6 نکته کلیدی در نگارش یک کاورلتر خوب

در پست‌های قبلی در رابطه با نحوه نوشتن یک کاورلتر خوب توضیح دادیم. فهمیدیم که هسته یک کاورلتر بسیار مشابه نامه‌های دیگری مثل انگیزه‌نامه است. به جز در موارد جزئی که کاملا در پست‌های قبلی توضیح دادیم. در این پست اما قصد داریم در جهت تکمیل مطالب گذشته 6 نکته کلیدی در نگارش کاورلتر را با هم مرور کنیم.

شش نکته کلیدی در نگارش یک کاورلتر خوب

کاورلتر شما در واقع اولین تاثیری است که بر اعضای هیئت پذیرش خواهید گذاشت. بنابراین این تاثیر باید به بهترین شکل باشد. در ادامه 6 نکته کلیدی در رابطه با نگارش یک کاورلتر خوب را با هم مرور می‌کنیم.

نکته اول: لحن نامه را مودبانه، حرفه‌ای، و مثبت نگه دارید

  • از بکاربردن اصطلاحات و عبارت‌های عامیانه خودداری کنید. هرگز از عباراتی مثل gonna و gotta استفاده نکنید. این عبارات برای مکالمه‌های خودمانی هستند. فراموش نکنید که کاورلتر یک نامه‌ رسمی در محیط دانشگاهی است. بهتر است بیشتر به سمت رسمی تمایل داشته باشد تا عامیانه.
  • مشتاق باشید. هیچ استادی یک دانشجوی غیرمشتاق را نمی‌پذیرد. بنابراین سعی کنید از کلمات مثبت و محکم برای انتقال حس درونی خود استفاده کنید. اشتیاق خود برای ثبت‌نام در دوره مورد نظر را نشان دهید. برای این کار سعی کنید از کلماتی مثل happy، pleased، excited، thankful، accomplished استفاده کنید.
  • از خوانندگان تشکر کنید. در نامه خود از خوانندگان آن بابت وقت و توجه‌شان تشکر کنید. باید بفهمند که درک می‌کنید بررسی تعداد بالای تقاضا، کار سخت و طاقت فرسایی است. در این کار باید تعادل را رعایت کنید. تعداد کلمات را با تشکرهای بیش از حد هدر ندهید. چون در اینصورت حس درماندگی را منتقل خواهید کرد.

نکته دوم: دقیق باشید

در کاورلتر شما خیلی نباید وارد جزئیات برخی مسائل شوید. مثلا دلیل انتخاب خود را باید بصورت کلی شرح دهید. حقایق کلی را باید بازگو کنید. جزئیات را بگذارید برای SOP. با این حال باید با دقت بالایی حقایق اصلی را در مورد خودتان و دلیل انتخاب‌تان بازگو کنید.

بهتر است کاورلتر را در حد یک صفحه و نهایتا با 2 تا 4 پاراگراف بنویسید. از آنجایی که این نامه کوتاه است از جملات ادبی و طولانی استفاده نکنید. بجای آن مستقیما بروید سر اصل مطلب. سریع و صریح به خودتان و دلایل انتخاب این دوره اشاره کنید. صریحا توضیح دهید چرا گزینه مناسبی برای این دوره هستید. نقاط قوت خود را بگویید.

اگر در انتخاب محتوای نامه مردد هستید به CV خود مراجعه کنید. تمامی مطالب آن را مرور کنید. سعی کنید آن مطالب را از کاورلتر حذف کنید. به طور خلاصه در کاورلتر اطلاعات تکراری را ارائه ندهید.

نکته سوم: اندازه، رنگ، و نوع فونت را خنثی انتخاب کنید

از آنجایی که کاورلتر یک سند حرفه‌ای است بهتر است ساده و رسمی باشد مشابه مقالات دانشگاهی.

از فونت‌های پایه مانند Times New Roman، Arial، Tahoma، Calibri استفاده کنید. سعی کنید از فونت‌های خاص استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود کاورلتر شما غیرحرفه‌ای به نظر برسد. نامه‌ای غیرحرفه‌ای به منزله این است که شما موضوع تحصیل و دانشگاه را جدی نگرفته‌اید.

در مورد اندازه فونت هم آن را متعادل نگه دارید. نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک. نیازی نیست اطلاعات زیادی را در کاورلتر بگنجانید. بنابراین اندازه 11 یا 12 برای این کار مناسب است.

در پایان از فونت مشکی معمولی در زمینه سفید استفاده کنید. رنگ‌های غیرعادی و خاص هم باعث غیرحرفه‌ای شدن نامه شما می‌شوند.

نکته چهارم: متن را تک فاصله (single-space) بنویسید

در مقالات دانشگاهی معمولا از فاصله دوبل استفاده می‌شود و ابتدای پاراگراف‌ها تورفتگی دارد. اما در کاورلتر تورفتگی وجود ندارد و فاصله‌ها تک هستند. همیشه بین المان‌های نامه یک خط خالی قرار دهید. مثلا بین سلام اولیه و پاراگراف اول. برای آگاهی بهتر در مورد فضاهای خالی به پست‌های قبلی مراجعه کنید.

نکته پنجم: همه چیز را چپ‌نویس کنید

از آنجایی که نامه به زبان انگلیسی است متن باید چپ‌نویس باشد. در ضمن تمام المان‌های دیگر مثل آدرس و نام را نیز چپ‌نویس کنید. همانطور که در بالا اشاره شد نباید پاراگراف‌ها تورفتگی داشته باشند.

نیازی نیست پاراگراف‌ها را مرتب‌سازی (justify) کنید. در واقع چون مرتب‌سازی فاصله‌های زیادی ایجاد می‌کند خواندن نامه سخت می‌شود.

نکته ششم: نامه ویرایش و بازخوانی کنید

مانند بخش‌های دیگر اپلیکیشن کاورلتر را چندین بار بخوانید و ویرایش کنید. نامه را از لحاظ فنی و هنری بررسی کنید. سعی کنید بین پاراگراف‌ها پیوستگی وجود داشته باشد. متن را روان بنویسید. هنگام نگارش سعی کنید متن همگن باشد. بدین معنی که کلمات خیلی سخت استفاده نکنید. سطح زبان نامه را متعادل و ثابت نگه دارید. حتما نامه را چک کنید تا غلط املایی یا نگارشی نداشته باشید. همچنین قالب هم طبق توضیحات بالا باید باشد.

مشابه نامه‌های قبلی سعی کنید نامه را به کس دیگری بدهید بخواند. فراموش نکنید کاورلتر اولین قسمتی است که اعضای هیئت پذیرش می‌خوانند. بنابراین باید به بهترین نحو ممکن نوشته شود. هر گونه غلط تاثیر بسیار بدی بر ذهن طرف مقابل می‌گذارد. حتی اگر رزومه قوی دارید سعی کنید کارولتر با تاثیر منفی شانس شما را کم نکند.

با رعایت این شش اصل و اصول گفته‌شده در پست‌های قبلی باید بتوانید کاورلتر خوبی بنویسید.

در صورتی که نیاز به کمک در این زمینه دارید به صورت ایمیل و یا کامنت در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *