نرخ پذیرش ژورنال به چه معنی است؟

اغلب ژورنال‌ها از نرخ پذیرش یا ردی برای بررسی عملکرد کلی خودشان استفاده می‌کنند. بدین صورت که با پایش دائمی این نرخ‌ها هر نوع تغییر غیرعادی را متوجه می‌شوند. نرخ پذیرش ژورنال‌ها به کیفیت مقالات ISI ارسالی بستگی دارد. این نرخ‌ها به عنوان یک معیار کنترل داخلی هستند در حالی که ایمپکت فکتور یک معیار خارجی است. نرخ پذیرش ژورنال‌ها در ابتدای سال تعیین نمی‌شود. یعنی اینکه ژورنال‌ها در ابتدای سال تصمیم به رد یا قبول درصد مشخصی از مقالات نمی‌گیرند. این نرخ‌ها بطور طبیعی در پایان سال مشخص می‌شوند. البته برخی از ژورنال‌ها نرخ مشخصی را به عنوان هدف در نظر می‌گیرند اما این نرخ‌ها معیار داخلی هستند. ضمن اینکه نرخ پذیرش هدف ماهانه تغییر می‌کند.

ژورنال ها تا چه میزان به نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی استناد می کنند؟

عوامل تاثیرگذار بر نرخ پذیرش ژورنال

عامل تاثیرگذار دیگر تعداد مقالات ISI در سیستم است. تعداد مقالات ISI دائما توسط ادیتورها و مدیریت کنترل می‌شود. رسیدن به تعداد کافی مقاله برای چاپ یک شماره از مجله یکی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ پذیرش ژورنال است. این مورد یکی از نگرانی‌های ژورنال‌های تخصصی است که در هر ماه می‌توانند 19-24 مقاله ISI چاپ کنند. بنابراین یک ژورنال در زمینه پزشکی عمومی که سالانه 10 هزار مقاله ISI دریافت می‌کند و 3 مقاله در هفته چاپ می‌کند نرخ رد بالایی دارد. در حالی که یک ژورنال تخصصی که سالانه 1500-3000 مقاله دریافت می‌کند نرخ رد کمتری دارد. البته به این نکته توجه شود که تعداد مقالات ارسالی مهم نیست بلکه تعداد مقالات بررسی‌شده اهمیت دارد. با همه اینها تعداد مقالات ارسالی و کیفیت آنها مستقیما بر نرخ پذیرش ژورنال تاثیر می‌گذارد.

رتبه مقالات چینی؟

آیا می‌توان نرخ پذیرش ژورنال را مشاهده کرد؟

اغلب ژورنال‌ها از انتشار نرخ پذیرش ژورنال بروی وبسایت خود خودداری می‌کنند. دلیل آنها هم این است که نرخ پذیرش پایین ممکن است مولفان را دور کند. مهمتر اینکه ادیتورها مقالات را به دلایل مختلفی رد می‌کنند و معمولا نظرات خود را به مولفان منتقل می‌کنند. در صورتی که نظری از جانب داوران یا ادیتورها دریافت نکردید با ارسال ایمیل از آنها دلیل رد مقاله را جویا شوید. برخی ژورنال‌های تخصصی مقالات را براساس اولویت رد می‌کنند. دلیل این امر هم این است که سطح مقاله ارسالی پایینتر از سطح علمی ژورنال است. اغلب ادیتورها ابتدا مقالات را از نظر زبانی و سپس بر اساس محتوای علمی بررسی می‌کنند. اما اگر مقاله‌ای وارد چرخه ریوایز و بازارسال شود مولفان باید جنبه نوشتاری مقاله را تقویت کنند.

6 راه بهبود نگارش آکادمیک

نرخ پذیرش ژورنال توسط برخی از آنها منتشر می‌شود که اغلب در صفحه about خواهد بود. به همین خاطر مولفان نباید بر اساس نرخ پذیرش ژورنال درباره آن نظر دهند. اگرچه که از نظر ریاضی هر چه نرخ پذیرش ژورنال بالاتر باشد شانس پذیرش مقاله نیز بیشتر است.

علیرغم نرخ پذیرش بالاتر ژورنال‌های تخصصی کوچک اغلب مقالات مربوط به آزمایشات پزشکی به ژورنال‌های پزشکی عمومی با نرخ پذیرش کمتر ارسال می‌شوند. زیرا این ژورنال‌ها ایمپکت فکتور بالاتری دارند و بیشتر دیده می‌شوند. بنابراین اجازه ندهید نرخ پذیرش پایین شما را ناامید کند. در عین حال ژورنال‌های تخصصی با وجود شهرت و خواننده کمتر شما را سریعتر و بهتر به مخاطبان اصلی‌تان می‌رسانند.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید:

نحوه انتخاب ژورنال مناسب برای ارسال مقاله ISI

چرا ژورنال ها به کلمات کلیدی نیاز دارند؟

نوشتن مقدمه مقاله ISI در چهار گام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *