چطور پروپوزال بنویسیم؟

تعریف

ایده اصلی نوشتن یک پروپوزال برای ارائه موضوع تحقیقی است که در سر دارید. در پروپوزال ضمنا روش‌هایی که فکر می‌کنید می‌توان برای رسیدن به جواب استفاده کرد را باید مطرح کنید. شکل و رویه این چنین تحقیقاتی با توجه به زمینه علمی مشخص می‌شود. بنابراین راهنمای نگارش یک پروپوزال تحقیق بیشتر دقیق است تا رسمی (نسبت به پروپوزال پروژه). پروپوزال تحقیق شامل یک تاریخچه ادبیات (literature review) کامل است که بتواند نیاز به تحقیق پیشنهادی را نشان دهد. پروپوزال علاوه بر توجیهات منطقی باید شامل یک روش‌شناسی دقیق برای اجرای تحقیق باشد. روش‌ها باید هماهنگ با نیازهای آن حوزه حرفه‌ای یا آکادمیک باشد. ضمنا پروپوزال تحقیق باید شامل نتایج پیش‌بینی‌شده و مزایای ناشی از تحقیق نیز باشد.

رویکرد مورد نیاز برای نوشتن یک پروپوزال تحقیق چیست

استاد راهنمای شما ممکن است به دلایل زیر از شما یک پروپوزال تحقیق درخواست کند:

  • افزایش مهارت شما در تفکر درباره یک تحقیق کامل و طراحی آن
  • کمک به انجام یک مرور کامل بر آثار گذشته برای اطمینان از جدید بودن موضوع تحقیق
  • افزایش توانایی کلی شما در تحقیق و نوشتن
  • تمرین در شناسایی گام‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف
  • کمک به افزایش باور در شما به توانایی‌هایتان و تجربه حس مشارکت فعال در یک تحقیق علمی

یک پروپوزال باید شامل تمام المان‌های کلیدی مورد نیاز در طراحی یک تحقیق باشد. ضمن اینکه باید اطلاعات لازم برای آگاهی خوانندگان از اعتبار و کابردی بودن تحقیق پیشنهادی را داشته باشد. تنها المانی که در پروپوزال وجود ندارد نتایج تحقیق و تحلیل آن نتایج است. در نهایت یک پروپوزال خوب بر اساس کیفیت نگارش آن ارزیابی می‌شود. بنابراین باید نگارش پیوسته، واضح، و رسایی داشته باشید.

ارسال سفارش

فارغ از موضوع مورد تحقیق و روش‌های مورد استفاده، تمامی پروپوزال‌ها باید شامل موارد زیر باشند:
  1. قصد دارید چه کاری را تکمیل کنید؟ مسئله تحقیق خود را واضح و کافی شرح دهید و بگویید دقیقا چه سوژه‌ای را قصد دارید مطالعه کنید.
  2. چرا قصد انجام این تحقیق را دارید؟ در پاسخ اول اغلب می‌گویند دریافت مدرک از دانشگاه و فارغ‌التحصیلی. اما از لحاظ آکادمیک باید با مرور کامل آثار گذشته شواهدی ارائه دهید که دال بر اهمیت تحقیق پیشنهادی شما است.
  3. چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ مطمئن باشید موضوع پیشنهادی شما قابل انجام است. مخصوصا با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی، زمانی و غیره.
اشتباهات رایجی که باید از آنها دوری کنید
  • عدم مختصر بودن متن؛ توضیحات زیاد در مورد تمامی موارد که اغلب آنها واضح نیستند
  • عدم اشاره به کارهای اصلی و مهم در آن زمینه علمی
  • عدم نامحدود کردن مرزهای ضمنی در تحقیق (به طور مثال زمان، مکان، مردم، و غیره)
  • عدم ارائه یک استدلال قانع‌کننده و منسجم برای تحقیق پیشنهادی
  • عدم تمرکز بروی موضوع تحقیق و پرداختن به موضوعات غیرمرتبط در حاشیه
  • گرامر ضعیف
  • جزئیات بیش از حد درباره موضوعات فرعی و جزئیات ناکافی درباره موضوعات اصلی
ارسال سفارش ترجمه

ساختار و شیوه نگارش

آغاز فرآیند پروپوزال

پروپوزال‌های تحقیقاتی نیز مانند مقاله‌های معمولی و متداول سازماندهی می‌شوند. اغلب پروپوزال‌ها بین 10 الی 15 صفحه هستند. با این حال قبل از هر کاری موارد مورد نیاز را به دقت مطالعه کنید ممکن است تعداد صفحات یا معیارهای متفاوتی دیگری برای شما نیاز باشد.

بهترین نقطه برای شروع کار پرسیدن سوالات زیر است:
  • چه چیزی را می‌خواهم مطالعه کنم و چرا؟
  • در میان موضوعات بررسی‌شده چقدر اهمیت دارد؟
  • این تحقیق چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟
  • چه چیزی را به تحقیقات موجود اضافه می‌کند یا تا چه حد از آنها فراتر می‌رود؟
  • چه برنامه‌ای برای انجام این تحقیق باید پیاده کنم؟ آیا در زمان موجود می‌توان این کار را انجام داد؟

در پایان، پروپوزال تحقیق باید دانش شما از موضوع تحقیق را پوشش دهد. علاوه بر این، باید اشتیاق شما برای انجام تحقیق را نیز نشان دهد. باید در پایان، خواننده با اشتیاق کامل منتظر نتیجه این تحقیق باشد.

بطور کلی پروپوزال شما باید شامل قسمت‌های زیر باشد:

1-مقدمه

در دنیای واقعی تحصیلات تکمیلی، پروپوزال تحقیق اغلب برای دریافت گرنت برای یک پروژه تحقیقاتی یا اولین قدم برای نگارش تز دکتری است. خواننده باید بعد از مطالعه مقدمه نه تنها با زمینه تحقیق آشنا شود بلکه باید اشتیاق مولف را حس کند و مشتاق نتایج تحقیق شود.

مقدمه را به عنوان یک متن روایتی در نظر بگیرید که در سه پاراگراف نوشته می‌شود و به ترتیب به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

  1. مسئله اصلی تحقیق چیست؟
  2. موضوع تحقیق چطور به آن مسئله ربط دارد؟
  3. برای تحلیل مسئله تحقیق از چه روش‌هایی باید استفاده کرد؟
  4. چرا این تحقیق مهم است و چرا نتایج این تحقیق باید برای خواننده پروپوزال مهم باشد؟

چطور مقدمه مقاله ISI را بنویسیم؟ -کلیک کنید

2-زمینه و اهمیت

این بخش را می‌توان در بخش مقدمه نیز جای داد. همچنین در بخشی جداگانه به آن پرداخت تا سازماندهی پروپوزال واضح‌تر شود. در این بخش زمینه پروژه خود را مشخص می‌کنید و دلیل اهمیت آن را شرح می‌دهید. برای نوشتن این بخش به یاد داشته باشید که خوانندگان شما به اندازه شما بر موضوع تحقیق تسلط ندارند. به یاد داشته باشید که این بخش، مقاله نیست و نباید تمام دانسته‌های خودتان از موضوع تحقیق را در آن ارائه دهید. در عوض باید تمامی مطالب مرتبط را انتخاب کنید که اهداف شما از انجام این تحقیق را شرح می‌دهند.

به همین دلیل، از آنجایی که هیچ قانون سریع و سختی وجود ندارد، باید با همه یا برخی از موارد زیر تعامل کنید:

  • مسئله تحقیق را ذکر کنید و در مورد هدف تحقیق توضیح دقیق‌تری نسبت به آنچه در مقدمه ارائه کردید ارائه دهید.
  • منطق تحقیق پیشنهادی را ارائه دهید و خیلی واضح ذکر کنید که چرا ارزش انجام‌دادن دارد. در واقع چرا باید این تحقیق برای دیگران مهم باشد؟
  • مسائل و موارد اصلی که در تحقیق شما به آن پرداخته می‌شود را توصیف کنید.
  • در مورد نحوه انجام تحقیق توضیح دهید. به وضوح منابع کلیدی که قصد دارید از آنها استفاده کنید را شرح دهید. ضمنا توضیح دهید که آن منابع چطور به شما در انجام کار کمک خواهند کرد.
  • مرزهای تحقیق خود را مشخص کنید تا تمرکز دقیقی بروی موضوع داشته باشید.
  • تعاریف مفاهیم کلیدی را در صورت لزوم ارائه دهید.

قواعد زبان انگلیسی در نوشتن مقاله ISI (حرف تعریف صفر)- کلیک کنید

3-تاریخچه ادبیات

آثار مرتبط با زمینه کاری و موضوع علمی شما بهترین مرور را فراهم می‌آورند ضمن اینکه اهمیت تحقیق شما را نیز نشان می‌دهند. هدف، قراردادن تحقیق‌تان در یک مجموعه بزرگتر از تحقیقات در حال انجام است. البته باید به خوانندگان بفهمانید که کار شما جدید است و نوآوری دارد. به سوالاتی که دیگر محققان ممکن است داشته باشند بیاندیشید. اینکه از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند و درک شما از یافته‌های آنها چیست؟ مواردی را که معتقد هستید نیاز به تحقیق دارند را بررسی کنید. در نهایت باید ذکر کنید که چطور تحقیقات پیشین به این مسائل رسیدگی نکردند و شما آنها را بررسی می‌کنید.

از آنجایی که در بخش تاریخچه ادبیات حجم بالایی از اطلاعات ارائه می‌شود باید به خوبی آنها را سازماندهی کرد. با این کار خواننده بحث‌ها و استدلال‌های کلیدی را به خوبی دریافت می‌کند. یک استراتژی خوب برای این کار تقسیم‌بندی تاریخچه ادبیات به دسته‌های مفهومی مختلف است.

برای قالب‌بندی تاریخچه ادبیات پنج مورد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. ارجاع: تمرکز اصلی را بروی آن دسته از آثار قرار دهید که ارتباط زیادی به کار شما دارند.
  2. مقایسه: استدلال‌ها، تئوری‌ها، روش‌شناسی‌ها، و یافته‌های موجود در آثار مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. مولفان بر سر چه موضوعی با یکدیگر توافق دارند؟ چه کسانی از روش‌های یکسان برای تحلیل مسائل استفاده کرده‌اند؟
  3. تضاد: استدلال‌ها، تئوری‌ها، روش‌شناسی‌ها، و یافته‌های موجود در آثار مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. . زمینه‌های اصلی تضاد‌ها و بحث‌ها کجا است؟
  4. نقد: آثار گذشته را نقد کنید. کدام استدلال‌ها قانع‌کننده‌تر هستند و چرا؟ کدام رویکرد‌ها، یافته‌ها، و روش‌شناسی‌ها به نظر قابل اطمینان‌تر هستند و چرا؟ به افعالی که برای تشریح فعالیت‌های یک مولف استفاده می‌کنید دقت کنید (assert, demonstrate).
  5. ارتباط: آثار گذشته را به زمینه تحقیقاتی خودتان مرتبط کنید. کار شما چطور به آثار گذشته مرتبط می‌شود، از آنها فاصله می‌گیرد یا گفته‌های آنها را با یکدیگر ترکیب می‌کند.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در یک مقاله ISI – کلیک کنید

4-طراحی تحقیق و روش‌ها

این بخش باید به خوبی نوشته و سازماندهی شود زیرا شما واقعا در حال انجام تحقیق نیستید. در نتیجه، خواننده خروجی در دست ندارد تا روش‌شناسی شما را ارزیابی کند. هدف در این بخش این است که خواننده را مجاب کنید که طراحی تحقیق و روش‌هایی که انتخاب کرده‌اید شما را به جواب می‌رسانند. روش‌ها و طراحی تحقیق شما باید به درستی به اهداف تحقیق مرتبط باشند.

طرح کلی تحقیق را با ذکر چندین مثال از آثار مرورشده در تاریخچه ادبیات تشریح کنید. در مورد رویکردهای رروش‌شناسی دقیق صحبت کنید. همین دقت را باید در مورد تکنیک‌هایی که برای تحلیل استفاده می‌کنید و روش‌های اعتباردهی به تحقیقات خود نیز داشته باشید.

هنگام تشریح روش‌هایی که استفاده می‌کنید حتما موارد زیر را پوشش دهید:

  • عملیات تحقیقی که قرار است از آن استفاده کنید را مشخص کنید. همچنین روشی که با آن نتایج عملیات را تفسیر خواهید کرد را باید توصیف کنید. فقط در مورد نتایجی که قصد رسیدن به آن را دارید توضیح ندهید. بلکه باید نحوه رسیدن به آن نتایج را نیز شرح دهید.
  • در نظر داشته باشید که روش‌شناسی تنها فهرستی از مراحل تحقیق نیست. بلکه استدلالی است که مشخص می‌کند چرا این روش‌ها بهترین روش برای بررسی موضوع تحقیق هستند. این نکته بسیار مهم است. زیرا روش‌شناسی فقط لیستی از مراحل و وظایف تحقیق نیست که نشان‌دهنده فواید این روش‌ها باشند.
  • حتما هر گونه مانع احتمالی در راه تحقیق را پیش‌بینی و مشخص کنید. توضیح دهید که نقشه شما برای مقابله با این موانع چیست.

نحوه نوشتن بخش روش ها در یک مقاله ISI – کلیک کنید

5-فرضیات اولیه و پیامدها

چون در حال حاضر تحقیق را انجام نداده‌اید و نتایجی وجود ندارد بدین معنی نیست که نباید درباره این فرآیند و پیامدهای آن صحبت نکنید. هدف این بخش این است که بگویید تحقیق شما چطور دانش کنونی را پالایش می‌کند، بازنگری، یا ارتقا می‌دهد. بر اساس نتایج و اهداف تحقیق‌تان، تشریح کنید که چطور نتایج تحقیق بر تئوری، دستورالعمل، و تداخل‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که اینگونه بحث‌ها ممکن است اهمیت ذاتی (یک سیاست جدید)، نظری (یک درک بالقوه جدید) یا روش‌شناختی (یک راه جدید بالقوه برای تحلیل) داشته باشند.

نحوه نوشتن بخش نتایج در یک مقاله ISI – کلیک کنید

6-نتیجه گیری

در نتیجه گیری اهمیت پروپوزال شما تکرار می‌شود و خلاصه‌ای از کل تحقیق را دوباره ارائه می‌دهد. این بخش باید یک یا دو پاراگراف باشد. تاکید این بخش بر خاص بودن تحقیق شما است. ضمن اینکه در این قسمت شرح داده می‌شود که چرا تحقیق شما باعث پیشرفت علم می‌شود و چرا مسئله تحقیق ارزش بررسی را دارد.

کسی که بخش نتیجه گیری پروپوزال را مطالعه می‌کند باید به درک‌های زیر برسد:

  • چرا تحقیق انجام شد
  • هدف اصلی تحقیق و مسئله تحقیق که بررسی شد
  • طراحی تحقیق و روش‌هایی که استفاده شد
  • پیامدهای بالقوه که از تحقیق پیشنهادی شما نتیجه می‌شود و
  • اینکه چطور تحقیقات شما در کل مجموعه تحقیقات انجام‌شده جای می‌گیرد

نحوه نوشتن بخش نتیجه گیری در مقاله ISI – کلیک کنید

7-ارجاع

در نوشتن پروپوزال باید مانند مقالات ISI به مراجع مورد استفاده ارجاع دهید. در یک پروپوزال استاندارد این قسمت به دو شکل می‌تواند نوشته شود. در مورد این موضوع با استاد خودتان مشورت کنید.

  1. مراجع (references): تنها منابع مورد استفاده را که در متن ارجاع داده‌اید لیست کنید.
  2. کتاب‌شناسی (bibliography): تمامی موادی که استفاده کردید را به همراه منابع کلیدی اضافه و مرتبط با تحقیق خود را لیست کنید.

هر کدام از این دو حالت باید حاکی از این موضوع باشد که شما تحقیق کاملی بروی موضوع و آثار قبلی انجام داده‌اید. باید مشخص شود که شما کارهای انجام‌شده قبلی را تکرار نمی‌کنید. این بخش را در یک صفحه جدید قرار دهید. از یک قالب استاندارد برای ارجاع استفاده کنید. این قالب‌ها را از استانداردهای دانشگاه یا استاد راهنمای خودتان بیابید. این قسمت جزو طول کل پروپوزال حساب نمی‌شود.

نحوه ارجاع به منابع در یک مقاله ISI – کلیک کنید

کتاب شناسی تفسیری – کلیک کنید

ترجمه تخصصی و ویراستاری مقالات ISI خود را به ما بسپارید

یک دیدگاه دربارهٔ «چطور پروپوزال بنویسیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *