دلایل اصلی ریجکت مقاله ISI

ریجکت مقاله ISI در دنیای آکادمیک بسیار شایع است. حتی محققان کارکشته هم تجربه ریجکت مقاله ISI را داشته‌اند. چند تحقیق داوری‌شده دلایل اصلی ریجکت مقاله ISI را بررسی کردند. در ادامه عمده این دلایل را با هم بررسی می‌کنیم:

کمبود اصالت، نوآوری، یا تازگی

  1. نتایجی که قابل تعمیم نیستند
  2. استفاده از روش‌هایی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی دیگر استفاده نمی‌شوند
  3. تحلیل‌های ثانویه که یافته‌های منتشرشده قبلی را بدون اضافه‌کردن یافته‌ جدیدی توسعه می‌دهند
  4. مطالعاتی که مطالبی تکراری را بیان می‌کنند. تنها نوآوری آنها اعمال مطالعات قبلی به جغرافیا، جمعیت، یا فرهنگ جدیدی است.
  5. نتایجی که اصیل نیستند، قابل پیش‌بینی یا بدیهی هستند
  6. نتایجی که هیچ کاربردی واقعی، بالینی، یا نظری ندارند

به نقل از روزنامه معتبر New York Times ادیتورها به دنبال چاپ مقالات فوق‌العاده هستند. ژورنال‌های آکادمیک پیوسته به دنبال تحقیقات جدید و شگفت‌انگیز هستند. اغلب مولفان با تکیه بر جمله “این موضوع قبلا مطالعه نشده است” مقاله خود را کاری جدید معرفی می‌کنند. اما در عمل تنها این مورد برای تازگی و اصالت یک کار علمی کافی نیست. باید کار علمی در مفهوم وسیع‌تری قرار گیرد و نوآوری‌های بیشتری داشته باشد.

مولفان باید دلایل مشخصی را برای بیان اهمیت کار خود ارائه دهند. به عنوان مثال تحقیق شما می‌تواند یک درمان پزشکی خاص را تحت تاثیر قرار دهد. یا مثلا می‌تواند یک تئوری قدیمی را تغییر دهد. یا اینکه روش جدیدی (که نسبت به روش‌های قبلی مزیت دارد) برای محاسبات قدیمی ابداع کرده‌اید. البته در عمل رسیدن به این سطح از نوآوری در مقالات علمی برای اساتید هم کار ساده‌ای نیست. اما بهتر است کار علمی شما پاسخی باشد به یک مشکل خاص، یا حداقل یافته‌های کاربردی برای دیگران داشته باشد.

عدم همخوانی با ژورنال

  1. نتایج آنقدر خاص هستند که مخاطبان آن گروه بسیار کوچکی باشند. بنابراین ژورنال تمایلی به توجه به آن حوزه خیلی خاص ندارد
  2. مقالات ISI که خارج از حوزه کاری ژورنال قرار می‌گیرند
  3. مقالاتی که مورد توجه خوانندگان ژورنال قرار نمی‌گیرند
  4. مقالاتی که فرمت علمی ژورنال را رعایت نکرده باشند. به عنوان مثال یک گزارش موردی که صریحا اعلام می‌کند موردی را گزارش نمی‌کند.

بسیاری از مقالات ISI حتی قبل از داوری ریجکت می‌شوند. دلیل ریجکت مقاله ISI به این شکل عدم تناسب مقاله با سلیقه خوانندگان آن است. یا اینکه مقاله موردنظر در حوزه کاری ژورنال نیست. راه حل بسیار ساده است. با صرف کمی وقت ژورنال مناسب را برای مقاله خود انتخاب کنید. برای شروع می‌توانید لیستی از ژورنال‌های مناسب تهیه کنید. سپس تصمیم بگیرید به کدام ژورنال و با چه ترتیبی مقاله را ارسال کنید.

نقص در طراحی تحقیق

  1. سوژه تحقیق به خوبی طرح نشده است
  2. مفاهیم رویکرد مورد استفاده در رسیدن به جواب در مقاله به خوبی تشریح نشده‌اند
  3. انتخاب یک روش ضعیف یا غیرقابل اعتماد
  4. انتخاب روش یا مدل اشتباه که برای مساله مورد مطالعه مناسب نیست
  5. تحلیل آماری نامناسب
  6. داده‌های غیرقابل اعتماد یا ناقص
  7. استفاده از ابزار نامناسب یا غیربهینه
  8. نمونه‌های انتخاب‌شده کوچک یا اشتباه

حتی اگر مقاله را به خوبی نوشته باشید باز هم نمی‌تواند نواقص موجود در طراحی تحقیق را پوشش دهد. در واقع، این مشکل آنقدر اساسی است که باید در مراحل اولیه تحقیق حل شود. بهترین راه حل برای دوری از این گونه اشتباهات مرور کامل آثار گذشته است. با این کار روش‌ها و دستورالعمل‌های متداول و مناسب را شناسایی می‌کنید.

نگارش تاریخچه ادبیات در مقاله ISI

سازماندهی و نگارش ضعیف

  1. توضیح ناکافی روش‌های بکاربرده شده
  2. در قسمت بحث نتایج دوباره تکرار می‌شوند ولی نتایج تفسیر نمی‌شوند
  3. توضیح ناکافی برای منطق تحقیق
  4. تاریخچه ادبیات ناکافی
  5. نتیجه‌گیری‌هایی که چندان براساس نتایج تحقیق نباشند
  6. مقدمه‌ای که به خوبی پیشینه تحقیق را تشریح نکرده باشد

ارائه یک بحث منطقی و قانع‌کننده در مقاله ISI توسط مولفان اهمیت بسیاری دارد. باید بتوانید با نگارش خود خوانندگان را قانع کنید که تحقیق شما مهم و صحیح است.

شش توصیه برای بهبود نگارش آکادمیک

عدم آماده‌سازی کافی مقاله

  1. ناتوانی در رعایت‌کردن دستورالعمل‌های ژورنال برای مولفان
  2. جملاتی که واضح و رسا نیستند
  3. عنوان، چکیده، و یا کاورلتری که قانع‌کننده نیست
  4. تعداد کلمات زیاد و یا اصطلاحا پرحرفی
  5. تعداد غلط‌های گرامری و نگارشی زیاد
  6. جداول و شکل‌ها با طراحی و کیفیت پایین

مولفان غیر انگلیسی‌زبان معمولا مشکل دیگری هم دارند. داوران معمولا سبک نوشتن را از محتوای مقاله جدا نمی‌کنند. بنابراین، ممکن است یک مقاله ISI با کیفیت نیز بازخورد منفی دریافت کند.

همه این مشکلات را می‌توان به سادگی برطرف کرد. کافیست مقاله خود را برای ترجمه یا ویراستاری ارسال کنید.

ارسال سفارش ترجمه یا ویراستاری

فرآیند داوری یک مقاله ISI چگونه است؟

دلایل اصلی ریجکت مقاله ISI که ارتباطی به خود مقاله ندارند

کیفیت کم مقاله تنها دلیل ریجکت مقاله ISI نیست. برخی دیگر از دلایل ریجکت مقاله ISI را در ادامه مرور می‌کنیم:

1-محدودیت فضا

ریجکت مقالات ISI با کیفیت مساله خیلی عجیبی نیست. دلیل اصلی این نوع ریجکت فضای محدود در ژورنال‌ها است. ژورنال‌ها می‌خواهند مقالاتی را چاپ کنند که کل حوزه کاری آنها را پوشش دهد. ژورنال‌های کاغذی نیز باید با دقت بالایی مقالات را برای چاپ انتخاب کنند. زیرا تنها تعداد محدودی را می‌توانند چاپ کنند. ژورنال‌های با دسترسی آزاد چندان دارای محدودیت فضا نیستند. بنابراین مقالات ISI بیشتری چاپ می‌کنند.

2-کیفیت و تجربه داوران

کیفیت داوران بسیار می‌تواند متغیر باشد. کیفیت آنها براساس تجارب حرفه‌ای آنها، پیش‌زمینه آموزشی، و زمینه‌های تحقیقاتی مشخص می‌شود.

3-حجم مقالات ارسالی

بسیار واضح است که ژورنال‌هایی که مقالات زیادی دریافت می‌کنند مقالات زیادی را هم ریجکت می‌کنند. به عنوان مثال Nature سالانه 10 هزار مقاله دریافت می‌کند که ناچارا مقالات با کیفیت را هم ریجکت می‌کند.

4-سیاست تصمیم‌گیری ژورنال

این مورد در بین ژورنال‌ها بسیار متنوع است. به عنوان مثال، برخی ژورنال‌ها مقالاتی که نیازمند بازنگری اساسی هستند را نیز ریجکت می‌کنند. در حالی که برخی دیگر از ژورنال‌ها در صورت لزوم برای بار دوم مقاله را داوری می‌کنند.

5-ادیتور ژورنال در یک زمان خاص به دنبال یک مورد خاص است

گاهی اوقات ادیتورها به دنبال چاپ مقالات موضوعی هستند. در حالی که ممکن است در زمان دیگری تنها بروی موضوعات روز تمرکز کنند. بنابراین در هر دوره با توجه به نیازهایشان مقالات مورد نظر را می‌پذیرند. بنابراین ممکن است در آن دوره عدم هماهنگی مقاله شما با نیاز ژورنال دلیل ریجکت مقاله ISI شود.

6-ژورنال بیش از یک مقاله با موضوع مشابه دریافت می‌کند

در این حالت ممکن است ژورنال تصمیم به چاپ تنها یکی از آنها بگیرد. بنابراین دلیل ریجکت مقاله ISI دوم تنها تشابه موضوعی خواهد بود.

ژورنال ها تا چه میزان به نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی استناد می کنند؟

نتیجه

دلایل ریجکت مقاله ISI توسط ژورنال‌ها بسیار گوناگون است. برخی به دلیل کیفیت مقاله ریجکت می‌شوند. در حالی که گاهی موارد غیرقابل اجتناب مثل ناهمخوانی با حوزه ژورنال از دلایل ریجکت مقاله ISI می‌شود. علاوه بر اینها اینکه ژورنالی به دلیل محدودیت فضا ناچار به ریجکت یک مقاله با کیفیت شود طبیعی است. دلایل ارائه شده در بالا از عمده دلایل ریجکت مقاله ISI هستند. اما دلایل دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد. عدم تطابق با سیاست‌های اخلاقی یا سرقت ادبی از دیگر دلایل ریجکت مقاله ISI هستند.

2 دیدگاه دربارهٔ «دلایل اصلی ریجکت مقاله ISI»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *