا می‌توانید جای نام مولفان و عنوان مقاله را تغییر دهید. یا مثلا عدد سال را درون یک پرانتز قرار دهید.

توجه کنید برای متغیر یا همان فیلد از املای درست آنها استفاده کنید. برای اطمینان از صحت این کار از گزینه Insert field استفاده کنید.

ضمنا چند گزینه (فیلد) بی نام (custom 1 …) نیز برای موارد پیش‌بینی نشده در نظر گرفته شده است. می‌توانید این فیلدها را به هر شکل استفاده کنید.

دقت داشته باشید که باید مقادیر آنها را بصورت دستی در اطلاعات رفرنس وارد کنید. زیرا این فیلدها با ایمپورت کردن فایل مرجع (.ris و غیره) تکمیل نمی‌شوند.

لیست نام مولفان در bibliography اندنوت

یکی دیگر از فیلدهای پرکاربرد لیست نام مولفان (Author lists) است. این گزینه نحوه نمایش نام مولفان مقالات و به طور کلی مراجع در لیست انتهایی مراجع را تنظیم می‌کند.

جداکننده‌ها همانطور که از نامشان پیداست بین اسم مولفان قرار می‌گیرند. در صورتی که مراجع به فارسی نوشته می‌شوند باید از ویرگول فارسی، و “و” بجای and استفاده کرد. در شکل زیر می‌توانید محل این فیلدها را مشاهده کنید.

لیست نام مولفان در bibliography اندنوت

در قسمت پایین‌تر شکل بالا می‌توانید نحوه نمایش نام مولفان پرتعداد در لیست انتهایی مراجع را مشخص کنید.

گزینه اول

گزینه اول list all author names است. با انتخاب این گزینه نام تمامی مولفان نمایش داده خواهد شد.

گزینه دوم

در گزینه دوم می‌توانید تعداد نام‌های قابل نمایش (عدد دوم) را مشخص کنید. در عدد اول مشخص می‌کنید با چه تعداد مولف این گزینه فعال شود. نام مولفان بعد از “عدد دوم” بصورت مخفف (et al.) نمایش داده می‌شود. در شکل نشان داده شده در صورتی که تعداد مولفان 3 یا بیشتر باشند تنها نام 2 مولف اول کامل درج می‌شود.

گزینه سوم

این گزینه تقریبا مشابه گزینه دوم است. اگر مولفان بیشتر از 8 نفر بودند فقط نام 6 تای اول را درج می‌کند. این اعداد قابل تغییر نیستند. سپس مولفان بعدی را بصورت نقطه‌چین (قابل تغییر) نمایش می‌دهد. این گزینه همچنین نام مولف آخر را نمایش می‌دهد.

قسمت سوم از این فیلد را بهتر است تغییر ندهید. این گزینه تعیین می‌کند که نام نویسندگان مقاله در صورت تکراری بودن باز هم درج شوند.

نام مولفان در bibliography اندنوت (Author Name)

در این قسمت می‌توانید نحوه نمایش هر اسم را مشخص کنید. گزینه‌های پیش رو بر اساس فامیلی یا اسم کوچک مولفان دسته‌بندی شده‌اند.

توجه: تمامی تغییرات در زیرمجموعه‌های bibliography هر استایل مربوط به لیست انتهایی مراجع در مقاله یا پایان‌نامه خواهد بود.

ارسال سفارش ترجمه

نحوه چینش رفرنس ها در لیست انتهایی (Sort Order)

یکی دیگر از قابلیت‌های هر استایل در اندنوت مشخص کردن نحوه چینش (Sort Order) رفرنس‌ها در لیست انتهایی مراجع است. به بیان دیگر می‌توان چینش را براساس ترتیب ظاهر شدن مراجع در متن، حروف الفبا و موارد دیگر انجام داد.

نحوه چینش رفرنس ها در لیست انتهایی (Sort Order)

گزینه اول چینش رفرنس‌ها براساس ترتیب نمایش آنها در متن است. توجه کنید در صورتی که از شماره رفرنس جهت سایتیشن -مثلا [3]- استفاده می‌کنید تنها با انتخاب همین گزینه ترتیب اعداد رفرنس‌ها در متن مرتب خواهد بود.

در صورتی که چینش براساس نام مولف (حروف الفبا) باشد ممکن است اولین رفرنس در متن شماره‌ای غیر از 1 را بگیرد. زیرا آن رفرنس براساس الفبا مرتب شده‌ است. معیار شماره‌گذاری جایگاه رفرنس در لیست انتهایی است.

گزینه‌های بعدی همگی بر اساس نام مولفان و حروف الفبا است.

توجه: گزینه‌هایی که بعد از نام مولف با علامت + درج شده‌اند به منظور اولویت‌های بعدی دسته‌بندی هستند. به عنوان مثال اگر دو رفرنس یک مولف داشته باشند براساس سال یا عنوان (Author + title) مرتب می‌شوند.

علائم استفاده شده در تمپلیت‌های اندنوت

همانطور که در تمپلیت‌ها مشاهده کرده‌اید مابین متغیرهای اندنوت (مانند نام مولف و غیره) یک سری علامت استفاده شده‌اند. البته علائم سجاوندی مانند ویرگول، نقطه، و غیره نیز هستند که مورد استفاده آنها مشخص است. اما علائمی مانند توان در ریاضی نیز استفاده شده‌اند. این علائم معنی و مورد استفاده خاص خود را دارند. در ادامه این علائم را توضیح داده‌ایم.

این علائم را از گزینه insert field نیز می‌توانید در محل نشانگر تایپ، وارد کنید.

End of Paragraph

علامت این گزینه ¶ است. از این علامت برای شکست خط استفاده می‌شود. این علامت به معنی پایان یک پاراگراف و آغاز از خط جدید است.

Tab

علامت این گزینه → است. این گزینه همانطور که از نام آن پیداست یک فاصله تب در متن ایجاد می‌کند. میزان این فاصله بر اساس تنظیمات ورد است. اگرچه می‌توان این مورد را در خود اندنوت نیز تنظیم کرد.

Singular/Plural

علامت این گزینه ^ است. این گزینه برای انتخاب خودکار بین دو حالت جمع و مفرد است. به عنوان مثال در تمپلیت کتاب (غیر از استایل ونکور) گزینه p.^pp. وجود دارد. این گزینه نشان می‌دهد که اگر یک صفحه کتاب مدنظر بود از p. استفاده شود و اگر چند صفحه مدنظر بود از pp. استفاده شود. این موضوع با توجه به مقدار فیلد صفحه به طور خودکار مشخص می‌شود.

نشانگر خود متن

علامت این گزینه ` است. هرگاه کلمه‌ای بین این دو گزینه قرار گیرد خود آن کلمه عینا وارد متن یا لیست می‌شود. پارمترهایی که بین این دو علامت نیستند مقدار آنها وارد متن می‌شود.

Link adjacent text

علامت این گزینه ♦ است. این گزینه دو متن را به یکدیگر متصل می‌کند. تقریبا مانند خط فاصله عمل می‌کند. عبارت قبل خود را به عبارت بعد از خود وصل می‌کند. در صورتی که فیلد بعد از آن خالی باشد (اطلاعاتی در دسترس نباشد) متن قبل خود را به فیلد بعد از آن متصل می‌کند.

Forced separation

علامت این گزینه | است. این کارکتر اتصال معمولی بین یک فیلد و متن بعد از آن را از بین می‌برد. اگر از این گزینه استفاده نشود علامت سجاوندی بعد از فیلد (مثلا نقطه ویرگول) در صورتی که آن فیلد خالی باشد حذف می‌شود. اما با استفاده از جداساز اجباری می‌توان نقطه ویرگول را حتی بعد از حذف فیلد نگه داشت. البته باید از یک link adjacent text استفاده کرد تا نقطه ویرگول به فیلد قبلی متصل بماند.

در کل شاید استفاده از این علائم کمی دشوار بنظر بیاید اما می‌توانید از تمپلیت خود استایل برای این کار کمک بگیرید.

ارسال سفارش ترجمه

نظرات و مشکلات خود در زمینه کار با اندنوت را با ما از طریق کامنت در میان بگذارید و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

253 دیدگاه دربارهٔ «ویرایش استایل در اندنوت»

  1. من مطلبتون در مورد اضافه کردن in Persian به بعضی رفرنس های پایانی خوندم..اما کامل متوجه نشدم. اینکه آیا میشه من همه رفرنس های فارسی و لاتین رو بذارم، بعد در آخر اونهایی که فارسی هست رو کلمه in Persian رو بصورت غیردستی، یعنی با دادن یک کد انجام بدم. یا باید یک قالب جداگانه قبل از نوشتن رفرنس های فارسی درست کنم و بعد رفرنس دهی کنم ؟

    1. 2 کار می توان انجام داد:
      1-
      باید در همون استایل مورد استفاده یک نوع از رفرنس رو برای مقالات فارسی انتخاب کنید که با journal article متفاوت باشد برای اینکه بتونید بعدا آن را تغییر بدید و تغییری در رفرنس های انگلیسی رخ ندهد. اگر این روش را انتخاب کردید باید template مربوط به این نوع از رفرنس را که برای مراجع فارسی انتخاب کردید طوری تغییر دهید که مطابق با مقالات انگلیسی باشد به اضافه کلمه in persian در انتهای آن. پیشنهاد میکنم کل template مربوط به journal article رو برای نوع جدید رفرنس کپی کنید سپس کلمه in persian رو به انتهای آن اضافه کنید.
      2-
      راه دوم شاید حتی آسانتر باشد. می توانید برای تمامی مقالات از نوع رفرنس journal article استفاده کنید سپس یکی از فیلدهای بلااستفاده این رفرنس را مثل short title به انتهای template رفرنس اضافه کنید (باید استایل را ویرایش کنید و در تمپلیت bibliography این فیلد را به انتهای journal article اضافه کنید). هنگامی که رفرنس های فارسی را در اندنوت وارد کردید فیلد short title را با کلمه in persian پر کنید.

      1. سلام ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو .بروش دوم اینکار را انجام دادم متاسفانه برای مقالات انگلیسی پس از درج مجدد در انتها نام مقاله اضافه میشه و در مقالات فارسی in Persian اضافه میشه الان مشکلم با منبع انگلیسی هام هست .من استایل apaرا ادیت کردم و در انتهای journal article .همان short titleرا اضافه کردم و بقیه مراحل شمارو رفتم اما مشکل پیدا کردم راه حل چیه

      1. سلام وقتتون بخیر اندنوت ۲۱ نصب کردم .مشکلی که داره بجای اینکه رفرنس رو جایی که تعیین کردم بزن متن رو کلا بهم میریزه خود رفرنس هم هرقسمتش لابلای کلمات قرار میگیره…ممنون میشم کمک کنید

  2. سلام چطوری میشه نگارش اسم نویسندگان خارجی در متن به صورت فارسی آورده بشه و در لیست انتهایی به همون زبان انگلیسی نوشته بشه؟ یعنی در متن باشه مثلا(ویکتوریا و همکاران، 2010) اما در انتها به همون انگلیسی باشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      معمولا این نوع رفرنس دهی متداول نیست اما اگر حتما باید این کار را انجام دهید مستقیما در اندنوت کاری نمی توان انجام داد. چون اسم نویسندگان را مستقیما از کتابخانه اندنوت برمی دارد (اسم یا فارسی هست یا انگلیسی). اما از آنجایی که در این نوع استایل ترتیب رفرنس ها درون متن تاثیری در ترتیب لیست انتهایی ندارد می توانید اسم نویسندگان را بصورت دستی وارد کنید و citation استایل را طوری تغییر دهید که فقط سال را نمایش دهد. برای تغییر استایل توضیحات همین پست را مطالعه فرمایید. برای این کار هم باید در قسمت template مربوط به citation استایل مورد نظرتون فقط گزینه year را نگه دارید و بقیه را پاک کنید.

  3. سلام، من وقتی استایل سایتیشن رو تغییر میدهم برخی از سایتیشن ها به صورت فرمت قبلی یاقی میمانند، کل رفرنس ها رو پاک کردم و دوباره آبدیت کردم ولی مشکل حل نشد متاسفانه! ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام وقت بخیر
      به صورت پیش فرض نباید چنین مشکلی وجود داشته باشد:
      1- حتما در یک فایل ورد سالم و جدید امتحان کنید تا از صحت فایل ورد مطمئن شوید.
      2- گزینه instant formatting بروی on باشد.
      3-استایل باید در ورد تغییر کند و نه در اندنوت.

      1. ممنون از پاسخ سریعتون
        در یک ورد دیگر کپی کردم ولی متاسفانه مشکل حل نشد!
        استایل را در ورد تغییر میدهم و گزینه instant formatting روشن می باشد

          1. سلام وقتتون بخیر
            من مشکل را پیدا کردم ولی نمیدونم چطور حلش کنم! من در لایبری که دارم کل رفرنس ها مثلا 24 عدد هست ولی گروهی که مربوط به مقاله من میشه مثلا 15 عدد بیشتر نیست با اینکه تمام آن 24 عدد رفرنس های مقاله من هستن، و وقتی استایل را تغییر میدهم فقط آن 15 عدد تغییر میکنند. حالا سوالم اینه که چطور این مشکل رو برطرف کنم؟

  4. سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    من میخواستم اسم چهار نویسنده اول نمایش داده بشه و بقیه ش et all بخوره.
    تو تنظیمات بیبلوگرافی و سایتشن طبق توضیحات تنظیماتو اعمال میکنم اما اعمال نمیشه و تغییری تو وورد ایجاد نمیشه
    اخرش که میخوام از تنظیمات خارج شم سیوش میکنم اما فایده نداره
    لطفا بگید مشکل کجاست

    1. سلام خواهش میکنم
      اگر همه موارد را رعایت میکنید باید فایل را بررسی کرد تا مشکل را برطرف کرد. در صورت تمایل فایل ورد را به همراه کتابخانه اندنوت به ایمیل سایت ارسال کنید.

      1. باسلام
        ببخشيد من در اندنوت استايل جديد را دانلود ميكنم ولي واسه سيو استايل اين ارور رو ميده كه اين استايل در منيجر شما نشان داده نخواهد شد و هرچي ميگردم هم توي ليست استايل ها پيدا نميشه . چطور بايد مشكلش رو برطرف كنم؟

  5. سلام خوبین من میخوام یک استایل رو توی اندنوت تغییر بدم ولی هرکاری میکنم تغییرات ذخیره نمیشه

    1. سلام وقت بخیر
      پس از اعمال تغییرات باید آنها را از طریق منوی File ذخیره کنید. منوی اصلی در نرم افزار اندنوت ثابت است و با توجه به نوع پنجره باز شده تغییری نمی کند.

  6. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    لطفا بفرمایید چطور میتونم DOI و PMID در انتهای رفرنس ها بیاد. با اینکه در اندنوت وارد شده ولی در قسمت رفرنس ها نمیاد.
    ممنون از شما

    1. سلام خیلی ممنونم
      مطابق توضیحات همین پست باید تنظیمات template در bibliography (تنظیمات لیست پایانی مراجع) استایل رو تغییر بدهید و مثلا برای رفرنس نوع journal article فیلد doi را نیز در جای مناسب که معمولا در انتهای مشخصات رفرنس (بعد از تعداد صفحات pages) است اضافه کنید. حتما از جداکننده های ویرگول نیز استفاده کنید. همین موضوع برای PMID نیز صدق میکند. البته توجه داشته باشید وقتی فایل رفرنس را در اندنوت ایمپورت کردید این اطلاعات را داشته باشد.

  7. سلام و ممنون از توضیحات خوبتون.
    ممکنه راهنمایی کنید چطور میتونم بعد از نام ژورنال نقطه ویرگول قرار بدم؟. در رفرنس های من بلافاصله بعد ژورنال سال اومده بدون نقطه.

    1. سلام خواهش میکنم
      باید مطابق با توضیحات همین پست وارد تنطیمات استایل بشوید و template در bibliography را اصلاح کنید. به عنوان مثال در این قسمت برای رفرنس نوع journal article بعد از کلمه journal و خط عمود کنار آن یک نقطه ویرگول قرار دهید.

  8. با سلام
    لطفا در مورد مراجع موجود فارسی در کنار مراجع انگلیسی در اندنوت و تنظیم فونت و راست چین کردن آنها توضیح بفرمایید.

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد فونت کار چندانی نمی توان انجام داد مگر اینکه در پایان فونت مراجع فارسی را در ورد تغییر دهید.
      اما برای چپ چین کردن رفرنس ها میتوانید چند تای آنها را در لیست انتهای پایان نامه انتخاب کنید (بعد از این چند مرجع وارد متن شدند) و سپس در ورد چینش آنها را تنظیم کنید. در پایان همانطور که نشانگر ماوس بروی رفرنس ها است لیست کل استایل های ورد را بیاورید. یک استایل به نام Endnote bibliography باید انتخاب شده باشد. روی آن راست کلیک کنید و گزینه اول را بزنید. اگرچه چون رفرنس های شما به دو زبان هست باید تعداد زبان بیشتری را اولویت قرار دهید و بقیه را دوباره دستی تنظیم کنید. بهتر است در آخرین مرحله این کار را انجام دهید.

    1. سلام وقت بخیر
      زبان متن شما احتمالا باید فارسی باشد. تحت هر نوع شرایط چپ چین یا راست چین بودن متن نباید چنین مشکلی پیش بیاید. بهتر است template در citation در تنظیمات استایل را بررسی کنید. پرانتزها باید در دو طرف Bibliography number قرار داشته باشند.

      1. سلام برای من هم این مشکل پیش میاد که در رفرنس انگلیسی داخل متن فارسی وقتی از طریق اند نوت رفرنس رو وارد میکنم دوتا پرانتز پشت سر هم میافتن
        از طریق دستکاری استایل ها مشکلم حل نشد
        فکر میکنم یه عدم همخوانی بین ورد 2016 و اند نوت ایکس9 وجود داره اگه راه حلش رو میدونید لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی کارم به مشکل خورده

        1. سلام وقت بخیر
          بنده هم دقیقا نمی دانم. اما احتمال دارد با تایپ فارسی پرانتزها (با اسپیس فارسی در صورت وجود) در template استایل این مشکل برطرف شود.
          به هر صورت در صورتی که راه حلی برای حل این مشکل پیدا کردید خوشحال میشویم که همینجا با سایر دوستان به اشتراک بگذارید تا ما حتی آن را تبدیل به یک پست مجزا کنیم.

  9. سلام ممنون از سايت خوبتون

    يه استايل رو ميخوام ويرايش كنم وبا ويرايشش doi ها حذف ميشود
    چه گزينه هايي رو بزنم كه doi رفرنس ها رو وارد كنه؟

    نام مجلات هم بايد در ويرايش مخفف بشه كه وقتي ويرايش ميكنم رو بعضي رفرنسها اعمال ميشه و همه رو مخفف نميكنه، براي اين چه گزينه اي بزنم؟

    نام مجلات ايتاليك هم بايد بشه چه گزينه اي بزنم؟ خيلي لطف ميكنيد راهنمايي كنيد

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد doi باید تمپلیت bibliography رو بررسی کنید که آیا گزینه doi دز رفرنس تایپ مورد نظرتون هست یا نه. معمولا رفرنس تایپ journal article پرکاربردترین هست که doi دارد. اگر هم نبود فیلد doi را در انتهای تمپلیت journal article با استفاده از گزینه insert field اضافه کنید.
      برای اینکه مخفف ژورنال ها درج شود باید طبق پست زیر عمل کنید:
      https://www.tarjolate.com/2020/11/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%ae%d9%81%d9%81-%d8%b1%d9%81%d8%b1%d9%86%d8%b3-%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86%d9%88%d8%aa/
      برای اینکه ژورنال ها ایتالیک باشند کافیست کلمه journal در تمپلیت journal article را انتخاب و ایتالیک کنید.

    1. خواهش میکنم
      می توانید DOI آن رفرنس ها را از سایت ناشر کپی کرده و قسمت مشخصات هر رفرنس بصورت دستی وارد کنید و کتابخانه اندنوت را save کنید در پایان. مشخصات هر رفرنس را در صفحه اصلی اندنوت جایی که تمامی رفرنس های کتابخانه را مشاهده می کنید در سمت راست صفحه با انتخاب هر رفرنس نمایش دهید.

  10. سلام ممنونم فقط یه سوال داشتم. من میخوام استایلم APA باشه ولی توی bibliography عدد با کروشه به ترتیب متن بزنه. این عدد رو چطوری باید بهش بگم؟

    1. سلام وقت بخیر
      به قسمت تنطیمات استایل بروید و در بخش template از bibliography در زیر قسمت start each reference with با استفاده از گزینه insert field گزینه bibliography number را وارد کنید. سپس دو کروشه دو طرف آن تایپ کنید
      در پایان استایل را با نام دیگری ذخیره کنید.

  11. سلام بسیار ممنونم از راهنمایی های خوبتون خدا خیرتون بده
    من یه مرجع دارم به صورت[4-1]. در قسمت Bibliography و sort order گزینه اول یعنی order of appearance v رو زدم. ولی این چهار تا مرجع را خطا میگیرد. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  12. سلام بسیار ممنونم از راهنمایی های خوبتون خدا خیرتون بده
    من یه مرجع دارم به صورت[4-1]. در قسمت Bibliography و sort order گزینه اول یعنی order of appearance v رو زدم. ولی این چهار تا مرجع را خطا میگیرد. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  13. سلام وقت بخیر ممنون از راهنمایی هاتون
    چطور میشه در Bibliography بین شماره مرجع و نام نویسنده فاصله ایجاد کرد؟

    1. سلام وقت بخیر
      در قسمت تنظیمات استایل وارد قسمت layout از bibliography شوید. ماوس را پس از عبارت bibliography number قرار دهید و سپس از طریق گزینه insert field یک tab وارد کنید.

    1. بهتر بود استایل مورد استفاده را نیز درج می کردید اما این سبک رفرنس دهی معمولا وجود ندارد. اندنوت تنها یک جداکننده بین مراجع را می پذیرد (ویرگول یا هر حرفی). ضمنا برای مراجع پشت سر هم نیز از خط تیره استفاده می کند.

        1. سلام وقت بخیر
          از قسمت تنظیمات استایل وارد گزینه template از زیر مجموعه citation شوید. در پایین صفحه در جلوی عبارت multiple citation separator بجای ; ویرگول قرار دهید. سپس در قسمت numbering از citation نیز گزینه اول را تیک بزنید. با این کار شماره رفرنس هایی که پشت سر هم هستند را بصورت بازه (مثلا 1-3) نشان می دهد. اگرچه پیش فرض APA نام نویسنده و سال است.

  14. سلام من می خواستم در قسمت لینک سایتیشن و ایجاد هایپرلینک قسمت اندرلاینش نباشه ولی رنگ آبیش حفظ بشه از کدوم مسیر باید رفت؟ اینجا یک گزینه تیک اندرلاین و تغییر رنگ داره که هر دو باهم هس. مرسی

    1. سلام وقت بخیر
      اگر رنگ آبی را میخواهید باشد بدون آندرلاین بعد از اولین ارجاع در متن استایل سایتیشن شما به hyperlink در ورد تغییر می کند. استایل ورد را مطابق با نیاز خود ویرایش کنید.

  15. سلام توضیحات عالیه من توی متن پایان نامه می خوام فقط شماره رفرنس بیافته .قبلا اوکی بود الان بهم ریخته و رفرنس های جدید با اسم مویسنده و سال می یاد وقتی توی تمپلت فقط شماره که توی آموزشهاتونم عکسش
    هست رو می زنم بعدش بلد نیستم چطور سیوش کنم و خارج شم از صفحه ادیت . لطفا راهنمایی بفرمایین کارم خیلی گیره ممنونم

  16. سلام
    ممنون بابت اطلاعاتی که در سایت قرار میدید.
    من برای پروپوزالم از اندنوت برای رفرنس دهی استفاده کردم ولی مشکلی که برام به وجود اومده اینه که رفرنس های فارسی در لیست پایانی بهم ریخته میشن و قابل خوندن نیستن چجوری باید اصلاحشون کنم؟

      1. مثلا وسط عنوان اسم نویسنده اومده بینشون از کلمه های انگلیسی استفاده شده شماره صفحه و مجله و اینا همش جابجاست

        1. برای رفرنس های فارسی از چه استایلی استفاده می کنید؟ کتابخانه اندنوت برای مراجع فارسی به درستی ساخته شده است؟

          1. از هر استایلی استفاده کردم این مشکلو داشت
            متوجه منظورتون نمیشم
            چطور باید برای مراجع فارسی کتابخانه ایجاد کنم؟

          2. کتابخانه حدا لازم نیست. در همان کتابخانه اصلی آیا اطلاعات مراجع فارسی صحیح وارد شده است؟ اگرچه برای مراجع فارسی به دلخواه از یکی از انواع رفرنس دیگری در اندنوت استفاده کنید. این موضوع مکررا در پست های اندنوت سوال شده است. زیرا جدا کننده های نام نویسنده ها در حالت پیش فرض and است که باید برای مراجغ فارسی به “و” تغییر یابد.

  17. سلام خسته نباشید
    من میخوام تو ونکوور لیست انتهایی اعداد شماره گذاری رفرنس ها داخل کروشه باشن. مثلا:
    [1]
    [2] و …
    چیکار باید بکنم

    1. سلام وقت بخیر
      وارد تنطبمات استایل شوید و در قسمت bibliography و در زیر قسمت layout عبارت bibliography number را داخل کروشه قرار دهید.

  18. با عرض سلام و وقت بخیر
    به تازگی وقتی با اندنوت رفرنس ها را وارد می کنم ترتیب رفرنس ها به هم میریزه، برای مثال وقتی رفرنس سوم را وارد می کنم به جای گرفتن شماره 3 به شماره 1 تغییر می کند و شماره رفرنس های قبلی به 2 و 3 تغییر می کند و در ادامه همین روند برای باقی رفرنس ها ادامه پیدا می کند و ترتیب شماره ها به هم میریزه. لازم به ذکر است که فقط هم در فایل های مورد نظرم این اتفاق میفته و وقتی در فایل جدیدی از word امتحان می کنم رفرنس ها به ترتیب وارد می شوند. اگر ممکن است راهنمایی کنید تا مشکل را برطرف کنم.
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیز
      در قسمت تنطیمات استایل ترتیب چینش لیست انتهایی مراجع را بررسی بفرمایید برای این کار در قسمت تنطیمات استایل در زیر قسمت bibliography و در قسمت sort order بررسی بفرمایید گزینه order of appearance تیک خورده باشد.

  19. سلام من وقتی در ورد با استفاده از اندنوت رفرنس ها رو وارد می کنم شماره که میزنه میخوام فاصله ی شماره ها رو با متن رفرنس کم کنم و مدل شماره ها رو عوض کنم یا فوت شماره ها یا خود متن رو بزرگ یا کوچک کنم باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد تنظیمات فونت و سایز باید در داخل ورد این موارد را تنظیم کنید. پس از اولین رفرنس دهی، در استایل ورد یک استایل جدید اضافه می شود معمولا به نام endnote bibliography. این استایل را می توانید مطابق با سلیقه خود ویرایش کنید. در مورد تنظیم فاصله شماره رفرنس تا خود رفرنس باید در قسمت تنطیمات استایل اندنوت در زیر قسمت bibliography و layout بعد از عبارت reference number فیلد تب (یک فلش کوچک) را پاک کنید و با دکمه اسپیس یک فاصله قرار دهید.

  20. با سلام و تشکر از سایت خوب شما
    من برای رفرنس نویسی به روش APA وقتی منابع انگلیسی رو وارد میکنم همه چیز درست هست ولی زمانی که منابع انگلیسی و فارسی رو همزمان میخوام استفاده کنم مشکل زیر پیش میاد:
    (Yu et al., 2020; 26)
    برای منابع فارسی مشکل پیش میاد
    (ثناگردربانی, رفیعیان, حنایی, & منصفی پراپری, 1396; 561)
    همینطور که مشخص برای منابع انگلیسی با بیشتر از 3 نویسنده دیگران اضافه میشه ولی برای منابع فارسی بعد از نویسنده اول و همکاران اضافه نمیشه و همه رو کامل مینویسد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      احتمال دارد اسم نویسندگان فارسی را 2 عدد تشخیص دهد. چون معمولا در تنطیمات استایل تا 2 نویسنده را با & جدا می کند. مراجع فارسی که در اندنوت وارد کرده اید را بررسی کنید چند اسم نویسنده تشخیص می دهد. اسم ها زیر هم قرار می گیرند. در مشخصات رفرنس.

    1. سلام خواهش میکنم. پس از اولین رفرنس دهی در فایل ورد یک استایل جدید در قسمت استایل های ورد اضافه می شود به نام endnote bibliography که می توانید با تنطیم این استایل فونت دلخواه را برای فونت رفرنس انتخاب کنید.

  21. سلام من وقتی استایلی رو ویرایش می کنم save نمیشع با اینکه گرینشو میزنم چیکار باید کرد؟ ممنون میشم

  22. عرض سلام. وقت بخیر.
    خیلی ممنون از توضیحات زیبا و کاملتون.
    جناب اگر بخوایم سایتیش داخل متن که به صورت [1] هست رو به همین صورت منتهی به فرمت ساب اسکریپت در بالا باشه (اندیس بالا)، اونوقت باید چیکار کرد؟
    خیلی ممنون از شما

    1. سلام خواهش میکنم.
      برای اینکه سایتیشن بالانویس یا سوپر اسکریپت شود کافیست در قسمت تنطیمات استایل در زیر قسمت citation گزینه template را انتخاب کنید. سپس کل عبارت bibliography number با براکت اطرافش را انتخاب و از نوار ابزار بالا گزینه A با یک عدد 1 در بالانوس را یکبار بزنید.

      1. خدا خیرت بده عزیز، همین یه نکته کلی کار منو جلو انداخت، ان شاءالله خدا کارتو راه بندازه. ممنون

  23. با سلام خدمتتون و تشکر از زحماتتون هرکاری انجام میدم در رفرنس هاروارد ، دو پرانتز در یک طرف ظاهر میشه ، میشه راهنمایی بفرمایید

    1. زبان متن شما چیست؟ نباید چنین مشکلی باشد. در یک فایل ورد جدید امتحان کنید تا مطمئن شوید مشکل زا فرمت فایل ورد نباشد.

      1. سلام تشکر بابت جواب هی زبان متن فارسی هست آره روی یک ورد دیگه تست کردم باز این حالت میشه

  24. سلام، وقتتون بخیر،
    من یه مشکلی با اند نوت دارم و هرکاری کردم حل نشد تمامی آموزش های سایت رو خوندم و نفهمیدم باید برای رفع مشکلم چکار کنم من هر قالبی از جمله ونکور، ای پی ای،…. میدم فقط به یک شکل ارور مانند رفرنس میده {she,#20} و توی قسمت منابع هم چیزی وارد نمیشه
    و اینکه چندین بار کتابخونه و حتی خود اند نوت رو پاک کردم و دوباره ریختم با ورژن های متفاوته ولی بازم همینجوری ارور میده instant formatting روشنه و خود منبع هم اپدیت زدم هیچکدوم کار نکرده
    دیگه واقعا کلافه شدم میشه اگر امکان داره کسی منو راهنمایی کنه لطفا

    1. سلام وقت بخیر
      دلیل نمایش سایتیشن به این شکل همان خاموش بودن instant formatting است محصوصا اینکه در قسمت منابع هم چیزی وارد نمی شود. البته اگر update citation را هم بزنید باید اصلاح کند و به شکل صحیح سایتیشن نمایش داده شود و در لیست انتهایی نیز آورده شود. در یک فایل ورد جدید این موضوع را امتحان کنید. می توانید بخشی از فایل را بهمراه کتابخانه اندنوت به ایمیل سایت ارسال کنید تا بررسی شود.

      1. من اینکارو خیلی جاها امتحان کردم و همونطور که گفتم چندین بار پاک کردم و دوباره ریختم کلش رو بازم نیومد حتما براتون ارسال میکنم پیشاپیش از وقتی که میذارید سپاس گزارم

      2. سلام وقتتون بخیر
        منم دقیقا همین ارور رو داشتم، چون قبلا از مندلی استفاده میکردم. اما با اینکه مندلی رو حذف کرده بودم بازم مشکلم حل نشد. دو روز من رو کلافه کرده بود. تا اینکه بعد از کلی جستجو این کامنت رو دیدم. و یه ورد جدید باز کردم دیگه اون مشکل رو نداشت.
        ان‌شاءالله همیشه موفق باشید و خدا گره از مشکلاتتون باز کنه، که مشکل ما رو برطرف کردید. ممنون

    2. سلام چطوری میتونم در رفرنس های پایان نامه که با اندنوت رفرنس دادم، حرف اول عنوان مقاله بزرگ و عنوان مجله ایتالیک باشه و با حرف بزرگ

  25. با عرض سلام و وقت به خیر
    ممنون از بارگزاری مطالب مفید کاربردی که در سایت قرار دادید،
    من استایل هاروارد را تغییرات مورد نیاز ام را اعمال کردم و وقتی که می خواهم در Word رفرنس مورد نظرم را insert کنم با پیغامی از Word، تحت عنوان Cannot edit Range مواجه می شوم و رفرنس درون متنی که می خورد مطابق استایل مورد نظر من نبوده و در انتهای صفحات Word نیز به صورت bibliography ظاهر نمی شود!
    ممنون می شم بنده را راهنمایی بفرمایید که باید چه کار کنم

          1. بسیار سپاسگزارم از راهنمایی و پاسخگویی سریعتون، خدا خیرتون بده. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🌹🌹🌹
            واقعا در میان سیستم های ایرانی بی نظیر بود، آرزوی موفقیت روزافزون برای مجموعه ی تَرجُلیت دارم 😊🌟

  26. سلام و احترام
    ممنون بابت آموزش های خوبتون
    یک مشکلی دارم. می خواهم در منابع، اول مقالات فارسی قرار بگیرند بعد مقالات انگلیسی. لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      در صورتی که محدودیت خاصی ندارید از استایلی استفاده کنید که رفرنس ها را شماره گذاری می کند و ترتیب لیست انتهایی مراجع بر اساس ترتیب ظاهر شدن در متن باشد (مانند ونکوور). سپس ابتدا در متن به رفرنس های فارسی ارجاع دهید. در غیر این صورت ممکن است قوانین چینش مراجع در لیست انتهایی را نقض کنید.

  27. سلام خسته نباشید خیلی لطف میکنید اگر جوابم سریعتر بفرمایید من در مقاله مروری باید چندین رفرنس مختلف را در یک شماره رفرنس قرار دهم این کار به چه صورت امکان پذیر هست
    به عنوان مثال
    1.a. Tago….;b. Yin etal ; c.
    در مقاله مروری باید از این مدل رفرنس استفاده کنم ممنون میشم زودتر راهنمایی بفرمایبد 😭😭

    1. سلام وقت بخیر
      برای این کار از قسمت تنطیمات استایل وارد گزینه numbering از citation شوید. سپس گزینه grouped references را تیک بزنید.

  28. سلام ممنون از گفتار بسیار مفیدتون. من یک سوال دارم در رفرنس دهی کتاب به سبک ونکوور باید شماره ی صفحات قبلش p.p درج شده باشه این رو چطور انجام بدم. سپاس از شما

  29. سلام ممنون از سایت خوبتون
    یه سوالی داشتم خدمتتون: اینکه چطوری رفرنسی که داخل متن آوردم و به رفرنس انتهایی متصل کنم . یعنی وقتی روی رفرنس داخل متن کلیک می کنم به طور خودکاربه رفرنس انتهایی بره؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای این کار کافیست مثلث کوچک گروه bibliography در تب اندنوت در ورد را کلیک کنید. در پنجره باز شده تیک گزینه link in-text citations to references in bibliography را بزنید تا سایتیشن ها به رفرنس ها لینک شوند.

  30. سلام و وقتتون بخیر
    از آنجایی که من منابع فارسی و انگلیسی همزمان دارم و از استایل APA استفاده کردم در استنادها دچار مشکل شدم و بدین شکل نشان می دهد قلی زاده and سیدکمالی (1389). استنادهای انگلیسی را هم بدین شکل نشان می دهد Smits and Kuhlmann (2004). چه کاری باید انجام دهم تا 1) استناد به صورت کامل داخل پرانتز باشد نه فقط سال آن؛ 2) and در استنادهای فارسی به شکل و نشان داده شود و 3) اسامی نویسندگان در استناد انگلیسی به شکل فارسی نشان داده شود و نام انگلیسی آن ها را پانویس دهم. به این دلیل که یکسری نشریه ها عنوان می کنند کلمه انگلیسی داخل متن نباشد و باید پانویس داده شود.
    ممنون از سایت و پاسخگویی بسیار عالی شما

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد سوال 3 معمولا منظور از کلمات انگلیسی، اسم نویسندگان در رفرنس دهی نیست و عمدتا منظور کلمات معنی دار است. به هر حال اگر نمیخواهید اسم رفرنس ها هم انگلیسی در متن باشند باید مراجع در کتابخانه اندنوت را بصورت دستی ویرایش کنید و اسم نویسندگان آن را فارسی کنید که کار چندان جالبی نیست چون در لیست انتهایی به مشکل بر میخورید مکر اینکه کل رفرنس درون کتابخانه را به فارسی برگردانید. عملا اندنوت بلااستفاده خواهد شد.
      در مورد سوال 2 می توانید در قسمت تنطیمات استایل وارد تنطیمات template مربوط به گروه citation شوید و در سمت راست صفحه در زیر قسمت citation کل عبارت نوشته شده را داخل پرانتز بگذارید به این صورت (Author, |Year|, p.^pp. Cited Pages|).
      در مورد سوال 1 هم باز از قسمت تنظیمات استایل وارد تنطیمات Author lists از citation شوید و در همان ردیف بالا در انتهای سمت راست صفحه و زیر قسمت author seperators بجای کلمه and از حرف “و” استفاده کنید. در این صورت برای مراجع انگلیسی هم از حرف و استفاده خواهد کرد. البته اگر همه مراجع را بخواهید فارسی بنویسید این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند.

  31. سلام وقت بخیر
    در انتهای ورد که میخوام لیست مراجع بیاد داخل کروشه نیستن!!! و به این صورته
    1.
    2.
    3.
    چیکار کنم که هم اعدادش انگلیسی بشه و هم اعداد بره داخل کروشه؟
    تشکر

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد اعداد داخل کروشه وارد تنطیمات استایل شوید و از قسمت bibliography گزینه layout رو انتخاب کنید. در سمت راست صفحه کل عبارت bibliography number را داخل کروشه قرار دهید.
      در مورد اعداد انگلیسی از قسمت option ورد وارد advanced بشوید و در زیر قسمت show document content گزینه numeral را بروی context یا system با توجه به زبان متن تنطیم کنید.

  32. با سلام
    آیا راهی وجود داره که در گروهی شامل رفرنس های فارسی و انگلیسی، در متن برای سایتیشن فارسی به جای et al ، و همکاران قید شود؟ با توجه به اینکه بخشی از رفرنس ها انگلیسی هستند امکان ویرایش کل رفرنسها و تغییر کلی سبک هاروارد وجود ندارد و نمی توان به جای et al برای رفرنس های انگلیسی هم و همکاران وارد کرد. لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. سلام وقت بخیر
      متاسفانه طبق اطلاعات بنده راهی برای این کار وجود ندارد. اگر امکان دارد از استایلی استفاده کنید که مراجع را شماره گذاری می کند. البته به این نکته توجه کنید که اگر متن شما فارسی است باید اسم نویسندگان خارجی را با حروف فارسی بنویسید و از عبارت و همکاران برای آنها استفاده کنید. ضمنا اسم ها در اولین نمایش در متن باید در پاورقی انگلیسی آنها یافت شود.

  33. سلام.من روی ورد۲۰۱۹ مقالمو نوشتم.حالا واسه اصلاح روی سیستم جدید با ورد۲۰۱۰ میخوام انجامش بدم اما روی سیستم جدید وقتی رفرنس endnote میدم فونتا همه بهم میریزه.باید چه بکنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      لطفا بیشتر توضیح بدید. فونت چی دقیقا به هم میریزد؟ فونت سایتیشن یا کل فونت متن؟

  34. سلام وقت بخیر
    اگر در ارجاع دهی درون متن پایان نامه، منابع موجود فارسی و هم انگلیسی باشد می شود در برنامه endnote دو style متفاوت ساخت و در یک فایل word از هر دو style استفاده کرد یا روشی دیگر برای این کار وجود دارد.
    از این جهت این سوال را مطرح می کنم چون اگر ما یک استایل را با فرمت انگلیسی معرفی کنیم بین دو نویسنده and به جای “و” می آید یا اگر تعداد نویسندگان بیش از دو نفر باشد et al. به جای کلمه “و همکاران” می آید که در مرجع دهی فارسی مطلوب نیست.

    1. سلام وقت بخیر
      متاسفانه امکان استفاده از 2 استایل در یک فایل ورد وجود ندارد. در پایان نامه یا هر فایل دیگر نوع رفرنس دهی تابعی از زبان متن است و نه رفرنس. یعنی اینکه شما در متن فارسی اسم همه نویسندگان را فارسی می نویسید (برای نویسندگان خارجی اسم اصلی آنها را در پاورقی درج می کنید) و از “و” و همکاران استفاده می کنید. فقط دقت کنید در لیست انتهایی مراجع (bibliography) نباید از جدا کنند “و”، “and” و یا et al در استایل خود استفاده کنید.

  35. سلام، من یک مقاله انگلیسی نوشتم بعد لیست رفرنس هام راست چین میشه ، هر چقدرم با تنظیمات ورد چپ چین میکنم وقتی میبندم دوباره باز میکنم راست چین میشه، برای هین وقتی استایل رو به APA تغییر میدم پرانتزها برعکس هستند، اینجوری )Hernands. at al( لطفا راهنمایی کنید.

    1. احتمالا اولین باری که رفرنس دهی کردید مقاله شما راست چین بوده است. برای این کار کل متن را با CTRL + A انتخاب کنید و سپس متن را چپ چین کنید. با این روش قاعدتا باید درست شود. برای سایتیشن و پرانتزها آیا تا به حال تنظیمات استایل را تغییر داده اید؟

      1. کاملا درست گفتین، اول مقاله فارسی نوشتم و رفرنس دهی کردم بعد جمله به جمله ترجمه کردم و جایگذاری کردم ، الان کاری که گفتید انجام دادم همه متن و هدینگا رو چپ چین کردم , و زبانشو انگلیسی کردم ولی بازم وقتی آپدیت میکنم لیست رفرنس ها راست چین میشه و پرانتز برعکس میشه، فقط هم استایلهایی که داخلش اسم نویسنده ها هست این طوری میشه، هر کاری میکنم دو زبانه بودن تو متنم میمونه ، 50 صفحه هم هست ، راه دیگه ای هست؟

        1. متن رو جز به جز نباید انتخاب کنید و بعد چپ چین کنید. کل متن رو با ctrl + a باید انتخاب کنید وگرنه تاثیری ندارد. در نهایت اگر درست نشد احتمالا مجبور شوید کل متن رو درون یک فایل جدید کپی کنید و مجددا رفرنس دهی کنید. فقط قبل از کپی کردن کل مراجع رو به متن عادی تغییر دهید تا براحتی آنها را پاک کنید. هنگام پیست کردن متن فرمت را منتقل نکنید. روش مناسبی را برای نوشتن و ترجمه انتخاب نکردید متاسفانه.

    1. احتمالا یکبار در تنطیمات استایل پرانتزها را برداشتید و دوباره گذاشتید. یا از استایل اصلی استفاده کنید یا پرانتزها را مجددا بگذارید. دقت کنید هنگام پرانتز گذاری زبان متن شما انگلیسی باشد.

  36. سلام ، وقتتتون بخیر، خیلی ممنون برای وقتی که میزارید، وقتی در متن انگلیسی کلمه ای را داخل پرانتز میزارم و از استایلهایی که سایتیشنش داخل پرانتزه استفاده میکنم مثل APA، ارور میده که برای اینها مرجعی معرفی نشده و حتی مخفف بعضی کلماتو که توی پرانتز گذاشتم، مثل (PFR)، خودش اینا رو تبدیل به سایتیشن میکنه، راهی هست برای این مشکل؟ واینکه وقتی به یک مرجع بخوام در چند جای متن سایتیشن بدم باید هر بار از کتابخانه واردش کنم یا میشه سایتیشنو کپی کنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد سوال اول پیش فرض اینطور نیست و نباید اتفاق بیفتد. در حال حاضر پاسخ مطمئنی برای این سوال ندارم سعی کنید در فایل جدید با استایل تغییر داده نشده یکبار این موضوع را چک کنید.
      در مورد سوال دوم خیز امکان کپی سایتیشن وجود ندارد. هر بار ارجاع دهید.

  37. سلام وقتتون بخير
    من چگونه ميتوانم سايتيشن رو به صورت بالانويس در متن انگليسي خود در مقاله انجام دهم.در واقع به صورتsubscript بشه سايتسشن در متن

    1. سلام وقت بخیر
      اگر می خواهید سایتیشن بالانویس باشد (superscript) در قسمت تنظیمات استایل وارد شود و در قسمت template از citation کل عبارتی که به عنوان سایتیشن است (بسته به استایل متفاوت است مثلا bibliography number) را انتخاب کنید و از منوی بالا گزینه superscript (حرف A به همراه عدد 1 در بالا نویس) را کلیک کنید.

  38. سلام وقتتون به خیر
    من دو تا مشکل دارم اول اینکه وقتی ابع انگلیسی رو در متن پایان نامه می آورم هر دو پرانتز یک طرف می افتد به این صورت((Chave et al., 2014. هر چه قدر از قسمت citation تنضیمات انجام میذهم اصلاح نمی شود. دوم اینکه میخواهم منابع در پایان متن شماره بخورند که گزینه insert field در قسمت layout bibliography فعال نیست. ممنون می شوم راهنمایی کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد سوال اول این مساله مربوط به چپ چین و راست چین بودن متن و انگلیسی بودن پرانتزها در تنظبمات سایتیشن است. این موارد را حتما یکبار دیگر با دقت چک کنید. احتمالا متن پایان نامه شما فارسی است.
      در مورد سوال دوم ار چه استایلی استفاده می کنید؟

  39. سلام ممنون از مطالب بسیار مفیدتون
    رفرنس ها در انتهای مقاله به ترتیب اولویت ثبت نیستن بلکه به ترتیب الفبای انگلیسی شدن و اینکه شماره نخوردن .. چطور میشه درستش کرد ؟

    سوال دوم اینکه از من خواستن تراولینگ لایبرری نداشته باشم . منظورشون چیه ؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد سوال اول باید استایل اندنوت رو عوض کنید و از استایل های شماره گذار استفاده کنید مثل ونکوور.
      در مورد سوال دوم منظوز از تراولینگ لایبرری همان سایتیشن های درون ورد است. برای حذف این کتابحانه همراه باید از تب اندنوت در ورد گزینه convert citations and bibliography رو کلیک کنید و گزینه convert citation to plain text را بزنید. حتما یک فایل ذخیره شده مشابه از ورد داشته باشید زیرا این عملیات غیرقابل بازگشت است و دیگر امکان ویرایش سایتیشن و لیست انتهایی از طریق اندنوت را ندارید.

  40. سلام وقت بخیر.سوالم این است که چطور در داخل متن فارسی از رفرنس انگلیسی داخل پرانتز را به صورت
    فورمت ای پی ای با زبان فارسی از اندنوت به ورد منتقل کنبم

  41. سلام. برای ادیت یک استایل، DOI و PMID رو به انتهای توضیحات مربوط به ژورنال اضافه کردم. میخوام doi به صورت لینک باشه. چکار کنم؟

    1. سلام چطوری میتونم رفرنس های پایانی پایان نامه رو ک با اندنوت زدم رو یک سری تغییرات بدم،
      اول اینکه عنوان مقاله کلمه اولش با حرف بزرگ
      دوم برای عنوان مجله بصورت ایتالیک باشه و حرف اول هر کلمه در مجله بزرگ باشه

  42. سلام وقت خوش
    رفرنس های من در یک جمله به صورت [9]و [10] و [11] آمده الان می خواهم به این صورت [9-۱۱] نوشته بشه ولی وقتی دستی این رو عوض می کنم هر سه تا رفرنس حذف می شوند . دقیقا باید چیکار کنم و از کدام بخش ویرایش کنم

    1. سلام وقت بخیر
      دستی چیزی را تغییر ندهید. وارد تنظیمات استایل شوید و در قسمت Numbering از citation تیک گزینه اول یعنی Use ranges for consecutive citations را بزنید.

      1. سلام. منم همین مشکل را دارم و این کار را هم انجام دادم ولی تغییری حاصل نشد. مشکل از کجاست؟

  43. سلام دوست گرامی ،مشکل من اینه که توی رفرنس این شکلی میاد( سلمانی۲۰۰۸,. et al ) در صورتی که باید(سلمانی و همکاران،۲۰۰۸)
    فرمت apa
    و توی رفرنس اخر هم همچی بهم میریزه فارسی و انگلیسی رو نامرتب میزنه
    میشه راهنماییم کنید،ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      متاسفانه وقتی از دو زبان استفاده شود (هم رفرنس فارسی و هم انگلیسی) این مشکلات بوجود می آید. مس توانید بجای et al عبارت همکاران اضافه کنید اما برای رفرنس های انگلیسی هم عبارت “و همکاران” نمایش داده می شود.
      در مورد سوال دوم منظورتون از به هم ریختن چی هست؟
      به طور کلی استفاده همزمان از دو زبان رفرنس با اندنوت مشکلات زیادی دارد.

    1. سلام وقت بخیر
      در قسمت تنظیمات استایل و در قسمت Author list از تنظیمات citation در زیر مجموعه تنظیمات Author Separator بجای کلمه and در جای خالی مربوط به before last حرف “و” را تایپ کنید.

  44. سلام و عرض ادب
    من در شماره گذاری سایتیشن مشکل دارم به طوری که به جای [3-1] ، [1-3] و به جای [9 ،8] ، [8 ،9] نوشته میشه!

    1. سلام وقت بخیر
      احتمالا متن شما فارسی است. برای متن راست چین اندنوت به ترتیب رفرنس ها از راست به چپ در سایتیشن نمایش می دهد که مشکل خاصی هم ندارد. معمولا قاعده خاصی بابت این موضوع در جایی عنوان نمی شود. در صورتی که چنین مساله ای درخواست شده در فرمت با ما به اشتراک بگذارید.

  45. سلام ، کجا میشه شماره های هر رفرنس را به صورت انگلیسی انتخاب کرد؟ شماره رفرنس های من رو فارسی میزنه.
    سوال دومم اینه که بعد از اینکه تغییرات لازم رو دادیم کجا میشه این استایل جدید رو سیو کنیم؟

    1. سلام این موضوع ارتباطی به اندنوت ندارد. باید تنطیمات ورد را تغییر دهید. از منوی file وارد option شوید و در قسمت advanced و در زیر مجموعه show document content گزینه numeral را بروی arabic قرار دهید.

  46. سلام اگه ندونیم که اسم استایلی که میخوایم همه رفرنس ها مثل اون درست کنیم چیه فقط مدل اون استایل داشته باشیم. چیکار باید انجام بدیم؟

    1. سلام وقت بخیر
      باید استایل رو ویرایش کنید. از مطالب همین پست می توانید راهنمایی بگیرید.

  47. سلام خسته نباشید
    من باید برای رفرنس دهی از apa 7 استفاده کنم اما استایل apa6 روی اندنوتم هست،به چه شکل ارتقا بدم در اندنوت استایلو؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      به این لینک بروید و استایل رو دانلود کنید. سپس با دابل کلیک استایل را در اندنوت باز کنید. بعد از این که استایل را در اندنوت باز کردید از منوی file گزینه save as را کلیک کنید تا استایل را با نام دلخواه ذخیره کنید. می توانید کلمه copy را از انتهای آن بردارید.

        1. سلام وقت بخیر
          اگر منظورتون همین رفرنسی هست که لینک آن را گذاشته اید باید عرض شود که لینک url آن کامل نمایش داده می شود. اگر برای شما علامت سوال است بررسی کنید آیا اطلاعات آن کامل در کتابخانه وارد شده است یا خیر و اینکه آیا لینک آن با همین علامت سوال تنها کار می کند یا خیر. برای این کار رفرنس را انتخاب کنید و در پنل سمت راست را چک کنید که آیا در قسمت url آدرس کامل هست یا خیر.

  48. سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
    من در رابطه با رفرنس دهی اند نوت دو سوال دارم
    اول استایل هایی که در اند نوت درست می‌کنیم رو چطور فقط بر روی یک رفرنس اعمال بشه و بقیش رو تغییر ندهد؟
    و دومین سوال اینکه اول یک جمله مثلا می خواهیم به فارسی بنویسیم
    اوگر (۲۰۰۳) بیان می‌کند … و بعد در پانویس انگلیسی اسم رو بیاریم ولی تا سال رو دستی می‌زنم اند نوت ارور میده چطور این عدد رو وارد کنم به فارسی که اند نوت هشدار ندهد؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد سوال اول باید بگم استایل اندنوت برای یک فایل ورد هست و نه یک رفرنس تکی در داخل یک فایل ورد. بنابراین کل رفرنس های اون فایل ورد (که بهشون ارجاع شده) از همان استایل استفاده می کنند.
      در مورد سوال دوم اگر از اندنوت استفاده کردید و در متن ارجاع دادید و سال 2003 (به عنوان مثال) به وسیله اندنوت وارد ورد شده رو نباید دستی تغییر بدید. اگر می خواهید عدد سال فارسی شود باید از مسیر option>advanced و در قسمت show document content برای گزینه numeral عبارت hindi را انتخاب کنید.

  49. سلام با تشکر از مطالب آموزنده تان ببخشید در اندنوت علایم سجاوندی انتهای رفرنرس را در لیست پایانی باید عوض کنم، اما نمیدانم چه طور علایم را وارد کنم، توضیح بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام وقت بخیر
      برای تغییر علائم سجاوندی لیست انتهایی، وارد تنطیمات استایل شوید و در قسمت bibliography به template بروید. در این قسمت (سمت راست) همه انواع رفرنس ها را مشاهده می کنید. برای تایپ های مورد نظرتان (احتمالا فقط journal article و book) علائن سجاوندی را مطابق با خواسته خود ویرایش کنید. در نظر داشته باشید عبارات نوشته شده field هستند. مثلا عبارت title یعنی اینکه عنوان مقاله یا کتاب در آن قسمت آورده می شود.

      1. با تشکر از راهنمایی و پاسخ گویی سریع تان، اما متاسفانه مشکل برطرف نشد، قسمتی که فرمودین تغییرات را انجام میدم، تغییرات را ثبت میکنم و بعد اپدیت بیبلوگرافی هم میزنم اما علایم در قسمت رفرنس های انتهایی تغییر نمیکنه متاسفانه

  50. بسیار ممنونم از راهنمایی تون.برای مثال از اخر رفرنس، به ترتیب علایم . : ؛ میخوام قرار بگیره اما متاسفانه تغییر نمیکنه

    1. اگر می خواهید چند علامت را پشت سر هم بکار ببرید اندنوت این اجازه را نمی دهد. البته استایلی هم به این شکل قاعدتا نباید وجود داشته باشد.

  51. با تشکر از پاسخ گویی سریع تان
    ببخشید منظورم را بد بیان کردم به صورت مثال زیر منظورم هستش:
    نام خانوادگی، نام. (تاریخ انتشار).عنوان. مکان؛ ناشر: شماره صفحات.
    اما نمیدانم علامت بعد از مکان و ناشر را چگونه بدین صورت تغییر بدهم

    1. در حال حاضر چه علامتی هست؟ آن را پاک کنید و علامت مورد نظرتان را تایپ کنید. ممکن است علیرغم ذخیره کردن استایل تغییرات را در ورد اعمال نکند. یکبار تنظیمات استایل را ببندید و سپس باز کنید و دوباره تغییر دهید و ذخیره کنید. برای امتحان کردن صحت خروجی از رفرنسی استفاده کنید که تمامی فیلدهای آن اطلاعات داشته باشد مخصوصا مکان و ناشر.

  52. سلام بسیار ممنونم بابت توضیحات بسیار خوبتون.
    در فرمت APA در داخل متن برای اینکه چند رفرنس همگی در داخل یک پرانتز قرار بگیرند و در پرانتزهای جدا نباشند باید چیکار کنم ؟ میخوام به اینصورت بشه:
    (Mansori et al. 2018; Sadri et al. 2016; madadi et al.2014)

    1. سلام وقت بخیر
      شما صرف اینکه چند رفرنس را در اندنوت همزمان انتخاب کنید و یک جا و همزمان در متن ارجاع دهید همگی را داخل یک پرانتز قرار می دهد.

  53. ببخشید مشکل دیگه ای که داشتم اینه که در رفرنس های اخر مقاله در زیر اسم ژورنال و همچنین در زیر DOI خط کشیده میشه چطور میتونم این خط رو بردارم؟
    سپاس فراوان

    1. در داخل تنظیمات استایل از قسمت bibliography وارد تنطیمات template شوید. سپس journal article را در فضای سمت راست پنجره پیش رو را بررسی کنید. زیر کلمه title و doi خطی وجود دارد. این کلمات را انتخاب کنید و با استفاده از گزینه underline در بالای همین پنجره خط را بردارید.

  54. سلام
    وقتتون بخیر
    مشکل من اینه که مقاله ای رو که از گوگل اسکولار میخوام وارد اندنوت کنم مستقیما وارد ورد میشه و با جزئیات نام و عنوان و … تنظیماتش عوض شده و نمیدونم چطوری درستش کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      دقیقا مشخص نفرمودید چه مسیری رو طی می کنید اما به طور کلی مراجعی که در گوگل اسکالر لیست می شوند را با استفاده از گزینه import into endnote و دخیره فایل رفرنس با پسوند enw می توانید وارد نرم افزار اندنوت بفرمایید.

  55. سلام خداقوت
    تشکر اززحمات شما
    رفرنس هایی که با اندنوت 20انجام دادم تماما”درمتن به حالت انتخاب شده خاکستری رنگ نمایش داده میشود .چطور میتوانم رنگ آنرا تغییر دهم ؟

    1. سلام وقت بخیر
      می توانید این کار را امتحان کنید ببینید نتیجه می دهد یا خیر:
      در ورد وارد option شوید و در قسمت advanced به دنبال گروه show document content باشید. در زیر مجموعه این گروه گزینه field shading را اگر always است بروی when selected قرار دهید.

  56. سلام. من متاسفانه library ام پاک شده و رفرنسهام رو الان فقط توی فایل ورد دارم که حدود 200 تاست. راه حلی وجود داره که بتونم اونها رو وارد اندنوت کنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      از این مسیر در ورد کتابخانه اندنوت را مجددا ایجاد کنید:
      word>endnote tab>export to endnote>export travelling library

    2. سلام . پیشاپیش ازاینکه مرا راهنمایی میکنید تشکر میکنم. در متن مقاله م هم منابع فارسی و هم لاتین دارم برای منابع فارسی از استایل -2012 farsi که درسایت شخصی بنام دکترمهدی زاده بود استفاده کردم همه چی اوکی بود اما پس از این استایل تمام رفرنسهای انگلیسی بهم ریخت چکار کنم که رفرنسهای فارسی م همان استایل فارسی و رفرنسهای انگلیسی هم همان استایل بمانند

        1. متشکرم از پاسختون
          پس چطور باید اینکارو انجام بدم
          فصلنامه خواسته تمامی رفرنسها ابی و پیوند دار به منبع شوند.الان برای منابع فارسی موندم چکار کنم
          مگر اینکه برگردان انگلیسی کنم ایاراه دیگری هم هست؟

  57. سلام ومتشکرم /بابت خاکستری بودن رفرنس ها مشکلم حل شد دست شما دردنکند /1-من نام نویسنده را به فارسی نوشتم ودرفوت نوت سایتشن قراردادم که نام نویسنده انگلیسی باشه ولی همه اطلاعات رومیاره شامل سال ونام مجله و…طبق پاسخ شما به سوالات قبلی به دیگران ، رفتم داخل سایتشن و تمپلیت روفقط نام نویسنده زدم وذخیره کردم ولی دوباره همه اطلاعات رو درفوت نوت پائین صفحه میاره ودرست نشد /2-شماره فوت نوت هم به فارسی میندازه نتوانستم انگلیسی کنم /3-راجع به اینکه درمراجع اول مراجع فارسی بیاد بعد انگلیسی هم بیزخمت راهنمایی کنید /تشکر وسپاس از راهنمایی شما

    1. در مورد سایتیشن در فوت نوت باید در قسمت تنطیمات فوت نوت استایل تغییرات را ایجاد کنید. در این قسمت می توانید گزینه format citations in footnote را بروی same as citation بیاورید تا دقیقا سایتیشن را در فوت نوت بیاورد. یا اینکه بروی گزینه سوم بگذارید و به دلخواه اطلاعات مورد نیاز در فوت نوت را به آن اضافه کنید. شماره فوت نوت رو باید در قسمت option ورد به انگلیسی تبدیل کنید. در مورد ترتیب مراجع به زبان های مختلف اندنوت امکان خاصی ندارد. بستگی به ترتیب ارجاع یا حروف الفبا دارد. تنها راه این است که بک فیلد custom به تمامی رفرنس ها بدهید و آن را شماره گذاری کنید (به عنوان مثال) و سپس در تنطیمات استایل در قسمت Sort order مربوط به bibliography گزینه other را انتخاب کرده و این فیلد custom را به عنوان اولین معیار چینش مراجع قرار دهید. طبیعتا با این فیلد custom را برای مراجع فارسی یک چیز قرار دهید مثلا 1 و برای مراجع انگلیسی یک مقدار دیگر مثلا 2.

  58. باسلام .ممنون میشم مرا راهنمایی بفرمایید.در متن مقاله ام نام ۴نویسنده بهمراه سال میخوام بیاورم و گفته ام اینها به بررسی این مدل پرداخته ند.به طور مثال اینی ۲۰۱۹؛قاضی ۲۰۱۸؛اسکات ۲۰۱۷؛روکه ۲۰۱۹ به بررسی مدل ….پرداخته اند .بجهت رفرنس دهی و اینکه فصلنامه خواسته ارجاعات ابی و پیونددار باشه الان چطور بایست اینهارا رفرنس دهی و ارجاع بدم ..اینکه ارجاع پیوند درون متنی بشه رو بلدم اما نمیدونم چطور اینها رو رفرنس دهی کنم میخوام این نویسندگان بهمین شکل ابی بشند
    و همین مشکل رو هم در قسمت پیشینه پژوهش دارم وقتی بیان میکنم اسکات ۲۰۱۶ به مطالعه تحت عنوان …پرداخته و نتایجش …بود .برای رفرنس این منبع م در اندتوت بروش apa چطور بایست رفرنس دهی انجلم بدم

    1. سلام وقت بخیر
      اگر بلد هستید ارجاعات رو پیونددار کنید همین کار را کنید چون مجله هم همین را خواسته ظاهرا. اگر منظورتان رنگ آبی آن است که باید بصورت دستی در ورد این کار را انجام دهید زیرا اندنوت امکان تغییر رنگ فونت را به شما نمی دهد.

  59. با سلام وتشکر از مطالب خوبتان
    مجله از من خواسته title رو در کروشه قرار بدم چطور میشه این کار را کرد

    1. سلام وقت بخیر
      در قسمت تنظیمات استایل در زیر گزینه bibliography گزینه template را انتخاب کنید تا لیست انواع مراجع در سمت را نمایش داده شود. سپس journal article را به عنوان مثال پیدا کنید و در آن کلمه title را درون یک کروشه قرار دهید. سپس گزینه save را بزنید.

  60. سلام ممنون میشم راهنمایی کنید چطور in persian را اخر منابع فارسی م اضافه کنم؟از خود سایت مقاله با اندنوت اضافه میکنم بعد میرم short title رو مینویسم in persian و سیو میکنم بعد insert میکنم نمیشه چطور مشکلم رو حل کنم

  61. سلام من بجهت اضافه کردن in persian اخر منبع فارسی استایل apa را ویرایش کردم و در تمپلیت در ژورنال ارتیکل ، شرت تایتل رو اضافه کردم برای مقالات فارسی in persian اضافه مبشه اما برای منابع انگلیسیم مجدد نام مقاله امتها ذکر مبسه

  62. با سلام واحترام
    من در اند نوت کلا 225 رفرنس دارم .فایل وردم24 رفرنس دارد .چطور می تونم تعدادی از رفرنس ها رو به فایل وردم انتقال بدم ودوم اینکه تغییراتی که در اند نوت وردم انجام میدم در بعضی از رفرنس ها انجام نمیشه

    1. سلام وقت بخیر
      هر دو سوال شفاف نیستن. منظورتون از انتقال رفرنس به ورد چی هست؟ برای سوال دوم یکبار update citations را در ورد کلیک کنید. قبل از آن نیز تغییرات اندنوت را در اندنوت save کنید.

  63. سلام روز بخیر
    وقتی رفرنس در اندنوت 20وارد میکنم به این صورت میاد چیکار کنم؟؟
    {Fox, 2011 #1}
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. اگر صفحه منبع را همراه نویسند وسال بیاورم چگونه در اند نوت فعال کنم؟
      یعنی از اندنوت برایاینگونه رفرنس دادن استفاده کنم
      (نام نويسنده، سال، صفحه)

    2. اگر صفحه منبع را همراه نویسند وسال بیاورم چگونه در اند نوت فعال کنم؟
      یعنی از اندنوت براي اینگونه رفرنس دادن استفاده کنم
      (نام نويسنده، سال، صفحه)

        1. سلام
          بنده این کار ر. انجام دادم اما شماره صفحات اصافه نشد.

          میشه بفرمایید راه حل چی هست که بتونم شماره صفحه اضافه کنم!

  64. سلام وقت بخیر
    برای اینکه DOI انتهای رفرنس در ورد لینک دار شود چکار باید بکنم. به جای DOI از URL استفاده کردم نشد.

    1. سلام وقت بخیر
      آیا آدرس ذخیره شده در url رفرنس ها در کتابخانه صحیح است؟ این راه باید جواب بدهد.

  65. سلام
    من می خوام از استایلی که نام نویسنده و همکاران و سال رو مینویسه استفاده کنم مثلا ( babaei et al.2021)
    در صفحه ی جدید ورد درست وارد میشه اما تو صفحه خود مقالم مینویسه ( babaei 2020#1) و باقی رفرنس ها هم همینطور
    و در رفرنس ها ی پایان مقالم هم وارد نویسه
    چکار کنم
    ممنونم

          1. سلام و وقت بخیر من چطور میتونم کشکل اندنوتم رو در غالب عکس برای شما ارسال کنم؟

  66. سلام و وقت بخیر،

    در فایل رساله، تمامی رفرنس ها در قسمت بیبلیوگرافی به صورت انگلیسی هستند، استایل تعریف شده برای سایتیشن در متن به این صورت هست که نان نویسندگان به صورت انگلیسی و عبارت et al. به و همکاران تغییر پیدا کرده.
    در مورد نویسندگان بیش از 2 نفر، به درستی در متن سایت می شود. ولی زمانی که نویسندگان دو نفر هستند، سال را بین نام دو نویسنده قرار می دهد.
    البته برای اینکه در متن فارسی سایتیشن را درست نمایش دهد، پرانتز ها را در قسمت تمپلیت به صورت فارسی تایپ کردم تا در متن درست نمایش داده شود.

    به عنوان مثال شیوه درست: (Lykkesfeldt و همکاران، 2007).
    و شیوه نادرست برای دو نام: Packer) و Cadenas، 2007(.

  67. سلام من نمیدونم چرا شماره رفرنس ها در متن بعضی انگلیسی و بعضی فارسی است. من میخواهم همگی فارسی باشند و اینکه شماره ترتیب گذاری رفرنس ها در آخر هم در قسمت منابع انگلیسی باشند ولی نمیدونم چیکار کنم؟

  68. با سلام و عرض ادب
    من از استایل ونکوور استفاده می کنم. تو ادیت استایل هر تغییری میدم به متن وردم اعمال نمیشه. به اسم جدیدی سیو کردم. (تنظیم sort order تغییر دادم و اعمال شد ولی تنظیماتی که میخوام اعمال نمیشه.
    1. میخوام جای سال و عنوان مقاله عوض بشه. (از تو قسمت تمپلیت تغییر دادم ولی تاثیر نمی زاره)
    2. تو متن فارسی که دارم میخوام اعداد به انگلیسی باشن همشون. ولی نصفشون فارسی شدن نصفشون انگلیسی. کل متن فارسیه و منابع انگلیسی.
    پیشاپیش متشکرم

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد اعداد که باید در option ورد در قسمت advanced گزینه numeral را بروی system قرار دهید. در مورد سال می توانید عبارت year را با علائم قبل از آن به پشت title کپی کنید. دقت کنید این کار باید برای انواع رفرنس هایی که دارید اعم از journal article و book section و غیره انجام دهید.

      1. ممنون ازتوجهتون
        با تغییر numeral، کل اعداد دیگه ای که داشتم انگلیسی شد. متنم فارسیه و شماره اشکال و تمام حروف فارسی باید باشند. راه حل دیگه ای نیست که فقط شماره های مراجع انگلیسی بشه؟
        برای پاسخ دومتون هم من برای سه رفرنس اصلی که داشتم تغییر دادم و روی هیچکدوم اعمل نمیشه. از تو خود اندنوت چک کردم مقالات زیادی تو دسته journal article قرارگرفته و من هم journal article رو تغییر دادم!

        1. در مورد سوال اول شما فرمودید تمام اعداد انگلیسی شوند بخاطر همین این راه حل پیشنهاد شد. این موارد به ورد است حالت های دیگر مانند context را بررسی کنید.
          در مورد سوال دوم راه همین است بحشی از آن را اشتباه انجام می دهید یا اصلا انجام نمی دهید. در یک فایل ورد خام یکبار امتحان کنید.

  69. سلام وقت به خیر
    من هنگام رفرنس دهی با ارور cannot edit rangeمواجه میشم، برنامه مندلی هم داشتم پاک کردم اما بازم ارور هست
    مشکل کجاست

        1. سلام وقت بخیر
          اگر نرم افزار مندلی را در ویندوز پاک کردید از مسیر زیر بروید و فایل های آن را کامل پاک کنید تا از ورد حذف شود:
          از نرم افزار ورد و outlook (اگر باز هستند) خارج شوید.
          وارد قسمت سرچ استارت ویندوز شوید و %appdata% را تایپ کنید.
          پوشه Microsoft\Word\STARTUP را پیدا کنید
          در آن فایل مندلی را پاک کنید.

  70. سلام وقتتون به خیر
    علت غیرفعال شدن insert citation در ورد چیست؟
    در واقعا نرم افزار مندلی کار نمیکنه و نمیتونم رفرنس وارد کنم

  71. سلام . دست مریزاد.
    عالی بود. متشکریم
    بسیار استفاده کردم و با دعای خیر به سمتتان انرژی مثبت میفرستم یقین دارم که شامل حال شما خواهد شد.

      1. سلام
        وقت بخیر
        عذر میخوام در سیستم ونکوور میخوام doi به این صورت اضافه بشه که بنویسه doi: و کد بعدش بیان بشه، این رو باید چجوری تعریف کنم؟ طبق توضیحات شما که جلو میرم کد doi رو بدون هیچ نوشته ای درادامه رفرنس ها میاره
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  72. با سلام
    برای ارجاع مقالات فارسی در متن با یه مشکل مواجه شدم و اون اینه توی استایل annotated برای مثال میخوام بنویسم احمدی،کریمی و همکاران. مشکلی که پیش میاد اینه که اون “و همکاران” رو به انگلیسی مینویسه. ممکنه راهنمایی کنید چطور درستش کنم؟
    مشکل بعدی هم اینه که توی استایل numbered توی قسمت مراجع برای مراجع انگلیسی وقتی میخواد بنویسه که توی کدوم ژورنال چاپ شده از in استفاده میکنه و توی مراجع فارسی هم دقیقا از همین استفاده میکنه و به “در” تبدیلش نمیکنه. ممنون میشم اینم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      برای سوال اولتون:
      در قسمت author list از citation در تنظیمات استایل هر دو عبارت et al نوشته شده را به “و همکاران” تغییر دهید.
      در مورد سوال دوم می توانید یک نوع رفرنس دیگر در اندنوت را انتخاب کنید و بندهای آن را مشابه پارامترهای رفرنس journal article تغییر دهید و سپس تمامی مراجع فارسی را به نوع رفرنس در کتابخانه تغییر دهید. با این تفاوت که در این نوع رفرنس جدید بجای in از “در” استفاده کنید.

      1. در مورد پاسختون به سوال اولم، مشکل اینه که من به جز منابع فارسی، منابع انگلیسی هم دارم و وقتی این کار رو انجام میدم، منابع انگلیسی رو هم خراب می‌کنه. راهی هست که براش تعریف کنم که فقط منابع فارسی رو به صورت «و همکاران» بنویسه و منابع انگلیسی رو به صورت «et al» رو باقی بذاره؟

  73. سلام وقتی با فرمت apa رفرنس دهی میکنم در کنار رفرنس شماره میزنه record number منظورمه. چه طور میشه اون رو از متن حذف کرد؟؟
    متشکر

  74. سلام .من در حال نوشتن پایان نامه هستم. تا الان 140 تا رفرنس دادم و مشکلی نبود. اما یهو هرچی رفرنس میدم به صورت unformated citation میافته و اصلا درست هم نمیشه. ضمن اینکه هر رفرنسی رو هم که پاک میکنم ، بقیه رفرنس ها اصلا اپدیت نمیسن. یا خود اون رفرنس هم اگر دقیقا کنارش یه رفرنس دیگه باشه که اصلا خود رفرنس رو هم نمیتونم پاک کنم. خیلی گیر کردم لطفا راهنمایی کنید. یه دنیا ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      احتمالا بخاطر تعداد زیاد رفرنس ها به این صورت درآمده است. گزینه update citations and bibliography در ورد را کلیک کنید باید به شکل صحیح نمایش داده شود.

  75. سلام، ممنون از توضیحات مفیدتون. مشکلی که من دارم این هست که در لیست رفرنس ها نقطه قبل از شماره رفرنس ظاهر میشه. یعنی اول نقطه میاد بعد شماره رفرنس و بعد بقیه مشخصات. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید. ورد من 2016 هست

  76. من یکبار منابع رو توی اندنوت وارد کردم. حالا که دارم منابع جدیدیتر وارد میکنم منابع جدیدتر مجدد از اول شماره گذاری شدن یعنی الان دوتا منبع شماره یک دارم مثلا چیکار کنم همشون یکسره شماره گذاری بشن

  77. سلام. موقع رفرانس دهی در متن میخام بعد نویسنده ی اول بقیه بصورت et al نوشته شود اما برا بعضی رفرانس ها هر چهار نویسنده را میاورد از کدوم قسمت میشه مشکل را حل کرد؟
    .(Foley et al., 2005; Yirsaw, Wu, Temesgen, & Bekele, 2017)

    اینجا میخام دومین رفرنس هم مثل Foley et al., 2005; باشد اما اسم هر 4 نویسنده را بجای et alقرار میدهد مشکل از کجاست؟

  78. رفرنس شماره ۱ من شامل چند رفرنس است میخام بصورت a b c بنویسم چطور میتونم این کار رو در اند نوت انجام بدم؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگر منظورتون grouped reference هست باید از طریق زیر عمل کنید:
      ابتدا در قسمت تنظیمات استایل در قسمت numbering از citation تیک گزینه use one number for reference cited together و سپس تیک گزینه use letters to separate grouped references را بزنید.

  79. سلام
    وقت بخیر. این تنظیمات گزینه Output styles گزینه Open style manager برای من وجود ندارد. از edite در endnote !

    و الزام به شماره صفحه در متن هستم. میشه راهنمایی کنید تشکر

  80. سلام وقت بخیر. دانشکده ما برای رفرنس دهی متن پایان نامه استایل مشخص خودشو داره که روی سایت قرار داده شده و گفته شده در قسمت استایل اندنوت کپی بشه. ولی من نمیدونم چطور میتونم این کارو انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      راه ساده برای این کار این هست که بروی استایل بعد از دانلود دابل کلیک کنید تا استایل باز شود. بصورت پیش فرض باید با نرم افزار اندنوت باز شود. سپس از منوی File و گزینه Save as گزینه save را بزنید. بعد از این می توانید استایل را در لیست استایل ها در ورد یا اندنوت مشاهده کنید.

  81. با درود و خسته نباشید. من شماره‌ی رفرنسها در فهرست پایانی به صورت لاتین نستند و فارسی درج میشوند. آیا راه حلی وجود داره که فارسی به انگلیسی تغییر کننند ؟؟؟؟؟؟

  82. سلام وقتتون بخیر
    من میخوام که همه ی منابع به طور یکسان ظاهر بشن مثلا همگی به انگلیسی حتی فارسی ها .ولی الان هر کاری میکنم نمیشه .
    ممنون از سایت خوبتون.

  83. سلام.ممنون از توضیحات خوبتون. من از استایل هاروارد میخوام استفاده کنم. از سبک هاروارد استفاده میکنم و مشکلم اینه در رفرنس های پایانی بین نقطه و ویرگول فاصله هست میشه بفرمایید چجوری میتونم این فاصله و بردارم؟

    1. سلام وقت بخیر
      در templateهای bibliography باید آن نقطه و ویرگول مورد نظر را پیدا کنید و آن فاصله را بردارید.

  84. من از استایل هاروارد میخوام استفاده کنم. از سبک هاروارد استفاده میکنم و مشکلم اینه در رفرنس های پایانی بین نقطه و ویرگول فاصله هست میشه بفرمایید چجوری میتونم این فاصله و بردارم؟

  85. سلام وقتتون بخیر ممنونم از آموزش های عالی شما.
    یه سوال من چطور بخش فارسی های رفرنسم رو در bibliography بیارم اول و بعدش انگلیسی ها باشند؟ به صورت دستی باید انجام بدم؟ شماره رفرنس ها کلا بهم میخوره. بعدشم نمیتونم سایز رفرنس های فارسی رو در bibliography تغییر بدم؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای چینش به این شکل راه خودکاری وجود ندارد. مگر اینکه در متن ابتدا به رفرنس های فارسی ارجاع دهید و ترتیب چینش لیست انتهایی را هم بر اساس ترتیب نمایش قرار دهید.
      برای تغییر سایز فونت لیست انتهایی می توانید استایل endnote bibliography را در ورد تغییر دهید. در لیست استایل های ورد این مورد را میتوانید بیابید.

  86. سلام میخواستم بدونم که در endNote آیا سایتیشن داخل متن با رفرنس انتها باهم لینک هستن و با دبل کلیک روی سایتیشنی که در متن قرار گرفته رفرنس انتهایی نمایش داده میشود؟

    1. سلام وقت بخیر
      در حالت پیش فرض اینطور نیست. می توانید در منوی اندنوت در ورد این فابلیت را اضافه کنید.
      بروی فلش کوچک bibliography (در منوی اندنوت) در ورد کلیک کنید و سپس گزینه Link in-text citation رو بزنید.

  87. سلام.من هر کاری میکنم نام همه نویسنده ها بیاد وارد نمیشه داخل وورد.تنظیماتشم درسته.نمیدونم چه مشکلی داره.

  88. سلام وقت بخیر من یه سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدین
    در پاورقی رفرنس دهی من مشکل پیش اومده،
    چه رفرنس فارسی چه رفرنس انگلیسی همه از راست شروع میشه در حالی که میخوام رفرنس انگلیسی از چپ شروع بشه وفارسی از راست اما هر کاری میکنم درست نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *