تافل یا آیلتس؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی باید دانش زبانی خود را ثابت کنند. در این بین آزمون‌های زیادی برای این کار وجود دارد. آیلتس و تافل از محبوب‌ترین این آزمون‌ها هستند. اما کدام یک برای شما و شرایط شما مناسب‌تر است؟ آیا تفاوتی بین این دو آزمون وجود دارد؟ دانشگاه‌ها کدام مدرک را بیشتر ترجیح می‌دهند؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا هر کدام از این دو آزمون را به خوبی بشناسیم. در این پست هر دوی این آزمون‌ها را کاملا معرفی می‌کنیم و سپس تفاوت‌های آنها را نام می‌بریم.

مقدمه‌ای بر تافل

آزمون تافل (TOEFL = Test of English as a Foreign Language) توسط موسسه ETS برگزار می‌شود. همان موسسه‌ای که آزمون GRE و دیگر آزمون‌ها را برگزار می‌کند. چندین نوع آزمون تافل وجود دارد. این آزمون‌ها یا کاغذی (paper-based) هستند یا رایانه‌ای (computer-based). در این پست ما بروی آزمون رایانه‌ای که از طریق اینترنت برگزار می‌شود تمرکز می‌کنیم. تافل رایانه‌ای (اینترنتی) (iBT) با اختلاف زیادی نوع پذیرفته‌شده و متداول آزمون تافل است.

فرمت تافل

آزمون تافل سه ساعت و نیم طول می‌کشد و شامل 4 بخش است. بین بخش Listening و Speaking ده دقیقه استراحت وجود دارد. در هر بخش شما امتیازی بین 0 تا 30 را کسب می‌کنید. در نهایت مجموع این امتیازات نمره آزمون شما می‌شود که بین 0 تا 120 است. در جدول پایین قالب آزمون تافل را مشاهده می‌کنید.

کلیات آزمون تافل

قالب آزمون تافل

همانطور که در بالا اشاره شد آزمون تافل 4 بخش دارد که هر کدام بخشی از مهارت شما را می‌سنجد. در ادامه توضیح خلاصه‌ای از جزئیات و محتوای هر بخش را با هم مرور می‌کنیم.

بخش ریدینگ تافل (Reading)

در بخش ریدینگ سه یا چهار متن از متون دانشگاهی وجود دارد. متقاضییان باید با خواندن این متون به سوالات مربوطه پاسخ دهند. متون از کتب دانشگاهی انتخاب می‌شوند که در رابطه با موضوع خاصی صحبت می‌کنند. سه نوع سوال وجود دارد. سوالات چند گزینه‌ای استاندارد. سوالاتی که متقاضی موظف است جمله‌ مناسب را در متن جایگذاری کند. در پایان سوالاتی که در آن متقاضی باید اطلاعات را در یک جدول یا چارت به درستی رتبه‌بندی کند.

لیسینینگ تافل (Listening)

بخش لیسینینگ تافل دارای 4 تا 6 فایل صوتی است که هر کدام سوالات خودشان را دارند. هر فایل صوتی مشابه مکالمات روزمره دانشگاهی بین دانشجویان است. مکالمه معمولا بین دانشجویان یا دانشجو و استاد است. سوالات به صورت چند گزینه‌ای خواهد بود. متقاضییان باید ترتیب اتفاقات را مرتب کنند یا شی یا متنی را با دسته‌های موجود تطابق دهند.

اسپیکینگ تافل (Speaking)

دو بخش اول در اسپیکینگ بر اساس ایده‌ و نظر خود متقاضی است. یعنی متقاضی هنگام صحبت کردن باید با توجه به نظرات خودش پاسخ دهد. 4 بخش دیگر در اسپیکینگ باقی می‌ماند که بخش‌های ترکیبی هستند. یعنی متقاضی باید از چند مهارت خود همزمان استفاده کند و نه فقط مهارت مکالمه. این 4 بخش خود به دو بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • دو بخش ترکیبی که متقاضی باید بخواند، گوش کند و سپس صحبت کند.
  • در دو بخش دیگر متقاضی تنها گوش می‌کند و سپس صحبت می‌کند.

رایتینگ تافل (Writing)

بخش رایتینگ دو قسمت دارد. قسمت نوشتن ترکیبی و قسمت نوشتن مستقل. در بخش ترکیبی ابتدا یک فایل صوتی پخش می‌شود و سپس یک متن وجود دارد. متقاضی باید طی 20 دقیقه اطلاعات این دو منبع را خلاصه کند و با هم مقایسه کند. طول متن نوشته‌شده بهتر است بین 150 تا 225 کلمه باشد.

در بخش مستقل متقاضی باید در رابطه با یک موضوع متنی را بنویسد. متقاضی باید از نظر شخصی خود برای نوشتن استفاده کند. متن باید واضح باشد و در آن مثال‌هایی وجود داشته باشد. متقاضی 30 دقیقه وقت دارد تا حداقل  300 کلمه را بنویسد.

کدام موسسات تافل را می‌پذیرند

بیش از 9000 موسسه آموزشی در سرتاسر دنیا آزمون تافل را می‌پذیرند. اما در کشور آمریکا بیشتر موسسات از جمله دانشگاه‌ها آزمون تافل را به دیگر آزمون‌ها ترجیح می‌دهند.

در ادامه به بررسی ازمون آیلتس می‌پردازیم.

آزمون GMAT چیست؟

مقدمه‌ای بر آزمون آیلتس

آزمون آیلتس (IELTS= International English Language Testing System ) یکی دیگر از آزمون‌های معتبر زبان در دنیا است. این آزمون مشترکا توسط British Council، IDP: IELTS Australia و Cambridge English Language Assessment برگزار می‌شود.

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. آیلتس آکادمیک برای کسانی است که به دنبال تحصیل یا اشتغال در کشورهای دیگر هستند. آیلتس جنرال هم برای کسانی است که برای تجربه‌های کاری و یا تفریح به کشورهای انگلیس‌زبان مسافرت می‌کنند. البته در بعضی موارد برای متقاضیان تحصیل هم آیلتس جنرال درخواست می‌شود. این مورد جزو موارد خاص است. مثل متقاضیان ایرانی که مدرک قبلی خود را از دانشگاه خارجی اخذ کرده باشند. در اینجا ما بروی آیلتس آکادمیک تمرکز می‌کنیم.

قالب آزمون آیلتس

زمان کل آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه است. آزمون آیلتس نیز مانند تافل همان 4 بخش را دارد. البته ترتیب بخش‌ها در آزمون آیلتس متفاوت است. در آزمون آیلتس شما در هر بخش نمره‌ای بین 0 تا 9 را دریافت می‌کنید. نمره کلی شما میانگین نمرات 4 بخش است که آن هم طبیعتا بین 0 تا 9 خواهد بود.

برخلاف تافل شما می‌توانید یک هفته قبل یا بعد از آزمون اصلی در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شرکت کنید. زمان برگزاری بخش اسپیکینگ را هنگام ثبت نام تعیین می‌کنید. کلیات آزمون آیلتس در جدول پایین شرح داده شده است.

کلیات آزمون آیلتس

محتوای آزمون آیلتس

در ادامه 4 بخش آزمون آیلتس را شرح خواهیم داد.

لیسینیگ آیلتس (Listening)

در این بخش 4 قسمت وجود دارد. هر قسمت فایل صوتی جداگانه دارد. دو قسمت آن مربوط به مسائل اجتماعی روزمره است. یک قسمت مفهوم آموزشی دارد و قسمت دیگر سخنرانی دانشگاهی است. بعد از هر قسمت 10 سوال را باید پاسخ دهید. چندین نوع سوال وجود دارد. سوالات شامل چند گزینه‌ای، تطبیق، عنوان‌گذاری نمودار، تکمیل جملات، و پاسخ‌های کوتاه است.

ریدینگ آیلتس (Reading)

در بخش ریدینگ سه متن وجود دارد که هر کدام 10 تا 15 سوال دارند. این متون از کتب، مجلات، روزنامه‌ها و مقالات انتخاب شده است. نوع این متون متنوع است. متن می‌تواند بصورت روایت داستانی، توصیفی، و یا بحث باشد. حداقل یک متن دارای یک بحث منطقی عمیق است. نوع سوالات در بخش ریدینگ مشابه بخش لیسینینگ است.

رایتینگ آیلتس (Writing)

بخش رایتینگ دو قسمت (task) دارد. در تسک اول متقاضی باید اطلاعات بصری (مثل نمودار، جدول و شکل) را توصیف کند. حداقل باید 150 کلمه نوشته شود. پیشنهاد می‌شود برای این قسمت 20 دقیقه وقت گذاشته شود.

در تسک 2 متقاضی باید در مورد یک موضوع یا دیدگاه بنویسد. حداقل 250 کلمه باید با ساختار آکادمیک نوشته شود. پیشنهاد می‌شود 40 دقیقه باقیمانده را متقاضیان صرف این قسمت کنند. در هر دو قسمت قابلیت‌های گوناگونی آزموده می‌شوند. قابلیت‌هایی مثل دایره لغات، نحوه پاسخ به سوال، سبک نوشتن، غلط‌های گرامری و املایی.

اسپیکینگ آیلتس (Speaking)

در قسمت اسپیکینگ شما مصاحبه حضوری با ممتحن خواهید داشت. پاسخ‌های شما ضبط خواهند شد. این بخش شامل سه قسمت است.

قسمت 1: ممتحن سوالاتی را در رابطه با شغل، خانواده، تحصیلات، و علایق متقاضی می‌پرسد.

قسمت 2: ممتحن یک کارت دارای موضوع خاص را به متقاضی می‌دهد. متقاضی یک دقیقه وقت دارد تا آماده شود و سپس باید برای 2 دقیقه صحبت کند. سپس باید یک یا دو سوال ممتحن را پاسخ دهد.

قسمت 3: متقاضی و ممتحن موضوع قسمت 2 را عمیق‌تر مورد بحث قرار می‌دهند. زمان این بخش در حدود 4 تا 5 دقیقه است.

کدام موسسات آزمون آیلتس را می‌پذیرند؟

مانند تافل آزمون آیلتس نیز در بیش از 9000 موسسه پذیرفته می‌شود. آزمون آیلتس در دیگر کشورهای دنیا به جز آمریکا محبوبیت بیشتری دارد. البته در حال حاضر هر دو آزمون در بیشتر دانشگاه‌های معتبر پذیرفته می‌شوند. موارد کمی وجود دارد که فقط بروی یک آزمون تاکید شود. دانشگاه‌های کشور ترکیه تقریبا فقط تافل می‌پذیرند.

تافل یا آیلتس؟ کدام یک مناسب شما است؟

حال شما اطلاعات کلی در رابطه با این دو آزمون دارید. پس کدام آزمون برای شما مناسب است؟ برای انتخاب نوع آزمون باید به چهار سوال زیر دقیقا پاسخ دهید.

دانشگاه مورد نظر شما چه آزمونی را می‌پذیرد؟

این سوال مهم‌ترین بخش این کار است. زیرا اگر دانشگاه موردنظر کارنامه شما را نپذیرد بقیه موارد دیگر بی‌معنی خواهد بود. گرچه هر دو آزمون تافل و آیلتس در بیشتر دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شود.

تافل بیشتر مورد پذیرش دانشگاه‌های آمریکایی است در حالی که باقی کشورها بروی آیلتس تمرکز دارند. البته در بعضی موارد دانشگاه‌ها ممکن است به سمت یک آزمون تمایل بیشتری داشته باشند. بهتر است این موضوع را چک کنید.

به طور کلی بیشتر دانشگاه‌ها نمرات هر دو آزمون را می‌پذیرند حتی در کشور آمریکا. اما بهتر است ریسک نکرده و حتما سایت دانشگاه را چک کنید.

کدام آزمون با توانایی‌های شما بیشتر هماهنگ است؟

هر دو آزمون قابلیت‌های یکسانی را می‌آزمایند اما شیوه آنها کمی متفاوت است. در ادامه پنج تفاوت اساسی میان این دو آزمون را با هم مرور می‌کنیم. هنگام مرور این پنج تفاوت سعی کنید تصور کنید کدام شیوه با مهارت‌های شما سازگارتر است. در صورتی که نمی‌توانید تصمیم بگیرید بهتر است بصورت آزمایشی در هر آزمون شرکت کنید.

تفاوت 1: چندگزینه‌ای در برابر پاسخ‌های کوتاه

تفاوت کلیدی این است که در بخش ریدینگ و لیسینینگ آیلتس باید پاسخ بیشتر سوالات را از خودتان بنویسید در حالی که در تافل بصورت چند گزینه‌ای است. همه سوالات تافل در این قسمت چندگزینه‌ای نیستند اما بیشتر آنها هستند. در ضمن برای سوالاتی که چندگزینه‌ای نیستند نیز شما نباید پاسخ را از خودتان بنویسید. در آزمون آیلتس شما باید پاسخ بیشتر سوالات را از خودتان بنویسید.

به عنوان مثال هر دو آزمون سوالاتی دارند که باید در آن یک سری وقایع یا موضوع را مرتب کنید. در تافل این وقایع یا موضوعات مشخص هستند و شما باید فقط آنها را مرتب کنید. اما در آزمون آیلتس شما باید وقایع را بنویسید و سپس مرتب کنید.

اگر ترجیح می‌دهید بیشتر به سوالات چندگزینه‌ای پاسخ دهید آزمون تافل را انتخاب کنید. ضمن اینکه در آزمون آیلتس پاسخ‌های نوشته‌شده از لحاظ املایی نیز چک می‌شوند. یعنی اگر در بخش اسپیکینگ شما کلمه درست را نوشتید اما غلط املایی داشته باشید نمره نمی‌گیرید.

تفاوت 2: آزمون رایانه‌ای در برابر آزمون کاغذی

انتخاب بین تافل و آیلتس در واقع انتخاب بین کامپیوتر و کاغذ نیز هست.

تقریبا همه افراد در آزمون تافل رایانه‌ای شرکت می‌کنند. می‌توانید روی کاغذ یادداشت بنویسید اما پاسخ نهایی در رایانه ثبت می‌شود. اگرچه آزمون آیلتس هم به هر دو صورت ارائه می‌شود اما اکثرا بصورت کاغذی برگزار می‌شود.

اگر سرعت تایپ شما بالا است یا دست‌خط خوبی ندارید تافل گزینه بهتری خواهد بود. اگر با آزمون کاغذی و نوشتن‌های فراوان راحت هستید آزمون آیلتس برای شما بهتر خواهد بود.

تفاوت 3: متون استفاده‌شده برای بخش ریدینگ

متون بخش ریدینگ در هر دو آزمون قسمت‌های مختلفی دارند که هر کدام سوالات خودشان را دارند. با این حال هر کدام از آزمون‌ها انواع مختلفی از متن را استفاده می‌کنند. آیلتس از متون آکادمیک به همراه مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌کند. اما تافل فقط از متون آکادمیک استفاده می‌کند. متون آکادمیک بیشتر یعنی متن فشرده‌تر، کلمات و مفاهیم بیشتر. اگر توانایی ریدینگ بالایی ندارید آیلتس برای شما آزمون راحت‌تری خواهد بود.

تفاوت 4: اسپیکینگ رایانه‌ای در برابر مصاحبه حضوری

در تافل بخش اسپیکینگ نیز توسط رایانه ارائه می‌شود. شما فایل‌های صوتی را می‌شنوید و سپس از طریق میکروفون پاسخ می‌دهید. در آزمون آیلتس شما با یک انسان از نزدیک مکالمه خواهید داشت.

این یکی از تفاوت‌های اساسی میان آیلتس و تافل است. برخی از افراد با صحبت در برابر شخص دیگری مشکل دارند و تافل را ترجیح می‌دهند. در حالی که عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند با یک انسان صحبت کنند تا رایانه.

در ضمن اسپیکینگ در تافل بخش سوم آزمون است. در حالی که در آیلتس می‌توانید با اختلاف 1 یا 2 هفته در اسپیکینگ شرکت کنید. باز هم این مورد به شخص بازمی‌گردد. برخی ترجیح می‌دهند آزمون را یکجا بدهند اما برخی دیگر نه.

تفاوت 5: متن رایتینگ توصیه شده

هر دو آزمون از شما دو متن برای نوشتن درخواست می‌کنند. در آیلتس 60 دقیقه وقت برای 400 کلمه دارید در حالی که تافل 50 دقیقه وقت برای 500 کلمه می‌دهد. در هر دو آزمون با هر تعداد کلمه متن را از شما می‌پذیرند. اما برای تعداد کلمات کمتر نمره از دست می‌دهید. رایتینگ آیلتس از نظر حجم کار نسبت به تافل راحت‌تر است. اما به علت اتفاقات سال‌های اخیر داوری رایتینگ برای شرکت‌کنندگان ایرانی بسیار سخت شده است. به طوری که شاید رایتینگ تافل در عمل راحت‌تر باشد.

ثبت نام کدام یک از این دو آزمون برای شما راحت‌تر است؟

هنگام تصمیم‌گیری به این نکته نیز فکر کنید که آیا ثبت‌نام یکی آسان‌تر از دیگری است یا خیر. زمان‌بندی آزمون در صورت کمبود وقت نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کدام آزمون ارزان‌تر است؟

هزینه هر کدام از آزمون‌ها بین 200 تا 250 دلار است. در ایران این مبلغ با ارز آزاد به ریال تبدیل می‌شود به اضافه هزینه موسسه هزینه آزمون می‌شود. در ایران این دو آزمون از لحاظ هزینه تفاوت چندانی ندارند. مگر برای شرکت در آزمون به کشورهای همسایه مسافرت کنید. در آن صورت ممکن است فاکتور هزینه با توجه به کشور مهم باشد.

نتیجه: آیلتس یا تافل؟

هر دوی این آزمون‌ها بسیار محبوب هستند. هر دو آزمون در بیشتر دانشگاه‌ها تقریبا پذیرفته می‌شوند. دانشگاه‌های آمریکا به تافل تمایل دارند در حالی که سرتاسر دنیا بیشتر به آیلتس تمایل دارند. شاید از این جهت آیلتس جامعیت بیشتری داشته باشد. وقتی دانشگاهی به آزمون خاصی تمایل دارند نمرات منطقی برای آن آزمون درنظر می‌گیرد. در حالی که برای دیگر آزمون‌ها معمولا نمرات بالاتری مورد قبول آنها است. به هر صورت شرایط شما بسیار تعیین کننده است. با توجه به توضیحات بالا می‌توانید آزمون مناسب را انتخاب کنید.

در پایان پیشنهاد ما این است که اگر آمریکا تنها یکی از گزینه‌های شما است بروی آیلتس تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *