چطور یک کاورلتر خوب بنویسیم؟ آیا برای ثبت نام به کاورلتر نیاز دارید؟

ثبت نام در یک دوره (program) تحصیلات تکمیلی نیازمند مدارک متنوعی است. در اغلب موارد شما به ریزنمره، دانشنامه، توصیه‌نامه، CV یا رزومه، و SOP نیاز دارید. اما آیا به کاورلتر (Cover letter) هم نیاز دارید؟ در صورتی که برای ثبت نام به کاورلتر هم نیاز دارید این پست را تا انتها مطالعه بفرمایید. در پست‌های بعدی به 6 نکته کلیدی برای نوشتن یک کاورلتر خوب اشاره می‌کنیم.

آیا شما برای ثبت‌نام در مقطع تحصیلات تکمیلی به کاورلتر نیاز دارید؟

به طور کلی برای ثبت‌نام در مقطع تحصیات تکمیلی شما به کاورلتر نیاز ندارید. از آنجایی که هنگام ثبت‌نام بیشتر اطلاعات شخصی خودتان را وارد سیستم می‌کنید عملا نیازی نیست.

در واقع SOP شما بیشتر موارد موجود در کاورلتر را پوشش می‌دهد. این نامه علاوه بر معرفی شما در مورد علایق، پیشینه علمی و اهدافتان نیز می‌گوید. بنابراین شما در بیشتر موارد به کاورلتر نیاز ندارید.

چطور یک SOP خوب بنویسیم؟

چطور یک انگیزه‌نامه خوب بنویسیم؟

برخی از دوره‌ها به ندرت از شما یک کاورلتر درخواست می‌کنند. گاهی اوقات نیز ارسال کاورلتر اختیاری است. البته برای مشاغل مرتبط با دانشگاه و یا دوره کارآموزی باید کاورلتر داشته باشید. کاورلتر در این موارد الزامی است.

چطور یک کاورلتر برای دانشکده تحصیلات تکمیلی بنویسیم: آموزش گام به گام

اگر قصد دارید که برای دانشکده کاورلتر هم بفرستید باید بدانید دقیقا چه مواردی را در آن قید کنید. بدین ترتیب تاثیر مثبتی بر اعضای کمیته پذیرش می‌گذارید.

در این بخش ما مراحل نوشتن یک کاورلتر خوب را در 6 مرحله توضیح خواهیم داد.

گام اول: آدرس‌ها را ذکر کنید

یا یک کاورلتر منظم و سازمان‌یافته شما می‌توانید تاثیر مثبتی بر افراد بگذارید. نامه خود را با نام و مشخصات تماس خودتان و گیرنده شروع کنید. همانطوری که روی پاکت نامه می‌نویسید. نام کامل خود را بنویسید و بالافاصله در خط پایین آن آدرس خود را ذکر کنید. ایمیل و شماره تلفن را نیز درج کنید.

بعد از مشخصات تماس خود، یک خط را خالی بگذارید و تاریخ روز را درج کنید. این تاریخ را در لحظه ارسال بررسی کنید تا تاریخ روز باشد. از فرمت‌های متداول برای نوشتن تاریخ می‌توانید استفاده کنید. هر کدام از فرمت‌های زیر مناسب خواهد بود:

August 14, 2018

14 August 2018

بعد از تاریخ یک خط دیگر را رد کنید و سپس مشخصات تماس گیرنده را ذکر کنید. اسمی که در این قسمت می‌نویسید بستگی به اپلیکیشن شما دارد. اگر برای یک دوره تحصیلات تکمیلی نامه را ارسال می‌کنید می‌توانید نام رئیس دانشکده یا کمیته پذیرش را ذکر کنید. بهتر است در این موارد به دانشکده ایمیل بزنید و بپرسید.

اگر می‌توانید نام گیرنده را با عنوان او بنویسید. سپس در خط‌های بعدی نام دانشکده مورد نظر و آدرس آن را ذکر کنید. مانند شکل زیر:

آدرس نویسنده و گیرنده در ابتدای کاورلتر

گام دوم: نامه را رسمی شروع کنید

مانند تمام نامه‌های رسمی دیگر باید از شروع رسمی برای نامه خود استفاده کنید متداول‌ترین شروع‌ها در یک نامه رسمی عبارتند از:

Dear (نام گیرنده),

حتما بعد از نام گیرنده از ویرگول یا دونقطه استفاده کنید. هر دو پذیرفته هستند اما دو نقطه رسمی‌تر است. در صورتی هم که اسم شخص گیرنده را نمی‌دانید عبارات زیر کاملا پذیرفته‌شده هستند.

Dear Head of Admission,

Dear Graduate Coordinator,

To Whom It May Concern,

البته بهتر است نام شخص خاصی در ابتدای نامه باشد. حتما از نام نوشته‌شده مطمئن باشید در غیر اینصورت بهتر است عبارات کلی بالا را بنویسید. نام شخص را به همراه عنوان او درج کنید.

شروع رسمی کاورلتر

گام سوم: خودتان را معرفی کنید (پاراگراف 1)

این قسمت هسته نامه است. در این قسمت باید خلاصه‌وار خودتان را معرفی کنید. همچنین باید دوره‌ی تحصیلات تکمیلی مورد نظرتان را ذکر کنید. باید دقیقا ذکر کنید برای چه دوره‌ای ثبت نام می‌کنید. کمی هم در رابطه با پیشینه خود صحبت کنید و اینکه چرا به این رشته و دوره علاقه دارید. چطور از این دوره و شرایط آن مطلع شدید.

پاراگراف اول نامه- معرفی اجمالی خودتان و دوره تحصیلات تکمیلی مورد نظر

در پست بعدی 3 گام دیگر برای نوشتن یک کاورلتر مناسب را با هم مرور می‌کنیم.  

یک دیدگاه دربارهٔ «چطور یک کاورلتر خوب بنویسیم؟ آیا برای ثبت نام به کاورلتر نیاز دارید؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *