یادگیری لغات انگلیسی: 9 نکته راهبردی

فارغ از اینکه چقدر شما در گرامر زبان انگلیسی قوی هستید دایره لغات قوی باید داشته باشید. در غیر اینصورت از دانش گرامری خود چندان نمی‌توانید استفاده کنید. با یادگیری لغات جدید وسعت تحت پوشش خود را افزایش دهید. همچنین رضایت شما از زبان انگلیسی به عنوان ابزاری کاربردی نیز افزایش می‌یابد. یادگیری لغات جدید اما همیشه یک چالش پیش‌روی زبان‌آموزان بوده است. راه‌هایی برای تسریع در این امر نیز وجود دارند که اینجا آنها را مرور می‌کنیم.

یادگیری لغات مانند گرفتن رژیم است. هیچ ترفند، کلک، یا میانبری وجود ندارد. باید با تلاش و پشتکار این مسیر را طی کنید. هر کسی باید راه مناسب خودش را پیدا کند. اما صبور بودن، هدف‌گذاری واقع‌گرایانه و جایزه‌دادن به خود از راهکاری مناسب است. هر کدام از نکات اشاره‌شده در زیر نیازمند موارد گفته‌شده هستند.

1- ایجاد محیط مخصوص یادگیری

وقتی شما در خارج از کشور زندگی می‌کنید ناخواسته با سرعت بیشتری لغات را یاد می‌گیرید. اما دلیل آن چیست؟ دلیل آن در واقع گوش شما است. شما به طور روزانه بارها و بارها کلمات انگلیسی را می‌شنوید. به همین خاطر خیلی زودتر این لغات را یاد می‌گیرید. حال لازم نیست حتما برای این کار به یک کشور انگلیسی‌زبان سفر کنید. می‌توانید با مطالعه مجلات و کتاب‌های انگلیسی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی این محیط را تداعی کنید. برای تماشای فیلم می‌توانید از انیمیشن‌ها شروع کنید. انیمیشن‌ها زبان روان‌تری دارند. سعی کنید هر فیلم را چندبار ببینید.

2- کلمات را در متن استفاده کنید

یک راه خوب برای یادگیری سریع کلمات استفاده از آنها در متن است. بجای نوشتن لیست کلمات بهتر است آنها در جمله بکار ببرید. در این صورت شما مورد استفاده واقعی کلمه را نیز فرا می‌گیرید. ضمن اینکه اگر جملات خاصی (مانند جوک) را استفاده کنید کلمات نیز بهتر در حافظه ذخیره می‌شوند. همچنین می‌توانید با کشیدن یک طرح یا تهیه یک عکس به یادگیری خود کمک کنید.

3- از موقعیت‌های روزمره استفاده کنید

همانطور که بالاتر گفتیم از منابع صوتی و تصویری استفاده کنید. فیلم، کتاب، برنامه‌های تلویزیونی، آهنگ‌ها منابع خوبی برای کلمات پراستفاده هستند. این منابع به یادگیری بهتر لغات با استفاده از تداعی موقعیت‌های روزمره کمک می‌کنند. چون این منابع معمولا دارای شخصیت، موقعیت، دیالوگ، و در کل حس خاصی هستند. مخصوصا در فیلم‌ها براحتی با لغات پرکاربرد برای اتفاقات روزمره زندگی آشنا می‌شوید. این تکنیک مخصوصا برای مهارت مکالمه بسیار مفید است.

کدام فیلم‌ها را چطور تماشا کنیم؟

دایره لغات بالا برای مکالمه بسیار مفید است اما کدام لغات مهم‌تر هستند؟ فیلم به شما این فرصت را می‌دهد تا در محیط واقعی باشید. فیلم‌ها را به زبان اصلی و با زیرنویس (ترجیحا انگلیسی) تماشا کنید. سعی کنید معانی کلمات ناآشنا را پیدا کنید. بهتر است فیلم‌ها را چندبار ببینید. بار اول که فیلمی را می‌بینید احتمالا بسیاری از کلمات را متوجه نمی‌شوید. انیمیشن‌ها برای شروع بسیار مناسب هستند. شاید این روش به نظر وقت‌گیر باشد اما همانطور که گفتیم میانبری وجود ندارد.

4- سطح خود را ارتقا دهید

اگر می‌خواهید سطح خود را ارتقا دهید به سراغ کلمات هم‌معنی و مخالف بروید. اگر می‌خواهید مفهوم دقیق کلمه را درک کنید سعی نکنید آن را به زبان فارسی ترجمه کنید. با این کار شما از آن کلمه مانند مشابه فارسی آن استفاده خواهید کرد. این کار شاید در متون ساده درست باشد اما در متن حرفه‌ای ممکن است غلط باشد. با این کار متن شما کیفیت پایینی خواهد داشت حتی اگر مفهوم را منتقل کند. سعی کنید کلمات را با کلمه هم‌معنی خودش یاد بگیرید و کاربرد آن را بدانید. سعی کنید مفهوم کلمه را به زبان انگلیسی توضیح دهید.

آزمون تافل یا آیلتس؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

اصول نگارش یک مقاله خوب چیست؟

5- دنبال ابزاری باشید که به کارتان بیاید

یادگیری لغات در هر شخص شیوه خاصی دارد. سعی کنید روش مناسب خود را بیابید. برای این کار راه‌های مختلف را تست کنید. فلش‌کارت، نرم‌افزار، بازی، لیست‌ها، و غیره راه‌های گوناگونی هستند. اما شاید همه آنها برای شما مناسب نباشند. همین موضوع برای زمان یادگیری لغات نیز صادق است. هر کسی زمان یادگیری خود را دارد. سعی کنید ریتم خود را پیدا و حفظ کنید.

6- یادگیری لغات را تعاملی کنید

همانطور که باید ابزار مناسب به خود را پیدا کنید باید محیط یادگیری را قوی کنید. به این صورت که تنها به خواندن لغات اکتفا نکنید. تلفظ آنها را نیز گوش دهید. با صدای بلند تکرار کنید. سعی کنید آنها را بنویسید. این کار به یادگیری لغات کمک بزرگی می‌کند. هر چه حواس بیشتری را درگیر یادگیری کنید نتیجه بهتر خواهد بود. شاید چشیدن خوراکی‌های مختلف هنگام یادگیری لغات مربوط به طعم‌ها بسیار مفید باشد.

7- روی لغات مفید تمرکز کنید

سعی کنید به سراغ لغاتی بروید که بکار شما بیایند. اگر در ابتدای راه هستید نیازی به یادگیری لغات عجیب یا ضرب‌المثل ندارید. اگر برای رشته مهندسی اقدام می‌کنید نیازی به یادگیری لغات ادبی ندارید. شما در بسیاری از حالات نیازی به لغات قدیمی ندارید. برای این کار کتاب‌های زیادی هستند که تمرکز آنها بروی لغات پرکابرد است. لغات پرکاربرد آزمون‌های آیلتس و تافل شروع خوبی هستند. در ضمن یادگیری لغات پرکاربرد به علت تکرار بیشتر راحت‌تر نیز هست.

8- تکرار کنید و باز هم تکرار کنید

سعی کنید علاوه بر لغات جدید لغات قبلی را نیز تکرار کنید. تعداد تکرار لغات قدیمی البته کمتر از لغات جدید است. اما سعی کنید از تمام لغاتی که بلد هستید استفاده کنید. تکرار زیاد لغات آنها را به حافظه بلندمدت منتقل می‌کند.

9- از تکنیک های حافظه استفاده کنید

راه‌های دیگری هم وجود دارد که شاید برای افراد مبتدی کارایی نداشته باشد. می‌توانید برای هر کلمه یک نشانه یا علامت در نظر بگیرید. این کار بیشتر برای املای کلمات مناسب است. به عنوان مثال برای لغت accommodation می‌توانید جمله زیر را یاد بگیرید.

 It has twocots that need twomattresses.

این روش‌ها برای افراد متوسط و حرفه‌ای بسیار می‌تواند مفید باشد. یا مثلا برای املای کلمه STORE به معنی مغازه داریم.

You go to STORE to buy Spaghetti, Tomatoes, Olives, Rice, Eggs.

مشکل اینجاست که باید همین جملات را نیز حفظ کنید. اما با کمی تمرین در این راه حرفه‌ای می‌شوید. یادگیری املای برخی کلمات بسیار گیج‌کننده است بنابراین این روش خوبی است. البته روش‌هایی هم برای یادگیری لغات برای افراد مبتدی نیز وجود دارد.

نکته آخر و اصلی اینکه راه میانبری وجود ندارد. برای یادگیری لغات جدید زمان کافی بگذارید و تمرین و تکرار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *