خصوصیات یک جدول خوب در مقاله ISI

جدول و شکل یکی از المان‌های پرکاربرد در مقالات ISI است. با استفاده از این المان‌ها حجم قابل توجهی از اطلاعات با سرعت و کیفیت بالایی به خواننده منتقل می‌شود. ارائه یک جدول مناسب در مقاله می‌تواند خوانایی و جذابیت آن را دو چندان کند. بنابراین مناسب دیدیم در یک پست جداگانه خصوصیات یک جدول مناسب در یک مقاله ISI را با یکدیگر مرور کنیم.

1-محتوا

قبل از هر چیزی مطمئن شوید که جدول برای ارائه اطلاعات مورد نظر شما بهترین ابزار است. بررسی کنید که آیا ارائه این اطلاعات بصورت شکل یا در متن بهتر است یا خیر. سعی کنید جداولی که اطلاعات یکسانی ارائه می‌دهند را با یکدیگر ترکیب کنید. در عین حال جداول خیلی طولانی را به چند جدول تقسیم کنید. یا حتی در صورت لزوم اطلاعات مورد نظر را به صورت اطلاعات تکمیلی ارائه دهید.

2-هماهنگی

باید اطلاعات ارائه‌شده در متن مقاله ISI با اطلاعات ارائه‌شده در جداول و اشکال همخوانی داشته باشد. اطمینان از این هماهنگی نیازمند صرف زمان و دقت زیاد است. اما این مورد جزو مواردی است که داوران به آن توجه زیادی می‌کنند.

3-شماره گذاری جداول

همه جداول باید عددگذاری شوند و در متن به آنها ارجاع داده شود. ترتیب ارجاع در متن باید پشت سر هم باشد. ژورنال هدف را چک کنید تا از قالب مورد نظر آن برای جداول مطمئن شوید. شماره گذاری عددی (Arabic) (Table 1) یا رومی (Roman) (Table I) از انواع عددگذاری‌ها هستند. در برخی از ژورنال‌ها کلمه جدول را با حروف بزرگ باید نوشت (TABLE). جداول‌ تکمیلی (supplementary) معمولا جداگانه شماره‌گذاری می‌شوند. هرگز از عباراتی مانند جدول پایین، جدول صفحه بعد، و غیره استفاده نکنید. حتما جداول را با شماره‌های آنها در متن نام ببرید.

4-ارجاع به جدول در متن

قسمت‌هایی از متن که در آن به یکی از جداول ارجاع داده‌ می‌شود نباید اطلاعات موجود در جدول را تکرار کند. به عنوان مثال می‌توانید اینطور بنویسید:

“به طور کلی 32 درصد از افراد از درمان راضی بودند (جدول 1)”

اما نباید بصورت زیر بنویسید:

“مطابق جدول 1، 32% از افراد گزینه 1 را انتخاب کردند، 12% گزینه 2 را انتخاب کردند، 10% گزینه 3، و 46% گزینه 4 را انتخاب کردند. “

دلایل اصلی ریجکت یک مقاله ISI

5-عنوان جداول

هر جدول باید یک عنوان منحصر بفرد، خلاصه اما با اطلاعات کاربردی باشد. جدول را باید بتوان به تنهایی و بودن ارجاع به متن استفاده کرد. بنابراین عنوان جدول باید جان مایه آن را بیان کند مانند عنوان کل مقاله.

6-عناوین سطر‌ها و ستون‌ها

در صورت لزوم باید عناوین سطر‌ها و ستون‌ها ارائه شود. در کنار عنوان هر سطر یا ستون واحد اندازه‌گیری را اضافه کنید. البته توجه کنید که تمامی مقادیر آن سطر یا ستون با همان واحد ارائه شوند.

آیا قالب مشخصی برای نگارش یک مقاله ISI وجود دارد؟

7-پانوشت

با استفاده از پانوشت هرگونه اطلاعات اضافی را در مورد یکی از سلول‌ها در پایین جدول می‌توانید ارائه دهید. اگر جدول شما شامل اطلاعات عددی است از نشانه حرفی برای پانوشت استفاده کنید. بسیاری از ژورنال علائمی مانند (#, ǂ) را برای نشانه پانوشت توصیه می‌کنند. معمولا از علامت ستاره هم برای نشان‌دادن سطح اطمینان آماری استفاده می‌شود مثلا:

*P<0.05.

8-منابع

اگر اطلاعات ارائه‌شده در جدول از مراجع دیگری اخذ شده است حتما مرجع آن را ذکر کنید. علاوه بر این، اگر شما جدولی را از مرجع دیگری بازتولید یا اقتباس کرده‌اید ضمن ارجاع به آن باید از صاحب آن اثر اجازه کسب کنید. در صورتی که این اجازه را دریافت کردید می‌توانید در پانوشت بنویسید Reproduced with permission from.

نحوه استفاده از et al در مقاله ISI

9-زیبایی بصری

در نهایت، بررسی کنید جدول از لحاظ بصری زیبا باشد. عرض ستون‌ها، فضادهی بین سطرها، و اندازه قلم را بررسی کنید. تمامی داده‌ها باید واضح و به راحتی قابل خواندن باشند. چپ‌چین یا راست‌چین بودن باید در همه سلول‌ها یکسان باشد. در کل سعی کنید یک هارمونی خاص برقرار باشد.

نکات ذکرشده در بالا شاید جزئی به نظر برسند اما کیفیت مقاله شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند. در صورتی که پس از داوری مقاله شما داوران از جداول ایراد گرفتند و شما همه این موارد را رعایت کردید می‌توانید با ارسال یک ایمیل مودبانه از آنها علت این مشکل را جویا شوید. ضمنا می‌توانید با بررسی آخرین مقالات چاپ‌شده در ژورنال دید کلی نسبت به ساختار جداول پیدا کنید.

نحوه پاسخ به داوری مقاله ISI

یک دیدگاه دربارهٔ «خصوصیات یک جدول خوب در مقاله ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *