فلوشیپ و اینتِرنشیپ چه فرقی با هم دارند؟

کسی که قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارد احتمالا دیر یا زود با مفاهیم فلوشیپ (Fellowship) یا اینترنشیپ (Internship) روبرو می‌شود. اما این مفاهیم اولا چه هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چرا باید فرق میان این دو را دانست؟ ممکن است دانشجویان بر اثر عدم آگاهی و با یک تصمیم نادرست لطمه بزرگی به زندگی حرفه‌ای خود وارد کنند. البته همانطور که گفتیم گزینه‌های فلوشیپ و اینترنشیپ بیشتر برای دانشجویان خارجی مطرح است. در ایران اما چندان به این شکل مطرح نیست و مسیر برای انتخاب بسیار مشخص‌تر است.

در صورتی که در کشورهای دیگر مشغول به تحصیل باشید موضوع طور دیگری خواهد بود. نکته مهم این است که بر خلاف ایران، این حق انتخاب به رشته خاصی مربوط نمی‌شود. حتی در رشته‌های فنی هم این حق انتخاب وجود دارد. البته فلوشیپ و اینترنشیپ بسیار بجای یکدیگر استفاده می‌شوند. بنابراین طبیعی است که مفاهیم این دو با هم اشتباه شوند. اما واقعا تفاوت بین فلوشیپ و اینترنشیپ چیست؟

معمولا فلوشیپ به دانشجویان فارغ‌التحصیل یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. این موقعیت فرصت مناسبی است برای کسب تجربه حرفه‌ای در کنار تحصیلات آکادمیک. این تجارب حرفه‌ای در آینده شغلی این افراد نقش بسیار مهمی دارد. از طرف دیگر اینترنشیپ نوعی تبادل مهارت بین دانشجو و شرکت کارفرما است. در این حالت دانشجو در معرض محیط پویا و واقعی کار قرار می‌گیرد. دانشجویان از اینترنشیپ برای کسب مدارک دانشگاهی و افزایش تجربه کاری استفاده می‌کنند. اینترنشیپ می‌تواند با دستمزد یا بدون آن باشد در حالی که فلوشیپ همیشه با دستمزد است.

دوره فلوشیپ چیست؟

دوره فلوشیپ با هدف افزایش توانایی‌های حرفه‌ای متقاضی است. موسسات، سازمان‌ها، و گروه‌های مختلفی می‌توانند اسپانسر یک فلوشیپ شوند. نحوه انتخاب فرد مورد نظر برای فلوشیپ براساس شایستگی‌های فردی است. در دوره فلوشیپ هزینه تحصیل دانشجو از طرف اسپانسر مورد نظر پرداخت می‌شود. دانشجویان نیز باید با ارسال روزمه و توصیه‌نامه شایستگی‌های خود را نشان دهند.

در فلوشیپ دانشجو بیشتر با دانشگاه طرف است تا اسپانسر. شاید معادل خاصی را نتوان برای فلوشیپ در ایران معرفی کرد. اما به زبان ساده فلوشیپ نوعی فاند و بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری است. اما اینبار مبلغ فاند از طرف یک موسسه و سازمان برای یک زمینه تحقیقاتی خاص است.

دوره اینترنشیپ چیست؟

اینترنشیپ را می‌توان یک دوره کوتاه کاری تعریف کرد که از طرف کارفرما به دانشجو ارائه می‌شود. این دوره بیشتر برای دانشجویان لیسانس تعریف می‌شود. دانشجویان می‌توانند برای مدت چند هفته تا چند ماه برای یک کارفرما کار کنند. هدف اصلی این دوره‌ها نیز افزایش تجربه کاری دانشجویان در کنار علم آنها است.

به طور خلاصه اینترنشیپ همان کارآموزی یا کارورزی در ایران است. نکته مهم این است که دانشجویان پزشکی در ایران به این دوره‌ها همان اینترنشیپ می‌گویند. به دانشجویان پزشکی در این دوره‌ها اَنتِرن (Intern) گفته می‌شود. در ایران البته دوره‌های کارورزی دانشجویان پزشکی با جدیت بیشتری برگزار می‌شود.

این دوره‌ها همانطور که بیشتر شما با آنها آشنایی دارید هر چند کوتاه فرصت مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. اگر این دوره‌ها به خوبی برگزار شوند آینده شغلی دانشجو را به شدت می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

تفاوت بین کارشناسی ارشد مهندسی و کارشناسی ارشد علوم

تفاوت بین فلوشیپ (Fellowship) و اینترنشیپ (Internship)

1-توضیحات

فلوشیپ در واقع بروی پیشرفت دانشجو با ادامه تحصیل در یک زمینه خاص تمرکز دارد. زمینه‌های تحصیلی دارای فلوشیپ بسیار گسترده است. توسعه سازمان‌های جمعیت-محور، تحقیق، مطالعه آکادمیک در یک زمینه خاص از جمله این مثال‌ها هستند. در مقابل اینترنشیپ یا کارآموزی برای دانشجویان جویای کار ارائه می‌شود. دانشجویان با استفاده از این فرصت می‌توانند تجربه‌های کاری خود را گسترش دهند.

2-مدت

یک دوره فلوشیپ می‌تواند از چند ماه تا چند سال بسته به نیاز دانشکده باشد. دانشگاه نیز دوره‌های مختلفی می‌تواند برای هر فلوشیپ برگزار کند مثل دکتری، پست‌دکتری و غیره. اما دوره اینترنشیپ یا کارآموزی بسته به محل کار متفاوت است. زمان آن معمولا بین 1 تا 3 ماه است اما تا یک سال هم ممکن است ادامه پیدا کند. برخی شرکت‌ها بصورت چند روز در هفته، برخی‌ها بصورت چند ساعت در روز و یا تمام وقت ارائه می‌دهند. در ایران اما تعداد ساعت دوره‌های کارآموزی معمولا ثابت است و از طرف دانشگاه تعیین می‌شود.

3-مشمولیت

دوره‌های اینترنشیپ یا کارآموزی معمولا برای دانشجویان لیسانس سال آخر ارائه می‌شود. اگرچه دانشجویانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند هم می‌توانند اقدام کنند. در حالی که فلوشیپ برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. فلوشیپ معمولا برای تحقیق در یک زمینه خاص ارائه می‌شود. فلوشیپ براساس شایستگی‌های فردی و اغلب به دانشجویان دکتری اهدا می‌شود.

4-ثبت نام

برای ثبت‌نام فلوشیپ دانشجویان باید رزومه، ریزنمره، توضیه‌نامه، و نمونه کار‌های خود را ارسال کنند. در اغلب موارد دانشجو با دانشگاه و مخصوصا استاد طرف است و آنها با موسسه اسپانسر. برای ثبت‌نام اینترنشیپ یا کارآموزی دانشجویان باید از طریق وبسایت شرکت‌ها و دیگر رسانه‌ها دوره‌های ارائه‌شده را پیدا کنند. سپس برای هر دوره‌ای که مناسب آنها است ثبت‌نام کنند.

نحوه ارسال ایمیل به اساتید، زمان ارسال و محتوای ایمیل

5-مزایا

دوره‌های اینترنشیپ یا کارآموزی به دانشجویان فرصت کار در محیط واقعی را می‌دهد. به آنها این شانس را می‌دهد تا تجربه کاری و صنعتی خود را ارتقا دهند. همچنین با افراد معتبر در آن صنعت آشنا شوند. این امر برای آینده شغلی این افراد بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه نقطه قوتی برای رزومه به حساب می‌آید. در برخی موارد دانشجو جذب همان شرکت یا سازمان می‌شود. دوره‌های فلوشیپ هم که مزایای کاملا واضحی دارند. دریافت هزینه تحصیل و زندگی در قبال تحصیل و تحقیق. البته فلوشیپ‌ها معمولا به دانشجویان خیلی قوی تعلق می‌گیرد.

6-دستمزد

معمولا دوره‌های کارآموزی یا اینترنشیپ بدون حقوق هستند. اگرچه بسته به نوع شرکت یا سازمان ممکن است حقوق کمی پرداخت شود. دوره‌های فلوشیپ معمولا پرداخت‌های قابل توجهی دارند و اصلا هدف اصلی این دوره‌ها نیز همین است.

خلاصه مقایسه فلوشیپ و اینترنشیپ

دوره‌های فلوشیپ و اینترنشیپ هر دو برای ارتقای دانشجو و حرکت او به سمت تعالی است. اگرچه برخی ممکن است این دو دوره را بجای یکدیگر بکار ببرند اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. دانشجویان ایرانی چندان با معضل این دوراهی روبرو نخواهند شد. اما اگر قصد تحصیل در یکی از کشورهای خارجی را دارید حتما باید تفاوت میان این دو را بدانید. بنابراین در مسیر پیشرفت خود موفق‌تر عمل خواهید کرد.

فلوشیپ در واقع نوعی فاند برای دوره دکتری است که دانشجو در قبال آن وظیفه‌ای ندارد به جز تحصیل و تحقیق. برای اخذ فلوشیپ بهترین راه همان مکاتبه با استاد است. فلوشیپ به دانشجویان برتر اهدا می‌شود. اینترنشیپ و یا همان کارآموزی بسیار شبیه همین مفهوم در ایران است. دوره‌های کوتاه‌مدت برای دانشجویان لیسانس جهت کسب تجربه کاری.

یک دیدگاه دربارهٔ «فلوشیپ و اینتِرنشیپ چه فرقی با هم دارند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *