چطور یک SOP خوب بنویسیم؟ قسمت-3

در ادامه پست‌های قبلی مابقی نکات در رابطه با اصول نوشتن یک SOP قوی را با هم مرور می‌کنیم. در پست قبلی در مورد برخی استراتژی‌ها صحبت کردیم. گفتیم که برای نوشتن یک SOP خوب سعی کنید از اعداد استفاده کنید. سعی کنید در بیان موضوعات دقیق باشید و از روایت داستانی برای نامه خود استفاده کنید.

در اینجا هم قصد داریم استراتژی‌های دیگری را با هم مرور کنیم.

5- بصورت رسمی ولی مکالمه‌ای بنویسید

بطور کلی به دو صورت می‌توان یک متن را نوشت. رسمی یا خودمانی. برخلاف تصور اغلب دانشجویان متن خیلی رسمی برای SOP مناسب نیست. اگرچه متن خودمانی هم نباید استفاده شود. بهترین تن برای یک SOP خوب تن مکالمه‌ای است. تصور کنید در حال صحبت کردن با کسی هستید اما نه به زبان خودمانی. به عنوان مثال این شخص می‌تواند رئیس دانشکده یا مدیر گروه رشته شما باشد. از شوخ بودن پرهیز کنید مگر در موارد جزئی که از جدیت کار کم نکند.

6- تصمیم بگیرید چطور می‌خواهید خود را تصویر کنید

شما باید از SOP به عنوان واسط استفاده کنید. با استفاده از این نامه باید تصویری از خود را به هیئت پذیرش ارائه دهید. اگرچه انجام این کار ساده نیست. باید شخصیت، خصوصیات فردی و تفکرات خود را تصویر کنید. باید به اعضای هیئت جذب نشان دهید که شما:

  • خیلی در مورد رشته تحصیلی مورد نظر مشتاق هستید
  • دانشجوی باهوشی هستید و از پس کارهای علمی برمی‌آیید
  • از لحاظ شخصی و آکادمیک به خوبی آماده هستید
  • آماده مقابله با چالش‌های تحصیل در یک دانشگاه خارجی هستید
  • می‌توانید با اساتید و دانشجویان دیگر رابطه خوبی برقرار کنید
  • توانایی به اتمام رساندن دوره تحصیلات تکمیلی را با نمرات خوب در زمان مشخص دارید
  • در آینده شغلی خودتان نماینده خوبی از طرف دانشکده خواهید بود
  • فارغ‌التحصیل خوبی خواهید بود که توانایی جذب دانشجویان دیگر را دارد

اینها معیارهایی هستند که اعضای هیئت جذب براساس آنها دانشجویان را انتخاب می‌کنند.

حال ممکن است به این موضوع فکر کنید که چطور در 1000 کلمه همه اینها را بگویید. اینجاست که مهارت‌های نوشتاری شما بکار می‌آیند. نکته مهم این است که مطالب خواسته‌شده در بالا را باید بصورت غیرمستقیم بیان کنید. از گفتن جملات مستقیم پرهیز کنید. هرگز نگویید من خیلی مشتاق هستم در این رشته تحصیل کنم. باید با انتخاب کلمات مناسب این موضوع را غیرمستقیم بیان کنید.

دقت کنید نباید دروغ بگویید. سعی کنید اتفاقات زندگی خودتان را به زیبایی به یکدیگر متصل کنید.

دقت کنید که نوشتن همچین نامه‌ای، غیرمستقیم بیانگر هوش شما هم هست.

7- داستان‌سازی نکنید. خودتان باشید

از آنجایی که پیش‌تر گفتیم داستان بنویسید شاید خیلی‌ها سعی در ایجاد داستان کنند. هرگز این کار را نکنید. اگر زندگی معمولی با اتفاقات معمولی داشته‌اید اصلا مشکلی نیست. معمولی باشید. خودتان باشید.

بهتر است خودتان باشید. کسانی که مسئول انتخاب دانشجو هستند روانشناسانی بسیار خبره هستند. پس براحتی شخصیت‌سازی را متوجه می‌شوند. بهتر است شانس خود را خراب نکنید.

8-در مورد مشکلاتتان بگویید

اینجا بهترین جا برای بیان برخی از مشکلاتتان است. اگر مشکلی تحصیلی داشته‌اید، یا فاصله زمانی بین کار و تحصیل داشتید یا هر مشکلی در کار داشتید بگویید. باید تا آنجا که می‌توانید صادق باشید.

بجای دفاع از خودتان بهتر است از دلایل آن مشکلات بگویید. بگویید چطور از پس آن مشکلات برآمدید. چه چیزی از آن مشکلات یاد گرفته‌اید. به عنوان مثال اگر در درسی نمره پایینی دارید دلیل آن را بگویید.

اگر بتوانید همچین موضوعی را، در صورت وجود، خوب بیان کنید بسیار مفید است. هیئت جذب متوجه می‌شوند شما دانشجوی بالغی هستید. دانشجویی هستید که با وجود مشکلات غیر منتظره و اضافی از پس تحصیل برمی‌آیید.

9-وظایفتان را کامل انجام دهید

باید از جزئیات دانشگاهی که در حال اپلای به آن هستید اطلاع داشته باشید. باید مواردی که در آن دانشگاه برای شما جذاب است را بدانید. برای هر دانشگاه، خاص همان دانشگاه بنویسید. از نوشتن جملات کلی خودداری کنید. از تعریف بیجا خودداری کنید. آنها خود می‌دانند چه دانشگاهی دارند. جزئیات بسیار مهم هستند. خصوصیات موجود در آن دانشگاه را بدانید و روی آن مانور دهید.

به مثال زیر توجه کنید:

I especially want to study under Dr. Mark Adams, Ph.D., as I have been as avid follower and admirer of his work in the field of quantum chemistry, which is not only the field I would choose for my research study, but also is a topic I am zealous about, personally. I would be more than honored if I can earn a spot in his research group.

همانطور که مشاهده می‌کنید این طور متن‌ها بسیار حرفه‌ای‌تر هستند. اما نیاز به تحقیق فراوان دارند.

10-غلط‌ها را اصلاح کنید، بازخوانی کنید، ویرایش کنید. از دوستان کمک بگیرید

یکی دیگر از اشتباهات دانشجویان این است که نامه را پیش خود نگه می‌دارند. احتمالا این افراد یا خجالتی هستند یا فکر می‌کنند اطرافیان در این زمینه تخصصی ندارند. سعی کنید نامه را به دوستان و اطرافیان بدهید یکبار مطالعه کنند. اگر ابتدا آن را فارسی نوشتید (که توصیه نمی‌شود) آن را به اعضای خانواده هم بدهید بخوانند. آنها حداقل شما را خوب می‌شناسند.

چندین بار متن نامه را با فاصله زمانی بخوانید. همانطور که در مورد انگیزه‌نامه هم گفتیم زمان بگذارید. فاصله زمانی به ذهن شما اجازه می‌دهد متن را تا حدی فراموش کنید و در بازخوانی دقیق باشید. با ابزارهای موجود مانند grammarly غلط‌های املایی و یا حتی گرامری را چک کنید. قطعا نامه ایده‌آل حاصل چندین بار اصلاح و تغییر است. تعداد کلمات در هر جمله را به درستی انتخاب کنید. تکرار کلمات هم معنی جذابیتی ندارد.

11-از اساتید کمک بگیرید

از اساتید در دانشگاه قبلی خود حتما کمک بگیرید. اساتید با این نوع متون و محیط‌های آکادمیک آشناتر هستند. در بعضی مواقع حتی از اساتید دانشگاه مقصد هم کمک بگیرید. اگر برای مقطع دکتری اپلای می‌کنید در اغلب حالات شما باید قبل از اپلای با یکی از اساتید هماهنگ باشید. در واقع در مقطع دکتری قبل از اپلای استاد را می‌شناسید. اما ممکن است استاد شما چندین دانشجو را همزمان مدنظر داشته باشد. ممکن است مجبور شوید برای بورسیه و یا هیئتی به موازات استاد هم این نامه را بنویسید. بنابراین استادی که قرار است استاد راهنمای شما شود می‌تواند نکات خوبی را متذکر شود. به هر حال کسی که در محل است اطلاعاتی دارد که شما ندارید.

تا اینجا 11 نکته و استراتژی مهم در نوشتن یک SOP خوب را مرور کردیم. علاوه بر این نکات، تمرین و تکرار بسیار مهم است. نامه‌های زیادی را بخوانید. بنویسید و اصلاح کنید. وقت بگذارید و برای هر دانشگاه طوری بنویسید که گویی پذیرش شما قطعی است.

در پست‌های بعدی ساختار یک SOP را مرور می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *