چطور تاریخ ددلاین دانشگاه‌ها برای ثبت نام را پیدا کنیم؟

در پست‌های قبل نکاتی را در رابطه با مراحل اولیه در مهاجرت تحصیلی و انواع فاند دوره دکتری گفتیم. در این پست قصد داریم در مورد ددلاین دانشگاه‌ها برای ثبت نام صحبت کنیم. ددلاین در واقع تاریخی است که از طرف دانشگاه تعیین می‌شود و متقاضیان باید برای ثبت نام در آن سال قبل از این تاریخ ثبت نام را انجام دهند.

تعریف ثبت نام و ددلاین

تعریف دقیق ثبت نام و تاریخ ددلاین ممکن است در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. بدین معنی که برخی از دانشگاه‌ها صرف ایجاد اکانت در وبسایت ثبت نام قبل از ددلاین را به منزله ثبت نام تلقی می‌کنند. در این مواقع شما تا مدتی بعد از ددلاین فرصت دارید مدارک را کامل کنید. در موارد دیگر، تاریخ ددلاین آخرین تاریخ برای ثبت نام و ارسال مدارک کامل است. از آنجایی که در بیشتر ثبت نام‌ها ارسال مدارک بصورت الکترونیکی است صرف آماده کردن مدارک زمانبر است. در این حالت متقاضیان باید زمان لازم برای آماده شدن مدارک را در نظر بگیرند. آماده‌شدن مدارک شامل دریافت مدارک، ممهور کردن به مهر ارگان‌های موردنظر، ترجمه، و غیره است.

برخی مواقع هنگام ثبت نام برخی از مدارک باید بصورت فیزیکی پست شوند. در این صورت متقاضیان باید زمان مورد نیاز برای ارسال مدارک را نیز در نظر بگیرند. در این صورت دانشگاه‌ها آخرین زمان تحویل مدارک فیزیکی را نیز تعیین می‌کنند. برای ارسال مدارک از طریق پست راه‌های مختلفی وجود دارد. پست جمهوری اسلامی مدارک را با هزینه کمتر اما در زمان بیشتری پست می‌کند (حدودا بین دو تا سه هفته). پست‌های خصوصی اما با اخذ هزینه بیشتر در زمان کمتری مدارک را پست می‌کنند. معمولا زمان اعلامی بین 7 تا 10 روز کاری است اما در عمل زمان کمتری صرف می‌شود.

انواع تاریخ ددلاین

معمولا جذب در دانشگاه‌ها دو بار در سال انجام می‌شود. پاییز و زمستان. به همین خاطر دو تاریخ ددلاین اعلام می‌شود. یکی برای جذب پاییز و دیگری برای جذب زمستان. همچنین برخی از کشورها مثل کانادا دانشجویان بومی و بین‌المللی را از هم جدا می‌کنند. بدین صورت که دو تاریخ ددلاین برای این دو دسته دانشجو اعلام می‌شود. بنابراین در دانشگاه‌ها 4 تاریخ ددلاین اعلام می‌شود. شما باید با توجه به زمان پیش‌رو تاریخ مورد نظر را برای دانشجویان بین‌المللی پیدا کنید. ثبت نام تا آخرین روز هم انجام می‌شود.

ثبت نام زودتر به منزله شانس بیشتر نیست مگر اینکه صراحتا اعلام شود.

ولی بهتر است به شانس تکیه نکنید و ثبت نام را زودتر از ددلاین انجام دهید. بنابراین در صورت وجود مشکل در مدارک بتوانید آن را اصلاح کنید.

آیا می‌توان بعد از تاریخ ددلاین ثبت نام کرد؟

عملا وبسایت به شما این اجازه را نمی‌دهد مگر اینکه ثبت نام برای دوره بعدی را انجام دهید که هنوز باز است. دقت داشته باشید اشتباها این اتفاق برای شما رخ ندهد. البته در موارد خاص در صورت مکاتبه با استاد شاید این امکان برای شما ایجاد شود. زمانی استاد این کار را انجام می‌دهد که واقعا تصمیم بر جذب شما داشته باشد. بنابراین بهتر است حتما به تاریخ ددلاین‌ها توجه کنید.

کشورهای مختلف چه شرایطی دارند؟

تمامی مطالب بالا برای کشورهایی است که جذب از طریق ثبت نام سالانه و مکاتبه با استاد انجام می‌شود. البته در مقطع دکتری زیرا در مقطع ارشد نیازی به استاد نیست مگر در کانادا و ارشدهایی که پایان نامه دارند. این نوع ثبت نام شامل کشورهایی مثل کانادا و آمریکا می‌شود. اگرچه استرالیا هم همین شرایط را دارد اما ددلاین خاصی برای این کار در نظر نمی‌گیرد. در این صورت اقدام زودتر ممکن است شانس بیشتری برای شما فراهم آورد.

در کشورهای اروپایی که جذب دانشجوی دکتری اغلب از طریق پوزیشن انجام می‌شود یک تاریخ ددلاین اعلام می‌شود. کلیه دانشجویان از سرتاسر دنیا باید ثبت نام را قبل از این تاریخ انجام دهند. ثبت نام به هیچ وجه بعد از ددلاین انجام نمی‌شود. اساسا بعد از ددلاین آن پوزیشن از روی سایت برداشته می‌شود. بنابراین باید در مورد این موقعیت بسیار روی تاریخ ددلاین حساس باشید.

چطور ددلاین دانشگاه خاصی را پیدا کنیم؟

در مورد پوزیشن‌های اروپایی هر پوزیشن تاریخ خود را دارد که در همان صفحه اعلام می‌شود. البته در کشوری مثل ایتالیا یک دسته پوزیشن چند بار در سال ارائه می‌شود که همه آن پوزیشن‌ها یک ددلاین دارند. البته در صورت مکاتبه با اساتید اروپایی و توافق برای جذب می توانید ثبت نام کنید. از آنجایی که دانشگاه های اروپایی کلاس آموزشی برگزار نمی کنند ددلاین مشخصی هم ندارند.

اما در کشوری مثل کانادا چطور؟ آیا دانشگاه‌ها ددلاین یکسانی دارند؟ در پاسخ باید گفت تنها وجه اشتراک ددلاین‌ها فاصله زیاد آنها تا شروع دوره است. بدین صورت که ددلاین‌ها گاها تا یکسال جلوتر از شروع خود دوره هستند. به عناون مثال برای شروع در پاییز سال 2019 ثبت نام در فوریه 2019 بسته می‌شود. یعنی 8 ماه زودتر. از آنجا که مکاتبه با اساتید ممکن است چندین ماه طول بکشد بنابراین یک سال و نیم زودتر باید شروع کرد. البته اینها در صورتی است که بعد از چند ماه موفق به جلب رضایت استاد راهنما شوید.

ددلاین دانشگاه کلگری (Calgary)

برای اینکه بیشتر متوجه توضیحات شوید در اینجا به عنوان نمونه ددلاین دانشگاه کلگری در کانادا را پیدا می‌کنیم.

ابتدا وارد سایت دانشگاه کلگری می‌شویم. در صفحه اول و مطابق شکل 1 گزینه Future Student را انتخاب می‌کنیم. در منوی باز شده و مطابق شکل 2 گزینه Graduate و سپس Explore programs را انتخاب می‌کنیم.

شکل1- صفحه اصلی وبسایت دانشگاه کلگری
شکل 2- منوی تحصیلات تکمیلی

سپس در صفحه جدید از لیست رشته‌ها رشته مورد نظر را انتخاب کنید. در این مثال ما رشته مهندسی مکانیک را انتخاب کردیم. توجه کنید در جلوی اسم هر رشته مقاطعی که آن رشته ارائه می‌شود آمده است. مقطع مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. ما در این مثال مقطع دکتری را انتخاب می‌کنیم. مطابق شکل 3.

شکل 3- انتخاب مقطع مورد نظر در رشته مورد نظر

سپس در صفحه جدید موارد مورد نیاز برای اخذ پذیرش در رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری مشاهده می‌شود. در پایین صفحه که در شکل 4 نیز مشاهد می‌شود تاریخ ددلاین دانشگاه را مشاهد می‌کنید.

شکل 4- تاریخ ددلاین برای مقطع دکتری در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه کلگری کانادا

همانطور که مشاهده می‌کنید 4 تاریخ آمده است. دو تاریخ برای جذب پاییز و دو تاریخ برای جذب زمستان. همچنین دانشجویان بومی کانادا و کسانی که اقامت دائم دارند از دانشجویان بین‌المللی جدا شده‌اند. این دانشجویان به علت عدم نیاز به اخذ ویزا مهلت بیشتری برای ثبت نام دارند. جذب پاییز یکم سپتامبر است و جذب زمستان یکم ژانویه.

برای ورود به صفحه مورد نظر در دانشگاه کلگری اینجا کلیک کنید.

در صورتی که در یافتن ددلاین دانشگاه خاصی به مشکل برخورده اید در کامنت ها نام دانشگاه و رشته را ذکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *