نحوه پاسخ به داوری مقالات ISI

بعد از اینکه مقاله ISI خود را نوشتید و آن را برای ژورنال مورد نظر ارسال کردید حال باید منتظر بمانید. این انتظار همانطور که در پست‌های قبلی تشریح کردیم ممکن است هفته‌ها طول بکشد. ولی این روال کاملا طبیعی است. تا اینکه پاسخی از ژورنال مورد نظر دریافت کنید. البته در صورتی که مقاله شما بلافاصله ریجکت شود خیلی زود مطلع می‌شوید. که البته این موضوع هم کاملا طبیعی است. باید آمادگی هر نوع نظر و تصمیمی را از سوی داوران و ادیتور ژورنال داشته باشید. با این کار پس از دریافت پاسخ منفی دیگر از لحاظ روحی دچار یاس و ناامیدی نخواهید شد. منظور از پاسخ منفی الزاما ریجکت مقاله شما نیست. بلکه کامنت‌ها و نظرات کوبنده و شدید هم تا حد زیادی مایوس کننده می‌توانند باشند.

پس اگر با آمادگی علمی لازم وارد این گود شوید کار برای شما آسان‌تر خواهد بود. حال فرض کنید ژورنال پاسخ شما را داده است. نظرات داوران به اطلاع شما می‌رسد. در این صورت مقاله شما یا دچار تغییرات جزئی (minor revision) می‌شود یا عمده (major revision). حال وقت پاسخ به داوری مقاله است.

نکات مهم برای پاسخ به داوری مقالات ISI

در صورتی که نظر داوران بر تغییرات عمده باشد ممکن است شما را کمی بترساند. کار بروی سوژه‌ای که مدت‌ها بروی آن وقت گذاشته‌اید کار ساده‌ای نیست. اما ناامید نشوید و آن را رها نکنید. در نهایت نتیجه کار شما را ارضا می‌کند. در ادامه برخی نکات مهم هنگام پاسخ به داوری مقالات را مرور کرده‌ایم:

1-وقفه کوتاهی قرار دهید

ممکن است در ابتدا کمی عصبانی یا ناراحت شوید که کاملا طبیعی است. یک فاصله کوتاه قرار دهید و سپس کامنت‌ها را با دقت مطالعه کنید. مطمئن شوید که همه نظرات را کاملا متوجه شد‌ه‌اید.

2-تک تک به نظرات داوران پاسخ دهید

کامنت داوران را شماره گذاری کنید و تک تک جلو بروید. در پاسخ به داوری از عناوین مناسب مثل Reviewer 1 برای داور اول استفاده کنید. سپس از زیرعنوان‌هایی چون comment 1 برای نظر اول استفاده کنید و همینطور تا آخر. با این کار درک پاسخنامه برای ادیتورها یا داوران راحت‌تر می‌شود. باید به تمامی نکات و مسائل اشاره‌شده از طرف داور پاسخ دهید. هیچ موردی را بدون پاسخ رها نکنید. ممکن است برخی کامنت‌ها خود شامل چند سوال باشند. برای شروع کار شاید بهتر باشد کامنت‌ها را براساس نوع آنها جدا کنید. مثلا برخی کامنت‌ها که در مورد مسایل نگارشی یا کیفیت عکس‌ها هست را جداگانه بررسی کنید. کامنت‌های علمی را جداگانه بررسی کنید. گاهی بهتر است مقاله را یکبار از لحاظ گرامری ویراستاری کنید.

برای ویراستاری گرامری مقاله ISI خود اینجا کلیک کنید

سه قانون طلایی در پاسخ به داوری مقالات ISI

  1. کاملا پاسخ دهید
  2. مودبانه پاسخ دهید
  3. با دلیل و مدرک پاسخ دهید

3-بحث‌های منطقی و موجهی را ارائه دهید

اگر با نظری از نظرات داوران مخالف هستید آن را بیان کنید. البته که به سادگی نمی‌توانید این مخالفت را اعلام کنید. باید به اندازه کافی توضیح دهید و دلیل بیاورید تا داور متوجه توجیه شما شود. در صورت امکان به مقالات ISI منتشرشده ارجاع دهید تا توجیه خود را محکم‌تر کنید.

4-به جزئیات توجه کنید

در پاسخ به داوری مقالات جزئیات پاسخ بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر داور از شما بخواهد که داده‌ها را بیاورید یا دوباره تفسیر کنید می‌توانید آزمایشاتی که انجام دادید را به همراه نتایج شرح دهید. البته محلی که در مقاله این موارد را اضافه کردید را هم در پاسخنامه بگویید. می‌توانید عینا جملاتی را که به متن مقاله اضافه کرده‌اید را در پاسخنامه بیاورید. با این کار داوران دیگر نیازی نیست بین فایل‌ها جابجا شوند.

داوری مقالات ISI چیست و چگونه انجام می شود؟

5-مراقب لحن بیان خود باشید

به یاد داشته باشید که داوران کار شما را نقد می‌کنند و نه خود شما را. پس این قضیه شخصی نیست. سعی کنید در پاسخ‌هایتان تندی نکنید. اگر با موضوعی مخالف هستید صادقانه و البته محترمانه آن را عنوان کنید. در مخالفت با داوران توضیح منطقی، علمی و با مدرک ارائه دهید. همچنین می‌توانید به آثار گذشته ارجاع دهید.

6-از زحمات داوران تشکر کنید

داوران از وقت خود برای داوری مقاله شما صرف می‌کنند بدون اینکه هزینه‌ای دریافت کنند. در بیشتر موارد سعی آنها کمک به مولفین در بهبود مقاله آنها است. از نصایح آنها بهره ببرید. لیست طولانی از کامنت داوران به معنی وقت زیادی است که آنها برای مقاله شما صرف کرده‌اند. حداقل دست‌آورد این کار برای شما پیدا کردن نقاط ضعف کارتان است. حتما از داوران بابت وقت و توجه‌شان تشکر کنید.

آیا همیشه حق با داوران است؟

داوران اساسا متخصصان همان حوزه علمی شما هستند. با این حال این امر بدین معنی نیست که نظرات آنها وحی منزل است. کامنت‌ها را براساس دید باز پاسخ دهید. صرفا بخاطر جلب نظر داوران یا هر علت دیگری با آنها موافقت نکنید. اینطور فکر نکنید که ادیتور از شما انتظار دارد همه نظرات داوران را بپذیرید. در نهایت این تحقیق و اعتبار شماست که در معرض نقد است.

همچنین ممکن است از داوران نظرات متناقضی را دریافت کنید. ممکن است یک داور با روش شما موافق باشد در حالی که دیگری آن را رد می‌کند. البته تضادهای جزئی در نظرات طبیعی است اما اینگونه اختلافات گیج‌کننده هستند. ببینید با کدام داور موافق هستید و پیرو نظر او شوید و پاسخ خود را بر این اساس تنظیم کنید. ضمن اینکه می‌توانید از ادیتور بخواهید نظر سومی را هم لحاظ کند. در نهایت این ادیتور ژورنال است که تصمیم می‌گیرد این تناقض را چطور مدیریت کند. در نهایت ارائه یک استدلال منطقی می‌تواند کفه ترازو را به سود شما جابجا کند.

دلایل اصلی ریجکت یک مقاله ISI

در برابر تغییرات عمده (major revision) چه کنیم؟

1-تعداد کلمات

گاهی اوقات ممکن است مقاله شما برای چاپ پذیرفته شود اما ادیتور از شما بخواهد مثلا یک سوم مقاله را حذف کنید. این درخواست ظاهرا غیر منطقی اغلب به دلیل محدودیت فضا از جانب ادیتور مطرح می‌شود. قطعا شما راهی ندارید جز اینکه این کار را انجام دهید. بهتر است از توضیحات اضافه و از تکرارها شروع کنید برای کاهش تعداد کلمات.

2-درخواست برای داده یا متن بیشتر

ادیتورها ممکن است درخواست‌های مختلفی داشته باشند. از دستکاری جملات گرفته تا تغییر کل پاراگراف. گاها ممکن است از شما خواسته شود که داده‌های بیشتری ارائه دهید. یا اینکه بیشتر از یک صفحه متن ارائه دهید. با فرض اینکه تغییرات در حوزه ژورنال است و شما با آن موافقید بهتر است قبل از این کار با ادیتور مشورت کنید. از او بپرسید آیا اضافه کردن این موارد به مقاله ژورنال را دچار محدودیت فضا نمی‌کند.

5 نکته کاربردی هنگام نگارش اولین مقاله ISI

نتیجه‌گیری

کامنت‌ داوران در اغلب موارد فرصتی است برای بهبود کیفیت یا حتی کمیت مقاله ISI شما. در صورت مناسب بودن پاسخ به داوری شانس پذیرفته شدن مقاله زیاد می‌شود. اگر هم در همان ژورنال مقاله شما چاپ نشود در ژورنال بعدی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. حال با توجه به نکات گفته‌شده آمادگی کامل در پاسخ به داوری مقاله خود را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *