تبدیل پایان‌ نامه (تز) به مقاله ISI

بسیاری از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ملزم به چاپ یک مقاله ISI در یک ژورنال رسمی هستند. این امر البته برای دانشجویان کارشناسی ارشد الزام قانونی ندارد. حال آنکه دانشجویان دکتری حتما باید حداقل یک مقاله ISI در ژورنال با ایمپکت حداقل 0.5 چاپ کنند. روال معمول اینطور است که ابتدا فاز تحقیقاتی و محاسباتی طی می‌شود. پس از حصول نتایج تحقیق و صحت‌سنجی آنها باید پایان‌ نامه و مقاله ISI از این نتایج استخراج شوند. بسیاری از دانشجویان ابتدا پایان‌ نامه یا تز را تالیف و سپس از روی آن مقاله ISI خود را گردآوری می‌کنند.

نکته مهم قابل توجه در این فرآیند این است که پایان‌ نامه و مقاله ISI تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. نحوه نگارش آنها با وجود شباهت‌های علمی متفاوت است. مخاطبان و هدف این دو سند علمی با یکدیگر فرق دارند. در این بحث منظور از مقاله ISI مقاله‌های تحقیقی اوریجینال بوده و نه مقالات مروری و غیره. در این پست نحوه تبدیل یک پایان‌ نامه به مقاله ISI را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

تفاوت پایان نامه و مقاله ISI

برای شروع بهتر است ابتدا تفاوت پایان‌ نامه و مقاله ISI با یکدیگر را بدانیم. پایان‌ نامه‌ها متن‌های طولانی هستند که توسط دانشجو تالیف می‌شوند. بنابراین هدف آن تحصیلی و آموزشی است و باید در برابر هیئت داوران ارائه و از آن دفاع شود. سپس داوران با بحث و بررسی آن صلاحیت دانشجو برای فارغ‌التحصیل شدن را تشخیص می‌دهند. بنابراین یک پایان‌ نامه میزان دانش و آگاهی شما از زمینه علمی مورد نظر را نشان می‌دهد. در این راه باید هر آنچه را می‌دانید ارائه دهید.

معمولا خصوصیات یک پایان‌ نامه را بصورت زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • مقدمه طولانی
  • مرور آثار گذشته خسته‌کننده (literature review)
  • شرح کامل رویکرد تحقیق و روش‌شناسی
  • گزارش دقیق نتایج
  • تفسیر بیش از حد نتایج

اما از طرف دیگر مقاله‌های ISI توسط محققین و دانشمندان پر مشغله خوانده می‌شود. آنها به دنبال یک ایده یا موضوع جدید هستند که مستند باشد. بنابراین مقالات ژورنالی باید در ارائه مطالب بسیار متمرکز عمل کنند. این مقالات باید از یک قالب خاص پیروی کنند. مقالات باید شامل تاریخچه ادبیات مختصر، روش‌شناسی کنترل‌شده، تنها یافته‌های اصلی، و در پایان یک بحث مختصر بروی نتایج باشند.

برای ترجمه مقاله تخصصی خود کلیک کنید.

المان‌های اصلی برای تبدیل یک پایان‌ نامه یا تز به مقاله ISI

1-طول متن

یک مقاله ISI تعداد کلمات خیلی کمتری دارد. بنابراین نیازمند یک قالب فشرده‌تر است. یک پایان‌ نامه یا تز می‌تواند 100 صفحه باشد و طول کلمات آن در حدود 20000 کلمه باشد. در حالی که یک مقاله باید در حدود 3000 تا 6000 کلمه باشد. تعداد کلمات مقاله با توجه به رشته و حجم کار علمی متغیر است. بنابراین از هر بخش پایان‌ نامه باید شدیدا کاسته شود. برای این کار باید محتوای لازم را اقتباس و نه عینا کپی کرد. این کار را باید با ظرافت تمام انجام دهید. خلاصه نویسی باید با حفظ جان مایه متن اصلی انجام شود. تنها مطالب و توضیحات اضافه را باید حذف کنید. برای آشنایی با محتوای ارائه‌شده در یک مقاله ISI بهتر است مقالات متعدد را از این نظر بررسی کنید.

2-چکیده

چکیده در یک مقاله ISI چیزی در حدود 150 تا 250 کلمه است. چکیده در یک پایان‌ نامه طولانی‌تر و در حدود 350 کلمه است. دستورالعمل‌های موجود در وبسایت ژورنال مورد نظر را بررسی کنید. برخی از ژورنال‌ها برای چکیده هم یک ساختار مشخصی دارند. برخی از ژورنال‌ها چکیده‌های گرافیکی و ویدیویی را نیز طلب می‌کنند.

3-مقدمه

یک پایان‌ نامه معمولا دارای یک مقدمه تشریحی دقیق است. زیرا دانشجو از طریق یک تاریخچه ادبیات طولانی میزان آشنایی خود با زمینه علمی را نشان می‌دهد. درحالی که تاریخچه ادبیات در یک مقاله ISI خلاصه‌وار است. در واقع تاریخچه ادبیات در مقاله به اندازه‌ای است که شکاف علمی موجود برای تحقیق مورد نظر را نشان دهد. اگر در پایان‌ نامه موضوعات مختلفی پوشش داده می‌شود باید در مقاله آن را محدود به یک موضوع کنید.

4-روش‌های تحقیق

بخش روش‌ها در یک پایان‌ نامه به طور کامل روش‌ها و رویکردهای تحقیق مورد نظر را شرح می‌دهد. در حالی که در یک مقاله ISI این بخش باید خیلی کنترل‌شده ارائه شود. باید تنها روش اصلی بکار رفته را شرح دهید. یا فقط در رابطه با آزمایش انجام‌شده بگویید. در مقاله لازم نیست شرح کامل روش مورد استفاده را ارائه دهید. اساسا هر چیزی که موجب برتری مقاله شما می‌شود یا نقطه قوت کار شما است را باید پوشش دهید. از مقایسه‌های بیهوده دوری کنید. در مورد خود روش‌ها لازم نیست توضیح بدهید. داورها خود به همه روش‌ها مسلط هستند. بهتر است روی نکات اصلی مانور دهید. اگر روش را تغییر داده‌اید روی خود تغییرات بحث کنید.

5-نتایج تحقیق

در پایان‌ نامه تمامی نتایج و یافته‌ها با جزئیات کامل شرح داده می‌شوند. در حالی که در یک مقاله تنها یافته‌های اصلی مدنظر هستند. گاهی اوقات از سر بی‌تجربگی دانشجویان تمامی نتایج حاصل را در مقاله ارائه می‌کنند. در حالی که ممکن است همه آنها صحت علمی لازم را نداشته باشند. برای نگارش یک مقاله ISI باید تنها نتایج اصلی که مستندات کافی برای اثبات آن دارید را ارائه دهید. سعی کنید تنها نتایج کاملا مرتبط با زمینه تحقیق خود را ارائه دهید. از ارائه نتایج جانبی و نه چندان مرتبط خودداری کنید.

6-بحث بروی نتایج

در مورد بحث نیز پایان‌ نامه بسیار دقیق‌تر و طولانی‌تر از یک مقاله ISI است. در پایان‌ نامه بحث جامعی بروی نتایج می‌شود تا دانشجو تسلط کامل خود بر نتایج را نشان دهد. همچنین دانشجو باید مسیر کارهای آتی را نیز نشان دهد. بخش بحث در یک مقاله باید واضح باشد و مستقیما درباره اصل مطلب باشد. در این بخش نتایج خود را اشتباها تکرار نکنید.

7-مراجع مقاله ISI

لیست مراجع در پایان‌‌ نامه‌ها بسیار طولانی است و تمامی کارهای مرتبط را شامل می‌شود. در حالی که یک مقاله ISI تنها شامل تعداد مدودی مرجع می‌شود. نکته مهم این است که تنها مراجعی باید ارائه شوند که در متن مقاله به آنها ارجاع شده است. برخی از ژورنال‌ها حداکثر تعداد مراجع را نیز مشخص می‌کنند.

البته مواردی از قبیل جدول متغیرها (Nomenclature) در هر دوی این اسناد بکار برده می‌شوند.

مطالبی که در بالا بیان شده مسیر کلی در راه تبدیل پایان‌ نامه به یک مقاله ISI را نشان می‌دهد. باید توجه داشت که این کار ساده نخواهد بود و نیازمند وقت و تلاش فراوان است. فراموش نکنید که در مقاله خود به پایان‌ نامه نیز ارجاع دهید حتی اگر فارسی باشد. همچنین در کاورلتر نیز اشاره کنید که مقاله از پایان‌ نامه یا تز اقتباس شده است.

تکرار در یک مقاله بسیار خسته‌کننده می‌شود. سعی کنید مطالب را در یک چینش مناسب به خواننده ارائه دهید.

یک دیدگاه دربارهٔ «تبدیل پایان‌ نامه (تز) به مقاله ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *