انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله ISI

بعد از آماده‌سازی مقاله ISI وقت انتخاب ژورنال برای ارسال و چاپ مقاله است. بسیار مهم است که ژورنال انتخابی peer-reviewed باشد. این ژورنال‌ها که در آن داوران در همان حوزه تخصص دارند نتیجه کار شما را بهتر نمایش می‌دهند. مخاطبان این ژورنال‌ها نیز افراد فعال در همان حوزه علمی هستند. بنابراین ژورنال‌هایی که در آنها مقاله ISI چاپ می‌کنید مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت شما تاثیر دارند. با انتخاب ژورنال مناسب موقعیت‌های زیادی از جمله دریافت فاند‌های تحصیلی را بدست می‌آورید.

مهم‌ترین معیارهای انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله ISI

1-هماهنگی بین موضوع مقاله شما و اهداف و زمینه ژورنال

بیشترین دلیل برای رد یک مقاله ISI عدم هماهنگی بین زمینه ژورنال و مقاله است. البته به سادگی می‌توان با انتخاب ژورنال مناسب از این نوع ریجکت‌ها دوری کرد. قبل از هر چیزی مطمئن شوید موضوع مقاله ISI شما با زمینه ژورنال هماهنگ باشد. به نوع تحقیقی که ژورنال‌ هدف تمرکز دارد دقت کنید. آیا این ژورنال مورد نظر تئوری است یا کاربردی؟ آیا مقالات ISI چاپ‌شده توسط مجله گستره وسیعی دارند یا بسیار متمرکز هستند؟

ژورنال‌ها معمولا بسیار تخصصی عمل می‌کنند. حتی در یک زمینه تحقیقی خاص نیز ممکن است یک مجله بروی یک شاخه محدود تمرکز کند. به عنوان مثال Histopathology و The journal of Pathology بروی دو جنبه مختلف از یک موضوع (پاتولوژی) تمرکز دارند.

در نهایت مطمئن شوید که ژورنال مورد نظر مقاله شما را می‌پذیرد. به عنوان مثال اگر مقاله شما مطالعه موردی است مطمئن شوید که انتخاب ژورنال هدف بر این اساس باشد. ارسال مقاله برای ژورنالی که نوع مقاله شما را چاپ نمی‌کند باعث ردشدن مقاله می‌شود.

نوشتن مقدمه مقاله ISI در 4 گام

قسمت journal’s aim and scope  را مطالعه کنید. سپس عنوان و چکیده مقالات اخیر مجله را بررسی کنید. با این کار به راحتی نوع مقالاتی که ژورنال به آنها علاقه دارد را پیدا می‌کنید.

2-نوع مخاطبان و خوانندگان ژورنال چطور است

فاکتورهای زیر را باید در انتخاب ژورنال درنظر بگیرید.

ژورنال‌های چند رشته‌ای. اگر مقاله شما مناسب افراد غیرمتخصص نیز هست انتخاب ژورنال باید براساس گستره خوانندگان آن باشد. ضمن اینکه بررسی کنید آیا نوع مخاطبان ژورنال مناسب مقاله شما هست یا خیر.

ژورنال تخصصی. اگر مقاله شما خیلی تخصصی است بهتر است انتخاب ژورنال براساس همان زمینه تخصصی باشد. به این صورت که ژورنالی با تعداد مخاطب کم اما متخصص آن رشته برای مقاله شما بسیار مناسب خواهد بود. پیدا کردن مخاطبان مناسب بهتر از پیدا کردن مخاطبان زیاد است.

چقدر ژورنال هدف در بین فعالان حوزه شما شناخته‌شده است؟ گفتگو با محققان حوزه تخصصی‌تان شما را با ژورنال‌های معتبر در حوزه خودتان آشنا می‌کند.

شمار‌ه‌های مختلف ژورنال هدف را مطالعه کنید و کشورهای مبدا نویسندگان را بررسی کنید. به عنوان مثال برخی از مجلات تنها مقالات نویسندگان آمریکایی را چاپ می‌کنند. نویسندگان آسیایی در این گونه ژورنال‌ها شانسی برای چاپ مقاله ندارند. بنابراین بهتر است بازه کشورهای نویسندگان را در انتخاب ژورنال در نظر بگیرید.

3-آیا ژورنال در معرض دید است؟

مقاله شما باید بعد از چاپ قابل دسترس باشد و براحتی در جستجوها نمایش داده شود. در معرض دید بودن ژورنال در این زمینه بسیار موثر است.

آیا ژورنال هدف در بانک‌های اطلاعاتی الکترونیکی وجود دارد؟ آیا ژورنال هدف در Web of Science مربوط به ISI ایندکس می‌شود؟ آیا ژورنال هدف در بانک‌های اطلاعاتی موضوع‌-محور حوزه شما (مانند EconLit) ایندکس می‌شود؟ این موضوع می‌تواند بازدید مقاله شما و نتیجتا شانس ارجاع به مقاله ISI را افزایش دهد.

یک جستجوی سریع با استفاده از کلمات کلیدی در بانک اطلاعاتی موردنظر انجام دهید. بررسی کنید آیا ژورنال موردنظر در ردیف‌های اول نتایج ظاهر می‌شود یا خیر.

شش تکنیک مهم برای بهبود نگارش آکادمیک

4-ارزش رزومه‌ای ژورنال هدف چقدر است

برخی از محققان پرستیژ ژورنال را در اولویت قرار می‌دهند. در ادامه برخی از عوامل مربوط به پرستیژ را در انتخاب ژورنال بررسی می‌کنیم.

اعضای برد ادیتوریال. ژورنال‌های با پرستیژ معمولا محققان معروفی را به عنوان اعضای برد ادیتوریال منتصب می‌کنند. اعضای این برد را در وبسایت ژورنال بررسی کنید. بررسی کنید آیا این افراد در حوزه کاری شما شناخته‌شده هستند یا خیر؟

حامی ژورنال. آیا حامی ژورنال هدف پرستیژ بالایی دارد یا خیر؟ در اینجا منظور از پرستیژ مسائل مالی و مسائل روزمره نیست. بلکه هدف اینجا بیشتر احترام و طبقه اجتماعی در جامعه علمی است. یکی از راه‌های کسب پرستیژ بالا در ژورنال‌ها چاپ مقالات با کیفیت است.

ایمپکت فکتور ژورنال هدف چند است؟ صرفا به عدد ایمپکت فکتور توجه نکنید زیرا مقدار آن با توجه به رشته متغیر است. ایمپکت فکتور ژورنال هدف را با ژورنال‌های مشابه مقایسه کنید.

میزان ریجکتی در ژورنال‌های با پرستیژ بالا در حدود 90 درصد است در حالی که در ژورنال‌های معمولی حدود 50 درصد است. البته نرخ ریجکتی ممکن است گمراه‌کننده باشد. بدین صورت که محققان زیادی مقاله خود را به ژورنال‌های معمولی ارسال می‌کنند تا احتمال ریجکتی را کاهش دهند. در حالی که این ژورنال‌ها با تعداد بالای مقاله موجه می‌شوند و در نهایت تعداد مقالات بیشتری را رد می‌کنند. بنابراین در انتخاب ژورنال تعادل را در این زمینه در نظر بگیرید.

5-زمان پاسخ‌گویی ژورنال چقدر است؟

زمان داوری. ژورنال موردنظر چند شماره در سال چاپ می‌کند؟ مجلاتی که ماهانه یک شماره جدید چاپ می‌کنند احتمالا خیلی سریعتر به محقق پاسخ اولیه بدهند. برخی از ژورنال‌ها تاریخ‌های ارسال و چاپ را لیست می‌کنند. مقایسه این تاریخ‌ها یک برآورد کلی از زمان مورد نیاز برای دریافت پاسخ اولیه را می‌دهد.

تاخیر در چاپ. اگر مجله هدف یک نسخه آنلاین هم دارد آیا بلافاصله پس از پذیرش مقاله آن را در وبسایت قرار می‌دهد؟ اگر پاسخ بله است پس آن مجله مقاله ISI شما را بلافاصله پس از پذیرش بصورت آنلاین منتشر می‌کند. ضمن اینکه برای راحتی به عنوان مقاله منتشرشده کامل در نظر گرفته می‌شود حتی اگر تا مدتی بعد هم چاپ نشود. برای آنهایی که به دنبال چاپ مقاله ISI در کمتر از دو ماه هستند مجلات دسترسی آزاد بهترین گزینه هستند.

ژورنال‌هایی که دارای سیستم آنلاین برای ثبت مقاله هستند زمان پاسخ‌گویی سریع‌تری نسبت به ژورنال‌های دیگر دارند. در بقیه ژورنال‌ها مقاله را باید از طریق ایمیل ارسال کنید. در صورت امکان از اساتید در این رابطه کمک بگیرید. آنها مجلات معتبر را به خوبی می‌شناسند. ضمن اینکه بررسی تاریخ ارسال و چاپ چند نمونه از مقالات کمک خوبی برای برآورد زمان چاپ مقاله ISI است.

محاسبه بزرگترین مقسوم علیه مشترک و کوچکترین مضرب مشترک در متلب

چک‌لیست انتخاب ژورنال

هنگام انتخاب یک ژورنال باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا موضوع مقاله ISI شما با زمینه ژورنال مطابقت دارد؟

آیا ژورنال هدف نوع مقاله شما را چاپ می‌کند؟

آیا ژورنال توسط مخاطبان هدف شما مطالعه می‌شود؟

آیا مجله در بانک‌های اطلاعاتی موضوع-محور وجود دارد؟

آیا ایمپکت فکتور مجله هدف مطابق با استانداردهای شما است؟

آیا مجله هدف جزو مجلات با پرستیژ در حوزه کاری شما است؟

زمان پاسخ گویی به مقالات ISI در مجله هدف چقدر است؟

مجله چند بار در سال یک شماره جدید چاپ می‌کند؟

آیا چاپ مقاله ISI در مجله هدف هزینه دارد؟

آیا ساختار و طول مقاله ISI شما مطابق با مجله هدف است؟

نتیجه‌گیری

انتخاب ژورنال اگر با دقت انجام شود احتمال ریجکت‌شدن مقاله ISI شما را کاهش می‌دهد. پس از انتخاب مجله بخش‌های مربوط به مولفان را مطالعه کنید. مطابقت مقاله خود را از نظر قالب، تعداد کلمات، نحوه رفرنس‌دهی، و موارد دیگر بررسی کنید. با درنظر گرفتن همه این موارد تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

در زمینه انتخاب ژورنال اساتید کمک بسیار بزرگی می‌توانند کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *