چطور یک study plan خوب بنویسیم؟(1)

یک study plan خوب یک زمان‌بندی مناسب توسط دانشجو است که اهداف آموزشی و زمان‌بندی مطالعه را نشان می‌دهد. ارائه یک study plan مناسب توانایی شما در برنامه‌ریزی را نشان می‌دهد. این امر موجب جلب اعتماد استاد و یا هیئت پذیرش می‌شود. البته به خود شما هم در مدیریت زمان کل تحصیل کمک می کند.

برای نوشتن یک study plan خوب باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • چرا قصد تحصیل در این رشته در یک کشور خارجی را دارید؟

با پاسخ به این سوال دلایل شما برای تحصیل در یک کشور خارجی مشخص می‌شود. شما می‌توانید در مورد دلیل انتخاب این مقصد و جذابیت‌های آن توضیح دهید. فرصت مناسبی است که در مورد نکات تحصیلی مثبت آن کشور توضیح دهید. همچنین در مورد نکات فرهنگی آن کشور که برای شما جذابیت دارند می‌توانید توضیح دهید.

  • هدف نهایی شما از تحصیل چیست؟

شما باید در استادی پلن، اهداف آموزشی خود اعم از ادامه تحصیل و افزایش دانش را توضیح دهید. اگرچه که معمولا این دو به موازات یکدیگر هستند. در مورد رشته تحصیلی و دلایل انتخاب آن توضیح دهید. همچنین می‌توانید در study plan از فواید این رشته تحصیلی در ایران توضیح دهید (در صورت بازگشت). از اهمیت این رشته تحصیلی و مدرک آن برای شغل مورد نظرتان در آینده بگویید. در نهایت توضیح دهید چطور ادامه تحصیل در کشور خارجی به شما امکان تحقق اهداف‌تان را می‌دهد.

  • چرا همین رشته را در کشور خودتان تحصیل نمی‌کنید؟

در این قسمت از استادی پلن می‌توانید بگویید تحصیل در کشور خارجی موجب بهبود آموزش شما می‌شود. همچنین می‌توانید بگویید دانشگاه‌های ایران این رشته را آموزش نمی‌دهند. یا اینکه دوره آموزشی در کشور مقصد برای شما جذاب است. می‌توانید در مورد تحقیقات خودتان در رابطه با ارائه این رشته در ایران مطالبی را بگویید.

  • آیا در رابطه با این رشته در کشور خودتان تحقیقی کرده‌اید؟

در این قسمت از study plan باید در مورد رشته مورد نظرتان در ایران بگویید. البته این موضوع با توجه به رشته و کشور مقصد بسیار متنوع است. ممکن است همین رشته و گرایش را در ایران نیز ارائه دهند. شما باید در استادی پلن دلایل خود برای انتخاب کشور مقصد را ذکر کنید. یکی از نکات مهم ذکر تفاوت‌های سیستم آموزشی ایران با دیگر کشورها است.

  • آیا رشته مورد نظر امکان اشتغال در ایران را برای شما افزایش می‌دهد؟

در مورد فرصت‌های شغلی در ایران می‌توانید بگویید. چه مدرک تحصیلی نیاز دارند. در صورتی که این فرصت‌ها نیاز به مقاطع تحصیلی بالاتر دارند فرصت خوبی است توضیح دهید. توضیح دهید چطور ادامه تحصیل در کشور مقصد فرصت شغلی مورد نظرتان را فراهم می‌کند. در مورد فرصت‌های شغلی که بدلیل نداشتن مدرک تحصیلی از دست دادید صحبت کنید.

  • وابستگی شما به کشورتان چیست؟

در این قسمت موارد زیادی برای بیان‌کردن وجود دارد. خانواده، فرزندان، و سایر مسائل عاطفی از وابستگی‌های اصلی هستند. همسر و تعهدات اقتصادی نیز از دیگر وابستگی‌ها می‌توانند باشند.

  • گذشته تحصیلی شما چیست؟

در این قسمت از استادی پلن باید در رابطه با مدارک تحصیلی قبلی، دوره‌های آموزشی و غیره صحبت کنید. برای هر دوره و مقطع تاریخ شروع و پایان را ذکر کنید. جزئیات هر دوره و مقطع را ذکر کنید. در مورد سابقه شغلی خود نیز بگویید. در مورد ارتباط شغل‌تان با این رشته تحصیلی و کمبودهای علمی خودتان بگویید. بگویید که چطور تحصیل در این رشته و مقطع موجب جبران آن کمبودها می‌شود.

می‌توانید در انتهای نامه از دلایل خود برای انتخاب این رشته و کشور بگویید. در پست بعدی در رابطه با دیگر جزئیات نوشتن یک استادی پلن خوب می‌گوییم.

یک دیدگاه دربارهٔ «چطور یک study plan خوب بنویسیم؟(1)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *