راهنمای نگارش مقاله ISI تحقیقی برای دانشجویان تازه‌کار

ژورنال‌ها مقالات متنوعی را هر ساله چاپ می‌کنند. اما احتمالا با ارزش‌ترین آنها مقالات ISI تحقیقی اوریجینال هستند. مقالات تحقیقی اصیل جزو آثار اولیه هستند و ایده جدیدی را ارائه می‌کنند. مولفان باید از طریق آزمایش، آمارگیری، مشاهده، و غیره تحقیقی را بروی موضوع خاصی انجام دهند. سپس یافته‌های خود را طی یک مقاله تحقیقی ارائه دهند. در پست‌های قبلی در رابطه با مقالات تحقیقی اصیل مطالبی را بیان کردیم. در این پست اما قصد داریم با جزئیات بیشتری در رابطه با خود مقاله تحقیقی مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مقاله ISI تحقیقی چیست؟
مقاله ISI تحقیقی

یک مقاله ISI تحقیقی اصیل چیست؟

برای اینکه یک مقاله به عنوان مقاله ISI تحقیقی اصیل شناخته شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • باید توسط کسانی که تحقیق را انجام داده‌اند تالیف شود
  • باید شامل فرضیات یا موضوع تحقیق، هدف تحقیق، و جزئیات روش تحقیق باشد.
  • یافته‌های تحقیق باید گزارش شوند.
  • این نتایج باید تفسیر شوند و تاثیرات احتمالی آنها مورد بحث قرار گیرند.

توجه داشته باشید حتی اگر یک تحقیق نتایج مثبتی ارائه ندهد نیز به عنوان یک مقاله تحقیقی اصیل چاپ می‌شود. زمانی یک تحقیق نتایج منفی دارد که غلط بودن فرضیات را ثابت کند. این دست نتایج نیز یافته مهمی است و محققان دیگر می‌توانند از آنها استفاده کنند. بنابراین نتایج منفی هم باید چاپ شوند. متاسفانه بسیاری از مجلات و مولفان متعصب هستند و تمایلی به مطالعات با نتیجه منفی ندارند. اگرچه، جامعه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند چاپ نکردن نتایج منفی سرعت رشد علم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل برخی ژورنال‌ها مثل Journal of Negative Results in Biomedicine، PLOS ONE، و The All Results Journals مولفان را برای چاپ نتایج منفی تشویق می‌کنند و با تعصبات موجود مبارزه می‌کنند.

برای شروع یک مقاله ISI تحقیقی از کجا شروع کنیم؟

انجام یک تحقیق اصیل و نگارش یک مقاله ISI تحقیقی از روی آن کار ساده‌ای نیست. در ابتدا، بسیاری از محققان دچار سردرگمی می‌شوند. آنها در مورد سوژه مورد تحقیق و نحوه انجام آن دچار تردید و ابهام هستند. با این حال، اگر گام به گام به این سمت حرکت کنید به تدریج ایده تحقیق در ذهن شما شکل می‌گیرد. به تدریج با نحوه انجام‌دادن تحقیق و نوشتن مقاله ISI خود آشنا خواهید شد. در اینجا مراحل مهم برای شروع تحقیق و نوشتن یک مقاله ISI را با هم مرور می‌کنیم.

1-انتخاب موضوع تحقیق

برای شروع تحقیق باید موضوع تحقیق را مشخص کنید. اگرچه، برای این کار حتما باید قبل از آن تعداد قابل توجهی از مقالات در آن زمینه را مطالعه کرده باشید. البته در بسیاری از موارد اساتید در این زمینه راهنمایی می‌کنند. سعی کنید مرتبا مقالات علمی را مطالعه کنید. با این کار کم کم متوجه مشکلات و چالش‌های زمینه علمی خود می‌شوید. در مورد این مسائل و زمینه‌های احتمالی تحقیق فکر کنید. ایده‌های خود را با استاد راهنما در میان بگذارید. در نهایت برای انتخاب موضوع تحقیق باید علایق خود را علاوه بر امکان‌پذیری موضوع را در نظر بگیرید. همچنین آینده موضوع تحقیق را نیز در نظر بگیرید. برخی از موضوعات، موضوعات داغ روز (hot topic) هستند یا اینکه در آینده محل پیشرفت زیادی دارد.

2-تاریخچه ادبیات را مرور کنید

پس از انتخاب موضوع تحقیق باید آثار گذشته را کاملا بررسی کنید. برای جستجوی آثار گذشته برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید یک جستجوی سیستماتیک را برنامه‌ریزی کنید و تمامی آثار مرتبط با موضوع را بیابید. همچنین می‌توانید با بررسی آثار بسیار جدید و حرکت عقب‌گرد به آثار گذشته این کار را انجام دهید. باید ارجاع‌های مهم را دنبال کنید. برخی مقالات منابع اصلی بسیاری از تحقیقات هستند. از تمامی منابع مثل کتاب‌ها، مقالات ژورنالی، و حتی گزارشات سازمان‌ها و بانک‌های اطلاعاتی آنلاین استفاده کنید. در این مسیر تمامی یافته‌ها را یادداشت کنید. مقالات و منابع مهم دیگر را لیست کنید. چکیده‌ها را می‌توانید جداگانه جمع‌آوری کنید. در صورت ثبت نتایج جستجو در پایان کل منابع جستجوشده را راحت‌تر بازبینی خواهید کرد.

3-ساختاربندی یک مقاله ISI تحقیقی

معمولا یک مقاله ISI تحقیقی یک ساختار مشخصی را دنبال می‌کند. ساختار معمول مقالات تحقیقی شامل این قسمت‌ها است: مقدمه، روش‌ها، نتایج، و بحث.

مقدمه: مقدمه اطلاعاتی در مورد پیشینه تحقیق، هدف از تحقیق و سوژه تحقیق می‌دهد.

روش‌ها: در این بخش روش تحقیق و نحوه اجرای تحقیق کاملا تشریح می‌شود. با ارائه این بخش دیگر محققان می‌توانند تحقیق شما را تکرار کنند و نتایج یکسانی بدست بیاورند. این کار دوپلیکیت (duplicate) مقاله است و در ابتدای راه تحقیق بسیار مرسوم است. با این کار دانشجویان با نحوه انجام تحقیق و پیاده‌سازی محاسبات آشنا می‌شوند.

نتایج: در این بخش یافته‌های تحقیق به همراه داده‌های مساله ارائه می‌شوند.

بحث: در این بخش نتایج تفسیر می‌شوند و اثرات این یافته‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند.

فراموش نکنید تمامی مراجع استفاده‌شده در مقاله خود را درج کنید. در نهایت لیست این مراجع را در پایان مقاله ارائه دهید.

4-قالب‌بندی مقاله

پس از اینکه مقاله خود را کامل نوشتید حال وقت آن است که آن را قالب‌بندی یا فرمت کنید. به طور کلی، هر ژورنالی فرمت خاص خود را دارد. باید مقاله را قبل از ارسال به فرمت آن مجله تغییر دهید. البته این کار خسته‌کننده‌ای است. مخصوصا اگر مقاله شما از ژورنال قبلی رد شده باشد و بخواهید برای ژورنال جدید آن را آماده کنید. معمولا بیشتر ژورنال‌ها قالب‌های استانداردی دارند و در صورت رعایت آنها به مشکل خاصی بر نمی‌خورید. سعی کنید مقاله خود را بصورت قالب‌های استاندارد فرمت کنید تا هر بار نیاز به تغییر نداشته باشد. قالبهای استاندارد نکته خاصی ندارند به جز اینکه شکل‌های و جداول با اعداد نامگذاری شوند. فونت‌های استاندارد مثل Times New Roman با اندازه 12 یا 14 استفاده شود.

چگونه قالب (فرمت) یک ژورنال را بیابیم؟

اصول نگارش یک مقاله ISI تحقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *