فاند دکتری در کشورهای مختلف. چه منابعی برای دریافت فاند دکتری وجود دارد؟ (2)

در این پست و در ادامه پست قبلی قصد داریم در رابطه با منابع فاند دکتری در کشورهای دیگر بگوییم. در پست قبلی در رابطه با این منابع در کشورهای آمریکا، کانادا، و انگلیس توضیح دادیم. همواره یکی از راه‌های ثابت دریافت فاند مکاتبه با استاد است. در این راه البته مصاحبه اسکایپ بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. در صورت امکان اخذ فاندهای دولتی و غیره نیز استاد می‌تواند کمک شایانی به شما کند. در این پست در رابطه با فاند دکتری در دیگر کشورها مطالبی را ذکر خواهیم کرد.

فاند دکتری در کشور فرانسه

در فرانسه سازمان French Ministry of Higher Education and Research که در واقع وزارت‌ علوم است فاند دکتری ارائه می‌دهد. آنها این مبالغ را برای تحقیقات در دوره دکتری به متقاضیان اهدا می‌کنند. این نوع فاند فارغ از ملیت به هر کسی تعلق می‌گیرد. از آنجایی که این فاند طی قرارداد شما با دانشگاه به شما اهدا می‌شود مالیات به آن تعلق می‌گیرد. طی این قرارداد شما باید برای سازمان طرف‌ قرارداد (دانشگاه) طی این مدت کار کنید. مدت قرارداد سه سال است و تا یکسال قابل تمدید است. در قرارداد شرایط کاری توضیح داده شده است. شرایط قانونی کار از جمله حداقل دستمزد و فعالیت‌های کاری متقاضی در آن باید ذکر شود.

شما همچنین می‌توانید برای دریافت فاند به وزارت امور خارجه فرانسه و یا French Ministry of Higher Education and Research درخواست بدهید. بورسیه Eiffel Excellence Scholarships توسط وزارت علوم برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. دانشجویان دکتری همچنین می‌توانند از فاندهای بخش خصوصی استفاده کنند. این شرکت‌های خصوصی شرایط اسکان شما را نیز فراهم می‌کنند. مهم‌ترین بورسیه‌ از این دست عبارت است از: Conventions Industrielles de Formation par la Recherche (CIFRE). گزینه دیگر دکتری مشترک است. در دکتری مشترک دانشجو باید یک پروژه تحقیقاتی را بین دو موسسه انجام دهد. همچنین در فرانسه تعدادی پروژه‌های شهری و منطقه‌ای نیز وجود دارند که فاند دوره دکتری را تامین می‌کنند.

فاند دکتری در کشور استرالیا و نیوزلند

شهروندان استرالیایی در قبال دروس دانشگاه در دکتری پولی پرداخت نمی‌کنند. البته مبلغی بابت خدمات دانشجویی و رفاهی باید پرداخت کنند. این مبلغ توسط هر دانشگاه جداگانه مشخص می‌شود. دانشجویان بین‌المللی باید شهریه این دروس را پرداخت کنند یا اینکه از بورسیه استفاده کنند. بورسیه‌های مختلفی وجود دارند از جمله Endeavor Awards.

در نیوزلند دانشجویان بین‌المللی شهریه‌ای مساوی با دانشجویان بومی پرداخت می‌کنند. دانشجویان می‌توانند برای بورسیه‌های دانشگاهی نیز اقدام کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند از استاد راهنما برای معرفی یک بورسیه خوب کمک بگیرند. برخی از بورسیه‌ها کمتر شناخته‌شده هستند و یا به طور عمومی اعلام نمی‌شوند. همچنین می‌توان از بوسیه‌های دولتی مثل International Doctoral Research Scholarships (NZIDRS) استفاده کرد. گزینه دیگر اپلای از طریق مجموعه‌های دریافت فاند مثل MacDiarmid Institute است.

فاند دکتری در کشور هند

فاندهای مختلفی برای دانشجویان دکتری در کشور هند وجود دارد. این فاندها شامل بورسیه‌ها و گرنت‌هایی است که دولت هند ارائه می‌دهد. همچنین کشورهای دیگر، خود دانشگاه‌ها و بورسیه سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز از انواع فاند هستند. به عنوان مثال National Centre for Biological Sciences برای دانشجویان دکتری بورسیه اهدا می‌کند.

فاند بین‌المللی دکتری

اتحادیه اروپا برای جابجایی دانشجویان و کارکنان درون اروپا مبالغی را ارائه می‌دهد. یکی از این گرنت‌ها Erasmus+ است. همچنین جایزه European Commission نیز به دانشجویان کشورهای در حال توسعه اهدا می‌شود. سازمان‌ها و موسسات متفاوتی هستند که برای دانشجویان اروپایی بورسیه و گرنت فراهم می‌کنند. البته هیچ کدام از این نوع گرنت‌ها شامل حال دانشجویان ایرانی نمی‌شود.

کار دانشجویی در دکتری

نوعی کار در دوره دکتری وجود دارد که به آن PhD studentship گفته می‌شود. این کار که شامل دستیار تحقیق و یا دستیار تدریس می‌شود منبع مالی قابل توجهی است. نه تنها بسیاری از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد بلکه برای خود دانشجو نیز تجربه خوبی است. این نوع کار دانشجویی بیشتر برای شاخه‌های علوم، مهندسی، و پزشکی وجود دارد.

این نوع کار دانشجویی در وبسایت دانشگاه‌ها تبلیغ می‌شوند. گاهی اوقات هم پس از پذیرش دانشجو بین استاد و دانشجو این هماهنگی صورت می‌گیرد. در بسیاری از موارد در مکاتبات قبل از ثبت نام این موضوع هم مشخص می‌شود. اغلب بورسیه‌های خارج از دانشگاه مستقیما تبلیغ نمی‌شوند. این بورسیه‌ها از طریق اساتید به دانشجویان اعلام و نهایتا اهدا می‌شوند. معیار موسسات برای انتخاب دانشجو استاد راهنما است. بنابراین مکاتبه با اساتید بسیار راهبردی است.

در صورتی هم که رزومه و پروپوزال خوبی داشته باشید که استاد را مشتاق کند خود او شرایطی را برای دریافت فاند مهیا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *