تفاوت بین دوره‌های کارآموزی (Internship) و کوآپ (Coop)

کارفرمایان استانداردهای جذب نیروی کار جدید را ارتقا داده‌اند. آنها به دنبال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تجربه هستند. دوره‌های کوآپ و کارآموزی شرایط لازم برای کسب تجربه را برای دانشجویان فراهم می‌آورند. این دوره‌ها با افزایش تجربه دانشجویان در زمینه تحصیلی خودشان سطح اشتغال آنها را ارتقا می‌دهد. عده زیادی تفاوت بین دوره‌ها را دقیقا نمی‌دانند. دانشگاه‌های ایران تنها دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند. اما در دانشگاه‌های سراسر دنیا هر دوی این دوره‌ها ارائه می‌شوند.

کوآپ چیست؟

عبارت کوآپ مربوط به دوره دانشگاهی است که در آن دانشجو موظف به انجام کار و کسب تجربه است. طبیعتا زمینه کاری مطابق با رشته تحصیلی بوده تا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی برای ورود به بازار کار آماده باشد. دوره کاری بیشتر از 3 ماه است. در ضمن دانشجو پس از کسب تجربه لازم به مدت یکسال کار نمی‌کند.

دوره کارآموزی یا اینترنشیپ چیست؟

دوره‌های کارآموزی جزو موارد الزامی هستند که دانشجویان برای آشنایی با محیط کار تحت آموزش قرار می‌گیرند. هدف از دوره‌های کارآموزی افزایش توانایی دانشجویان در ارتباط بین علم و صنعت است. دانشجویان باید بتوانند مطالبی که در دانشگاه فراگرفته‌اند را با دنیای واقعی تطبیق دهند.

تفاوت بین دوره فلوشیپ (Fellowship) و اینترنشیپ یا کارآموزی (Internship)

تفاوت بین کارآموزی و کوآپ

1-بازپرداخت و مزایا در کوآپ و کارآموزی

یکی از تفاوت‌های اصلی میان این دو دوره این است که دوره‌های کوآپ دارای حقوق هستند. البته میزان این پرداخت با توجه به سازمان مورد نظر متغیر است. شخصی که در دوره کوآپ است مانند یکی از کارمندان آن سازمان در نظر گرفته می‌شود. این موضع سبب می‌شود او از تمام مزایا و حقوق کارمندان آن شرکت نیز بهره‌مند شود. در حالی که کارآموزان الزاما مبلغی را بابت کار دریافت نمی‌کنند. البته برخی از سازمان‌ها ممکن است مبلغی را در عوض کار به کارآموز پرداخت کنند.

2-مدت زمان

مدت زمان هر یک از دوره‌ها متفاوت است. یک دوره کارآموزی ممکن است کوتاه یا طولانی باشد. مدت زمان آن شدیدا به نیاز موسسه مربوط می‌شود. همچنین مدت زمان کارآموزی ممکن است با توجه به نوع کار متفاوت باشد. برخی از کارها به تجربه بیشتری نیاز دارند. اما برای دوره کوآپ موضوع به شکل دیگری است. این دوره حداقل سه ماه و حداکثر 12 ماه است. البته ممکن است برخی از افراد دو یا سه دوره کوآپ را بگذرانند. بدین معنی است که برخی از افراد باید دو سال را صرف کسب تجربه در یک کار مشخص کنند.

3-میزان تجربه کاری حاصل از این دوره‌ها

تجربه حاصل از دوره کوآپ بسیار بیشتر از دوره کارآموزی است. حجم کار پوشش داده‌شده در این دوره نیز بسیار بیشتر از دوره کارآموزی است. قابل ذکر است که این دوره تا 3 سال هم ممکن است طول بکشد. که متقاضی در این دوره کارهای زیادی را تجربه می‌کند. این تجربه برای کارآموزان یکسان نیست. آنها در بهترین حالت 3 ماه در یک دوره کارآموزی فعالیت می‌کنند و تجربه محدودی کسب خواهند کرد. بنابراین افرادی که دوره‌های کوآپ را طی می‌کنند نسبت کارآموزان برتری دارند.

4-مشارکت در سازمان در دوره‌های کوآپ و کارآموزی

دانشجویان دوره کوآپ به دلیل زمان کاری بیشتر مشارکت بیشتری در کارهای سازمان خواهند داشت. در حالی که دانشجویان کارآموز این فرصت را ندارند. زیرا آنها تنها چند ساعت در هفته و به مدت سه ماه در سازمان موردنظر خواهند بود. دانشجویان دوره کوآپ فرصت این را دارند تا در چند پروژه سازمان فعالیت داشته باشند. بدین ترتیب آنها تجربه زیادی در محیط کار کسب می‌کنند. به هیمن دلیل است که دانشجویان این دوره در قبال کار خود از مزایا و حقوق برخوردار هستند.

5-زمان

زمان‌های متفاوتی برای هر دوره اختصاص داده‌ شده است. دانشجویان کارآموز در دوره‌های پاره وقت شرکت خواهند کرد. دانشجویان در دوره کارآموزی تنها 3 یا 4 ساعت در شرکت حضور خواهند داشت. این موضوع برای دانشجویان کوآپ متفاوت است. این دانشجویان باید بصورت تمام وقت در سازمان حضور داشته باشند. این امر به آنها اجازه می‌دهد به صورت فعال در توسعه سازمان مشارکت داشته باشند.

6-حوزه مسئولیت‌ها

حوزه مسئولیت‌ها در این دو دوره با یکدیگر متفاوت است. دانشجویان کارآموز تنها یک حوزه مسئولیت دارند. آنها در طی دوره کارآموزی که در سازمان هستند تنها در همان حوزه پاسخگو خواهند بود. از این دانشجویان ممکن است در بخش‌های بازاریابی، منابع انسانی و فناروی اطلاعات استفاده شود. در مقابل دانشجویان کوآپ حوزه مسئولیتی وسیع‌تری دارند. به دلیل اینکه دائما بین واحدها در حال جابجاشدن هستند. جابجایی‌ها این امکان را به آنها می‌دهد تا در بخش‌های مختلف کار کنند. با کسب تجارب گوناگون آنها به خوبی برای اشتغال آینده آماده می‌شوند.

خلاصه تفاوت کوآپ و کارآموزی

  • دانشجویان کوآپ بصورت تمام وقت باید در سازمان حضور داشته باشند ولی دانشجویان کارآموز بصورت پاره‌وقت.
  • دانشجویان کوآپ در قبال این دوره حقوق و مزایا دریافت می‌کنند اما دانشجویان کارآموز خیر.
  • دوره کوآپ ممکن است تا سه سال هم طول بکشد در حالی که دوره کارآموزی تنها 3 ماه است.
  • کسب تجربه و مهارت در دوره کوآپ بسیار بیشتر است.

نحوه ارسال ایمیل به اساتید

تفاوت مقاله تخصصی تحقیقی و مقاله تخصصی مروری (Research vs Review)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *