نحوه استفاده از et al در متن مقاله ISI

یکی از چالش‌های اغلب محققان نحوه نوشتن مراجع است. مخصوصا اینکه معیارهای اخلاقی طلب می‌کند مولفان لیست کاملی از منابع خودشان را ارائه دهند. عدم رعایت این گونه معیارها ممکن است مولف را به سرقت ادبی متهم کند. یا اینکه مجلات از چاپ مقاله امتناع کنند یا حتی مولف را برای چند سال از ارسال مقاله به یک ژورنال خاص منع کنند. اگرچه ممکن است خوانندگان صرفا بخش مراجع را مطالعه کنند. زیرا این بخش به عنوان راهنمایی برای مطالعه بیشتر در زمینه علمی مقاله است ضمن اینکه مابقی تاریخچه ادبیات مولف را نیز ارائه می‌دهد. محققان تازه کار ممکن است حین مطالعه آثار گذشته با عبارت et al. مواجه شده باشند. اما متوجه منظور این عبارت نشده باشند یا اینکه ندانند دقیقا کاربرد آن چیست. در ادامه یک سری نکات کلیدی برای استفاده از این عبارت را آورده‌ایم.

مطالب مرتبط

et al مخفف چیست؟

بسیار به ندرت پیش می‌آید که محققی به تنهایی یک مقاله ISI چاپ کند. اغلب مقالات ISI یک یا چند مولف دارند. ضمن اینکه با پیشرفت علم و ترکیب شاخه‌های مختلف علمی این تعداد هر روز بیشتر می‌شود. برای ارجاع به این چنین مقالاتی با استفاده از سیستم نام-تاریخ یا همان سیستم هاروارد جملات طولانی خواهند شد. بدین صورت که گاهی تا 5 اسم را به همراه تاریخ باید در ابتدای یک جمله قرار داد. بنابراین ژورنال‌ها از مولفان می‌خواهند تا از عبارت et al. استفاده کنند. این عبارت لاتین بوده و مخفف عبارت et alii یا et aliae به معنای “دیگران” است.

علیرغم درک معنی عبارت et al. بسیاری از مولفان در استفاده و نحوه نوشتن آن دچار مشکل هستند. اساسا قسمت دوم عبارت et al. فارغ از محل آن در جمله دارای نقطه است. برای استفاده از این عبارت، یک مقاله چند مولف باید داشته باشد؟ ژورنال‌ها در این مورد نظرات متفاوتی دارند. ژورنال‌هایی نیز هستند که کلا استفاده از این عبارت را منع می‌کنند فارغ از طول جمله ارجاع‌دهنده در متن. برخی دیگر از ژورنال‌ها با توجه به تعداد مولفان استفاده از این عبارت را دسته‌بندی کرده‌اند. بطور مثال برای سه مولف می‌توان برای بار اول اسم هر سه مولف را ذکر کرد. سپس برای دفعات بعدی از عبارت et al. استفاده کرد. یا اینکه همیشه از عبارت et al. استفاده کرد. اما برای 4 مولف باید همواره از عبارت et al. استفاده کرد.

دستورالعمل فرمت APA

فرمت APA در این زمینه بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند و مقالات را دسته‌بندی کرده است. مقالات دارای یک یا دو مولف، مقالات با 3 تا 5 مولف و مقالات با بیشتر از 6 مولف. قالب APA پیشنهاد می‌کند برای دسته اول و دوم نام تمامی مولفان برای بار اول در متن آورده شود. برای دفعات بعدی قالب مورد نظر برای دسته اول همچنان مانند قبل باقی می‌ماند. در حالی که برای دسته دوم بجای نام مولفان دوم به بعد باید از عبارت et al. استفاده کرد. برای ارجاع به مقالات دسته سوم (6 مولف و بیشتر) باید از عبارت et al. استفاده کرد.

ارسال سفارش ترجمه

معادل فارسی et al

در مقالات فارسی نیز بجای این عبارت از کلمه همکاران استفاده می شود. همین موضوع در ترجمه تخصصی مقالات ISI نیز رعایت می شود. به عنوان مثال ترجمه عبارت:

Bernoulli et al.

می شود:

برنولی و همکاران ….

بنابراین برای تنظیم استایل ارجاع در متن ابتدا دستورالعمل‌های ژورنال و مقالات اخیر آن را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال سفارش ترجمه

3 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده از et al در متن مقاله ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *