5 نکته کاربردی هنگام نگارش اولین مقاله ISI

تصور کنید مدت زمان زیادی در حال کار بروی تحقیق خود هستید و داد‌های تولید شده امیدوارکننده باشند. به نظرتان حالا وقت آن رسیده که اولین مقاله تحقیقی خود را بنویسید. اما از انجام این کار اجتناب می‌کنید. نمی‌دانید از کجا شروع کنید. چه مطالبی را بگویید و کدام‌ها را حذف کنید. این چالش برای همه افراد یکسان و طبیعی است.

انجام هر کاری برای اولین بار یک چالش است. نوشتن اولین مقاله ISI هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه مراحل ارسال یک مقاله ISI به یک ژورنال تغییرات زیادی کرده است اما نوشتن مقاله خیر. احتمالا امروزه کسی از قلم و کاغذ برای نوشتن مقاله ISI استفاده نمی‌کند. رایانه‌ها ابزارهای پرکابردی در این زمینه هستند. اما با همه اینها فرآیند نگارش یک مقاله ISI تغییرات چندانی را تجربه نکرده است.

زمان بندی مناسب برای چاپ یک مقاله ISI

اگر با چالش نوشتن اولین مقاله ISI خود روبرو هستید بهتر است نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را مطالعه کنید:

1-اسکلت مقاله خود را آماده کنید

سخت‌ترین قسمت نوشتن یک مقاله ISI، ایجاد یک متن پیوسته است. زیرا باید قواعد گرامری به دقت لحاظ شوند و متن از لحاظ محتوایی پیوستگی لازم را داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از نوشتن متن کامل و نهایی ابتدا یک ساختار کلی ایجاد کنید. مانند یک معمار که قبل از هر کاری یک طرح کلی از نقشه نهایی رسم می‌کند. ساختاربندی مقاله ISI شما را مجبور می‌کند مقاله را در یک قالب منطقی قرار دهید.

اگر ژورنال موردنظر شما همان ساختار همیشگی را درخواست کند کار شما آسان خواهد بود. قالب‌های متداول عبارتند از مقدمه، روش‌ها، نتایج، و بحث. البته شما باید برای هر یک از این بخش‌ها از زیرعنوان‌های مناسب استفاده کنید. اگر ژورنال موردنظر شما هیچ قالب مشخصی نداشته باشد باید خودتان بخش‌های مختلف مقاله را سازماندهی کنید. این سازماندهی شامل تعیین عنوان هر بخش‌، ترتیب بخش‌ها، و محتویات هر بخش به انضمام زیربخش‌ها است. در این قسمت زمان زیای صرف این کار نکنید. بهتر است در این مرحله دائما اسکلت اولیه را ایجاد و ویرایش کنید.

ضمن اینکه می‌توانید این ساختار را با اطرفیان و مولفان دیگر به مشورت بگذارید. زیرا مسائلی که برای شما واضح است برای دیگران ممکن است چندان واضح نباشد. شما به دلیل ارتباط طولانی با کار و مراحل علمی به بسیاری از مسائل مشرف هستید. مخصوصا وقتی در حال نگارش اولین مقاله هستید.

نرخ پذیرش ژورنال به چه معنی است؟

2-به بخش‌ها و پاراگراف‌ها فکر کنید نه مقاله کامل

چیزی که پیش‌رو دارید یک کاغذ سفید است اما چیزی که در ذهن شما وجود دارد یک مقاله کامل است. فاصله میان این دو به قدری بزرگ است که باعث می‌شود نتوانید هیچ کاری را شروع کنید. در این مرحله راهکار چیست؟ بهتر است برای نوشتن اولین مقاله کل مقاله را در نظر نگیرید. بلکه باید مقاله را بصورت‌ تیکه‌های کوچکتر متصور شوید. بهتر است مقاله را پاراگراف به پاراگراف و بخش به بخش بنویسید و یا متصور شوید.

چرا ژرونال ها به کلمات کلیدی نیاز دارند؟

3-ژورنال هدف را تعیین کنید و شروع به نوشتن کنید

انتخاب ژورنال یک موضوع کاملا جدا است و راهکارهای خاص خودش را دارد. بهتر است ژورنال هدف را سریعتر انتخاب کنید. با این کار وقت کافی برای آگاهی از فرمت علمی ژورنال را خواهید داشت. ضمن اینکه آخرین شماره‌های چاپ‌شده و مقالات ISI اخیر را نیز می‌توانید بررسی کنید. بعد از انتخاب ژورنال بهتر است سریعتر مراحل نگارش اولین مقاله خود را آغاز کنید. البته در عمل بسیاری از دانشجویان ابتدا مقاله را می‌نویسند و سپس ژورنال مورد نظر را از طریق استاد راهنمای خود انتخاب می‌کنند.

لازم نیست حتما تا انتهای مراحل تحقیقاتی صبر کنید و نوشتن مقاله را آغاز کنید. می‌توانید بخش روش‌ها را بنویسید زیرا بعد از اتمام کار جزئیات آن تا حدی از ذهنتان پاک می‌شود. حتی می‌توانید یک جدول موقت برای این کار تهیه کنید. هر خانه این جدول یک قسمت از یک بخش خاص است. مثلا قسمت تحلیل عددی از بخش روش‌ها. با پرکردن تدریجی این خانه‌ها با پاراگراف‌های کلیدی جان مایه اولین مقاله خود را آماده کنید.

محاسبه بزرگترین مقسوم علیه مشترک و کوچکترین مضرب مشترک در متلب + دانلود فایل متلب

4-قبل از نوشتن اولین مقاله در مورد تحقیق بحث کنید

اگر قبل از نوشتن درباره تحقیق خود صحبت کنید شما را برای این کار آماده می‌کند. اگر شما کار خود را برای دیگران توضیح دهید کلمات خیلی سریع‌تر به ذهن شما خطور می‌کنند. همینطور که افکار شما بصورت کلمات در ذهن شما مرتب می‌شوند نوشتن مقاله هم برای شما ساده‌تر خواهد بود. اینطور بحث‌ها با همکاران و دوستانتان شما را از شکاف‌های احتمالی موجود باخبر می‌سازد.

5-تعداد کلمات نهایی را مشخص کنید

قبل از نوشتن هر بخش تعداد کلمات نهایی آن بخش را مشخص کنید. تا قبل از رسیدن به آن تعداد کلمه آن بخش را رها نکنید. این که زمان مشخصی (مثلا 3 ساعت) را به نوشتن بخش خاصی اختصاص دهید نتیجه خوبی حاصل نمی‌کند. بهتر است زمان‌های خاصی را برای نوشتن اختصاص دهید. مثلا صبح 2 یا 3 روز خاص در هفته را به این کار اختصاص دهید. ذهن شما به نوشتن در آن ساعات هفته عادت می‌کند. باید با یک زمان بندی مشخص حرکت کنید تا تبدیل به عادت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *