زمان بندی لازم برای چاپ مقاله ISI

چاپ مقاله ISI در یک ژورنال برای دانشجویان و محققان بسیار مهم است. به طوری که آینده آنها به این موضوع بستگی دارد. با این حال چاپ یک مقاله ممکن است زمان زیادی ببرد و مستلزم طی کردن مراحل گوناگونی است. با یک زمان بندی صحیح می‌توان به موقع به اهداف خود رسید.

زمان لازم از ارسال یک مقاله ISI تا چاپ آن ممکن است بین چند ماه تا چند سال طول بکشد. واقعا چرا چاپ یک مقاله ISI ممکن است انقدر طولانی شود؟ دلیل اول آن این است که معمولا مقالات در ژورنال اول رد می‌شوند تا اینکه پذیرفته شوند. در واقع کاملا طبیعی است اگر یک مقاله از 3 یا 4 ژورنال مختلف رد شود تا نهایتا پذیرفته شود.

رتبه مقالات چینی

چاپ یک مقاله ISI معمولا مساله زمان است.

3 میلیون: تعداد مقالات ISI که هر ساله به ژورنال‌ها ارسال می‌شود

1.5 میلیون: تعداد مقالات ISI که توسط ژورنال‌ها رد می‌شوند

0.95%: نرخ رد مقاله در ژورنال‌های Cell، Lancet، و Nature

62%: درصد مقالات چاپ شده در زمینه اپیدمی شناسی که حداقل یکبار رد شده‌اند

79%: درصد مقالاتی که در ابتدا توسط ژورنال Radiology رد شده‌اند اما سپس طی 3 یا 4 سال آینده چاپ شده‌اند

20%: درصد مقالاتی که توسط ژورنال‌های معتبر بوم‌شناسی چاپ شده‌اند و حداقل یکبار پیش از آن رد شده‌اند

3-6 بار: تعداد دفعات متوسط ارسال یک مقاله ISI به ژورنال‌های مختلف تا چاپ آن مقاله

2 سال: مدت زمانی که در آن 50 درصد مقالات در رشته‌های مختلف بعد از ردشدن از ژورنال اول چاپ شده‌اند

هر مولفی که قصد چاپ یک مقاله ISI را داشته باشد باید احتمال ردشدن مقاله را در نظر بگیرد. سپس با درنظر گرفتن این فاکتور زمان بندی مناسبی برای کار خود در نظر بگیرد.

در ادامه برخی از نکات مهم را برای مولفان و محققان ارائه کرده‌ایم. بهتر است مولفان این نکات را حین زمان بندی کار خودشان در نظر بگیرند:

ژورنال ها تا چه میزان به نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی استناد می کنند؟

1-قالب مقاله خود را مشخص کنید

آیا مقاله ISI شما باید بصورت یک کار تحقیقی اصیل به طور کامل نوشته شود یا بصورت یک گزارش کوتاه؟ اگر در میان راه هستید و قصد دارید بخشی از نتایج را سریعا به چاپ برسانید یک گزارش کوتاه گزینه مناسبی است. هرگز از قالب نامناسب برای مقاله ISI خود استفاده نکنید. اگر ژورنال مورد نظر شما گزارش کوتاه چاپ نمی‌کند نباید از قالب یک مقاله تحقیقی برای گزارش خود استفاده کنید. با این کار ژورنال به اشتباه آن را چاپ نمی‌کند.

2-استراتژی خود را در انتخاب ژورنال مورد نظر بشناسید

شما باید لیستی از حداقل 5 ژورنال برای ارسال مقاله تهیه کنید. همانطور که در بالا توضیح داده‌شد به احتمال زیاد مقاله توسط ژورنال اول رد می‌شود. هنگام تهیه لیست ژورنال‌ها باید استراتژی‌های مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال آیا چاپ مقاله در یک ژورنال بسیار معتبر هدف اصلی شما است؟ بنابراین باید شانس خود را ابتدا با ژورنال‌های با پرستیژ امتحان کنید. مثلا 3 ژورنال اول را معتبر انتخاب کنید و سپس سطح ژورنال‌های بعدی را کم کنید. یا بطور مثال قصد چاپ مقاله در یک ژورنال معتبر را دارید اما در عین حال وقت کافی ندارید؟ پس بهتر است بلافاصله مقاله خود را به یک ژورنال معتبر ارسال کنید. سپس به تدریج سطح ژورنال را کاهش دهید. همینطور که ژورنال‌های بعدی را انتخاب می‌کنید شانس پذیرش مقاله را در نظر بگیرید.

3-مطمئن شوید که تمام موارد مورد نیاز ژورنال هدف را رعایت کرده‌اید

موارد مورد نیاز هر ژورنال مختص همان ژورنال است و باید برای هر ژورنال چک شود. اگرچه تشابهات زیادی نیز وجود دارد. به طور مثال برخی ژورنال‌ها ممکن است تنها یک کاورلتر به همراه مقاله درخواست کنند. بنابراین ممکن است یک هفته تا یک ماه طول بکشد تا مقاله برای ژورنال مورد نظر آماده شود. این موارد را باید در زمان بندی در نظر گرفت. ضمن اینکه معمولا ژورنال‌ها قالب خاصی برای مقاله‌های ارسالی درخواست می‌کنند.

چطور قالب‌بندی موردنظر ژورنال هدف را بیابیم؟

نکته مهم در مورد قالب‌بندی این است که حتما معیارهای اساسی را درنظر بگیرید. مثلا اگر یک ژورنال بروی تعداد کلمات قوانین سختی دارد باید آن قوانین را رعایت کنید. اگر مقاله شما 5000 کلمه است نباید به ژورنال‌هایی که مقالات 3000 کلمه‌ای چاپ می‌کند ارسال کنید.

4-از مزایای پیش‌ارسال بهره ببرید

بسیاری از ژورنال‌ها به شما این امکان را می‌دهند که چکیده یا خلاصه‌ای از مقاله را قبل از خود مقاله ارسال کنید. در این صورت می‌توانید نظر ادیتورهای ژورنال را درباره موضوع و زمینه تحقیقاتی مقاله خود بدانید. در صورتی که ژورنال موردنظرتان این خدمات را ارائه می‌دهد از آن بهره ببرید. اگر ژورنال علاقه‌ای به مقاله شما نداشته باشد سریعا به شما اطلاع می‌دهد. این موارد در زمان بندی بسیار مفید خواهند بود.

نتایج احتمالی پس از ارسال مقاله ISI

گام‌های بعدی را پس از دریافت اولین پاسخ از سوی ژورنال درنظر بگیرید. در اینجا چند سناریو محتمل را بررسی می‌کنیم.

سناریو اول: مقاله بدون داوری توسط ژورنال رد می‌شود

در این حالت تصمیم ادیتور ژورنال خیلی سریع به اطلاع شما می‌رسد. گاهی حتی کمتر از یک روز شما از نتیجه باخبر می‌شوید. گاهی هم تا یک ماه ممکن است طول بکشد. در صورتی که این اتفاق بیفتد راهی ندارید جز اینکه مقاله را به ژورنال دیگری ارسال کنید. به همین خاطر باید لیستی از ژورنال‌های جایگزین در اختیار داشته باشید. مقاله را سریعا به ژورنال بعدی در لیست خود ارسال کنید. البته این نوع از رد شدن بهترین نوع آن است زیرا وقت بسیار کمی تلف می‌شود.

سناریو دوم: مقاله بعد از داوری رد می‌شود

نوع 1: رد مشروط

رد مشروط خبر چندان بدی نیست. رد مشروط یعنی اینکه اگر توصیه‌های داوران و ادیتورها را اعمال کنید ژورنال مقاله شما را دوباره داوری می‌کند. شما دو راه پیش‌رو دارید: یا اینکه تغییرات را نادیده بگیرید یا اینکه آنها را اعمال کنید. بهتر است راه دوم را انتخاب کنید مگر اینکه از اساس با داوران مخالف باشید. ضمن اینکه راه دوم سریع‌تر نیز هست. زیرا آنها با مقاله شما آشنا هستند و شاید بدون داوری مقاله را چاپ کنند.

نوع 2: رد آنی

بعد از ریجکت‌شدن مقاله بلافاصله پس از داوری بهتر است مولفان دلیل آن را جویا شوند. بکارگیری نظرات داوران و ادیتورها شانس مقاله را در ژورنال‌های بعدی افزایش می‌دهد. اگر داوران ایرادات اساسی از مقاله استخراج کردند مولفان باید وقت بیشتری برای اصلاح آن صرف کنند. در صورتی که بلافاصله مقاله را به ژورنال بعدی ارسال کنند احتمالا باز هم رد شود. بدین ترتیب زمان زیادی را صرف ارسال مقاله به ژورنال‌های مختلف می‌کنند.

سناریو سوم: مقاله شما برای چاپ پذیرفته شود

تقریبا کار تمام است. سعی کنید جواب‌های صحیح به نظرات داوران بدهید مخصوصا در صورت پذیرش مشروط. ضمنا تمامی تغییرات خواسته‌شده را سر وقت به ژورنال مورد نظر ارسال کنید. معمولا کیفیت عکس‌ها، برخی قسمت‌های متن مقاله، و نکات علمی جزئی باید اصلاح شوند. ضمن اینکه بابت غلط املایی و نگارشی نیز باید مقاله را بازخوانی کنید.

ارسال سفارش ویراستاری

چطور زمان بندی مناسبی برای ارسال مقاله داشته باشیم

یک راهکار مناسب برای این کار شروع از آخر است. آخرین تاریخی که قصد دارید تا آن روز مقاله ISI خود را چاپ کنید. در ادامه یک جدول زمان بندی چاپ مقاله را مشاهده می‌کنید. اعداد تقریبی و کاملا متغیر هستند.

در نظر داشته باشید که در یک زمان تنها می‌توانید به یک ژورنال مقاله را ارسال کنید.

جدول زمان بندی تقریبی برای چاپ یک مقاله ISI
جدول زمان بندی تقریبی برای چاپ یک مقاله ISI

دقت کنید برای چاپ یک مقاله ISI تقریبا به زمانی بیشتر از یکسال نیاز دارید. بدیهی است که زمان‌های ارائه‌شده در جدول بالا کاملا متغیر هستند. زمان مورد نیاز برای داوری بستگی زیادی به ژرونال دارد. ضمنا اگر تعداد مولفان خیلی کم باشد مقاله سریع‌تر برای هر کاری آماده می‌شود. اما اگر مقاله یک کار گروهی 10 نفره باشد زمان زیادی برای آماده‌سازی مجدد آن لازم است. در فرآیند چاپ مقاله تغییرات زیادی بروی مقاله اعمال می‌شود که طبیعی است.

نتیجه‌گیری

ریجکت‌شدن مقاله امری طبیعی در دنیای آکادمیک است. اغلب مقالاتی چاپ می‌شوند که مولفان آنها پشتکار داشته باشند. مولفان باید زمان مورد نیاز برای ارسال مقاله به بیش از یک ژورنال را درنظر بگیرند. اگر می‌خواهید در کمتر از یکسال مقاله خود را چاپ کنید باید زودتر زمان بندی را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *