رتبه مقالات چینی

در ماه آوریل سال 2012 رویترز گزارشی درباره نرخ ارسال و پذیرش مقالات آکادمیک در سرتاسر دنیا منتشر کرد. تعداد کل مقالات ISI ارسالی هم در مجلات بین‌المللی و هم در مجلات منطقه‌ای در طی سال افزایش یافته بود. اگرچه تعداد مقالات آمریکایی همچنان بالاتر از مقالات چینی بودند اما سهم آنها از نظر جهانی کاهش یافت. بطوریکه سهم ایالات متحده در سال 2005 برابر با 26.2% بود و به 22.9% در سال 2010 کاهش یافت. از طرف دیگر مقالات چینی بیشترین جهش در نرخ ارسال مقاله را در بین 20 کشور اول دنیا داشته‌اند. بطوریکه نرخ ارسال مقالات چینی از 6.1% به 11.3% افزایش یافته است.

تقابل چین و آمریکا در مقاله نویسی

اگرچه نرخ پذیرش مقالات چینی به طور کلی در مقایسه با کشورهای دیگر کم است. نرخ پذیرش مقالات چینی در سال 2005 و 2010 به ترتیب 26.2% و 26.8% بودند. در حالی که در همین سال‌ها این نرخ برای مقالات آمریکایی برابر با 50.8% و 50.1% بودند. بنابراین، علیرغم افزایش نمایی در نرخ ارسال مقالات چینی نرخ پذیرش مقالات تقریبا کم مانده است. بطوریکه طبق آمار سال 2010، تعداد مقالات ارسالی از کشور آمریکا و نرخ پذیرش آنها به ترتیب 0.23 میلیون مقاله و 50.1% بودند. در حالی که این ارقام برای مقالات چینی به ترتیب 0.11 میلیون و 26.8% بودند که یعنی نصف. بنابراین تعداد کل مقالات آمریکایی 4 برابر تعداد کل مقالات چینی بودند.

چرا در سال‌های اخیر مقالات بیشتری در مرحله اول رد می‌شوند؟

در این گزارش فاکتورهای زیر که نقش مهمی در نرخ کم پذیرش مقالات دارند را مورد بحث قرار می‌دهد. با توجه به حجم بالای مقالات ارسال‌شده ژورنال‌ها مجبور به تحمل این فشار شدند. آنها باید بتوانند در زمان کوتاه‌تری مقالات ISI را داوری کنند. بنابراین زمان پاسخ‌گویی اولیه و نهایی به طور جهانی کاهش یافته است. اعضای ادیتوریال برد در زمان کوتاه‌تری درباره چاپ و یا رد یک مقاله ISI تصمیم‌گیری می‌کنند. این امر بدین معنی است که تعداد مقالات بیشتری قبل از ارسال به داوری رد می‌شوند. در حالی که در سال‌های قبل‌تر این اتفاق کمتر رخ می‌داد.

چرا ژورنال ها به کلمات کلیدی نیاز دارند؟

طبق گزارش رویترز برخی از دلایل رد یک مقاله در ابتدای کار به ترتیب زیر هستند:

1-عدم ارتباط موضوعی با مخاطبان بین‌المللی

مطالعاتی که مربوط به یک منطقه خاص است معمولا در همان ابتدا ریجکت می‌شوند. این مطالعات معمولا مختص یک منطقه جغرافیایی هستند و بروی افراد همان منطقه انجام شده‌اند. این مطالعات اغلب به مخاطبان بین‌المللی ارتباطی ندارند و در همان ابتدا رد می‌شوند.

2-سرقت ادبی (plagiarism)

در برخی فرهنگ‌ها استفاده از متون سایر آثار نشانه‌ احترام به صاحب آن اثر است. در حالی که طبق قوانین وضع‌شده از سوی کمیته اخلاقیات آثار علمی، این کار سرقت ادبی محسوب می‌شود. هنگام داوری یک مقاله ISI معمولا آن را توسط نرم‌افزارهای تشخیص سرقت ادبی بررسی می‌کنند. در صورتی که درصد سرقب ادبی یا تشابه متن از مقدار مشخصی بیشتر باشد برچسب سرقت ادبی می‌خورد. در این حالت یا مقاله کاملا رد می‌شود یا در ریوایز مقاله از مولف خواسته می‌شود متن را اصلاح کند. در این حالت متن باید بصورت تخصصی پارافریز شود. در پست‌های قبلی در رابطه با این موضوع و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن توضیح دادیم.

3-مشکلات ساختاری و زبانی

ادیتورها و داوران زمان کافی برای کار با مقالات ISI دارای مشکلات فراوان زبانی را ندارند. این مقالات نیز ممکن است علیرغم ارزش تحقیقاتی بالا رد شوند.

مقاله خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت ترجمه کنید

البته در یک حالت ایده‌آل ادیتورها ترجیح می‌دهند ارتباط نزدیکتری با مولفان داشته باشند تا به مقالات خوبی منجر شود. با صرف وقت به اندازه کافی موانع منطقه‌ای نیز از سر راه برداشته می‌شوند. همچنین به بهبود یک مقاله ISI از نظر دانش زبانی کمک بیشتری می‌شود تا به استانداردهای روز نزدیک شود. با این حال این کارها در دنیای واقعی به دلایل مختلف امکان‌پذیر نیست. فضای کم مجلات، تاریخ انتشار، حجم بالای مقالات ارسالی از این دلایل هستند. در ادامه برخی نکات کاربردی در بهبود نرخ پذیرش مقاله ISI را با هم مرور می‌کنیم.

  1. اگر مطالعه شما در رابطه با منطقه‌ خاصی است در رابطه با ارتباط و کاربرد آن با دیگر مناطق بگویید. با نوشتن یک کاورلتر خوب و موثر بروی کاربرد وسیع مطالعه خود توضیح دهید. به دنبال امکان همکاری با مولفان خارجی باشید. با این کار می‌توانید مخاطبان خود را گسترش دهید. ضمن اینکه خودتان با کارهای متداول بین‌المللی آشنا می‌شوید.
  2. وقتی که به کارهای گذشته اشاره می‌کنید کلمات را عینا کپی نکنید. سعی کنید محتویات آن را به زبان خودتان بنویسید. ضمن اینکه فراموش نکنید به مقاله اصلی ارجاع دهید.
  3. مقاله خود را تا حد ممکن قابل ارائه کنید. سعی کنید با ویراستاری مقاله خود آن را تا حد ممکن از نظر زبانی روان و بدون غلط کنید. با این کار ادیتورها نگاه عمیق‌تری به مقاله شما خواهند داشت و بروی محتویات علمی آن تمرکز می‌کنند.

ارسال سفارش ویراستاری

نحوه نوشتن یک کاورلتر خوب برای اخذ پذیرش از دانشگاه

در نهایت چین با افزایش بودجه تحقیقاتی و مشارکت جهانی پتانسیل کسب رتبه اول در زمینه انتشار مقالات آکادمیک را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *