خودروهای خودران بهای پارکینگ‌های عمومی را پرداخت می‌کنند؟

اگر فکر می‌کنید در حال حاضر ترافیک در مرکز شهر زیاد است صبر کنید تا خودروهای خودران وارد بازار شوند. این خودروها می‌توانند با پرسه زدن در خیابان‌ها از پرداخت پول پارکینگ و یا معضل نبود جای پارک فرار کنند.

در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا هزینه پارکنیگ‌های عمومی در مرکز شهر بسیار بالا است. همین امر باعث می‌شود عموم مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی گرایش پیدا کنند. از آنجایی که حرکت با سرعت آرام به خصوص برای خودروهای تمام برقی در ترافیک از هزینه پارکینگ‌های عمومی کمتر است بسیار به صرفه‌تر خواهد بود اگر صاحبان این خودروها آنها را در حال پرسه زدن در خیابان‌های اطراف رها کنند تا اینکه آنها را در پارکینگ‌ پارک کنند.

قفل‌شدگی شبکه‌ای چیست؟

نوعی از ترافیک در شهرها وجود دارد به نام Gridlock که در این حالت چهارراه‌های مجاور هم، همزمان قفل می‌شوند. با ورود خودروهای خودران احتمال وقوع این نوع قفل‌شدگی قوت بیشتری می‌گیرد. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که تا 5 تا 20 سال آینده خودروهای خودران کاملا فراگیر می‌شوند.

میلارد-بال (Millard-Ball) بروی تاثیر خودروهای خودران و هزینه‌ پارکینگ بر ترافیک شهری تحقیق می‌کند. او با استفاده از تئوری بازی (game theory) و مدلسازی ریاضی پیش‌بینی می‌کند که در بهترین حالت وجود 2000 عدد از خودروهای خودران در شهر سان‌فرانسیسکو سرعت ترافیک را به کمتر از 2 مایل در ساعت (تقریبا 3.2 کیلومتر در ساعت) می‌رساند.

موارد مشابه

مشکلی مشابه در فرودگاه‌ها وجود داشت. رانندگان برای عدم پرداخت هزینه پارکینگ در محوطه فرودگاه با سرعت آرام حرکت می‌کردند تا مجبور به توقف نشوند. اما فرودگاه‌ها با اعمال قوانین سختگیرانه و فراهم کردن امکاناتی از جمله مکالمه رایگان موبایل‌ها در پارکینگ‌ها توانستند با این مشکل کنار بیایند. اما فراهم کردن چنین شرایطی درون شهرها دشوارتر است. در حالی که هزینه حرکت آرام در شهرها با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های مربوط به استهلاک خودرو، تعمیر و نگهداری و سوخت، تقریبا برابر با ساعتی 50 سنت است. بنابراین فراهم آوردن شرایط جای پارک که بیشتر از این قیمت تمام شود نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

راه حل چیست؟

هزینه طرح ترافیک. طرح ترافیک باید حالت‌های پیچیده‌تری را اتخاذ کند تا بتواند بر اساس معیارهای دیگری مثل مسافت طی‌شده مبلغی را دریافت کند. از آنجایی که مبالغ مربوط به طرح ترافیک برای مردم چندان قابل پذیرش نیست و استفاده از خیابان‌ها را حق خود می‌دانند و از آنجایی که خودروهای خودران هنوز وارد بازار نشده‌اند باید این قوانین را تصویب و اجرا کرد تا با کابوس قفل‌شدن چهارراه‌ها مواجه نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *