فاند دکتری در کشورهای مختلف. چه راه هایی برای دریافت فاند دکتری وجود دارد؟ (1)

برای دریافت فاند چندین راه وجود دارد که باید از طریق آنها بدنبال دریافت فاند برای دوره دکتری باشید. البته اگر از لحاظ مالی قوی هستید می‌توانید به صورت سلف فاند اقدام کنید. در اینصورت شانس بیشتری هم خواهید داشت. برای اینکه بصورت سلف فاند اقدام کنید کافی است در مکاتبات خود این موضوع را ذکر کنید. برخی از دانشجویان ترجیح می‌دهند دوره دکتری خود را بصورت پاره وقت انتخاب کنند. با این کار هم مبلغ شهریه بین ترم‌ها پخش می‌شود و هم فرصت بیشتری برای کار وجود دارد. با این حال بسیاری از دانشجویان به امید دریافت فاند برای دکتری اقدام می‌کنند. فاندهای مختلفی اعم از بورسیه‌ها، دستیار تحقیق/تدریس و گرنت‌های مختلف وجود دارد.

منابع فاند دوره دکتری

وزارت علوم در کشور مبدا و یا مقصد شروع خوبی برای دریافت فاند است. اگرچه متاسفانه در حال حاضر وزارت علوم در ایران بورسیه خاصی اهدا نمی‌کند. موسسات خیریه زیادی نیز وجود دارند که به دانشجویان با شرایط خاص بورسیه می‌دهند. به عنوان مثال بورسیه‌هایی برای زنان در کشورها و یا مناطق خاص وجود دارد. بطور کلی بورسیه‌های خاص فراوانی وجود دارند که به گروه افراد خاصی تعلق می‌گیرد. اما همانطور که گفتیم این بورسیه‌ها خاص هستند.

زمانی که برای هر نوع فاند اقدام می‌کنید به ددلاین (تاریخ نهایی) آن فاند توجه داشته باشید. سعی کنید در اسرع وقت این کار را انجام دهید. ممکن است پذیرش متقاضی را به علت تعدد متقاضی زودتر از موعد منتفی کنند. زود شروع کنید زیرا تهیه تمامی مدارک مورد نیاز برای بورسیه ممکن است زمانبر باشد. بخصوص نامه‌هایی مثل SOP، انگیزه‌نامه، و غیره.

در این پست قصد داریم تا در مورد فاند دوره دکتری در کشورهای مختلف مطالبی را مرور کنیم.

فاند دکتری در کشور آمریکا

در کشور آمریکا از دانشجویان دکتری می‌خواهند که شغل دیگری نداشته باشند. در عوض دانشگاه‌ها با حذف شهریه و ارائه هزینه زندگی به دانشجویان کمک می‌کنند. موسسات و دانشگاه‌های بزرگ در مقایسه با سازمان‌های خصوصی کوچک مبالغ فاند بیشتری ارائه می‌دهند. دانشجویان دوره‌های آنلاین شانس کمتری برای دریافت فاند دارند. منابع و مبالغ فاند با توجه به دانشگاه و رشته متغیر است.

بسیاری از دانشجویان دکتری در آمریکا به عنوان دستیار تحقیق (RA) یا تدریس (TA) فعالیت می‌کنند. دانشجویان از این راه قسمتی و یا کل هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند. کارهایی از این دست بصورت قراردادهای یکساله با دانشگاه انجام می‌شوند. در صورت پیشرفت و یا پس‌رفت دانشجو این قراردادها تغییر می‌کنند. برخی از دانشجویان موفق به دریافت فاند فلوشیپ (fellowship) می‌شوند که نیازی به کار کردن در قبال آن نیست. البته دریافت این فاند بسیار سخت است. گاهی اوقات هم دانشجویان از مبلغ گرنت تحقیقاتی استاد راهنمای خود استفاده می‌کنند. یعنی استاد راهنما هزینه دانشجو را از منابع مالی تحقیقاتی سالیانه خود پرداخت می‌کند. اساتید مبالغ گرنت را از موسسات تحقیقاتی طرف قرارداد با دانشگاه، موسسات دولتی و یا خود دانشگاه دریافت می‌کنند. موسسات دولتی مثل National Science Foundation و National Institutes of Health که فاند ارائه می‌دهند.

همانطور که در پست‌های قبلی گفتیم برای دریافت فاند از استاد (هر نوع فاندی) باید رضایت وی را جلب کنید. از آنجایی که برای اخذ پذیرش دکتری در آمریکا اولین گام مکاتبه با اساتید است باید این کار را خوب انجام دهید. نحوه ارسال ایمیل، رزومه قوی، و متن ایمیل بسیار تاثیرگذار هستند. هر چه زمینه کاری شما و استاد نزدیک به هم باشند شانس بیشتری برای دریافت فاند دارید. تقریبا همه چیز به نظر استاد بستگی دارد.

فاند دکتری در کشور کانادا

در کانادا دانشجویان می‌توانند بیرون و یا دورن دانشگاه کار کنند. البته بعضی دوره‌ها دانشجویان را از کار بیش از 10 ساعت در هفته منع می‌کنند. مخصوصا اگر این دانشجویان برای دکتری خود فاند دریافت کرده باشند. دولت کانادا نیز بورسیه‌هایی برای دوره دکتری ارائه می‌دهد که جزئیات آن را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید. این نوع بورسیه‌ها برای دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌شود.

بهترین بورسیه‌های دولتی که ارائه می‌شوند عبارتند از:

Natural Science and Engineering Research Council (NSERC)

Canadian Institutes of Health Research (CIHR)

Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC)

Canadian Institute for Advanced Research (CIFAR)

برخی از دانشگاه بخشی از شهریه و یا کل مبلغ آن را برای 4 سال اول حذف می‌کنند.

فاند دکتری در انگلیس

در کشور انگلیس بورسیه‌های مختلفی برای دوره دکتری وجود دارد. اغلب دانشگاه‌ها تعداد محدودی بورسیه برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی دارند. مبالغ این بورسیه‌ها برای پوشش شهریه، هزینه‌های زندگی و یا هزینه‌ کتاب و تحقیق مناسب هستند.

موسسات تحقیقاتی دولتی و موسسه European Social Fund بورسیه‌های معاف از مالیات ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها شامل شهریه و هزینه زندگی تا سقف 13000 پوند در سال برای مدت 3 سال هستند. موسساتی مانند Cancer Research UK، Institute of Cancer Research (ICR)، و Wellcome Trust نیز مبالغی در حدود 19000 پوند در سال اهدا می‌کنند. این بورسیه‌ها معاف از بیمه و مالیات هستند.

موسسات تحقیقاتی در انگلیس شامل موسسات زیر می‌شود:

Arts and Humanities Research Council (AHRC)

Biotechnology and Biological Sciences Research Council (BBSRC)

Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC)

Economic and Social Science Research Council (ESRC)

Medical Research Council (MRC)

Natural Environment Research Council (NERC)

Science and Technology Facilities Council (STFC)

بورسیه‌هایی هم برای دانشجویان از کشورهای خاص وجود دارد. این کشورها قبلا از مستعمره‌های کشور انگلیس بودند. دانشجویان دکتری همچنین می‌توانند در آموزش، تحقیق، یا ارائه لکچر برای درآمدزایی فعالیت کنند.

البته وام‌هایی هم برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است. این وام‌ها بهره پایینی دارند که دولت انگلیس این بهره را طی دوران تحصیل شما پرداخت می‌کند. موسسه Career Development Loans (CDLs) متصدی این وام‌ها است. مبلغ این وام بین 300 پوند تا 10000 پوند است. اگرچه این مبلغ با توجه به شهریه دانشجویان بین‌المللی ناچیز است اما کمک هزینه قابل قبولی است. بازپرداخت وام یک ماه پس از فارغ‌التحصیلی شروع می‌شود.

در پست بعدی در رابطه با فاند دوره دکتری در دیگر کشورها خواهیم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *